![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Retuperä-Raisins, keskeytetty toistaiseksi...Projekti koostuu pitkälti kierrätys osista ja low tech ratkaisuista. HUOM! aluksi on aika paljon vanhoja kuvia, koska HOMMA on aloitettu vuosia sitten ja on edelleenkin kesken. Edellisillä suzukin omistajilla oli tavoitteena talvieksytys 2011 (HEHheh)... Ei onnistunut meiltäkään ![]() Koittakaa kestää, tässä menee vielä tovi ennenkuin ollaan reaaliajassa ![]() ![]() ![]()
Viimeksi muokannut Arska-tehtaalta : 23.09.2012 11:03 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Noniin... tästä onkin hyvä jatkaa.
Aikaa projektin aloittamisesta on jonkinverran, ja vastaavasti "valmistuminen" (=ekat safarit/kisat) on jossain tulevaisuudessa senverran pitkällä että sovittiin velipojan kanssa notta aletaan julkaisemaan kertynyttä materiaalia noin kuva/viikko vauhdilla. Ilman suurempaa kritiikkiä materiaalia on tällä tahdilla useammaksi vuodeksi joten luultavasti projekti saadaan ajokuntoon ennekuin kuvat loppuu ![]() Kipinä tähän projektiin lähti siitä että käytiin ajamassa Rangella jokunen kisa ja todettiin että ajamis-vinssaus -suhde ei Fiatin diisselillä varustetulla Rangella ollut täysin tyydyttävä. (Edit: ei, vinssausta ei ollut liian vähää..) Samoin diisselinkatkusta johtuva kisojen jälkeinen jysäri, silmien helvetillinen kirvely ja päässä kaikuva "traktorin nakutus" siivitti visioita jostain erilaisesta kulkineesta... Siispä, käytiin hakemassa aihio johon sopivaa tekniikkaa voitaisiin alkaa ripustamaan: |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Niin tosiaan tässä kohtaa oltiin kevättalvessa 2008...
Jo ennen tuon Suzukin kopan ostoa ostettiin tekniikanluovuttajaksi palstalta löytynyt kaadettu range. Alkuun taisi olla mietinnässä tuon tekniikan istuttaminen vanhan rangen nokalle mutta ajatus V8 suzukista oli varsin kiehtova. Lumien sulettua päätettiin ottaa uusiokäyttöön meidän vanhan kisapelin alle sovitellut HJ:n akselit ja bokkerit ja niin peruspalaset vision toteuttamiseksi alkoi olla kasassa. Helppo projekti. (Ensi viikolla taidetaan päästä jo asiaan...) |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Samaa minäkin epäilen, on niin "harjakaton" näköinen. Makasihan se siellä kuusen alla pitkän tovin, että ei siitä ihan heti enää laittoon olisi ollut. Tekniikkahan tässä piti olla aika hyvä ja jotakin oli aika tavalla laitettukin (konetta?)
TT |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Vai että harjakattoinen range... no kyllä tuo design kieltämättä oli vielä normaali rangea särmikkäämpi ja vuosimalli -88 joten sama tapaus saattoi hyvinkin olla. Me haettiin tämä Tuusulasta, en kyllä muista myyjän niciä tms...
No, siinä menikin sitten hetki ennenkuin luomistyö pääsi alkamaan... piti ihan arkistoja kaivella ja varmistella päivämääriä kun ei meinannu itsekkään uskoa että sehän oli vasta reilua vuotta myöhemmin eli toukokuun alussa 2009 kun kun pistettiin tekniikanluovuttaja kappaleiksi. Ensin otettiin ehjät osat kuorista talteen, sitten irroiteltiin alusta pois... tässä sitten jo kangetaan koria irti jotta pääsee koneeseen käsiksi... Tämä siitä sitten jäi romu-ukolle... tosin tuosta rungosta taidettiin vielä laikata talteen koneen kiinnikkeet ja jousien paikat. Ja tässä (kuvassa etualalla) se miksi tähän hommaan lähdettiin... No, ensi viikolla sitten päästään näkemään akselien ensimmäiset sovitukset. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Noh, tältähän se sitten näytti kun pyöriteltiin HJ:n akselit pihalle ja nostettiin suzukin runko siihen päälle.
Kuvassa näkyy jousia, iskareita jne jotka irtosi vanhasta akseleiden mukana ja joita ei ehditty irrotella kun oli kiire sovitella ![]() Akseleihin oli rakenneltu jo edelliseen laitokseen sovitukset Rangen tukivarsille ja alettiiin kattelemaan miten nuo rangen rungosta irroitellut käikäleet asetellaan paikalleen. Keula ajateltiin rakentaa Rangen jousille ja taakse laittaa jotain ohuempaa tavaraa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
ei oo reiluu. lapsena vitutti ku muumit ja alfred j kvakit tul vaa kerran viikossa. vähä sama on tässäkin.. mut silti sit ku ne tul niiku nämäki päivitykset nii mukavaahan se on
![]() vaikuttaa mielenkiintoselta rojektilta ![]()
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mie oon ihan samaa mieltä, ettei sais tälleen pitää hulluja jännityksessä. Tehtaan Arska sais julkasta oita kuvia joka päivä yhen. Alfred J kvak oli kyl hyvä ettei tullu ku kerran viikossa ettei tarvinnu useammin kattoa ku paimensi nuorempia sisaruksia.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
2009 kesä kun oli kaunis (vaikkakin sateinen) niin alustageometria hiottiin kuntoon pihamaalla. Onneksi ranchilla oli muutakin puuhattavaa katon alla, niin ei käyny aika pitkäksi
Armottomman sunnittelun, mittaamisen ja muutaman kokeilun jälkeen projekti seisoi omilla tasuilla, vaikkakin jokusen tuuman turhan korkealla. (Jos alusta saisi projektin aloittaa, niin tässä kohtaa olisi coiloverit valmiina. Olisi säästynyt paljon aikaa... no siitä myöhemmin, ehkä.) Noh, korkeutta ehtii säätämään myöhemminkin, joten seuraavaksi potilas siirrettiin laboratorioon sydämen asennusta varten. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Vähän tuo alkuun jänskätti että miten tuo mjoottori sopii normi ompelukoneen paikalle. Ei muuta kuin tekniikkapaketti roikkumaan laboratorion kattoon...
ja sopivat työkalut käyttöön.. Jaa, saas nähdä tuleeko päivitystä ensi viikolla, vai viekö normi joulunajanhömppä tämänkin kirjoittamisen ajan. Sitäpaitsi, täähän etenee aivan liian nopeasti, joten voisi olla väliviikko paikallaan ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Aika monta eri tarinaa oon kuullut lisää, siittä miksi tuo kone leipo. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Mitäs prkl... sehän mahtu runkoaisojen väliin... vielä jäi pakosarjan ja rungon väliin melkeen sentti per puoli. Päämekaanikko silmäilee että miten sen pituuden kanssa kävi - mahtuuko takakardaania vai pitääkö tehdä pelkkä etuveto?
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
No hitto, alkaa lipsua päivitystiheys heti kättelyssä. No joululomalla tapahtui pientä edistymistä reaalimaailmassakin niin laitetaan tää konehomma nyt pakettiin ja koeajolle.
Sopii se.. päältä... ja sivulta Kannakkeet sovellettiin osin rangen koneenkannakkeiosta (jotain ihme romua hitsattu rungon kylkeen. No, plasma laulaa myöhemmin.) ja osin omaa lattarauta designia. Sitten pellolle räppäämään (14.7.2009): Mitäs seuraavaksi? Viimeksi muokannut JaKo : 24.01.2012 08:14 |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Aika vihreet on teijän pellot ollu joululomilla
![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Joo, kyllä tuolla retuperällä on aina vehreät niityt.
Sitten kokeiltiin naittaa koppaa rungon kanssa (15.8.2009): (on muuten korkean näköinen kötöstys vielä tässä vaiheessa, järki voitti vasta myöhemmin) Viimeksi muokannut JaKo : 24.01.2012 08:12 |
#18
|
||||
|
||||
![]() (15.8.2009)
Ei ihan vielä kohdillaan... kymmenisen senttiä piti vielä saada eteenpäin...
Hieman lisää tilaa, nyt alkoi mahtua: |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Laatikot mahtuu hyvin, ei ahdista yhtään.
Lopulta koppa paikallaan ja vähän nurkista kiinni. Tämmönen poseeraus löytyi broidin albumeista. Tästä sitten auto siirrettiin lämpimään talliin odottamaan syksyn pimeitä iltoja ja inspiraation heräämistä. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lokakuu 2009.
Lokakuu 2009: Aloitettiin työstämään koppaa...
Ensin porailtiin tulipellin rippeet irti pistehitseistä.. Sitten maalarinteipillä vähän hahmoja kylkeen ja rälläköintiä... ..lisää rälläköintiä... ja helma on irti. Siihen sitten sovittaamaan palkkia tilalle. |
#21
|
||||
|
||||
![]() 2009-10
Uusi tulipelti valmisteilla:
ja sovituksessa. |
#22
|
||||
|
||||
![]() 2009-10
Suzukin sivuprofiilia.
Suunnitelma tulipellin osalta muutui hieman. Uudet leikkauslinjat teippailtu kylkeen. Tuo takapää näytti tässä vaiheessa melko sekasikiöltä. Ei muuta kun mutkat suoraksi ja pelti kiinni Sisäpuolelta nätti tältä. |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Täs on kyl mielenkiintoinen konsepti projektikertomukselle... =) Millos on tavoite ottaa nykyaika kiinni? On kyl niin luonnoton peli tuollanen et voi muuta ku peukkua nostaa =)
|
#24
|
||||
|
||||
![]()
Nykypäivään päästään suurinpiirtein samaan aikaan kun auto on kisakunnossa.
Tavoiteaikoja on asetettu mutta mikään niistä ei ole toistaiseksi pitänyt ![]() Njoo, takapyöräkotelojen uudelleenasemointi lähti tästä. Ja sama sisältä. Ja vielä kerta ulkoa... eikun uutta tekemään? Edit: ja tää oli 11/2009 Viimeksi muokannut JaKo : 10.03.2012 18:54 |
#25
|
||||
|
||||
![]() 2010-01
Seuraavaksi sovitettiin parlokkia..
Sitten mallaamaan pyöräkoteloa Sitten tarkistettiin miten homma toimii joustoissa Noh, tuon verran pitäisi loveta luukkua... ei taida pysyä hanuri ryhdissä(?) Sitten tulikin luova tauko, päämekaanikon "EXTREME urheiluharrastus" vaati veronsa. |