Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Retuperä-Raisins, keskeytetty toistaiseksi... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=42852)

Arska-tehtaalta 12.04.2008 17:42

Retuperä-Raisins, keskeytetty toistaiseksi...
 
Projekti koostuu pitkälti kierrätys osista ja low tech ratkaisuista.

HUOM! aluksi on aika paljon vanhoja kuvia, koska HOMMA on aloitettu vuosia sitten ja on edelleenkin kesken. Edellisillä suzukin omistajilla oli tavoitteena talvieksytys 2011 (HEHheh)... Ei onnistunut meiltäkään :rolleyes:

Koittakaa kestää, tässä menee vielä tovi ennenkuin ollaan reaaliajassa :D:D:D

JaKo 12.11.2011 21:03

Noniin... tästä onkin hyvä jatkaa.

Aikaa projektin aloittamisesta on jonkinverran, ja vastaavasti "valmistuminen" (=ekat safarit/kisat) on jossain tulevaisuudessa senverran pitkällä että sovittiin velipojan kanssa notta aletaan julkaisemaan kertynyttä materiaalia noin kuva/viikko vauhdilla. Ilman suurempaa kritiikkiä materiaalia on tällä tahdilla useammaksi vuodeksi joten luultavasti projekti saadaan ajokuntoon ennekuin kuvat loppuu :)

Kipinä tähän projektiin lähti siitä että käytiin ajamassa Rangella jokunen kisa ja todettiin että ajamis-vinssaus -suhde ei Fiatin diisselillä varustetulla Rangella ollut täysin tyydyttävä. (Edit: ei, vinssausta ei ollut liian vähää..) Samoin diisselinkatkusta johtuva kisojen jälkeinen jysäri, silmien helvetillinen kirvely ja päässä kaikuva "traktorin nakutus" siivitti visioita jostain erilaisesta kulkineesta...

Siispä, käytiin hakemassa aihio johon sopivaa tekniikkaa voitaisiin alkaa ripustamaan:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93265

JaKo 19.11.2011 20:56

Niin tosiaan tässä kohtaa oltiin kevättalvessa 2008...

Jo ennen tuon Suzukin kopan ostoa ostettiin tekniikanluovuttajaksi palstalta löytynyt kaadettu range.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93854

Alkuun taisi olla mietinnässä tuon tekniikan istuttaminen vanhan rangen nokalle mutta ajatus V8 suzukista oli varsin kiehtova.

Lumien sulettua päätettiin ottaa uusiokäyttöön meidän vanhan kisapelin alle sovitellut HJ:n akselit ja bokkerit ja niin peruspalaset vision toteuttamiseksi alkoi olla kasassa. Helppo projekti.

(Ensi viikolla taidetaan päästä jo asiaan...)

pjtk 19.11.2011 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JaKo (Viesti 820751)
Niin tosiaan tässä kohtaa oltiin kevättalvessa 2008...

Jo ennen tuon Suzukin kopan ostoa ostettiin tekniikanluovuttajaksi palstalta löytynyt kaadettu range.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93854

Alkuun taisi olla mietinnässä tuon tekniikan istuttaminen vanhan rangen nokalle mutta ajatus V8 suzukista oli varsin kiehtova.

Lumien sulettua päätettiin ottaa uusiokäyttöön meidän vanhan kisapelin alle sovitellut HJ:n akselit ja bokkerit ja niin peruspalaset vision toteuttamiseksi alkoi olla kasassa. Helppo projekti.

(Ensi viikolla taidetaan päästä jo asiaan...)

Olikos tää se mänttilän harjakatto Range mitä aikonaan tyrkyttelin palstalla.

solihull 20.11.2011 09:37

Samaa minäkin epäilen, on niin "harjakaton" näköinen. Makasihan se siellä kuusen alla pitkän tovin, että ei siitä ihan heti enää laittoon olisi ollut. Tekniikkahan tässä piti olla aika hyvä ja jotakin oli aika tavalla laitettukin (konetta?)

TT

JaKo 27.11.2011 00:04

Vai että harjakattoinen range... no kyllä tuo design kieltämättä oli vielä normaali rangea särmikkäämpi ja vuosimalli -88 joten sama tapaus saattoi hyvinkin olla. Me haettiin tämä Tuusulasta, en kyllä muista myyjän niciä tms...

No, siinä menikin sitten hetki ennenkuin luomistyö pääsi alkamaan... piti ihan arkistoja kaivella ja varmistella päivämääriä kun ei meinannu itsekkään uskoa että sehän oli vasta reilua vuotta myöhemmin eli toukokuun alussa 2009 kun kun pistettiin tekniikanluovuttaja kappaleiksi.

Ensin otettiin ehjät osat kuorista talteen, sitten irroiteltiin alusta pois... tässä sitten jo kangetaan koria irti jotta pääsee koneeseen käsiksi...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94352

Tämä siitä sitten jäi romu-ukolle... tosin tuosta rungosta taidettiin vielä laikata talteen koneen kiinnikkeet ja jousien paikat.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94349

Ja tässä (kuvassa etualalla) se miksi tähän hommaan lähdettiin...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94348

No, ensi viikolla sitten päästään näkemään akselien ensimmäiset sovitukset.

JaKo 04.12.2011 18:10

Noh, tältähän se sitten näytti kun pyöriteltiin HJ:n akselit pihalle ja nostettiin suzukin runko siihen päälle.
Kuvassa näkyy jousia, iskareita jne jotka irtosi vanhasta akseleiden mukana ja joita ei ehditty irrotella kun oli kiire sovitella :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94118

Akseleihin oli rakenneltu jo edelliseen laitokseen sovitukset Rangen tukivarsille ja alettiiin kattelemaan miten nuo rangen rungosta irroitellut käikäleet asetellaan paikalleen. Keula ajateltiin rakentaa Rangen jousille ja taakse laittaa jotain ohuempaa tavaraa.

young n dum 04.12.2011 21:53

ei oo reiluu. lapsena vitutti ku muumit ja alfred j kvakit tul vaa kerran viikossa. vähä sama on tässäkin.. mut silti sit ku ne tul niiku nämäki päivitykset nii mukavaahan se on:D

vaikuttaa mielenkiintoselta rojektilta:)

454SS 05.12.2011 01:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 825860)
ei oo reiluu. lapsena vitutti ku muumit ja alfred j kvakit tul vaa kerran viikossa. vähä sama on tässäkin.. mut silti sit ku ne tul niiku nämäki päivitykset nii mukavaahan se on:D

vaikuttaa mielenkiintoselta rojektilta:)

Mie oon ihan samaa mieltä, ettei sais tälleen pitää hulluja jännityksessä. Tehtaan Arska sais julkasta oita kuvia joka päivä yhen. Alfred J kvak oli kyl hyvä ettei tullu ku kerran viikossa ettei tarvinnu useammin kattoa ku paimensi nuorempia sisaruksia.

JaKo 11.12.2011 12:23

2009 kesä kun oli kaunis (vaikkakin sateinen) niin alustageometria hiottiin kuntoon pihamaalla. Onneksi ranchilla oli muutakin puuhattavaa katon alla, niin ei käyny aika pitkäksi
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95398

Armottomman sunnittelun, mittaamisen ja muutaman kokeilun jälkeen projekti seisoi omilla tasuilla, vaikkakin jokusen tuuman turhan korkealla. (Jos alusta saisi projektin aloittaa, niin tässä kohtaa olisi coiloverit valmiina. Olisi säästynyt paljon aikaa... no siitä myöhemmin, ehkä.)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95399

Noh, korkeutta ehtii säätämään myöhemminkin, joten seuraavaksi potilas siirrettiin laboratorioon sydämen asennusta varten.

JaKo 17.12.2011 21:23

Vähän tuo alkuun jänskätti että miten tuo mjoottori sopii normi ompelukoneen paikalle. Ei muuta kuin tekniikkapaketti roikkumaan laboratorion kattoon...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95632

ja sopivat työkalut käyttöön..
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95633

Jaa, saas nähdä tuleeko päivitystä ensi viikolla, vai viekö normi joulunajanhömppä tämänkin kirjoittamisen ajan. Sitäpaitsi, täähän etenee aivan liian nopeasti, joten voisi olla väliviikko paikallaan :)

mxä 18.12.2011 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JaKo (Viesti 820751)
Niin tosiaan tässä kohtaa oltiin kevättalvessa 2008...

Jo ennen tuon Suzukin kopan ostoa ostettiin tekniikanluovuttajaksi palstalta löytynyt kaadettu range.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93854

Alkuun taisi olla mietinnässä tuon tekniikan istuttaminen vanhan rangen nokalle mutta ajatus V8 suzukista oli varsin kiehtova.

Lumien sulettua päätettiin ottaa uusiokäyttöön meidän vanhan kisapelin alle sovitellut HJ:n akselit ja bokkerit ja niin peruspalaset vision toteuttamiseksi alkoi olla kasassa. Helppo projekti.

(Ensi viikolla taidetaan päästä jo asiaan...)

on muuten varsinkin mäntsälästä(nummisista)ks peli.tunnen ex omistajan.kone tehty uusiksi hieman ennen "harjakatoksi"muuttumista(oli avaimet kotiin hukassa ja ulkona kylmä baarista palattua-uninen jalka painoi lappua lattiaan kunnes kajahti... ) :D

pjtk 19.12.2011 09:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mxä (Viesti 830681)
on muuten varsinkin mäntsälästä(nummisista)ks peli.tunnen ex omistajan.kone tehty uusiksi hieman ennen "harjakatoksi"muuttumista(oli avaimet kotiin hukassa ja ulkona kylmä baarista palattua-uninen jalka painoi lappua lattiaan kunnes kajahti... ) :D

Uusiks ei losahtanutta konetta tehty. Apulaitteet siittä otettiin seuraavaan koneeseen. Kannet mä siittä hyötykäytin omaan autoon ja lohkosta tuli loppuviimen pöydän jalka. Täällä kuvaus vanhan koneen viimeisestä purkamisesta: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41630
Aika monta eri tarinaa oon kuullut lisää, siittä miksi tuo kone leipo.

JaKo 02.01.2012 21:04

Mitäs prkl... sehän mahtu runkoaisojen väliin... vielä jäi pakosarjan ja rungon väliin melkeen sentti per puoli. Päämekaanikko silmäilee että miten sen pituuden kanssa kävi - mahtuuko takakardaania vai pitääkö tehdä pelkkä etuveto?

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96536

JaKo 16.01.2012 18:37

No hitto, alkaa lipsua päivitystiheys heti kättelyssä. No joululomalla tapahtui pientä edistymistä reaalimaailmassakin niin laitetaan tää konehomma nyt pakettiin ja koeajolle.

Sopii se.. päältä...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97309

ja sivulta
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97310

Kannakkeet sovellettiin osin rangen koneenkannakkeiosta (jotain ihme romua hitsattu rungon kylkeen. No, plasma laulaa myöhemmin.)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97311

ja osin omaa lattarauta designia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97312

Sitten pellolle räppäämään (14.7.2009):
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97313

Mitäs seuraavaksi?

Heikki L 16.01.2012 19:29

Aika vihreet on teijän pellot ollu joululomilla:)

JaKo 23.01.2012 17:36

Joo, kyllä tuolla retuperällä on aina vehreät niityt.

Sitten kokeiltiin naittaa koppaa rungon kanssa (15.8.2009):
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97660

(on muuten korkean näköinen kötöstys vielä tässä vaiheessa, järki voitti vasta myöhemmin)

JaKo 30.01.2012 20:55

(15.8.2009)
 
Ei ihan vielä kohdillaan... kymmenisen senttiä piti vielä saada eteenpäin...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97864

Hieman lisää tilaa, nyt alkoi mahtua:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97865

JaKo 04.02.2012 12:35

Laatikot mahtuu hyvin, ei ahdista yhtään.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98417

Lopulta koppa paikallaan ja vähän nurkista kiinni. Tämmönen poseeraus löytyi broidin albumeista.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38266

Tästä sitten auto siirrettiin lämpimään talliin odottamaan syksyn pimeitä iltoja ja inspiraation heräämistä.

JaKo 14.02.2012 19:42

Lokakuu 2009.
 
Lokakuu 2009: Aloitettiin työstämään koppaa...

Ensin porailtiin tulipellin rippeet irti pistehitseistä..
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99022
Sitten maalarinteipillä vähän hahmoja kylkeen ja rälläköintiä...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99023
..lisää rälläköintiä...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99024
ja helma on irti.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99025

Siihen sitten sovittaamaan palkkia tilalle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99026

JaKo 19.02.2012 22:24

2009-10
 
Uusi tulipelti valmisteilla:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99393

ja sovituksessa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99395

JaKo 28.02.2012 23:07

2009-10
 
Suzukin sivuprofiilia.
Suunnitelma tulipellin osalta muutui hieman. Uudet leikkauslinjat teippailtu kylkeen.
Tuo takapää näytti tässä vaiheessa melko sekasikiöltä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99999

Ei muuta kun mutkat suoraksi ja pelti kiinni
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100000

Sisäpuolelta nätti tältä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100001

tatsga 28.02.2012 23:43

Täs on kyl mielenkiintoinen konsepti projektikertomukselle... =) Millos on tavoite ottaa nykyaika kiinni? On kyl niin luonnoton peli tuollanen et voi muuta ku peukkua nostaa =)

JaKo 10.03.2012 18:52

Nykypäivään päästään suurinpiirtein samaan aikaan kun auto on kisakunnossa.
Tavoiteaikoja on asetettu mutta mikään niistä ei ole toistaiseksi pitänyt :)

Njoo, takapyöräkotelojen uudelleenasemointi lähti tästä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100662

Ja sama sisältä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100663

Ja vielä kerta ulkoa... eikun uutta tekemään?
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100675

Edit: ja tää oli 11/2009

JaKo 24.03.2012 13:36

2010-01
 
Seuraavaksi sovitettiin parlokkia..
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101687

Sitten mallaamaan pyöräkoteloa
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101688

Sitten tarkistettiin miten homma toimii joustoissa
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101689

Noh, tuon verran pitäisi loveta luukkua... ei taida pysyä hanuri ryhdissä(?)
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101690

Sitten tulikin luova tauko, päämekaanikon "EXTREME urheiluharrastus" vaati veronsa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101694


Sivu luotu: 21:23 (GMT +2).