![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() LJ ja @!!$$£££###! vapinat ja @@!!!@* deathwobbleNäistä wobbleistahan on kirjoitettu maailman sivu ja melkein kaikki on koitettu ja tsekattu eikä mikään ole vaikuttanut mihinkään niin pakko kai vääntää yksi kirjoitus lisää kun toi SLCK:n reissu alkaa lähestyä ja oireet pahenivat juuri äsken siihen malliin että ei voi enää oikein ajaa. Kun ostin ton siinä oli 33" renkaat alumiinivanteilla. Erittäin vähäistä vipatusta maantieajossa, pistin kulumisesta johtuneen epätasapainon piikkiin. Laitettiin uudet 33" samoille vanteille, meininki jatkui ennallaan. Vipatus oli sen verran vähäistä että hyväksyin sen rengaskokoon kuuluvaksi vaikka eihän se kai yleistä ole. Syksyllä samoille vanteille 31" Hakkikset ja siitä se helvetti sitten repesi ja on levällään tänäkin päivänä. Kun muutaman kilsan ajoin seittemääkymppiä niin alkoi ihan helvetillinen vapina, pakko oli pysähtyä niille sijoille kattomaan että onko rengas irti tai jotain. Mutta eipä tietenkään. Koska ongelma alkoi heti renkaiden vaihdon jälkeen oli tietysti syytä epäillä renkaita. Niitä tasapainoteltiin ja pyöriteltiin vanteilla useaan otteeseen kahden eri firman vehkeillä, ja ainoa hyväksyttävä tulos saavutettiin siten että vanne tuli pultin reijistä kiinni koneeseen ja tasapainotettiin 0-5 grammaan. Muuten hyvä mutta viimeistään 1000 kilsan jälkeen oltiin death wobblen perimmäisten ajatusten äärellä. Taistelun lomassa tutkittiin tietysti autoa. Vaihdettu on jakarien (etu ja taka) ulommat puslat, vasemman kääntösysteemin laakerointi (muista syistä, ei siellä mitään vikaa ollutkaan), jouset (väsyneiden 2" tilalle uudet 2") ja etupanhardin räjähtäneet puslat. On testattu toisella ohjausiskarilla ja on varmuuden vuoksi laitettu uudet puslatkin siihen iskariin. Ohjauksen niveliä on vaihdettu (napakoita ovat olleet kaikki mutta kumit rikki) ja aurauksia on hierottu. On ollut aurasta ja haritusta ja lopulta laitettiin samoihin lukemiin kun kaverin ~samanlaisessa autossa jossa ei ole mitään ongelmaa. Mikään ei ole vaikuttanut mitenkään mihinkään. Renkaitakin on pyöritelty autossa kiinni ollessaan mutta heittoa ei tuntuisi löytyvän sen enempää renkaista, vanteista kuin autostakaan. Talven sitten ajelin hampaita purren ja yllättäviä pysähtymisiä harjoittaen kun se runkutus ei muuten loppunut. Sitten tuli kevät. Laitettiin viime kesänä olleet 33" renkaat uusille peltivanteille ja tasapainotettiin pultin reijistä. Se edelliseltä kesältä tuttu vipatus maantienopeuksissa oli nyt huomattavasti selvempi kuin ennen talvirengasaikaa. Mitään en tämän jälkeen enää ole asialle tehnyt vaan olen lähinnä alistunut kohtalooni ja ajatellut että kai näistä kaikista tulee Nivoja vanhemmiten. Oirehtiminen alkaa vajaassa seittemässä kympissä, sitä esiintyy noin puolet ajasta ja aina kaarteissa, ja kun vauhti nousee 90 päälle ni vapina loppuu ja alkaa sellain tasainen tärinä. Death wobblea ei kesän aikana ole esiintynyt kuin yhden kerran kun oli kunnon savet vanteissa ja ajattelin että antaa olla. KUNNES SITTEN äsken. Voi jumalauta sentään. 8 kilometrin matkalla 4 tai 5 sellaista wobblea että piti lähestulkoon pysähtyä. Alkoivat melkein heti kun vauhti nousi 65 tuntumaan, ja lopun matkaa ajelinkin sitten viittäkymppiä seittemänkympin alueella kotiin. Kuten huomata saattaa, melkolailla kaikki netissä spekuloidut jutut ON jo tsekattu :-/ Kaverin autosta voisi kokeilla vielä renkaita+vanteita mutta hyöty siitä on aika epätodennäköinen koska onhan tässä nyt jo ollut 3 eri renkaat ja 2 eri vanteet. Jakarien sisemmät puslat vaikuttavat napakoilta mutta? Takapanhardin puslissakaan ei tuntuisi olevan valittamista eikä kummankaan etupyörän kääntösysteemeissäkään tunnu väljää ainakaan normaalin korjaamomenetelmin tutkittuna. Niin että WTF :-/
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Miten olis napojen kääntö? Castor-kulma kohdilleen, vaikkei vielä kovin isoista renkaista olekkaan kyse, vaikuttaa silti aina huonontavasti kun korotetaan / isonnetaan renkaita
http://www.autowiki.fi/index.php/Castor-kulma
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli samoja woplaus oireita, syy löytyi minulla panhardin alemmasta puslasta. Olivat puolivuotta vanhat punaiset uretaanipuslat(offroadtarvikkeelta).
Hieman oli jo välystä puolessavuodessa tullut. Nämä vaihdoin milneroffroadilta tilaamiin sinisiin uretaanipusliin. Ovat huomattavasti jämäkämmät kun irrallaan niitä vertailin. Liekkö (super pro) merkkiset , ainakin asennus rasvatuubissa näin luki. Siihen loppu woplaukset. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Katoppas panhard-tankojen puslat !!!!!!
Kokemuksia on ei pysy ratti käsissä kun oikeen ottaa ja ravistaa... oli etupanhardin puslat hajalla. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Yks vaihtoehto tosiaan on säätää casterit nollaan, mutta on sen jälkeen viimesen päälle vittumainen ajettava normiliikenteessä.
Ainoa toimiva ratkaisu on laittaa raidetankoon tarpeeksi jämäkkä ohjausiskari. Nimenomaan silleen, jotta toinen pää on akselissa, esim. murikan kyljessä, ja toinen pää raidetangossa, niin ettei väliin pääse ylimääräisiä välyksiä. Jos ei sillä vielä tokene, niin laita sinne hydraulisylinteri ja letkut simpukalta. Itellä on kanssa sellanen woblaushirmu, josta kaikki mahollinen on läpi käyty, eikä mikään ole auttanut, niin tarpeeksi iskunvaimennusta vaan raidetankoon. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
onhan auraus kunnossa ja tehostin kiinni rungossa ettei o päässy löystyyn!
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Omassa läjässä ei ilmaantunut minkäänlaista woblausta kun oma ohjausiskari oli kiinnni. talvella meni tangot keulasta solmuun niin sain tilalle semmosien mihin ei ollut mahdollisuutta kiinniitäää iskari, noh alkoi se woblaus aina siinä 50 vauhdissa kun rullasi ja moottorijaruulla hiljenti siiihen vauhtiin, muuten ei mitään. mielenkiintoinen huomio oli ja aika huvittavakin kun sitä suljetulal alueella testasin, woblaus kun alkoi ja yrittää kaikinvoimin pitää ratin paikoillaan niin saa kyllä ikkunat olla kiinni että ei ulos lennä. nimittäin voimistuu melko sairaaksi se woblaus silloin. kädet kun ns,löysää ratista niin välittömästi woblaus loppui
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Minä ehdottaisin kanssa, ohjausiskari akseliin kiinni. Auttoi ainkin yhdessä jäykkäakselisessa voblaukseen.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Itse kokeilin BJ:stä kaikki mahdolliset ja loppujen lopuksi syyksi osoittautui etupyörien laakereissa oleva välys joka aiheutti hirveät woblaukset, laakereiden mutterit kiristämällä woblaukset hävis.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jep patrolli kans rauhottui tälleen toki löysät pois muualtakin.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() tärinät
omassa bjssaä myös hävisi kun pyöränlaakerin ulkokooli pysyi kiinni. ja sielä oli väljää. suosittelen pyöränlaakereiden vaihtoa. kai siitäkin jonkun tolkun saisi kun nostaisi auton kokonaan ilmaan, ja nelivedolla pyörittää niin voi katsoa mikä vemputtaa.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tälle laittasin minäkiin panokset.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Patrol GR:n Tyyppiäänet ja -vapinat??? | Olkku | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 27.08.2008 08:47 |