![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Virran kulutusen alentaminen (12V)En tiedä onko tämä edes teknisesti tai kohtuu rahalla toteutettavissa, mutta yritetään. Ongelma on veneessäni on Refleks laivakamina ja patteri lämmitys, johon tulossa kiertovesipumppu. Pienin pumppu jonka olen löytänyt on Bosch 11W 1.2A 750L/h. Onko mahdollista pudottaa teho ja virrankulutus esim. puoleen tai paras olisi säädettävä.Pitkänä viikonloppuna virtaa palaa 100A :O eikä satamassa ole maasähköä latausta varten. Ja näillä polttoaineen hinnoilla ei viitsis montaa tuntia ajella hupia että saa taas ladattua akkuja.
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Hyvällä hyötysuhteella toimivalla PWM säätimellä on mahdollista koittaa virransäästöä mutta en kyllä osaa sanoa että toimiiko tuossa tapauksessa kovin hyvin. Periaatteessa 50% pulssisuhteella tehokin on 50%.
Tuollakin pumppuja mutta samat virrat taitaa olla kuin boschissa: http://www.johnson-pump.com/JPMarine...tion/cmco.html Paras vaihtoehtohan olisi saada putkistolinja niin että toimii luonnollisella kierrolla mutta ei kyllä kovin veneessä onnistu ihan helpolla sekään. Viimeksi muokannut mokkero : 25.10.2011 20:59 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja nää sähköhommatkin vois olla helpompia jos olis ollut koulussa eikä koulun takana poltamassa tupakkaa.... Käykö tämmönen moottorin ohjaukseen? www.electromen.com/pdf_fi/FI_em-185.pdf Tekeekö muuta kun pumpulle 0.6A ja loput 0.6A lämpönä ilmaan?
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. Viimeksi muokannut Nemi : 25.10.2011 21:40 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Miten olis normaali 230V kiertovesipumppu invertterin kautta? Joku hinnat-alkaen 150W invertteri kylkeen. Just hommasin hiljattain Grundfosin Alpha2 pumpun, kuluttaa 5W minimiteholla. Tolla minimiteholla pyörittää mukavasti kylppärin lattialämmitystä.
Hyötysuhde tietysti hieman kärsii invertterillä, mutta eiks tolla ampeerin kymmenysten alueelle jo päästäis? Edit: ja tuohan pyöris vaikka pienellä aurinkopaneelilla 24/7, ei tarttis murehtia virrankulutusta. Vaik tällain: http://www.ebay.de/itm/10Watt-Solarm...item484274abb9 Viimeksi muokannut -MaTTi- : 25.10.2011 21:48 Perustelu: solar panel |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuo elektromenin säädin käy kyllä. Ja PWM säätimessä etuna juurikin se että energiaa ei hukata minkään vastuksen tms lämmittämiseen.
Hinnat-alkaen invertterien tyhjäkäynti virta saattaa huidella jo lähellä amppeeria että tiedä sitten tuon invertterin viritelmän kannattavuudesta. Viimeksi muokannut mokkero : 25.10.2011 22:05 Perustelu: kirotusvire |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Alta 0,2A lupaileevat 150W-malleille.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
5W pumppu ottaisi 0.42A, siihen hyötysuhde mikä luultavasti on jotain 85% = 0.49A, siihen tyhjäkäyntivirta mikä luultavasti on oikeasti lähempänä puolta ampeeria mutta lasketaan vaikka 0.3A = 0.79A. 100 ampeeritunnin akulla pitäisi 100 tuntia vähintään pyöriä. Ja invertteristä voi olla muutakin hyötyä.
PWM säätimen tyhjäkäyntivirta on lähes olematon (tossa näkyi olevan 20mA = 0.02A) ja hyötysuhde lähes 100%. Siitä voi ruuvata suoraan halutun akunkeston. Ite laittaisin ton pwm säätimen jos ei invertterille ole muuta käyttöä. Viimeksi muokannut Reisrdok : 26.10.2011 05:51 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Invertterille ei oikein ole käyttöä. Veneen katolla on nyt jo 135W/9.8A aurinkopaneli ja akustoa noin 200+200Ah mutta näillä syksyisillä keleillä jollonka lämpöä tarvitaan ei
tosta mollukasta hirveesti virtoja tule.
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tuulivoimala vaan paattiin kiinni niin saa pimeälläkin sähköä. Olettaen että tuo on jossain merellä oleva paatti niin siellä tuulee aina.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tilasin jo tollasen EM-185 säätimen hintaan 61€ alv0% kokeillaan sillä.
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Vapaakierto ei onnistu ?
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mites tuosta pikkupumpusta niin oisko siitä 24 volttinen versio ja jos sitä pyörittäisi 12:sta voltilla???????
Vai hä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#13
|
||||
|
||||
![]()
2 nap. vilkkurele väliin = on halpa ja putoaa kulutus
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 26.10.2011 18:51 |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Putoaako? Sähkömoottori taitaa haukata käynnistettäessä kuusinkertaista käynnistysvirtaa?
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Olisko sulla mahdollista rakentaa kamiinan ulostuloon, kamiinan yläpuolelle, vaikkapa 3-10 litran säiliö, (suurempi kuin patteriverkoston tilavuus) alhaalta sisään ja ylhäältä kiertoon.
ja siihen sitten kylkeen vaikkapa pesukoneen termostaatti, siis täysin mekaaninen. Ja idea on että kun säiliön lämpötila nousee vaikkapa 85 asteeseen, niin pumppu käynnistyy, ja käy niin pitkään kun säiliö(ja ennen kaikkea termostaatti) on jäähtynyt vajaa kymmenen astetta. Jos tuo säiliö ei lämpene luonnon kierrolla (epäilen että lämpenee), niin sitten pieni hanalla kuristettava ohikierto säiliön pohjasta, (vastakkaiselta reunaa kuin tulo) kamiinan syöttöputkeen. ja pumppu kierrättämään vettä säiliöstä pattereihin. Kun et tarkemmin kertonut järjestelmästä, niin en osaa veikata paljonko auttaa. Mutta jos järjestelmä on pienehkö, ja poltat kamiinaa vaikkapa 1 kw teholla, niin tuo patentti vois pudottaa pumpun käyttöaikaa suuruusluokkaa puoleen/neljännekseen. säiliön suuri koko pyrkii varmistamaan että kaikkiin pattereihin saadaan varmasti kuumaa vettä, mutta voit demota tuota ilman säiliötä, siis termostaatti suoraan kamiinan ulostuloon. P.S Laita kerralla kunnon järjestelmä, mikä toimii vapaakierrolla, ja myy tuo reflex minulle! |
#17
|
||||
|
||||
![]()
tuommosta suosittelevat esim primuksen pumpun korvaajaksi vaunun lämmityksessä.
http://www.ingfabolin.se/Pump/uk_pump.htm Lisää jupinaa pumpuista http://karavaanari.info/index.php?topic=2787.0 |
#18
|
||||
|
||||
![]() järjestelmä
Eli veneenä on Merenkulkuhallitusen Ex Viittavene 3.6x10.30
Kamina Refleks 62MK johon tulipesän ympärille kiepitetty 12mm cu-putkea noin 10m. Kierukan yläpäässä yhde paisunta-astialle ja alaspäin 16mm yhde runkoputken lähtöön. Alhaalla yläspäin automaattinen ilmanpoistin ja alaspäin 16mm paluu. Noin 3m veto etuhytin seinälle jossa 3/4" 2x2 jakotukit jonka päissä ilmaruuvit ja välissä palloventtiili jolla saa pakotettua kaiken joko kierron suoraan läpi tai pattereden kautta. Kiertovesipumppu bosch on asennettu paluulinjaan. Pumpun jännitteen kulutukseen en vielä ole kerennyt perehtymään kun en saa koko järjestelmää edes kiertämään täydelläkään teholla. Huomenna koitan vääntää uuden kierrukan 15mm cu-putkesta ja noin 5m pituisena.
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. Viimeksi muokannut Nemi : 03.11.2011 21:00 Perustelu: lisätty kuva |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Onko siulla siis eri patteri linjoja jaettuna tuolla jakotukilla ja nyt ei kierrä vesi kaikissa pattereissa?
e: Ainiin, komia vittavene, noita ei täällä Saimaalla ainakaan kovin paljoa näe. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. |
#21
|
||||
|
||||
![]()
No jopas, onhan tuo paisuntasäiliö nyt korkeammalla kuin jakotukit?
Olen taistellut yhden vastaavanlaisen systeemin kanssa jossa oli lämmittimenä kabola. Järjestelmään ois tarvittu vissiin ydinvoimaloista tuttua kevytvettä kun paisuntasäiliö, jonka kautta myös ilmaus toimi, oli yhdistetty järjestelmän alimpaan kohtaan. Todettiin että veden ois pitänyt olla ilmaa kevyempää että olisi toiminut. |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Ööö asenna se pummpu menolinjaan niin sillä saa eliminoitua patteissa olevat ilmakuplat ja muutenkin ilmaaminen on edes mitenkään mahdollista kun systeemi hieman ylipaineistuu...
Ihan mutu pohjalta näääs.... Komee paatti.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() näihin työveneisiin ja tätäkin vene mallia tuli etsittyä noin 10v. Refleksin ohjekirja pyytää laittamaan pumpun paluulinjaan jossa vesi olisi viilempää mutta voihan sitä pumppua kokeilla vielä vaikka menolinjaankin.
__________________
EX. OIIIIIIIO XJ H.O. |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Nii se meno-paluun välissä oleva pallohana tietysti kokoajan kiinni, ja onkos niissä pattereissa virtauksensäätöventtiilit siellä alareunassa?
Ja onko termaria vai ihan manuaaliset nupit niissä pattereissa??? Jos siellä ei ole mitään kurisistuksia niin vesi ei kierrä välttämättä kuin sieltä mistä helpoiten pääsee.Eli jos menon ja paluun välissä on suora yhteys niin siitä, tai sitten jostain yksittäisestä patterissta. Eli jos siellä on ne säätö venat niin ne kaikki kiinni ja sitten yksitellen sen verran auki että alkaa patterit lämmetä. Tai jos on pelkät manuaali nupit niin sama homma...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään autoon virran muunnin 24v---12v uusi | härtsveli | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 14.10.2010 19:02 |
äänien alentaminen | sos | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.10.2010 20:45 |
Nopeusrajoitusten alentaminen | elhapero | Chit-Chat | 4 | 28.09.2010 19:01 |
Oktaaniarvon alentaminen | Leko | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 21.11.2008 23:41 |
H 3 55W virran kulutus ? | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 09.08.2006 23:07 |