Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.11.2011, 17:32
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Katsastuksen valvonnasta


Viisaat kertokaa....

Onko olemassa ns "hylkyprosenttia" että tietty määrä autoista ei voi mennä katsastuksesta lävitse ekalla kerralla?

Mikä taho ja millä tavalla valvoo katsastusmiehen ratkaisuja katsastuksessa? (esim pomppaako jostakin viasta vai katsooko läpi sormien ilmiselvää estettä saada leima autoon)

Askarruttaa kun välillä ollaan asemalla lauhkeita kuin lampaat ja välillä ollaan niitä mitä pojilla roikkuu yleensä jalkovälissä...

__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.11.2011, 18:03
pasi1:n Avatar
pasi1 pasi1 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 09.10.06
Sijainti: hamina, Finland.
Viestit: 893
Perusasetus

hylkäyssyitä on aika erikoisia mistä en ole kuullutkaan esim. kaverin emäntä meni katsastamaan golf 1.4 bensakoneella -01. Katsastuksessa ei ollut mitään sanomista jarrut päästöt yms. oli ok niin lopuksi katsuri kirjoittaa kynällä paperiin moottorista kuuluu sivuääni. HYLÄTTY kuukausi ajoaikaa naikkonen oli sit kysynyt että miten se vaikuttaa katsastukseen niin oli vain tokaissu että ajattele nyt jos auto hajoaa tienpäällä ja sit oli vielä kysynyt että mikä tässä on vikana että mitä pitää korjata niin katsuri sanoi en tiedä. kaverin mukaan ei siitä mitään kummempaa ääntä ollut kuulunut kaveri ei kyllä ole autoista paljon perillä vaikka joku sivuääni oliskin kuulunut. En tiedä miten asia on edennyt mutta itse en ainakaan olis tuota hyväksynyt varmaan helppo kusettaa jotain naista kun tulee autoa katsastamaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.11.2011, 18:12
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Kai sitä jokainen on joskus jorma ottassa duunissa ollunnaa...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.11.2011, 18:15
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Helpommin taitavat katsurit saada noottia jos tulee liian iso hylkyprosentti.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.11.2011, 18:30
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Helpommin taitavat katsurit saada noottia jos tulee liian iso hylkyprosentti.
Useammin kuullut kyllä että liian pieni hylkyprosentti on aiheuttanut kyselyitä. Mutta kyllähän niillä on vissiin joku tavoite minkä verran päästetään läpi ja minkä verran hylätään. Muutaman kerran kuullut aika hullujakin hylkäys syitä,naapurilla hylättiin auto liian suurien pakoäänien takia,autohan oli leimattu monta vuotta samalla putkella. Sanoi vain vaihtaneensa vaimentimen niin oli katsurikin sanonut että nytpä on paljon hiljaisempi Tosin ei enää sen jälkeen ole A-Rahastuksella käynyt.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.11.2011, 20:00
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Trafi valvoo valtakunnallisia keskiarvoja. Niistä jos asema tahi yksittäinen katsuri poikkeaa jompaan kumpaan suuntaan liikaa, saa asema selvityspyynnön. Samoin, jos aseman sisäiset erot liian suuret -> selvityspyyntö.

Luonnollista on, että jos joku katsuri katsoo lähinnä uusia autoja ja toinen mielellään vanhoja autoja, niin erojahan siitä syntyy väkisinkin.
Tai toisella konttorilla käy lähinnä työsuhdeautoilijoita ja toisella niitä, jotka juoksevat ainoastaan halvimman hinnan perässä. Helppo arvata, kummat autot keskimäärin paremmassa kunnossa.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.11.2011, 20:02
peedro:n Avatar
peedro peedro ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.09
Sijainti: itä-suomi
Viestit: 179
Perusasetus

.Paikallisella konttorilla pyrkiivät pitämään jokaisen kats.miehen hylkäysprosentin kutakuinkin samana...Kaveri on katsurina ja tästä kertoili(oli saanut valituksen liian pienestä hylkäysprosentista).[/QUOTE]
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.11.2011, 20:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Näillä ohjeilla mennään toistaiseksi: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB6...uperusteet.pdf

Ensi vuonna kaiketi päivittyy...

Tässä Trafin esitelmää aiheesta:
Lainaus:
Katsastuksen valvonnassa katsastustoiminnan laadun arvioinnin sekä katsastuksen valvonnan kohdentamisen työkaluina käytetään toimipaikalla katsastetuista ajoneuvoista tallennettuja vikatietoja (ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus ja katsastuksessa havaittujen vikojen kokonaismäärät sekä yksittäisissä tarkastuskohteissa havaittujen vikojen määrät). Näitä prosenttilukuja verrataan mm. yleiseen valtakunnalliseen tasoon ja muihin alueella toimiviin katsastustoimipaikkoihin.

Ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus on hyvä katsastusalan karkea yleismittari, joka kuvaa yleistä yhdenvertaisuustasoa katsastuspäätöksissä kun tarkasteltavana on koko valtakunta taikka jokin paikkakunta.

Prosenttilukuja verrattaessa ja mahdollisia poikkeamia arvioitaessa on otettava huomioon katsastuksissa havaittujen vikojen määriin sekä ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalisiin osuuksiin mahdollisesti vaikuttavat tekijät joita ovat mm. katsastustoimipaikan toimintatapa (katsastuksien suorittaminen aikavarusjärjestelmällä, katsastuksien suorittaminen ns. drive- in periaatteella), katsastukseen esitettyjen ajoneuvojen keski-ikä, alueellisten korjaamopalveluiden saatavuus, alueelliset sää olot (esim. pohjoisin Suomi), katsastusmäärät, katsastuksen hinnoittelu (esim. ilmainen jälkitarkastus), toimipaikan sijainti jne.

Ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus ei sellaisenaan kuvaa käytännön työn laatua, arvosteluperusteiden yhtäläistä noudattamista eikä katsastustoiminnan hajontaa riittävässä määrin.

Vikatilastotietojen analysointia ei voida käyttää sellaisenaan katsastusluvista annetun lain mukaisiin toimenpiteisiin ryhdyttäessä vaan toimenpiteet edellyttävät osoituksen siitä, että katsastustoimipaikan vikatilastotiedot poikkeavat perusteettomasti toimipaikalle katsastukseen esitettyjen ajoneuvojen todellisesta kunnosta. Tämän osoittaminen on mahdollista vain suoraan toimipaikan toimintaan kohdistuvalla valvonnalla.

Sen lisäksi, että toimipaikalla ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalisia osuuksia ja katsastuksissa havaittujen vikojen määriä verrataan yleiseen valtakunnalliseen tasoon, on valvontatarkastuksissa verrattu myös toimipaikalla työskentelevien katsastajien ensimmäisellä katsastuskerralla hylkäämien ajonevojen prosentuaalisia osuuksia ja katsastuksissa havaittujen vikojen määriä toisiinsa katsastajien suorittamien katsastuksien tasalaatuisuuden arvioimiseksi.

Mikäli toimipaikalla suoritetuista katsastuksista tallennetuissa vikatilastotiedoissa on havaittavissa poikkeamia (esim. toimipaikan taikka toimipaikalla työskentelevän katsastajan ensimmäisellä katsastuskerralla hylkäämien ajoneuvojen prosentuaalinen osuus poikkeaa merkittävästi yleisestä valtakunnallisesta tasosta) pyritään valvontatarkastuksissa selvittämään poikkeamiin vaikuttavia asioita, joita voivat olla mm. käytännön katsastustyössä käytettäviin tarkastusmenetelmiin liittyvät puutteet, katsastukseen esitetyissä ajoneuvoissa olevien vikojen ja puutteiden kirjaamattomuus/havainnoimattomuus, katsastuspäätösten virheellisyys, toimipaikan oman laadunkehitystyön puutteellisuudet, katsastuksissa havaittujen vikojen ja puutteiden virheellinen arvostelu, katsastukseen esitettyjen mittaustodistusten virheellinen arvostelu tms.
Trafin tavoite on että kaikki asemat pysyisivät -3% -> +7% haarukassa valtakunnan keskitasosta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.11.2011, 20:12
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.515
Perusasetus

Tilastot ohjaa toimintaa eikä toiminta tilastoja. Ja näinhän sen pitikin mennä..!?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.11.2011, 20:27
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Joo, auto on paljon helpompi leimata, jos on joku helppo, nopee ja yksinkertanen vika josta voi antaa hylsyn heti kättelyssä.
Väljä raidepää on paljon helpompi vaihtaa, kun ettiä vikoja valojen korkeudensäädöistä ym.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.11.2011, 20:32
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Meilläpäin meni pajero hylkyyn konttorilla (ei minun pajero)
Syy: huonosti toimiva lämmityslaitteen puhallin.
Ei ollut autonkorjaajakaan kuullut moisesta vaikka ollut alalla vasta n 20v.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.11.2011, 20:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Ja korjauskehotuksia/hylkäyksiä saa kirjoitella vain tuon em. arvosteluperusteiden mukaisesti. Eli esim. turvavöistä ei voi antaa korjauskehotusta, joko ei puututa tai sitten hylätty. Ei saa siis käyttää maalaisjärkeä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.11.2011, 21:38
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Velipoika oli ooppeliaan leimaamassa, niin jo alkumetreillä tuli selväks et vikalista tulee, kun kässäri ei pidä ollenkaan toisella puolella. Katsari sit innostu kirjotteleen vikoja ihan urakalla mm. este näkökentässä (hajukuusi taustapeilissä) ajovalon korkeudensäätömoottori, takavilkun väri väärä (polttimosta oli rapissu se oranssi pinnote pois) Lopuksi vaan sano et kaikki muut paitsi toi käsijarru on "kiintiövikoja" kaunistelemassa tilastoja...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.11.2011, 21:44
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

onhan noita, selvät viat mä ymmärrän mutta en esimerkiksi sitä haluttomuutta selvittää joitian asioita mitkä selkeästi kuuluis katsastusmiehelle, hylätään auto jostain muttei viitsitä selittää mikä siinä oikeasti on vikana, mitä pitäis tehdä että kelpaa tai kuten yhen auton kanssa oli että joka kerta löyty uusia vikoja (vuosikatsastus) tai tietoja puuttui kun olis pitänyt moottorinvaihto muutoskatsastaa( ln65 2lt-2)
ja sit niitä hauskoja hylkyjä...
mitäs väki sanois esim. seuraavista hylkäysyistä mitä olen kuullut/ kokenut

- 31" renkaat ja takapuskurin puuttuminen edellytti auton katsastamista "G" malliseksi, ehtojen täyttymisestä vain tarvittiin tojotalta lappu( eivät ensin meinanneet pystyä naurultaan kirjottaan, mutta lopulta onnistu ja oli kallis) missä todettiin että vaadittavat 6 kohtaa täyttyi (maavara perien alla, auton alla, nousukyky, lukko yms (ln65 2" omen sarjalla, välitetyllä jakisella ja arbit molemmissa päissä)
- seisontajarrupolkimen matka rajoittunut alkuperäisestä (GM pick-up, meni 2 "napsua" ja kolmannella pyörät lukossa)
halkaisijaltaan liian pieni 80 lätkä pakussa (liimattu takapuskuriin joka oli vain 215mm korkea joten ei sopinut kokonaan)
- pitkät ja lyhkäset ei saanut palaa samaan aikaa umpiossa (ln 65)
vuotavat valonpesurit( tiputti nestettä pesun jälkeen)

-automalliin kuuluu muodoltaan soikea vaimennnin, ei käynyt pyöreä (ln65 -86)

-liian hitaat vilkut (64 fairlane mr rekisteröity, tuskin ollut 64 vuonna sen nopeammat muissakaan)
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.11.2011, 21:45
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

No kyllä minun Jeepin takavöistä tuli ainakin korjauskehotus, kun oli liian pitkät vyöt ???
Onneksi on paperikin tallessa vielä
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 11.11.2011, 10:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala Näytä viesti
Velipoika oli ooppeliaan leimaamassa, niin jo alkumetreillä tuli selväks et vikalista tulee, kun kässäri ei pidä ollenkaan toisella puolella. Katsari sit innostu kirjotteleen vikoja ihan urakalla mm. este näkökentässä (hajukuusi taustapeilissä) ajovalon korkeudensäätömoottori, takavilkun väri väärä (polttimosta oli rapissu se oranssi pinnote pois) Lopuksi vaan sano et kaikki muut paitsi toi käsijarru on "kiintiövikoja" kaunistelemassa tilastoja...
Olis jättäny sanomatta, kaikki nuo on oikeesti määrätty korjauskehotuksiksi. Wunderbaumi olis kyllä nopeemmin irrotettu peilistä tai käännetty pois häirittemästä kun kirjotettu ylös.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
- 31" renkaat ja takapuskurin puuttuminen edellytti auton katsastamista "G" malliseksi, ehtojen täyttymisestä vain tarvittiin tojotalta lappu( eivät ensin meinanneet pystyä naurultaan kirjottaan, mutta lopulta onnistu ja oli kallis) missä todettiin että vaadittavat 6 kohtaa täyttyi (maavara perien alla, auton alla, nousukyky, lukko yms (ln65 2" omen sarjalla, välitetyllä jakisella ja arbit molemmissa päissä)
Edelleenkään pakettiauton ei tarvitse täyttää mitään kohtia! Neliveto ja yli 2000 kg kokonaismassa = N1G. Piste.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 11.11.2011, 13:32
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Kuinka sitten käy käytännössä sille A-Rahastuksen sedälle jos se päästää autoja liian höllästi läpi tai ei anna leimaa kellekkään?

Tuleeko sieltä jostain MR Trafi selän taakse kattelee että miten se katsastus oikein sujuu?

Punnitaanko katsastusmiehen ammattitaitoa koskaan muuten kuin hylky prosentin ja virkaintosuuden perusteella trafin osalta? (tässä topicissahan asiakkaat ovat päässeet kyllä ääneen)

Mikä on katsastusmiehen henkilökohtanen vastuu kun päätöksiä esim. rakennemuutos asioissa tehdään?
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 11.11.2011, 15:38
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.245
Perusasetus

Mitenkäs, eikös asiakkaalla ole oikeus pistää hakoteille lähtenyt katsastus missä tahansa vaiheessa keskoseksi eli keskeyttää katsastus suoritus? Olen kuullut sieltä legendaarisesta "luotettavasta lähteestä" että keskeytys aiheuttaa katsastajalle ylimääräistä paperityötä tms. ja usein keskeytyksen mainitseminen muuttaa ääntä kellossa.

Pitääkö paikkansa?

Mitä / mihin keskeytys käytännössä tarkoittaa / vaikuttaa? gookkeli ei ihan heti tuonut factaa.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 11.11.2011, 17:05
IironSika:n Avatar
IironSika IironSika ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 15.05.03
Sijainti: Hollola, Finland.
Viestit: 2.384
Perusasetus

No ainakin minä joskus aikoinaan keskeytin yhden Saabin katsastuksen heti kun nostettiin nosturille ja näin pohjan omin silmin :O Ei siinä muuta ku pirssi alas ja ulos hallista ja ajelua leima loppuun. Seuraava osoite olikin Kuusakoski. Mitä todennäköisimmin katsastuksen jatkamisen lopputulos olis ollut ajokielto.
__________________
Sika ajaa Possulla
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 11.11.2011, 19:39
TDK:n Avatar
TDK TDK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.07.07
Sijainti: Pohjanmaa
Viestit: 151
Red face

Joitain vuosia sitten veljen audi 80 hylättiin katsastuksessa, syynä liian likainen moottoritila. No olihan sielä jotain tuhnua vuosien saatossa tarttunut, mutta ei minusta pahastikkaan. Hiluksia kerrattain katsastaessa tuli konehuoneesta katsurisedän naamalle ihan huolella öljyä. Siis monttuun auton alle. Naurua pidättäen selitin suodattimen olleen löysällä just kotona kirrasin. Just joo ihan ku 2l2 kone pitäski öljyt sisällään...
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 11.11.2011, 19:45
themarzoman:n Avatar
themarzoman themarzoman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.09.11
Sijainti: Tampere
Viestit: 44
Perusasetus

Sain kans kerran hylsyn vanhalla mitsulla kun ei ollut ensiapulaukkua ja varoituskolmioo. Pakoputkikaan ei ollut "alkuperäinen". Tuskin alkuperäinen putki kestää alla 25 vuotta . Konttorin vaihto ja leima lappuun.
__________________
- jos et kysy, et voi tietää. Jos tiedät, et osaa kysyä -
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 11.11.2011, 20:17
Pafo:n Avatar
Pafo Pafo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.04.04
Sijainti: Forrest Hill, Vaasa, Finland.
Viestit: 1.521
Perusasetus

Tulipa kerran otteeseen että "vinssinaru nähökentässä..." Oisin tietty voinut vaihtaa sokan ja kelaa sitä rummulle mutta...
__________________
ex 4wdwannabe

-= In Lockers We trust! =-

LeijonaEmot RY supporter
http://www.noonansuomi.net/
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 11.11.2011, 20:54
Hailux:n Avatar
Hailux Hailux ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: pudasjärvi
Viestit: 1.522
Wink

onhan näitä tarinoita..jos ei huonoa niin joskus hyvääkin..kerran lähdin berttaa katsastamaan niin olin jo henkisesti valmistautunut pitkään vikalappuun..ja hylkäykseen(omasta mielestä oli laitettavaa)..puslia,niveliä,iskarit..jne...niin elähän mittään sattu just se mulkku koko kylän vihaama katsuri joka aina valittaa jostakin vaikka ei ole aihettakaan..(jos ei mitään löydy niin kyllä se linnunpaska siinä katolla varmasti häiritsee jotenkin ajamista)..aikansa kopisteltuaan toi hyväksytty lapun kouraan...kiitos ja näkemiin..olin aivan pöljänä että mitä helvettiä(olenko piilokamerassa)..oli varmaan saanu pesää pirusti tai sitte lääkitys oli todellakin kohdallaan...no hyvä mieli tuli joka tapauksessa ja bertta sai tuoreen leiman..

toinen reissu oli kun kuplaa menin katsastamaan niin kohdalle sattui joku kiertolainen juuri valmistunut inssi..(ainakin sen oloinen oli)muuta kitisemistä ei löytynyt kuin takavalot(kun ne olivat punaisella lasilla)edellis kerralla inssi sanoi että eihän noissa ole mitään valittamista kun noin vanha auto -69vm...ihan asiallisesti mainitsin että viime kerralla ei ollu valittamista ja sanoin että kysy vaikka siltä joka sen viimeeksi katsasti kun seisoi muutaman metrin päässä ja sen kanssa vielä ennen katsastusta poristiin niitä näitä ja muisti auton...(no johan on helvetti alatko sinä neuvomaan perkele) totesi katsuri isoon ääneen..totesin vaan että heitetäänhän helvettiin tämä homma ja lähden muualle katsastamaan missä ei tarvitte kuunnella vittuilua selvistä asioista...kyl se sit lopuksi leiman nappasi ilman mutinoita..joskus ihmetyttää katsastussetien ajatusten juoksu suuresti!!! mutta kuitenkin suurin osa katsastusreissuista on ollut todella asiallisia ja jos on ollut jotain sanottavaa on sanottu asiallisesti eikä alettu vittuilemaan päin naamaa.
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 11.11.2011, 21:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Mitenkäs, eikös asiakkaalla ole oikeus pistää hakoteille lähtenyt katsastus missä tahansa vaiheessa keskoseksi eli keskeyttää katsastus suoritus? Olen kuullut sieltä legendaarisesta "luotettavasta lähteestä" että keskeytys aiheuttaa katsastajalle ylimääräistä paperityötä tms. ja usein keskeytyksen mainitseminen muuttaa ääntä kellossa.

Pitääkö paikkansa?

Mitä / mihin keskeytys käytännössä tarkoittaa / vaikuttaa? gookkeli ei ihan heti tuonut factaa.
Ei oo mitään lakisääteistä oikeutta, melkeinpä päinvastoin. Saa kyllä peiliin kattoo molemmat jos tilanne on siihen ajautunut ettei puhumalla selvitä loppuun.

Katsastuksen keskeyttäminen:
Lainaus:
10 §
Määräaikaiskatsastuksen keskeyttäminen

1.Määräaikaiskatsastuksen keskeyttämisestä säädetään ajoneuvolain 52 ja 55 §:ssä. Määräaikaiskatsastus on keskeytettävä, jos rekisteriotteeseen ja ajoneuvoja koskevaan rekisteriin merkityt ajoneuvon tekniset tiedot eivät ole oikeat. Tällöin ajoneuvo on määrättävä esitettäväksi kuukauden kuluessa muutoskatsastukseen. Katsastusta keskeyttämättä saadaan määräaikaiskatsastuksessa kuitenkin oikaista ajoneuvon rekisteritietojen vähäinen, todennäköisesti rekisteröinnissä syntynyt virhe sekä korjata sellaiset tiedot, joiden muuttaminen ei edellytä muutoskatsastusta.

2. Määräaikaiskatsastus on keskeytettävä myös, jos tietoyhteys ajoneuvoja koskevaan rekisteriin ei ole käytettävissä taikka jos katsastusta ei sään tai vastaavien olojen vuoksi taikka muusta ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä voida suorittaa loppuun eikä perusteita katsastuksen hylkäämiselle tai ajokiellon määräämiselle ole.

3. Jos ajoneuvon katsastus joudutaan keskeyttämään 2 momentissa tarkoitetusta ajoneuvon haltijasta riippumattomasta syystä, ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä enintään kahden viikon ajan 3 ja 4 §:ssä tarkoitetun katsastusajan päättymisestä.
Jos asiakas katoaa kesken katsastuksen paikalta, autossa on todennäköisesti todettu jo hylkäysvikoja jotka viedään ATJ:hin ja auto on sitä myöten hylätty-tilassa. Ja tarvittaessa laitetaan viretieto, joka hyppää siis silmille sekä poliiseilla että seuraavassa katsastuspaikassa. Nykyäänhän kaikista katsastuksista jää vikalista näkyviin, eli edellisvuosienkin vikoja voi periaatteessa halutessaan kaivella koneelta vaikka auto olisikin sittemmin puhtailla papereilla hyväksytty.

Ei siis mitään lisähommaa eikä paperisotaa, mutta ehkäpä keskeytyksen mainitseminen saa katsastusmiehen miettimään ollaanko nyt ihan asialinjalla etenemässä ja onkohan asiakaspalvelu jotenkin heikonlaista.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 11.11.2011, 21:17
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Oma järki.


Paras yleisvinkki mitä keksin on oma järki,sitä ei joskus katsurilla ole. Onhan näitä esimerkkejä,kuten vanhan civicin rengashomma. Ei meinanny katsuri löytää vertailurengasta ltj tiedoista joten vaati muutoskatsastusta,minä totesin että kun hommaan sen paperin että on alunperin saanu 185/60 R14 renkaalla ni sittehän laitat mulle hyväksytyn etkä vaadi muutoskatsastusta? Ukon nikotellessa tuli nuorempi katsuri ja näytti mistä ne tiedot löytyy..Toinen oli kun ei katsuri tajunnu et kun on AKEn luvat ni ei oo erikseen mainintaa vanteesta -44 offsetilla ja ei silti voi hylätä,sanoin että laittaa leiman tai soitetaan akeen,ei ollu katsurin mielestä kivaa. Suurin vääryys on mielestäni se että katsuri voi lähes mielivaltaisesti vaatia mitä ihmeellisempiä tietoja ja tekosyitä ja sä joudut hommaamaan ne etkä saa mitään korvausta turhasta juoksemisesta,sitte ku oot hommannu kalliit liput ja laput ni sit toteaa et hyvä,saat leiman. Mitäs sillon tehdään kun nämä vaatimukset ovat huuhaata,moniko tajuaa soittaaTrafiin ja kysyä mitä tehdään?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Katsastuksen jälkeen huomatut viat... Tikru75 Tekniikka & Jutustelu 29 10.02.2014 09:20
Myydään A-katsastuksen 50€ lahjakortti Morjenz O/M/V Muut 0 03.10.2011 13:09
Katsastuksen vikalistasta solihull Tekniikka & Jutustelu 9 12.12.2008 23:40
Katsastuksen ohjeet ja ajoneuvotekniikan tiedottee -MaTTi- Tekniikka & Jutustelu 8 19.08.2005 22:34
katsastuksen laita... ari Tekniikka & Jutustelu 0 16.03.2003 11:11


Sivu luotu: 12:09 (GMT +2).