![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Katsastuksen valvonnastaViisaat kertokaa.... Onko olemassa ns "hylkyprosenttia" että tietty määrä autoista ei voi mennä katsastuksesta lävitse ekalla kerralla? Mikä taho ja millä tavalla valvoo katsastusmiehen ratkaisuja katsastuksessa? (esim pomppaako jostakin viasta vai katsooko läpi sormien ilmiselvää estettä saada leima autoon) Askarruttaa kun välillä ollaan asemalla lauhkeita kuin lampaat ja välillä ollaan niitä mitä pojilla roikkuu yleensä jalkovälissä... ![]()
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#2
|
||||
|
||||
![]()
hylkäyssyitä on aika erikoisia mistä en ole kuullutkaan esim. kaverin emäntä meni katsastamaan golf 1.4 bensakoneella -01. Katsastuksessa ei ollut mitään sanomista jarrut päästöt yms. oli ok niin lopuksi katsuri kirjoittaa kynällä paperiin moottorista kuuluu sivuääni. HYLÄTTY kuukausi ajoaikaa naikkonen oli sit kysynyt että miten se vaikuttaa katsastukseen niin oli vain tokaissu että ajattele nyt jos auto hajoaa tienpäällä ja sit oli vielä kysynyt että mikä tässä on vikana että mitä pitää korjata niin katsuri sanoi en tiedä. kaverin mukaan ei siitä mitään kummempaa ääntä ollut kuulunut kaveri ei kyllä ole autoista paljon perillä vaikka joku sivuääni oliskin kuulunut. En tiedä miten asia on edennyt mutta itse en ainakaan olis tuota hyväksynyt varmaan helppo kusettaa jotain naista kun tulee autoa katsastamaan.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kai sitä jokainen on joskus jorma ottassa duunissa ollunnaa...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Helpommin taitavat katsurit saada noottia jos tulee liian iso hylkyprosentti.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Trafi valvoo valtakunnallisia keskiarvoja. Niistä jos asema tahi yksittäinen katsuri poikkeaa jompaan kumpaan suuntaan liikaa, saa asema selvityspyynnön. Samoin, jos aseman sisäiset erot liian suuret -> selvityspyyntö.
Luonnollista on, että jos joku katsuri katsoo lähinnä uusia autoja ja toinen mielellään vanhoja autoja, niin erojahan siitä syntyy väkisinkin. Tai toisella konttorilla käy lähinnä työsuhdeautoilijoita ja toisella niitä, jotka juoksevat ainoastaan halvimman hinnan perässä. Helppo arvata, kummat autot keskimäärin paremmassa kunnossa.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
.Paikallisella konttorilla pyrkiivät pitämään jokaisen kats.miehen hylkäysprosentin kutakuinkin samana...Kaveri on katsurina ja tästä kertoili(oli saanut valituksen liian pienestä hylkäysprosentista).[/QUOTE]
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Näillä ohjeilla mennään toistaiseksi: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB6...uperusteet.pdf
Ensi vuonna kaiketi päivittyy... Tässä Trafin esitelmää aiheesta: Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tilastot ohjaa toimintaa eikä toiminta tilastoja. Ja näinhän sen pitikin mennä..!?
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Joo, auto on paljon helpompi leimata, jos on joku helppo, nopee ja yksinkertanen vika josta voi antaa hylsyn heti kättelyssä.
Väljä raidepää on paljon helpompi vaihtaa, kun ettiä vikoja valojen korkeudensäädöistä ym. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Meilläpäin meni pajero hylkyyn konttorilla (ei minun pajero)
Syy: huonosti toimiva lämmityslaitteen puhallin. Ei ollut autonkorjaajakaan kuullut moisesta vaikka ollut alalla vasta n 20v. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ja korjauskehotuksia/hylkäyksiä saa kirjoitella vain tuon em. arvosteluperusteiden mukaisesti. Eli esim. turvavöistä ei voi antaa korjauskehotusta, joko ei puututa tai sitten hylätty. Ei saa siis käyttää maalaisjärkeä.
![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Velipoika oli ooppeliaan leimaamassa, niin jo alkumetreillä tuli selväks et vikalista tulee, kun kässäri ei pidä ollenkaan toisella puolella. Katsari sit innostu kirjotteleen vikoja ihan urakalla mm. este näkökentässä (hajukuusi taustapeilissä) ajovalon korkeudensäätömoottori, takavilkun väri väärä (polttimosta oli rapissu se oranssi pinnote pois) Lopuksi vaan sano et kaikki muut paitsi toi käsijarru on "kiintiövikoja" kaunistelemassa tilastoja...
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
onhan noita, selvät viat mä ymmärrän mutta en esimerkiksi sitä haluttomuutta selvittää joitian asioita mitkä selkeästi kuuluis katsastusmiehelle, hylätään auto jostain muttei viitsitä selittää mikä siinä oikeasti on vikana, mitä pitäis tehdä että kelpaa tai kuten yhen auton kanssa oli että joka kerta löyty uusia vikoja (vuosikatsastus) tai tietoja puuttui kun olis pitänyt moottorinvaihto muutoskatsastaa( ln65 2lt-2)
ja sit niitä hauskoja hylkyjä... mitäs väki sanois esim. seuraavista hylkäysyistä mitä olen kuullut/ kokenut - 31" renkaat ja takapuskurin puuttuminen edellytti auton katsastamista "G" malliseksi, ehtojen täyttymisestä vain tarvittiin tojotalta lappu( eivät ensin meinanneet pystyä naurultaan kirjottaan, mutta lopulta onnistu ja oli kallis) missä todettiin että vaadittavat 6 kohtaa täyttyi (maavara perien alla, auton alla, nousukyky, lukko yms (ln65 2" omen sarjalla, välitetyllä jakisella ja arbit molemmissa päissä) - seisontajarrupolkimen matka rajoittunut alkuperäisestä (GM pick-up, meni 2 "napsua" ja kolmannella pyörät lukossa) halkaisijaltaan liian pieni 80 lätkä pakussa (liimattu takapuskuriin joka oli vain 215mm korkea joten ei sopinut kokonaan) - pitkät ja lyhkäset ei saanut palaa samaan aikaa umpiossa (ln 65) vuotavat valonpesurit( tiputti nestettä pesun jälkeen) -automalliin kuuluu muodoltaan soikea vaimennnin, ei käynyt pyöreä (ln65 -86) -liian hitaat vilkut (64 fairlane mr rekisteröity, tuskin ollut 64 vuonna sen nopeammat muissakaan) |
#15
|
||||
|
||||
![]()
No kyllä minun Jeepin takavöistä tuli ainakin korjauskehotus, kun oli liian pitkät vyöt ???
Onneksi on paperikin tallessa vielä
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Kuinka sitten käy käytännössä sille A-Rahastuksen sedälle jos se päästää autoja liian höllästi läpi tai ei anna leimaa kellekkään?
Tuleeko sieltä jostain MR Trafi selän taakse kattelee että miten se katsastus oikein sujuu? Punnitaanko katsastusmiehen ammattitaitoa koskaan muuten kuin hylky prosentin ja virkaintosuuden perusteella trafin osalta? ![]() Mikä on katsastusmiehen henkilökohtanen vastuu kun päätöksiä esim. rakennemuutos asioissa tehdään?
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkäs, eikös asiakkaalla ole oikeus pistää hakoteille lähtenyt katsastus missä tahansa vaiheessa keskoseksi eli keskeyttää katsastus suoritus? Olen kuullut sieltä legendaarisesta "luotettavasta lähteestä" että keskeytys aiheuttaa katsastajalle ylimääräistä paperityötä tms. ja usein keskeytyksen mainitseminen muuttaa ääntä kellossa.
Pitääkö paikkansa? Mitä / mihin keskeytys käytännössä tarkoittaa / vaikuttaa? gookkeli ei ihan heti tuonut factaa. |
#19
|
||||
|
||||
![]()
No ainakin minä joskus aikoinaan keskeytin yhden Saabin katsastuksen heti kun nostettiin nosturille ja näin pohjan omin silmin :O Ei siinä muuta ku pirssi alas ja ulos hallista ja ajelua leima loppuun. Seuraava osoite olikin Kuusakoski. Mitä todennäköisimmin katsastuksen jatkamisen lopputulos olis ollut ajokielto.
__________________
Sika ajaa Possulla |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Joitain vuosia sitten veljen audi 80 hylättiin katsastuksessa, syynä liian likainen moottoritila. No olihan sielä jotain tuhnua vuosien saatossa tarttunut, mutta ei minusta pahastikkaan. Hiluksia kerrattain katsastaessa tuli konehuoneesta katsurisedän naamalle ihan huolella öljyä. Siis monttuun auton alle. Naurua pidättäen selitin suodattimen olleen löysällä just kotona kirrasin. Just joo ihan ku 2l2 kone pitäski öljyt sisällään...
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Sain kans kerran hylsyn vanhalla mitsulla kun ei ollut ensiapulaukkua ja varoituskolmioo. Pakoputkikaan ei ollut "alkuperäinen". Tuskin alkuperäinen putki kestää alla 25 vuotta
![]()
__________________
- jos et kysy, et voi tietää. Jos tiedät, et osaa kysyä - |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Tulipa kerran otteeseen että "vinssinaru nähökentässä..." Oisin tietty voinut vaihtaa sokan ja kelaa sitä rummulle mutta...
![]()
__________________
ex 4wdwannabe -= In Lockers We trust! =- LeijonaEmot RY supporter http://www.noonansuomi.net/ |
#23
|
||||
|
||||
![]()
onhan näitä tarinoita..jos ei huonoa niin joskus hyvääkin..kerran lähdin berttaa katsastamaan niin olin jo henkisesti valmistautunut pitkään vikalappuun..ja hylkäykseen(omasta mielestä oli laitettavaa)..puslia,niveliä,iskarit..jne...niin elähän mittään sattu just se mulkku koko kylän vihaama katsuri joka aina valittaa jostakin vaikka ei ole aihettakaan..(jos ei mitään löydy niin kyllä se linnunpaska siinä katolla varmasti häiritsee jotenkin ajamista)..aikansa kopisteltuaan toi hyväksytty lapun kouraan...kiitos ja näkemiin..olin aivan pöljänä että mitä helvettiä(olenko piilokamerassa)..oli varmaan saanu pesää pirusti tai sitte lääkitys oli todellakin kohdallaan...no hyvä mieli tuli joka tapauksessa ja bertta sai tuoreen leiman..
toinen reissu oli kun kuplaa menin katsastamaan niin kohdalle sattui joku kiertolainen juuri valmistunut inssi..(ainakin sen oloinen oli)muuta kitisemistä ei löytynyt kuin takavalot(kun ne olivat punaisella lasilla)edellis kerralla inssi sanoi että eihän noissa ole mitään valittamista kun noin vanha auto -69vm...ihan asiallisesti mainitsin että viime kerralla ei ollu valittamista ja sanoin että kysy vaikka siltä joka sen viimeeksi katsasti kun seisoi muutaman metrin päässä ja sen kanssa vielä ennen katsastusta poristiin niitä näitä ja muisti auton...(no johan on helvetti alatko sinä neuvomaan perkele) totesi katsuri isoon ääneen..totesin vaan että heitetäänhän helvettiin tämä homma ja lähden muualle katsastamaan missä ei tarvitte kuunnella vittuilua selvistä asioista...kyl se sit lopuksi leiman nappasi ilman mutinoita..joskus ihmetyttää katsastussetien ajatusten juoksu suuresti!!! mutta kuitenkin suurin osa katsastusreissuista on ollut todella asiallisia ja jos on ollut jotain sanottavaa on sanottu asiallisesti eikä alettu vittuilemaan päin naamaa.
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Katsastuksen keskeyttäminen: Lainaus:
Ei siis mitään lisähommaa eikä paperisotaa, mutta ehkäpä keskeytyksen mainitseminen saa katsastusmiehen miettimään ollaanko nyt ihan asialinjalla etenemässä ja onkohan asiakaspalvelu jotenkin heikonlaista. ![]() |
#25
|
|||
|
|||
![]() Oma järki.
Paras yleisvinkki mitä keksin on oma järki,sitä ei joskus katsurilla ole. Onhan näitä esimerkkejä,kuten vanhan civicin rengashomma. Ei meinanny katsuri löytää vertailurengasta ltj tiedoista joten vaati muutoskatsastusta,minä totesin että kun hommaan sen paperin että on alunperin saanu 185/60 R14 renkaalla ni sittehän laitat mulle hyväksytyn etkä vaadi muutoskatsastusta? Ukon nikotellessa tuli nuorempi katsuri ja näytti mistä ne tiedot löytyy..Toinen oli kun ei katsuri tajunnu et kun on AKEn luvat ni ei oo erikseen mainintaa vanteesta -44 offsetilla ja ei silti voi hylätä,sanoin että laittaa leiman tai soitetaan akeen,ei ollu katsurin mielestä kivaa. Suurin vääryys on mielestäni se että katsuri voi lähes mielivaltaisesti vaatia mitä ihmeellisempiä tietoja ja tekosyitä ja sä joudut hommaamaan ne etkä saa mitään korvausta turhasta juoksemisesta,sitte ku oot hommannu kalliit liput ja laput ni sit toteaa et hyvä,saat leiman. Mitäs sillon tehdään kun nämä vaatimukset ovat huuhaata,moniko tajuaa soittaaTrafiin ja kysyä mitä tehdään?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Katsastuksen jälkeen huomatut viat... | Tikru75 | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 10.02.2014 09:20 |
Myydään A-katsastuksen 50€ lahjakortti | Morjenz | O/M/V Muut | 0 | 03.10.2011 13:09 |
Katsastuksen vikalistasta | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 12.12.2008 23:40 |
Katsastuksen ohjeet ja ajoneuvotekniikan tiedottee | -MaTTi- | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 19.08.2005 22:34 |
katsastuksen laita... | ari | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 16.03.2003 11:11 |