Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.10.2011, 22:22
Lalli bj40:n Avatar
Lalli bj40 Lalli bj40 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.08.10
Sijainti: Alajärvi Finland
Viestit: 605
Perusasetus

kardaanin ristikon nipat


on mahdottoman ahtaassa paikassa kardaanin ristikon nipat eikä aina viittis alkaa irroittamaan kardaania onko jollain hyvää ideaa miten sinne sais rasvaa jollain erikoistyökalulla neulalla?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.10.2011, 08:43
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.782
Perusasetus

Rasvaprässiin löytty sellainen injektioneula tuolla nimellä oli lakeudenhydrossa hyllyssä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.10.2011, 09:12
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

ainakin toyotan alkuperäset nipat on semmosia ettei normi prässin pää pidä siinä oikeen millää, ja jos vie joutuu vähän vinosti painaan niin ei tuu mitää. ja joka paikkaan ei sovi normi nippa, kun kierre menee liian syvälle!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.10.2011, 09:51
Mise Mise ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 145
Perusasetus

No hyvä etten ole ainoa, jolla on tuo ongelma. Japsimallin nipat tuntuu olevan ohuempia ja hyväkin prässin suukappale falskaa melkein aina vaikka saisi melko suoraankin. Hermoja ja ristikoita menee. Jos tohon joku oikeasti toimiva työkalu löytyy, niin olisi hauska kuulla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.10.2011, 11:57
Lalli bj40:n Avatar
Lalli bj40 Lalli bj40 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.08.10
Sijainti: Alajärvi Finland
Viestit: 605
Perusasetus

IKH :ilta löyty 20euroa sellanen neulan näköinen joka tarkoitettu kardaanin ristikon rasvaukseen neulan päässä kartio ja tiiviste pinta löyty 2-pituutta noin 30mm ja 60mm
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.10.2011, 18:56
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 470
Perusasetus

Menee vähän off-topic, mutta milläs te saatte rasvaa joka kuppiin?
Mulla GKN ristikot (ihan laatu kamaa) ja siinä nippa, mutta kun en saa
kun johonkin kuppiin rasvaa, sit alkaa puskee ulos ja toiset tai joku kuppi
jää ilman rasvaa. Olen paukutellut että olis keskellä, on vingalla painettu
ristikkoa, mutta rasva ei vaan mene joka kuppiin. On vaikeeta, nyt saa lähes
jatkuvasti vaihtaa ristikoita tämän takia.
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.10.2011, 19:53
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

On tullut havaittua sama uutta ihan pöydällä kokeeksi rasvatessa. Silloin käi mielessä, että auttasko kevyt lämpö mitään huonosti vetäville kupeille.
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.10.2011, 22:21
T€€MU:n Avatar
T€€MU T€€MU ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Kurikka, Finland.
Viestit: 1.944
Perusasetus

hyvä vinkki toi ikh nippaneula, tarvii ostaa kun sinne eksyy seur. kerran.

Samoja ongelmia ollu ettei mene joka kuppiin vassu, nyt olen alkanu tehdä niin että
asennettaessa uutta ristikkoa samalla kun joutuu käyttään joka kupin irti niin paineilmalla
posautan ristikon sisustan tehtaanpaapan kuivahkoista vassuista puhtaaksi.

Ja varuiksi ennenkuin laitan kupit asennukseen, niistän kuppiin hiukan vassua valmiiksi.
sit kasattaessa se jo hiukan pursuaa huulen välistä ulos. ja prässättäes tulee kaikista joten perille menee.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.10.2011, 01:40
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Tuossa vielä linkit moisiin kapistuksiin,niin tietää millä osanumerolla nuita saa kysyä jossei itse löydä,tuo lukittava on ainakin omien kokemuksien perusteella parempi,mutta molemmat on ihan ok kapistuksia.
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=9123&q=y
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=9124&q=y
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.10.2011, 21:56
Lalli bj40:n Avatar
Lalli bj40 Lalli bj40 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.08.10
Sijainti: Alajärvi Finland
Viestit: 605
Perusasetus

siellä oli (ikh kirjassa) sellainen tylppä neula jossa oli kartio pää siinä luki oikeen ristikkonivelen rasvaukseen samalla sivulla oli noita injektio neula malleja

Viimeksi muokannut Lalli bj40 : 11.10.2011 20:25
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.10.2011, 14:34
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Keskipakovoima hoitaa sen rasvan tasaisesti joka puolelle, ja sitä rasvaahan menee sinne ristikosta riippuen 1-4 painallusta/ kerran vuodessa. Eli silloin kun ekasta kupista tirsahtaa yhtään rasvaa läpi niin silloin sitä on riittävästi. Maasturi kokoluokassa 1-2 painallusta riittänee.

Liialla innokkuudella saa juuri sen yhden tai useamman tiivisteen pullahtamaan pois ja siitähän sitten seuraa tihenevää ristikko jumppaa.

Äkkiä vaittäisin että jättämällä kardaanin rasvaamatta kokonaan lukuun ottamatta liukua ja asennuksen yhteydessä tapahtuvaa rasvuuta, sillä ajaa pitempään kuin sillä että pullauttaa ne tiivisteet pihalle????


Ja kun niitä ristikoita vaihtelee niin merkkaa ne nippojen suunnat hyvin varsinkin jos niihin on joskus saanu sitä rasvaa menemään...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.10.2011, 14:52
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Minä en saanut tuollaisella neulalla tehtyä mitään. Se sopii ehkä jonkun kumin alle ruuttaamiseen mutta ei rasvanippaan. Jenkeissä käytettään Lallin mainitsemia kartiomallisia kärkiä ja matalia rasvanippoja. Tuolta löytyi kuva sellaisesta nipasta ja työkalusta -> http://www.nagca.com/forum/showthread.php?t=36335 .
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.10.2011, 15:04
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Juu nytkun rupesin miettimään niin tylppiähän nuo on olleet kaikki joita itsekkin olen käyttänyt,eli ei tuo injektiomalli. Mutta tuohan passaa suojakumien läpityöntämiseen taas paremmin kuten jouni sanoi.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.10.2011, 15:44
Holst:n Avatar
Holst Holst ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 793
Perusasetus

Piikkisuutin löytyy esim. tuolta...
__________________
-kari-
FS Motorsport ry
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 11.10.2011, 20:32
Lalli bj40:n Avatar
Lalli bj40 Lalli bj40 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.08.10
Sijainti: Alajärvi Finland
Viestit: 605
Perusasetus

se ikh:neula oli hiukan saman näköinen mutta kartio sisäänpäin eli pitäs pystyä laittamaan tavalliseen nippaan
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 11.10.2011, 21:31
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 470
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Keskipakovoima hoitaa sen rasvan tasaisesti joka puolelle, ja sitä rasvaahan menee sinne ristikosta riippuen 1-4 painallusta/ kerran vuodessa. Eli silloin kun ekasta kupista tirsahtaa yhtään rasvaa läpi niin silloin sitä on riittävästi. Maasturi kokoluokassa 1-2 painallusta riittänee.
Totanoin, nyt kun se rasva menee sinne yhteen kuppiin, niin mikä keskipakovoima imasee
sen rasvan kupista ja painaa seuraavaan? Kyl se pysyy siellä kupissa johon on mennyt.
Kyl mulle on opetettu ja olen sisäistänyt että rasvaa painetaan niin kauan kunnes tulee
"puhdasta" rasvaa ulos. Kyl laaturistikoissa on semmoset tiivisteet et ne palautuu, on tätä
zoomailtu jonnoinverran.
Liussa voi hyvinkin tapahtua tämmöstä keskipakovoiman aikaansaamaa tasottumista kun
"halkaisijaerot" on pienet.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja kun niitä ristikoita vaihtelee niin merkkaa ne nippojen suunnat hyvin varsinkin jos niihin on joskus saanu sitä rasvaa menemään...
Nyt en tajuu?
Siis periaatehan on että nippa laitetaan siten että kun kardaani välittää
voimaa, nippa on "puristuvalla" puolella. Eli ennen sitä kuppia joka on esimerkiksi
perän yokessa kiinni. Nyt en tiedä onks merkitystä, mutta V8 puolella näin tehtiin,
mut siellä tehtiin paljon kyl muutakin jolle ei löytynyt ihan selkeetä faktaa.
GKN ristikoissa tulee mukana hieman pitemmät nipat.
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 12.10.2011, 14:04
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Jos ja kun se nippa on siinä ristikon keskellä niin sitä rasvaa on myös siinä ristikon keskellä josta se kulkeutuu kaikkiin kuppeihin siinä vaiheessa kun kardaani lähtee pyörimään.

Ja paine taas vaikuttaa tasaisesti kaikkiin suuntiin eli kun rasvaa painaa sinne ristikkoon niin sitä menee kaikkiin suuntiin kunnes ristikko on täysi ja jostain tiivisteen välistä sitä tursahtaa ulos eli sieltä mistä helpoiten pääsee.

Lainaus:
Nyt en tajuu?
Siis periaatehan on että nippa laitetaan siten että kun kardaani välittää
voimaa, nippa on "puristuvalla" puolella. Eli ennen sitä kuppia joka on esimerkiksi
perän yokessa kiinni. Nyt en tiedä onks merkitystä, mutta V8 puolella näin tehtiin,
mut siellä tehtiin paljon kyl muutakin jolle ei löytynyt ihan selkeetä faktaa.
GKN ristikoissa tulee mukana hieman pitemmät nipat.
Joo en minäkään Millä hemmetin puristuvalla puolella??

Se nippa pitää olla niin että sinne saa rasvaa menemään muuten siitä ei ole mitään hyötyä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 13.10.2011, 01:04
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti



Joo en minäkään Millä hemmetin puristuvalla puolella??

Se nippa pitää olla niin että sinne saa rasvaa menemään muuten siitä ei ole mitään hyötyä.
Joissain ristikoissa nippa on yhden kupin pohjassa...

Kuten esimerkiksi oikea alkuperäinen tojon tuplanivelen ristikko.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
miten onnistuu tuplanivel kardaanin ristikon vaihto? tonnisata Tekniikka & Jutustelu 2 30.09.2011 14:07
HJ ohjausakselin ristikon vaihto osilpi Tekniikka & Jutustelu 3 05.05.2008 14:59
toyotan vinssin ristikon kolkatus Tekniikka & Jutustelu 5 11.01.2007 13:38
Ristikon kuluminen 0-kulmassa? LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 3 10.01.2005 18:01
Uuden ristikon välys pee Tekniikka & Jutustelu 11 29.08.2004 06:50


Sivu luotu: 03:52 (GMT +2).