![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Akseliputken hitsauskaivelin wanhoja topicceja, vaan en juuri viisastunut: lähes neliön muotoisen akseliputken hitsaus aiheuttaa päänvaivaa, mitta likimain 70 x 70, seinämä n. 5 mm KYSYMYS: kuinka hitsata "oikein" ettei mahottomia vetelis ja kestäis... tuetaanko profiiliholkilla sisältä, ja vedetään palko rakoon, tulppahitsataanko - vaikkapa putken kanssa, lopullinen sauma ympäri, vuorotellen vastakkaisilta puolilta(ko) ? kyseessä kesken kasvukauden pensaasta nykästy volvolainen raakile:
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 30.08.2011 21:43 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Joku kavennus operaatio kyseessä? Jos sisään saa jonku sopivan putken, ni ei siitä ainakaan haittaa ole. Sopivat viisteet molempaan akseliputken pätkään. Kunnon heftit kulmiin, suoruuden tarkistus ja täysii kiinni vastakkaisilta puolilta. Vetää, minkä vetää, oikoo sit vaik lämmöllä, prässillä, hitsaamalla.
Tietty voihan heftailun jälkeen heftailla kulmiin tai joka sivulle sopivan latan pätkän pystyyn vetelyä eliminoimaan.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#3
|
|||
|
|||
![]()
heftailee latikat kylkiin ja vastakkaisilta puolilta hitsuuttaa kii. sit latikat vittuun ja hitsaa loput saumat. voi hyvin vähän vedellä mut tuskin nois salisburyn tekeleis on toleranssit ollu viimesen päälle tehtaalta tullessaankaan.
ei kannata liikaa jännittää ![]() eli kii vaa. kyllä ne muokkautuu sit mettässä rytyyttäessäkin. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
joo, näin se täytynee tehdä, tuo liikaa jännittämisen välttely kuulosti motivoivalta
![]() saas nähä, tästä syntynee just sellanen kuin sattuu tulemaan...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pidät vaan mielessä, että akseliputki vääntyy oikeasti huolettomasti hitsattuna. Väitän, että suomessakin on monta maasturia, joissa putki on kiero ja omistaja ei vaan huomaa tai tai halua huomata sitä.
Vollen akselista kierous on kyllä helppo todeta, teet 2kpl about metrin mittaisia tankoja, jotka saa pultattua akselin päätylaippuihin kiinni. Tarkistat alkuperäisestä, ovatko laipat täysin saman suuntaiset keskenään ja jos on, niin tarkkailet hitsauksen aikana ja jälkeen, ettei heittoa tule turhan paljon. Milleistähän tuo ei ole kiinni mutta sentit alkaa jo syömään vetareita ja laakereita. Hyvät hepit ja yhdellä tasaisella vedolla 360asteen sauma ympäri niin suora tulee, kuten beadlockien hitsauksessa ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa kääntää akseli pystyyn jolloin on helppo pyöräyttää yhtäkyytiä ympäri kuten LaaLaa kertoi. Akselin ollessa pystyssä ei tarvitse 360 astetta yhtäkyytiä hitsatessa valutella sulaa alamäkeen. Ja jos käytöstä löytyy pillit niin kuumia antamalla kuten jo mainittu saa oiottua aika hyvin. Ite vetäisin ton jollain 48 tai 55 2.5mm puikolla.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
55 on hyvä, Certaniumin 707 olis muuten mut maksaa hunajaa ja vetelee aivan kaameesti. Sisun akseliputki ainakin pysy hyvin 707:lla paikallaan liimattuna.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jees - ajatus etenee...
Akseliputki on sisämitaltaan 70 x 75 mm, ja ajattelin rakennella sen sisään "holkin" kahdesta 70 x 70 x 5 mm kulmaprofiilista. Profiilit hitsattuna vastakkaisista kulmistaan sisäkantista toisiinsa muodostavat aika jämyn 70 x 75 mm "holkin" joka juntataan noin 100 mm molempiin putkiin... Tämä vedetään ensin 15 - 20 mm tulppahitsein molempiin puoliin kahdelta puolin, ja lopuks "ympärisauma" katkoskohtaan, joka on helppo mitoittaa sopivaks, olisko joku 3 - 5 mm ? Hitsauksen aion kyllä vetästä tuolla 180 A Minarcilla, hanat kaakossa ![]() Kiertymisen tarkkailuun tuo Lassen vinkki on kyllä hyvä...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Vähän ot mutta.. Tossa keväällä kävi esittelijä Certanium 707 puikkoja esittelemässä ja täytyy sanoo että aivan uskomattomia puikkoja. 4mm puikko oli hitsattavissa helposti Froniuksen valovirta invertterillä 60 amp virralla! Ja 12mm pulttiin kierrettiin 12mm mutteri noin 2-3kierrosta ja otin 2.5mm puikon ja ohjeiden mukaisesti puikko keskelle pulttia sinne mutterin sisään ja sytytys. Pelkästään puikkoa nostamalla kasvatin sen mutterissa olevan tyhjän osan täyteen hitsisulaa. Ihmetys tuli siinä vaiheessa kun kevyesti papukaijapehdeillä kääntämällä mutteri lähti irti. Sanoi että muodostaa kuonan siihen ympärille joka estää hitsin tarttumisen mutteriin. Helvatun hyvä keino tonkia piukassa olevia syvemmälle katkenneita pultteja. Hinta tosiaan oli vähän kova 150egee kg. Ja 2kg oli minimi mitä myyvät.
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos ei niin, sillä se oikenee millä se kieroksi on tullutkin eli hitsaamalla. Eli pystysaumoja sille kantille josta haluat sen kutistuvan. Näin on ralliautojen banjoista säädelty iät ja ajat aurausket kohilleen. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tänään tääkin hiukan eteni:
Ensiks akseliputken sisään melko timmi holkki: Holkki kiinni pikku hefteillä ja tulppahitseillä Sitten hiukan kuumempaa liimaa: Ja lamellilla siistimmäks: Ja "valmis" tuote, aika suoraks jäip: Seuraavaks pitäis tehdä vielä yks, tuosta 200 mm kapeampi, eli -460 mm alkuperäsestä keskiakseliputkesta pois...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Mihinkäs kikottimeet nää on tulossa, vai pidetäänkö hullu(j)a jännityksessä?
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#14
|
|||
|
|||
![]()
turha huomautus, mutta sanonpahan kuitenkiin. ps. itsekkään tätä en noudata juuri koskaan, mutta ilmeisesti kannattaisi
tuommoisen ns.epäjatkuvuuskohdan hitsauksessa kannattaa aloitukset ja lopetukset jättää tasaisille kohdille. ja taydet saumat noihin kulmiin missä pahin rasitus ja mahdollisuus murtumiin väsyessään. mutta siisti silti kuin sikapienenä.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
täytyy pitää mielessä, varmasti hyvä tapa... tuo oli muuten niin sopiva tuon holkin kanssa, että pysyis vaikka bostikillakin...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Salmiakit vielä ainakin ylä- ja alasivuille? Hätävarjelun liioittelua? Vai joko tuo on lujempi kuin alkuperäinen?
Tuo sisälle tullut holkki oli kyllä hyvä, jämäköittä jo itsessäänkin, ja helpottaa hitsausta. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Eiköhän toi kestä noinkin, on reilusti alkuperäistä lyhyempi ja tukivarsi tulee vielä sauman ulkopuolelle.
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa jo tuo tukirauta olla seinämältään paksumpi kuin kikottimen orggisakselin seinämä vaikken tiedäkään mikä se on
![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Ja jos ei kestä, niin multa löytyy aito made-in-ussr akseli, joka on 120x120x?? akseliputkella. Voihan siihen sovittaa vielä volvon porttaali-boxit.
![]() PS. Meinaatko pitää hulluja jännityksessä, etkä kerro mihin nämä akselit tulee...?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 04.09.2011 21:05 |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Katotaan nyt mihin nää tulee, vai tuleeko ihan äkkiä mihinkään kun puuttuu muutamia oleellisia osasia...
Onneks ei oo varsinaista kiirettä eikä tarvetta minkään alla, tehään pikkuhiljaa valmiiks, jarruineen kilkkeineen, ja sitten tempastaa johonkin kun on kaikki sitämyöten ok... Mittojen puolestahan nää alkais olla passelit melkein mihin vaan, raideleveys kiinnityspinnoista tulee olemaan n. 1500 mm... ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Mirka on mun kaveri, laikka taas laulahti, ja nyt on pientäkin pienempi akseli, pois lähti 36 + 10 cm
aikast mini - laipast laippaan tulee olemaan 820 mm ja raidelev jopa alle 1500 mm
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 05.09.2011 17:41 |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Mihis vehkeeseen tota akselia kavennat?
__________________
RASOR Rauman Seudun OffRoad ry Vain kääpiöt madaltavat autojaan... |
#23
|
|||
|
|||
![]() Selvästi menossa johonkin pieneen ja keveeseen suohiipailijaan
Eli villi veikkaus Suzuki.
|
#24
|
||||
|
||||
![]()
Mä veikkaan TDI Nivaa....
TEMÄHIK |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Missä autoissa olisi akseliputken halk n.81mm.U-pulteille tarvetta | bluevan | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 14.02.2011 23:01 |
hitsaus | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.05.2008 19:29 |
Toyota HJ-61 akseliputken halkaisija | Ahosensetä | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.01.2006 23:34 |
Akseliputken vahvistaminen | pjtk | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 17.07.2005 07:45 |
Pienempi-birfieldisen akseliputken avartaminen..? | anttir | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 09.03.2004 18:25 |