Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.08.2011, 21:41
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Akseliputken hitsaus


kaivelin wanhoja topicceja, vaan en juuri viisastunut:

lähes neliön muotoisen akseliputken hitsaus aiheuttaa päänvaivaa, mitta likimain 70 x 70, seinämä n. 5 mm

KYSYMYS: kuinka hitsata "oikein" ettei mahottomia vetelis ja kestäis...

tuetaanko profiiliholkilla sisältä, ja vedetään palko rakoon,

tulppahitsataanko - vaikkapa putken kanssa,

lopullinen sauma ympäri, vuorotellen vastakkaisilta puolilta(ko) ?

kyseessä kesken kasvukauden pensaasta nykästy volvolainen raakile:

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 30.08.2011 21:43
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.08.2011, 22:22
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Joku kavennus operaatio kyseessä? Jos sisään saa jonku sopivan putken, ni ei siitä ainakaan haittaa ole. Sopivat viisteet molempaan akseliputken pätkään. Kunnon heftit kulmiin, suoruuden tarkistus ja täysii kiinni vastakkaisilta puolilta. Vetää, minkä vetää, oikoo sit vaik lämmöllä, prässillä, hitsaamalla.
Tietty voihan heftailun jälkeen heftailla kulmiin tai joka sivulle sopivan latan pätkän pystyyn vetelyä eliminoimaan.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.08.2011, 15:29
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

heftailee latikat kylkiin ja vastakkaisilta puolilta hitsuuttaa kii. sit latikat vittuun ja hitsaa loput saumat. voi hyvin vähän vedellä mut tuskin nois salisburyn tekeleis on toleranssit ollu viimesen päälle tehtaalta tullessaankaan.

ei kannata liikaa jännittää
eli kii vaa. kyllä ne muokkautuu sit mettässä rytyyttäessäkin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.08.2011, 15:53
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

joo, näin se täytynee tehdä, tuo liikaa jännittämisen välttely kuulosti motivoivalta


saas nähä, tästä syntynee just sellanen kuin sattuu tulemaan...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.08.2011, 20:46
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.245
Perusasetus

Pidät vaan mielessä, että akseliputki vääntyy oikeasti huolettomasti hitsattuna. Väitän, että suomessakin on monta maasturia, joissa putki on kiero ja omistaja ei vaan huomaa tai tai halua huomata sitä.

Vollen akselista kierous on kyllä helppo todeta, teet 2kpl about metrin mittaisia tankoja, jotka saa pultattua akselin päätylaippuihin kiinni.
Tarkistat alkuperäisestä, ovatko laipat täysin saman suuntaiset keskenään ja jos on, niin tarkkailet hitsauksen aikana ja jälkeen, ettei heittoa tule turhan paljon. Milleistähän tuo ei ole kiinni mutta sentit alkaa jo syömään vetareita ja laakereita.

Hyvät hepit ja yhdellä tasaisella vedolla 360asteen sauma ympäri niin suora tulee, kuten beadlockien hitsauksessa
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.08.2011, 21:16
reynolds reynolds ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.08.10
Sijainti: Lohja
Viestit: 253
Perusasetus

Kannattaa kääntää akseli pystyyn jolloin on helppo pyöräyttää yhtäkyytiä ympäri kuten LaaLaa kertoi. Akselin ollessa pystyssä ei tarvitse 360 astetta yhtäkyytiä hitsatessa valutella sulaa alamäkeen. Ja jos käytöstä löytyy pillit niin kuumia antamalla kuten jo mainittu saa oiottua aika hyvin. Ite vetäisin ton jollain 48 tai 55 2.5mm puikolla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.08.2011, 21:21
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

55 on hyvä, Certaniumin 707 olis muuten mut maksaa hunajaa ja vetelee aivan kaameesti. Sisun akseliputki ainakin pysy hyvin 707:lla paikallaan liimattuna.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.08.2011, 21:27
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Jees - ajatus etenee...

Akseliputki on sisämitaltaan 70 x 75 mm, ja ajattelin rakennella sen sisään "holkin" kahdesta 70 x 70 x 5 mm kulmaprofiilista.

Profiilit hitsattuna vastakkaisista kulmistaan sisäkantista toisiinsa muodostavat aika jämyn 70 x 75 mm "holkin" joka juntataan noin 100 mm molempiin putkiin...

Tämä vedetään ensin 15 - 20 mm tulppahitsein molempiin puoliin kahdelta puolin, ja lopuks "ympärisauma" katkoskohtaan, joka on helppo mitoittaa sopivaks, olisko joku 3 - 5 mm ?

Hitsauksen aion kyllä vetästä tuolla 180 A Minarcilla, hanat kaakossa

Kiertymisen tarkkailuun tuo Lassen vinkki on kyllä hyvä...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.08.2011, 21:33
reynolds reynolds ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.08.10
Sijainti: Lohja
Viestit: 253
Perusasetus

Vähän ot mutta.. Tossa keväällä kävi esittelijä Certanium 707 puikkoja esittelemässä ja täytyy sanoo että aivan uskomattomia puikkoja. 4mm puikko oli hitsattavissa helposti Froniuksen valovirta invertterillä 60 amp virralla! Ja 12mm pulttiin kierrettiin 12mm mutteri noin 2-3kierrosta ja otin 2.5mm puikon ja ohjeiden mukaisesti puikko keskelle pulttia sinne mutterin sisään ja sytytys. Pelkästään puikkoa nostamalla kasvatin sen mutterissa olevan tyhjän osan täyteen hitsisulaa. Ihmetys tuli siinä vaiheessa kun kevyesti papukaijapehdeillä kääntämällä mutteri lähti irti. Sanoi että muodostaa kuonan siihen ympärille joka estää hitsin tarttumisen mutteriin. Helvatun hyvä keino tonkia piukassa olevia syvemmälle katkenneita pultteja. Hinta tosiaan oli vähän kova 150egee kg. Ja 2kg oli minimi mitä myyvät.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 31.08.2011, 21:44
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Pidät vaan mielessä, että akseliputki vääntyy oikeasti huolettomasti hitsattuna. Väitän, että suomessakin on monta maasturia, joissa putki on kiero ja omistaja ei vaan huomaa tai tai halua huomata sitä.

Vollen akselista kierous on kyllä helppo todeta, teet 2kpl about metrin mittaisia tankoja, jotka saa pultattua akselin päätylaippuihin kiinni.
Tarkistat alkuperäisestä, ovatko laipat täysin saman suuntaiset keskenään ja jos on, niin tarkkailet hitsauksen aikana ja jälkeen, ettei heittoa tule turhan paljon. Milleistähän tuo ei ole kiinni mutta sentit alkaa jo syömään vetareita ja laakereita.

Hyvät hepit ja yhdellä tasaisella vedolla 360asteen sauma ympäri niin suora tulee, kuten beadlockien hitsauksessa
Mitä suorempana pysyy sitä parempi.
Jos ei niin, sillä se oikenee millä se kieroksi on tullutkin eli hitsaamalla.
Eli pystysaumoja sille kantille josta haluat sen kutistuvan.
Näin on ralliautojen banjoista säädelty iät ja ajat aurausket kohilleen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 31.08.2011, 22:02
reynolds reynolds ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.08.10
Sijainti: Lohja
Viestit: 253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja reynolds Näytä viesti
Vähän ot mutta.. Tossa keväällä kävi esittelijä Certanium 707 puikkoja esittelemässä ja täytyy sanoo että aivan uskomattomia puikkoja. 4mm puikko oli hitsattavissa helposti Froniuksen valovirta invertterillä 60 amp virralla! Ja 12mm pulttiin kierrettiin 12mm mutteri noin 2-3kierrosta ja otin 2.5mm puikon ja ohjeiden mukaisesti puikko keskelle pulttia sinne mutterin sisään ja sytytys. Pelkästään puikkoa nostamalla kasvatin sen mutterissa olevan tyhjän osan täyteen hitsisulaa. Ihmetys tuli siinä vaiheessa kun kevyesti papukaijapehdeillä kääntämällä mutteri lähti irti. Sanoi että muodostaa kuonan siihen ympärille joka estää hitsin tarttumisen mutteriin. Helvatun hyvä keino tonkia piukassa olevia syvemmälle katkenneita pultteja. Hinta tosiaan oli vähän kova 150egee kg. Ja 2kg oli minimi mitä myyvät.
Nyt kun lopetin vaahtoamisen ja lukasin juttua vähän uudestaan ja tajusin että kyseessä on lähes neliöputki niin hitsausjärjestyksellä ja ennakkoon putkea kääntämällä voi vaikuttaa vetelyihin huomattavan paljon. Jos esim laitat putken vähän takakenolleen ja heftaat vastakkaiselta puolelta ja tarkastat vaikka teräsviivaimen selkämyksellä tai jollain muulla suoralla raudalla tilanteen, jos on vetäny vaikka vähän liikaa heftin puolelle niin ei muutaku heftaamaton puoli kiinni ja taas tarkistetaan minne on vedelly. Jos nyt olisi vetänyt liikaa sille kyljelle minne hitsasit koko sauman niin kylkisaumoja vedellessä "jättää viimeset kuumat sinne puolelle minne haluaan putken taipuvan" eli lopettaa kylkisauman hitsauksen nimenomaan sille puolelle minne pitää saada taipumaan. Kuulostaa sekavalta mutta toimii käytännössä. Jos kaikki on heftauksen ja ekan sauman jälkeen ok niin silloin kandee miettii homma siten et huomioi hitsaus järjetyksen vaik silleen et etummainen puoli vasemmalta oikeelle, takimmainen puoli oikeelta vasemmalle, vasen puoli itestä poispäin ja oikee puoli itteespäin. Tolleen saa minimoituu sen vetelyn aineski rhs teräsrakenteissa joita joskus tuli touhuiltuu.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.09.2011, 20:34
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Tänään tääkin hiukan eteni:

Ensiks akseliputken sisään melko timmi holkki:



Holkki kiinni pikku hefteillä ja tulppahitseillä



Sitten hiukan kuumempaa liimaa:



Ja lamellilla siistimmäks:



Ja "valmis" tuote, aika suoraks jäip:



Seuraavaks pitäis tehdä vielä yks, tuosta 200 mm kapeampi, eli -460 mm alkuperäsestä keskiakseliputkesta pois...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.09.2011, 20:41
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Mihinkäs kikottimeet nää on tulossa, vai pidetäänkö hullu(j)a jännityksessä?
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.09.2011, 20:54
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Thumbs up

turha huomautus, mutta sanonpahan kuitenkiin. ps. itsekkään tätä en noudata juuri koskaan, mutta ilmeisesti kannattaisi

tuommoisen ns.epäjatkuvuuskohdan hitsauksessa kannattaa aloitukset ja lopetukset jättää tasaisille kohdille. ja taydet saumat noihin kulmiin missä pahin rasitus ja mahdollisuus murtumiin väsyessään. mutta siisti silti kuin sikapienenä.
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.09.2011, 20:56
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
turha huomautus, mutta sanonpahan kuitenkiin. ps. itsekkään tätä en noudata juuri koskaan, mutta ilmeisesti kannattaisi

tuommoisen ns.epäjatkuvuuskohdan hitsauksessa kannattaa aloitukset ja lopetukset jättää tasaisille kohdille. ja taydet saumat noihin kulmiin missä pahin rasitus ja mahdollisuus murtumiin väsyessään. mutta siisti silti kuin sikapienenä.

täytyy pitää mielessä, varmasti hyvä tapa... tuo oli muuten niin sopiva tuon holkin kanssa, että pysyis vaikka bostikillakin...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 04.09.2011, 15:50
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Salmiakit vielä ainakin ylä- ja alasivuille? Hätävarjelun liioittelua? Vai joko tuo on lujempi kuin alkuperäinen?

Tuo sisälle tullut holkki oli kyllä hyvä, jämäköittä jo itsessäänkin, ja helpottaa hitsausta.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 04.09.2011, 19:59
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.059
Perusasetus

Eiköhän toi kestä noinkin, on reilusti alkuperäistä lyhyempi ja tukivarsi tulee vielä sauman ulkopuolelle.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 04.09.2011, 20:52
ugly_hj:n Avatar
ugly_hj ugly_hj ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.04
Sijainti: espoo, .
Viestit: 1.710
Perusasetus

Taitaa jo tuo tukirauta olla seinämältään paksumpi kuin kikottimen orggisakselin seinämä vaikken tiedäkään mikä se on , hyältä näyttää tuo akseli.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 04.09.2011, 21:02
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.321
Perusasetus

Ja jos ei kestä, niin multa löytyy aito made-in-ussr akseli, joka on 120x120x?? akseliputkella. Voihan siihen sovittaa vielä volvon porttaali-boxit.

PS. Meinaatko pitää hulluja jännityksessä, etkä kerro mihin nämä akselit tulee...?

Viimeksi muokannut sisua45 : 04.09.2011 21:05
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 05.09.2011, 13:17
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Katotaan nyt mihin nää tulee, vai tuleeko ihan äkkiä mihinkään kun puuttuu muutamia oleellisia osasia...

Onneks ei oo varsinaista kiirettä eikä tarvetta minkään alla, tehään pikkuhiljaa valmiiks, jarruineen kilkkeineen, ja sitten tempastaa johonkin kun on kaikki sitämyöten ok...

Mittojen puolestahan nää alkais olla passelit melkein mihin vaan, raideleveys kiinnityspinnoista tulee olemaan n. 1500 mm...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 05.09.2011, 17:27
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Mirka on mun kaveri, laikka taas laulahti, ja nyt on pientäkin pienempi akseli, pois lähti 36 + 10 cm



aikast mini - laipast laippaan tulee olemaan 820 mm ja raidelev jopa alle 1500 mm


__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 05.09.2011 17:41
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 05.09.2011, 18:49
Olkku:n Avatar
Olkku Olkku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.03.06
Sijainti: Vermuntila Rauma Finland.
Viestit: 1.900
Perusasetus

Mihis vehkeeseen tota akselia kavennat?
__________________
RASOR
Rauman Seudun OffRoad ry
Vain kääpiöt madaltavat autojaan...
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 05.09.2011, 21:00
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Selvästi menossa johonkin pieneen ja keveeseen suohiipailijaan


Eli villi veikkaus Suzuki.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 06.09.2011, 18:38
ranke:n Avatar
ranke ranke ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.03
Sijainti: HELSINKI, Finland.
Viestit: 1.525
Perusasetus

Mä veikkaan TDI Nivaa....

TEMÄHIK
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Missä autoissa olisi akseliputken halk n.81mm.U-pulteille tarvetta bluevan Tekniikka & Jutustelu 12 14.02.2011 23:01
hitsaus Kirk Tekniikka & Jutustelu 9 17.05.2008 19:29
Toyota HJ-61 akseliputken halkaisija Ahosensetä Tekniikka & Jutustelu 3 24.01.2006 23:34
Akseliputken vahvistaminen pjtk Tekniikka & Jutustelu 14 17.07.2005 07:45
Pienempi-birfieldisen akseliputken avartaminen..? anttir Tekniikka & Jutustelu 7 09.03.2004 18:25


Sivu luotu: 22:35 (GMT +2).