![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Uudentyyppinen (?) kisa Raajärvellä 3.-4.9. (kisa peruttu)Kisa peruttu, eipä löytynyt kilpailijoita. Harkitaan ehkä/varmaan uudestaan toiseen ajankohtaan. Raajärvellä ens viikonloppuna siis normaali safari, ilmoittautumiset suoraan Hessulle 0500-690 787. ----------------------------------------------------------------------- Moi, tälle lajille/tapahtumalle pitäis keksiä nimi, ralli tulis mieleen noista erikoiskokeista, mutta onko maailmalla jotain samantyyppistä Challenge nimisinä? Muutenkin homma on vielä suunnitteluasteella yksityiskohtien suhteen, senverta on tiedossa että jotain tällaista tehdään, ja ajankohta ja paikka. Saa ottaa kantaa ketä asia kiinnostaa. Voi kommentoida ja ehdottaa, tää on nyt vielä osin konseptiasteella. Kakspäiväinen kisa, lauantai-sunnintai 3.-4. syyskuuta ja Raajärvellä. Aikataulu suurinpiirtein sellanen, että lauantaina ajetaan aamusta jonnekin alkuiltaan (kuuden kieppeille?), ja sunnuntaina aamusta johonkin kohtaa iltapäivää. Kilpailu muodostuu erikoiskokeista, joita on molempina päivinä useampia. Erikoiskokeet voivat olla eri mittaisia ajallisestikin, esim. alkaen muutaman minsan taikka muutaman kymmenen metriä ja yläpäässä jopa (reilu?) tunti taikka useita kilometrejä. Voi olla että sunnuntain pätkät tehdään vasta lauantaina, tai että valmiiksi tehtyjä pätkiä säädetään edellisen päivän kokemuksien perusteella. On myös mahdollista, että pätkiä voidaan ajaa toistamiseen, esim. toisinpäin. Pitäis vielä päättää julkaistaanko erikoiskokeet ennakkoon, esim. ed. päivänä, että halukkaat sais niitä (kaikkia tai vain osaa) harjoitella. Erikoiskokeet ovat suurimmaksi osaksi ajamista (tässä ekassa kisassa kokonaan?), mutta periaatteessa mukaan vois ympätä vaikka renkaanvaihtoa (järjestäjien autoon järjestäjien välineillä että on tasapuolista), tai tikanheittoa tai kuski sokkona ja appari neuvoo kun pitää peruuttaa keilojen väliin tai mitä tahansa kilpailijoita (ja katsojia?) kiinnostavaa tempuilua. Offiaiheinen tietokilpailu? Kokoa osa X (esim. tojotan napalukko? helpopsti kuitenkin etua joillekin)? Mikä on tämän renkaan koko (merkinnät poistettu)? Joku erikoiskoe vois ehkä olla jopa tyyliin etene tämä rata pelkällä vinssillä, ihan vaan vaikka parkkipaikalla (tasaisella vai lievien esteiden kuten 20-30cm puunrunkojen yli?) mutta mittaa vinssiapinan ja vinssin vauhtia. Pääasia että on kilpailijoista mielekästä, ei haittaa jos on muutenkin viihdyttävää. Ja tosiaan tarkoitus että olis mielellään mahdollisimman monenlaista, että auton ja tiimin pitäis olla hyvä monessa että pärjää. Osa erikoiskokeista voi vaatia karttasoftan käyttöä, tai sitten erikoiskokeiden lähdöt voidaan antaa koordinaatteina (jos järjestäjät ei jaksa/osaa piirtää sellaista karttaa että ihan pomminvarmasti ihan kaikki osaa sillä minne tarttee mennä). Täntyyppiset vaatimukset auton varustelusta (kuten myös vinssi, tunkki, sammutin, vetopisteet jne.) pitäis kyllä selventää ennen kilpailua ettei tule kellekään yllärinä. Ajettavat pätkät eri tyyppisiä, esim. - kovapohjainen nopeahko (tyyliin officrossirata), pieni todennäköisyys joutua vinssaamaan - mutaspooria, mahdollisesti paljonkin vinssailua, tietysti auton suorityskyvystä riippuen - suota ja/tai ojien ylityksiä (sallitaanko rampit?), vinssaulu mahdollista ja ehkä jopa todennäköistä - kivikkopolkuja tms. jossa koeponnistellaan alustan toimivuutta - mitä vaan alueelta löytyy ja on järkevästi ja turvallisesti kaikilla autoilla (kaarettomillakin) ajettavissa - siirtymien mitta oltava jossain järkevissä rajoissa? Tuloksiin lasketaan aika taikka pisteet kaikilta erikoiskokeita, vois olla helpointa laskea jokaiselle erikoiskokeelle paremmuusjärjestys, ja sitten nämä "sijoituspisteet" kaikista erikoiskokeista yhteen, ja kellä on vähiten pojoja niin voittaa. Tasapisteissä viimeisin erikoiskoe ratkaisee. Jos joku ei lähde jollekin erikoiskokeelle tai selviä sitä läpi (asetetussa maksimiajassa) niin sitten saa ko. pätkältä maksimit. Sijoituspisteillä tämä olis helppoa, jos pätkän läpäisi OK esim. 23 autoa, niin pätkän maksimit olis esim. 24 sijoituspistettä (huonoin plus yks). Tai sitten maksimit on määrätty etukäteen kullekin pätkälle, esim. 26 auton kisassa maksimit vois olla jollekin pätkälle 28 ja toiselle 30. Luokatkin pitäis varmaan keksiä, papan pitkällä pajerolla (lue: tehtaan jäljiltä oleva maastoauto) tuskin on kovin mielekästä ajaa jotain porttaalikikotinta vastaan. Paitsi että jos niitä temppurasteja on, niin nehän tasoittais peliä. OK, luokat varmaan kuitenkin on, mallia vois ottaa esim. suunnistuksesta taikka officrossista. Kyse on ainakin joillain erikoiskokeilla nopeuskisasta, päässä pitänee olla jonkin sortin kypärä, mutta ei tartte olla F1-tasoa. Lähdetäänkö siitä että mikä tahansa kypäräksi tulkittava käy, ja kilpailijat ottaa senverran hyvät kun katsoo tarvitsevansa? Vaikka jonkun tyyppisellä ajettavalla erikoiskokeella kypäräpakko vois olla hätävarjelun liioittelua, olisko selkeempi että auton liikkuessa (ajamalla tai vinssillä) kypärät on aina päässä? Montako kilpailijaa autossa saa olla? Tasan kax? Vähintään kax? Korkeintaan montako? Turvavyöt? Vähintään kolmipistevyöt kaikille? Mites lähtöjärjestys, on mahdollista ja ehkä jopa todennäköistä, että saattaa vaikuttaa pätkän tuloksiin (erikoiskoe helpottuu tai vaikeutuu kun siitä menee monta autoa), pitäiskö ekalle pätkälle järjestys arpoa? Entäs saman päivän loput pätkät, kiertävä järjestys? Mites trialissa menikään, siellä luulis olevan sama homma. Ja jos/kun on useampipäiväinen, arvotaanko taas vai saako ed. päivän huonoin (vai paras?) valita ekana oman paikkansa? Lähtöjärjestyksien arvontaan kaivattais joku selkeä ja helppo mutta tasapuolinen systeemi. Järjestämisen vinkkelistä haasteena kilpailijoiden odotusaikojen minimointi, jos pätkiä on paljon niin tuskin riittää järjestäjiä silleen että kaikkia pätkiä vois ajaa yhtä aikaa, ja esim. kiertävä lähtöjärjestys vaikuttaa tietty kans. Tässä ekassa koekisassa ajetaan yhtä tai kahta pätkää yhtä aikaa. Pätkästä riippuen sillä voi olla yx tai monta kilpailijaa yhtä aikaa. Seuraavan lähtö kun edellinen on tullut maaliin, tai 1/2/5/10 minuuttia edellisen perään. Jonkun verran pitää siis pähkäillä että on kaikki selvillä, ja ekassa kisassa löytyy ehkä vielä jotain mitä ei ole hoksannut etukäteen, siksi olis mukava jos ajamaan tulevat tai muuten aidosti tällaisesta kiinnostuneet ottaisivat kantaa tavalla tai toisella. Palkinnot? Osallistumismaksu? Sallitaanko (ulkopuolinen = muiden kuin kilpailijoiden tekemä?) huolto kesken erikoiskokeen, vai vaan pätkien välillä? Mitä muuta tässä ei vielä ole ajateltu ollenkaan? -Paavo
Viimeksi muokannut Paavo : 31.08.2011 21:13 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Kisa asiaa.
Terve Paavo.
Itse olen vundeeranut saamaa asiaa ja onhan näitä kisoja maailmalla, itse olen seuraillut Amerikan puolelta tuota TOP TRUCK CHALLENGE kisaa, siinä on kaiken näköistä kivikkoa, mutakkoo, mäen nousua, rekan hinausta, vetarin purku ja kasaus ja jossain taisin nähdä pätkän missä otettiin aikaa kuinka nopeasti kuski ylitti jalkaisin vinksin vonksin ajetut kisapelit. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86196 Mielestäni pitäisi lähteä liikkeelle vaatimattomasti 3-5 pätkällä jotta saa kisan hoidettua mahdollisimman hyvin, kun tuntuu tuo toimitsijoiden saaminen olevan suurin haaste kisaan kuin kisaan. Ja pystyy tarvittaessa ajattamaan pätkät kahteen kertaan joko samaan suuntaan tai toiseen suuntaan niin siinähän jo tuplaantuu radat ja homma hoituu samalla henkilökunalla. Mielestäni harva paikka kestää harjoitus ajot joten pätkiä ei saisi etukäteen harjoitella ja ratamestari ei luonnollisesti saa osallistua kisaan kun on joutunt ajamalla kellottamaan pätkät. Ajettaville pätkille maksimi ajat ja jos aika täyttyy niin max aika + ajamaton matka muutetaan minuuteiksi. (esim. 1m=1min, niin on helppo laskea.) Tämähän edellyttää että joka pätä mitataan ja mekitään vaikka 10 metrin välein joista tuomareiden on sitten helppo rullamitalla mitat. Pätkät rajataan lippusiimoin ja lippusiimaan osumisesta rangaistaan x minuutilla/rengas. Tällä estetään liian suuret tilanne nopeudet ja vaarallisen leveät ajolinjat, kokonaan poistuminen radalta (4 rengasta ylittää lippusiiman) on sama kuin keskeytys. Joka pätkällä vähintään kaksi tuomaria jotka kumpikin ottaa myös aikaa ja mekitsee virheet ja ajan aikakorttiin. Kypärät, ehdottomasti! Turvavyöt ,ehdottomasti ja aina kiinni enen kuin saa autoa liikuttaa. Apumies/vinssimonkey saa kulkea pätkät jalan ja kulkea pätkän ulkopuolellakin. Kaatuma rauta tai katto ehdottomasti, kun kyseessä on kuitenkin nopeuskisa niin riski kaatua kasvaa. Sarjat. Joko avoin tai iso (esim. 35" ylöspäin) ja pikkupyöräiset (34" asti). Jos kaksi sarjaa niin pikkupyöräiset on ajatettava ensin ja sitten isot, kun ratahan muuttuu ja todennäköisesti vaikeutuu kisan kuluessa. Lähtöjärjestys arvotaan ja kaikki pätkät on ajettava xx.xx kellon aikaan mennessä, pätkien ja siirtymien ulkopuolella saa koittaa korjata autoa kun ei häiritse muiden liikkumista tai suoritusta. Vähiten aikaa kuluttanut on voittaja. Pelastus henkilökunta oltava paikalla, ehdottomasti. Katselualueet ja katselijoiden turvallisuus huomioitava tarkasti. Esim. pätkät rajataan punaisella nauhalla ja katselijoiden karsinat vihreällä nauhalla. katselu alueet aina rinteiden yläpuolelle tai riitävän kauas jotta kilpa autot eivät voi kaatua tai pyöriä katsomoon. Tomottis on tullut mietiskeltyä ja kommentoidaan lisää jahka mieleen tulee. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 11.08.2011 20:03 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> rekan hinausta Tää oli hyvä idea! Siis ei välttämättä just rekka vaan jotain isoa ja painavaa. > kuinka nopeasti kuski ylitti jalkaisin vinksin vonksin ajetut kisapelit Harkinnan arvoista yhtenä ei-ajettavana erikoiskokeena, tulispahan kuskienkin suorityskykyjen erot esiin. TTC (jenkkilän ja aussien) on tähän suunnitelmaan verrattuna kyllä ultimate rankkoja, ei taida löytyä - tarpeeksi noin rakenneltuja autoja - aikaa ja rahaa tehdä tuollasia ratoja Tän Raajärven kisan idea on enemmän ajamista, vinssaamista on varmasti mutta kalustorikot enempi onnettomia saattumia (eikä tollasia TTC tarkasti suunniteltu ja valmisteltu "ansa" jossa pitää olla tosi hyvä tuuri että pääsee pätkän loppuun). > tuntuu tuo toimitsijoiden saaminen olevan suurin haaste kisaan kuin kisaan Ei oo ollut vielä iso ongelma, toki suunnitelma on aina ollut tyyliin "pärjätään kohtuullisen kokoisella porukalla". > ajamaton matka muutetaan minuuteiksi. (esim. 1m=1min, niin on helppo laskea.) > joka pätä mitataan ja mekitään vaikka 10 metrin välein Raajärvellä on tilaa ja reittejä, pätkät luultavasti luokkaa kilsan tai enemmän, kukaan jaksa merkata montaa kilsaa millään järkevällä tavalla; joten tarkka matkan mittaus edellyttäis järjestäjien GPS:llä paikkatietoa -> koordinaattien välitystä -> laskentaa jne. eli turhan monimutkaista. Tavoitteena on, että tuloslaskenta hoituu parilla kellolla (joiden ei tartte olla tarkasti synkassa), VHF/PMR radioilla, kynällä/paperilla ja taulukkolaskentaohjelmalla. Puhtaasti KISS, niin toimii taatusti ja kaikki osaa. > Pätkät rajataan lippusiimoin ja lippusiimaan osumisesta rangaistaan x minuutilla/rengas. Tällä > estetään liian suuret tilanne nopeudet ja vaarallisen leveät ajolinjat, kokonaan poistuminen radalta > (4 rengasta ylittää lippusiiman) on sama kuin keskeytys. Joka pätkällä vähintään kaksi tuomaria > jotka kumpikin ottaa myös aikaa ja mekitsee virheet ja ajan aikakorttiin. Kuulostaa trialilta, mutta joiltain osin ehkä sovellettavissa. Jos pätkät on pitkiä niin kukaan tuskin jaksaa siimottaa niitä umpeen. Raajärvellä uran merkintä vois olla "pysytään puulinjojen sisäpuolella" ja tulkinnan varaisissa kohdissa lippusiimaa (eikun sulkunauhaa). -Paavo |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Noi pura kasaa oman auton vetari tms. on aika huonoja omasta mielestä kun autoja on niin erilaisia. Kisatyyppi kuulostaa muuten kyllä hauskalta.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
"Road Book" tyyppinen kisa vois toimia. Eli just olisi erikoiskokeita, joissa olisi ajoneuvoluokille eri reitit määrättyinä. Joka erikoiskokeen Road Book annettaisiin vasta ek:n lähdössä...... eli ei tietäisi etukäteen mitä edessä.
Croatia Trophyn sääntöjä: http://croatia-trophy.org/offroad/ct...hy-2011-rules/ |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tän tyyppiseen kisaan olis kyllä ideoita
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Kisaa?Lainaus:
Joo Raajärvellä taitaa nuo mittakaavat olla hieman erit kuin täällä pääkaupunkiseudulla ja itse ajattelin kisaa jossa pätkät on n. 500m-1 km pituisia vaikeita, joissa mahdollisen ajan täyttymiseen tai keskeytykseen on varauduttava ja näin jouduttaisiin mittaamaan ajamaton matka jotta paremmuus pätkällä varmasti selviäisi. Pätkät tyyliin, vinsattavia mutahauta pätkiä ja vinsattavia kalliopätkiä ja joku mahdollinen metsä osuus jossa saataisiin nopeus kuitenkin pidettyä haastavilla kohdilla turvallisen alhaisena. Samoin taas pätkät olisivat lähellä toisiaan ja näin oli tärkeätä sulkunauhoittaa pätkät ja yleisökarsinat selvästi. Varsinkin jos kisa olisi täällä pääkaupunkiseudulla ja mainostamiseen olisi satsattu niin yleisöäkin tulisi paljon paikalle. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 13.08.2011 22:05 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on hyvä aika esittäää ne. Tässä tai privaatimmin.
-Paavo / 050-511 9240 / paavo miukumauku leinonen punkt fi |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tuo kuulostais kuvaajan kannaltakin mielenkiintoiselta ja kestokin siltä että jaksais ajella nää välimatkat ...
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta se yösafari; olisko sille edelleen tarvetta? 2-päiväisen kisan järjestäjät ja kilpailijat varmaan kuitenkin vetää unta palloon, mutta jos esim. katsojilla on virtaa kinttaissa niin eikähän sitä jotain järjesty... Viimeksi muokannut Paavo : 14.08.2011 07:08 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Kuulostais sille ehkä olevan tarvetta, kai sitä jotain vois ajella jos on halukkaita safaroijia.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Noniin, yösafarille 1 osallistuja, entäs varsinainen kilpailu, onko siihen tulijoita?
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Nyt kun tuota kilpailu asiaa rupesin miettimään niin olisko tuo kisa mahdollista muokata niin että se rauhallinen kisa missä mentäis safari maisesti luokka porukassa rastilta rastille suorittamaan tehtäviä ja kun luokka on suorittanut niin porukassa eteenpäin.
Tuo kilpailukin voisi olla kiva tuolla lailla ettei ole koko ajan kelloa vastaan kun aina sillon tuppaa nuo kamppeet särkymään ja kisan luonne oli ennemmikin taito eikä vauhti.. Kisa kaks päiväinen ja yöpyminen maastossa ja jatkuisi seuraavana aamuna sittä eteenpäin...
__________________
! Because earth aint not flat ! |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Onhan niitä safaritapahtumiakin Raajärvellä vuoden mittaan aika monta, olisko parempi että kisat ja safarit on erikseen? Pidettäiskö tämä topikki aiheessa "uudentyyppinen kisa", vai kiinnostaakohan se oikeesti ketään? Siis niin paljon että olis tulossa ihan ajamaan? -Paavo |
#17
|
||||
|
||||
![]() Maastoauto Enduro!
Jos pikataipaleille olisi pidemmät välimatkat niin tänhän voisi suorittaa Enduro tyyppisenä kisana.
Silloin tosin autoissa pitäisi olla kilvet ja yleiset tiet kuraantuisi siirtymillä ja sehän herättää pahennusta. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ajatus oli se että rasteilla mentäs niinkuin tuossa aikaisemmin suunnittelittekin mutta se siiryminen rastien välillä olisi safari henkistä... Mutta kertokaa ajoissa pidättekö te mitään ajoja kun jotkun on saattanut jo hommata vapaaksi sen jo ilmoitetun ajan kohdan ja jos te vähän ennen ilmoitatte että mitään ajoja ei ole niin harmittaase... vai??????????
__________________
! Because earth aint not flat ! |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Katselemaan vois kyllä tulla jos jotaki kisaa järjestetään. Ja tottakai kaikki kaverit mukhaan
![]() |
#22
|
|||
|
|||
![]()
tarkoitus ois tulla jimnyä testaamaan...
__________________
Suzuki Jimny 1.9TD |
#23
|
||||
|
||||
![]() Hieno idea
Ajoin Puolassa aikoinaan vähän tämäntyyppisen kisan, sorakuoppia kelloa vastaan ja mutaspooreja samoin mutta max ajalla. Siirtymät oli tiekirjalla joka ei oe ollenkaan hullumpi tapa, pitäisi löytyä speciaalit kunhan on jonkinlaisella tarkkuudella oleva trippi.
Kerroin siitä kisasta tässä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14603 jossain noin puolivälissä threadia (viides viesti). |
#24
|
||||
|
||||
![]()
onko muuten tuohon itse kisaan kuinkapaljon ilmottautuneita?
|
#25
|
|||
|
|||
![]()
Ei oo varsinaisia ilmoittautumisia vielä, olen odotellut "tositarkoituksella" (nimenomaan kisasta ja kilpailijan roolissa) kiinnostuneita, että olis voinut yksityiskohdat hioa siten että tulis kilpailijoidenkin mielipiteet varmasti huomioitua.
Eli ilmiantakaas tästä/tällaisesta kisasta kilpailijana kiinnostuneet itsenne, tähän topikkiin tai muuten, työstän tätä johonkin malliin tänään ja/tai huomenna, katsellaan sitten porukalla että hyvä tulee. Ei tartte satavarmasti sitoutua osallistumaan 3.9. kisaan, onhan sen suhteen vielä useampi asia auki (mm. kilpailijamäärä, osallistumismaksu jne.) mutta tämä tai vastaavat jatkossa jos kiinnostaa niin nyt kannattaa vaikuttaa. Jos kiinnostus osallistua on vahvasti tuosta 3.9. ajankohdasta kiinni, kannattaa sekin sanoa, tällaisen kisan järjestäminen on jonkinverran työläämpää kuin esim. crossikisan, ei liene mahdotonta että ekan tällaisen kisan ajankohtaa voitais harkita uudemman kerran, jos sillä saadaan parempi kapina aikaan. Voidaan tietty keksiä itsekin mitä halutaan/osataan tehdä/järjestää, ja sit katsoa kiinnostaako se ketään. Kiva olis tietty saada kilpailijoitakin mukaan, pelkillä katsojilla tulee aika tylsä kisa... Mutta 3.9. on Raajärvellä varmasti jotain, ainakin safarointiin mahdollisuus. -Paavo / paavo ät leinonen punkt fi taikka 050-511 9240 taikka privaa |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Raajärvellä officrossia ja yösafari 3.9. | Paavo | Tapahtumat | 2 | 10.08.2011 22:17 |
OffiCrossia Raajärvellä 21.5.2011 | Paavo | Tapahtumat | 66 | 08.06.2011 21:03 |
Officrossikisa Raajärvellä 28.8.2010 | Paavo | Tapahtumat | 120 | 16.04.2011 12:20 |
lapland trophy suunnistuskilpailu raajärvellä | roottori | Tapahtumat | 2 | 12.02.2005 10:50 |
Syksyn viimeinen rynnistys Raajärvellä | Kupla | Tapahtumat | 3 | 13.11.2004 23:17 |