![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() LUKKOPERÄN ASENNUKSESSA HUOMIOITAVAA?Kun en oo ikinä tätä tehnyt niin tarttee kysyä että jotta... Tarttis ARB kiinan kopio ilmalukkoperä asentaa dana 44 akselin perään ja sain 38 sivisen ARB lukon asennusohjeen, eihän sitä kukaan jaksa suomentaa saati opiskella ulkoa, joten.. listatkaapas tärkeimmät asiat mitä pitää huomioida tuollaista asennettaessa? Ohjeista poimin seuraavia asioita. -mitataan heitto kellolla nykisen perän välys. Onistuu, vaan minkähänlainen välys olisi hyväksyttävissä? (Jamantin sivuilta löysinkin maininnan n. 0,2mm) -Olin lukevinani että iroittaessa pitäisi levittää akselin koteloa, hirmu raudoilla?? Ei kai nyt sentään? Tiukastihan vanha perä tuolla tuntui istuvan? Kuinkas olette toiminnut sitä irroittaessa ja uutta asentaessa? (Jamantin sivuilta löytyi maininta jotta kahdella ruuvvarilla kammetaan pois, oli tosin uudempi perä kyseessä, mm. omasta KJ:stä lähti helposti näin, mitenkäs dana 44?) Varmaan on jotain muutakin huomioitavaa, mitä?? Saapi myös kertoilla omia toimintatapoja ko. peräremonttia tehtäessä. Kiitoksia vastauksista jo näin etukäteen. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 24.05.2011 15:42 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
peränlevitysraudat:
teet tuollaset raudat, ja jos ei homma onnistu niin lainaa iskän Saap 9000:sta! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Joskus laitettiin D44 siin eteen ja taakse ARBit, niin ei silloin tarvinnu mitään levitellä
![]()
__________________
Jeep ISORY |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lukkoa Dana 44jään?
Kiitoksia kuvasta, ei taida iskän Suopista olla hyötyä tässä hommassa, joten raudathan on kait sitten tehtävä. Mikäs voima estää noiden sivu suuntaisen irtoamisen?
t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä se murikka sieltä kampeemallakin tulee, luulen ma. Ainakin itellä on tullu. Rengasrauta on aika Rok!
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Juu ei siinä mitään peränlevittimiä tarvii, ne on lääkärin välineitä
![]() Mulla ainakin tullut sekä D30:stä, D35:stä että Fordin 8.8:sta aika kivuttomasti murikat ulos. Jonkin verran on tarvinnut avittaa sorkkaraudalla; puupalikat väliin niin ei hajota mitään. Toinen hyvä keino on, kun akseli vielä autossa kiinni niin räikkäliina murikan ympäri kiinni ja toinen pää puskuriin tjsp., huono matto perän alle ja eikun kiristämään.. liina vetää murikan ulos ja se tipahtaa pehmeästi matolle. Tai sitten hyppää otsaan jos on pahemmin jumissa ![]() Takaisin laittaessa voi olla vähän vittumaisempi, jos shimmit tulee poskilaakereiden ja banjon väliin. Saa helposti ohuimmat shimmit solmuun. Mutta kyllä sekin onnistuu kun varovasti ujuttelee paikalleen. Heittäisin valistuneen arvion että hammasvälyksen pitäisi olla jossain 0.005-0.010 tuuman välillä. Mä laittelin D30:ssa 0.007" välitysten valmistajan ohjeen mukaan joskus aikanaan. Eiköhän tuo isompi danalainen osu samaan haarukkaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
On levittimen kanssa pikkaisen helpompi saada laakereiden esijännitys oikeaksi, mutta kyllä murikan saa paikalleen ilman tuota työkaluakin. Irroitusta varten et tuota kalua tarvitse.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mä en ainakaan koskaan ole saanut hammasvälystä, kosketusta ja poskilaakerien esijännitystä niin kerrasta oikeaksi että olen kokenut tarvitsevani mm. Kyseisen apuvälineen, tosin arbissa ainaki tuli hyvät ohjeet milla vanhasta murikasta mittaamalla ja saatua tulosta käyttämällä pitäis tulla kaikki aikalailla kohdilleen
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Asennus
Amerikan sivuilta ohje. Näin itse olen omat koonnut.
Shimmit naputellaan paikalleen. Jos menee käsin on liian väljä. Minulla on kaareva alumiinin pala. Ottaa isommalta alueelta kiinni naputeltaessa. Ei tarvita levittimiä. Jos pinionia ei tarvitse irroittaa on säätö kohtuu helppo.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Muutaman D44:sen sekä D60&D70 kokemuksella ei levittimiä välttämättä tarvita. Niinkuin aikasemmin mainittiin, puupalikkaa ja sorkkarautaa niin irtoo. Paikalleen laitto ilman levitintä onkin sit vähä työläämpää, mutta onnistuu. Eikä ole pelkoa, että murikan esijännitys menis liian suureksi. Samoin levittimen kanssa pitää olla mielessä, että liikaa ei saa levittää. Sivulta http://www.differentials.com/specsi.html selviää passeli backslash.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lukkoa perään eli etuperään!
Kiitoksia kommenteista.
Näiden turvin ja asennusohjeen kera on hyvä ruveta tänään asennus hommiin heti päivän päätteeksi. Mitäs öljyä muuten ootte lukoperän kaveriksi laittaneet? t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Minoon laittanut ihan tehtaan suosittelun mukaisia aineita, noihin Danan pikkuperiin ja Fordin 8.8:aan käytin 85W-90 puoli- tai täyssynteettistä, joko API GL-4 tai GL-5 luokan tavaraa. Hyvin pelitti ainakin Detroitti ja ARB noilla, ei ollut mitään ongelmia sen enempää kuumassa kuin kylmässäkään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Japski vehkeissä arb:bien kanssa hyvälaatuinen synteettinen peräöljy.
tynteettinen siinä toivissa, jotta talvellakin toimisi. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lukko ei käy perään?Eihän se sinne kännytkään? Ohjeissa mitataan ison hammaspyörän ja oikean laakerin etäisyys uudesta ja vahasta perästä ja näiden mittojen erotus on shimmilevyjen paksuus. Sain mitaksi 6,5 mm ja shimmilevyjä on paketissa vain parin millin edestä? Perät on yhtä leveitä ja nyt kun pitäisi uutta perää liikuttaa vasemmalle lähes tuo 6,5 mm jotta iso hammaspyörä on kohallaan pinion hammaspyörään nähden niin perä ottaa jo kiinni laakeripesän vasempaan reunaan? Peräkin on erinäköinen kuin ohjeissa, tai tuossa kuvassa ilmalukon putki lähtee perän oikeasta reunasta? Tai sitten en vaan ymmärrä tai osaa?? Piti kyllä tovi istua mittailla ja ihmetellä ennen kuin uskoin että ei se sinne sovi. Tämä kiinan perähän näyttää olevan susi jo syntyessään vai onkohan väärä perä kyseessä? Vihelsin pelin poikki ja kasaan perän vanhoilla osilla. Paukkeellekkaan kun ei perästä mitään syytä löytynyt? t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Pitää muistaa murikan "carrier break", eli otitko varmasti oikean murikan? D44:ssä 3.73 ja siitä harvempi välitys vaatii eri murikan kuin 3.92 ja siitä tiheämpi.
Veikkaisin että sulla on tullut väärä murikka. Eroa siinä lautaspyörän sijainnissa suhteessa pinioniin on muistaakseni jotain 3-4 millin luokkaa. Jollain asiallisesti koneistetulla spacerillä murikan ja lautaspyörän väliin toki siitäkin voisi selvitä.. Tuskin se kestävyyteenkään kauheasti vaikuttaa?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jeep ISORY |
#17
|
||||
|
||||
![]() Väärää perääkö??
Yksityiseltä ostin ja piti sopia. Jos teetäisi lautaspyörän alle sopivan "shimmilevyn" niin sitten tarvis jo pidemmät pultitkin.
Laatikossa lukee vain RD 116 ja ohjeissa RD 116 Dana 44, 30 spline, 3.92 & up. Perä lienee sitten tuo harvempi versio? Tarvii vundeerata mitä teen, ehkäpä laitan myyntiin koko mötikän. t. Ismo Ämmä Lainaus:
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on hyvä syy vaihtaa välitykset tiuhempiin
![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Laske pinionin ja lautaspyörän hampaat ja räknäät välityksen. Jos ja kun sulla on harvempi kuin tuo 3.92 niin pinionihan on isompi ja shimmi ei auta vaan pitäis saada tavaraa pois lautaspyörän ja lukon tasopinnoista. Ehkäpä fifti-sixti jaolla sorvailemalla molempiin jäisi tarpeeksi ainevahvuutta koneistuksen jälkeen. Viisaampaa olisi tietty vaihtaa välitykset tiuhempiin, 37" renkaalla olis hyvä olla esim. 4.56 tai mieluummin vaikka 4.88. (itellä 35" ja 4.56)
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Perät tiheimmiksi!
Joo totahan vois harkita jotta päivittäisi perät tiheimmiksi
Laskin hampaa. Lautaspyörässä on 47 hammasta ja pinion pyörässä 13 hammasta. Mitäs näistä nyt sit selvii. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#21
|
||||
|
||||
![]()
47 jaettuna 13 = 3.62 välitys. Onko muuten tuollaista edes D44:n perään, mun mielestä 3.54, ja seuraava on 3.73
Noi hammasluvut kyllä pitäisi löytyä stanssattuna lautaspyörästäkin, mistä on helppo laskea välitys. Joka tapauksessa sulla on harva välitys. Eikös sulla sen verran isot renkaat ole kuitenkin Jegoneerissä, että kannataisi nuo välitykset melkein tosiaan vaihtaa muutenkin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
jos jaat ison hammasmäärän pienen hammasmäärällä saanet vastauksen...
eli 47 / 13 = 3.61 veikkaan mä ... (aika harvalta kuulostais) EDIT: TimoL oli nopeempi ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Niin sittehän tulee harmiks, että toiseen päähän jää vielä se väärä carrier tiheille välityksille ja sekin pitäs vaihtaa. Tosin löytyyhän noihin harvemman välityksen tasauspyörastöihin "paksuja" tiheämpiä väityksiä.
|
#24
|
||||
|
||||
![]() Välitykset?
Joo mäkin sain tuon 3.61.
Nyt vedetään henkeä ja lyödään JEgoNEERi nippuun huomenna, taka akselin koppa vuoti ja samalla kun sen aukaisen laitan kopaksi etuakselin paksumman jos se sinne käypi vara akselista. Sunnuntaina mennään sitten näillä harvoilla välityksillä Mäntsällään vetämään Safaria. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 26.05.2011 21:19 |
#25
|
||||
|
||||
![]()
37 renkailla, suora viimmenen vaihde jne niin jos vähäkään ajelee mettäajon lisäksi maantiellä niin 4 ja puoli olla se välitys että on jotain järkeä 4.11 on ainakin vielä liian vähän
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hiacen lukkoperän kiristäminen | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 19.11.2013 07:57 | |
Lukkoperän korvaaja??? | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 06.12.2007 16:21 | |
Lock Right -lukkoperän öljyt?? | akke | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 22.10.2006 17:47 |
Mitä huomioida porttaalien asennuksessa ???? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 03.02.2006 10:47 | |
Lukkoperän lisäaine | Yleiset | 3 | 03.02.2004 19:07 |