Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.04.2011, 17:32
Ooppeli:n Avatar
Ooppeli Ooppeli ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.01.06
Sijainti: Kerimäki, Finland.
Viestit: 1.110
Perusasetus

Turbo hajoomassa?


Eli tosta isuzun 3.1td:sta turpo vissiin vetelee viimesiä. Kun ahdot nousee yli 0.4 niin alkaa kuulumaan vihellys. Voi varmaan viitata painepuolen vuotoonkin mutta tänään sit otin imupuolen putken irti niin turbonakselissa pystysuunnassa väljää reiluhkosti. Päittäisvälystä ei juuri yhtään.

Savutus ei ole paljoa lisääntynyt. Välillä saattaa pölläyttää reippaammin.

Miten suhtautuu katsuri turbon vaihtoon kun on kyseessä vähäpäästöinen. Jos siis vaihtaa erilaiseen turpoon? Nykyinen turbo on ihi:n joku hiustenkuivaaja

Ja kannattaako paljon ajella tuon kuntoisella turbolla?

__________________
"I love to drink beer, I need one bottle a beer a day"
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.04.2011, 18:18
Wheelback Wheelback ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 70
Perusasetus

ei kai se rikki oo jos viheltää, eikös siitä vihellys kuulu kun alkaa hyrrä pyöriä?!?
__________________
Tuurilla ne laivatkin seilaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.04.2011, 18:59
jaskapa jaskapa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.09.10
Sijainti: Joensuu
Viestit: 242
Perusasetus

Joo ei se munkaan mielestä vielä se viheltäminen mitään meinaa. Ja väljystähän saa olla n. 0.2mm mutta siitä yli niin alkaa viemään viimesiään. Ja tuskinpa tuo katsuri siihen puuttuu jos et nyt mitään aivan mieletöntä puhallinta sinne laita.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.04.2011, 19:05
Ooppeli:n Avatar
Ooppeli Ooppeli ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.01.06
Sijainti: Kerimäki, Finland.
Viestit: 1.110
Perusasetus

Se vihellys ei oo normaali turbon vihellys. Paljon voimakkaampi. Vaikea sanoinkuvailla. Niin ja kyl sitä välystä taitaa olla jo enemmän. Pitää yrittää mittailla jotenkin.
__________________
"I love to drink beer, I need one bottle a beer a day"
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.04.2011, 19:12
Wheelback Wheelback ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 70
Perusasetus

jos alkaa muistuttaa jotain hälytysajoneuvon meteliä se ääni niin sit on rikki..
__________________
Tuurilla ne laivatkin seilaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.04.2011, 19:13
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Ei se pystyvälys niin paha ole,öljynpaine pienentää sen välyksen,akselinsuuntaista välystä ei paljon saa olla muuten karkaa paineet painepesän ja siipien välistä.
Jos vedätyksessä mittarin viisari pomppii pahasti niin sitten on aika huollattaa turbo,pitäs viisari pysyä aika vakaana ahdoilla,pientä värinää voi olla.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/

Viimeksi muokannut elhapero : 14.04.2011 19:15
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.04.2011, 19:20
jaskapa jaskapa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.09.10
Sijainti: Joensuu
Viestit: 242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ooppeli Näytä viesti
Se vihellys ei oo normaali turbon vihellys. Paljon voimakkaampi. Vaikea sanoinkuvailla. Niin ja kyl sitä välystä taitaa olla jo enemmän. Pitää yrittää mittailla jotenkin.
http://www.dieselevante.it/index.asp Tuolta sivulta löydät sen turbon mallin ja missä autoissa on käytetty vastaavaa ahdinta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.04.2011, 20:03
Trapper Trapper ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.10.10
Sijainti: Kainuu
Viestit: 62
Perusasetus

Päittäisvälys on se joka ratkaisee. Säteittäin kuulukin olla välystä reilusti, kunhan ei siivet pesään ota kiinni. Just oli keväällä turbo huollossa ja tommosta ammattilaiset tuumas.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.04.2011, 20:29
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

ahtimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon ???

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...uuttaminen.htm
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.04.2011, 20:51
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Mutta sitä ei oo pakko mainostaa konttorilla.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.04.2011, 05:04
Wheelback Wheelback ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 70
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
ahtimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon ???

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...uuttaminen.htm


Joo eikös se pidä muutoskatsastaa jos sinne laittaa jonkun muun turbon kuin alkuperäisen ja penkissä pitää käydä myös hakemassa lappu tehoista.. Mutta taitaa olla aina vähän katsurista kiinni miten suhtautuu asiaan

Mulle sanottiin katsastusasemalla että pitää hakea liput ja laput ja että pitää muutoskatsastaa. Sit kun vaihdoin konttoria niin katsuri vaan kysy että miks mä tota turboa muutoskatsastan
__________________
Tuurilla ne laivatkin seilaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.04.2011, 08:27
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Kai ootte muistaneet muutoskatsastaa auton, kun ootte vaihtaneet penkkejä, takavaloja, etumaskeja, syyläreitä tai latureita. Starttimoottorillekkin on laadittu prosentit.

Eli eipä se insinöörikään tiedä, minkä merkkinen tai mallinen ahdin siellä on alunperin ollu.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.04.2011, 11:34
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti

Eli eipä se insinöörikään tiedä, minkä merkkinen tai mallinen ahdin siellä on alunperin ollu.
Ei,paitsi jos sinne muuttaa joku saavinkokoinen Holsetti...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.04.2011, 12:34
GRpatrol GRpatrol ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.10.10
Sijainti: oulun lääni
Viestit: 636
Post

Alkuperäiseen aiheeseen viitaten, niin itse juuri painiskelin samojen ongelmien kanssa. Patrollista alkoi kuulumaan sellainen kimeä yli-vihellys, ja itse päättelin että turbo olisi tiensä päässä. Soittelin sitten Turbohuoltoon, ja kerrottuani ongelman ammattimies kertoi, että se on imusarjan tiiviste joka vuotaa, tai sitten ahtoputket. Putket olin jo tarkistanut ja niissä ei ollut vikaa. Turbonakselissa oli hiukan väljää pystysuunnassa mutta se ei kuulema haittaa. Sitten aloin vaihtamaan tiivistettä, niin toisesta päästä pultit oli löysällä ja tiivisteen palat tipahtelivat lattialle kun imusarjan otin pois. Eli siinä oli kyllä vikaa, mutta tosiaan tiivisteen vaihdollakaan ei ääni hävinnyt, mutta vedot kyllä paranivat selkeästi!

Ihmetyttää itseäkin, että mikähän tuon äänen aiheuttaa, sen olen laittanut merkille, että silloin kun alkuperäinen pakoputki oli paikallaan, tuota ääntä ei kuulunut ja veti hyvin, mutta sivuputken laiton jälkeen tuo oire alkoi..
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 15.04.2011, 15:24
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Kai ootte muistaneet muutoskatsastaa auton, kun ootte vaihtaneet penkkejä, takavaloja, etumaskeja, syyläreitä tai latureita. Starttimoottorillekkin on laadittu prosentit.

Eli eipä se insinöörikään tiedä, minkä merkkinen tai mallinen ahdin siellä on alunperin ollu.

äläpäs nyt viisastele, ahtimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon, ja kysymys ylempänä liittyi tähän, ja toisinaan insinööritkin tietävät monia asioita - eli pysytäänpä asiassa
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 15.04.2011, 15:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Kai ootte muistaneet muutoskatsastaa auton, kun ootte vaihtaneet penkkejä, takavaloja, etumaskeja, syyläreitä tai latureita. Starttimoottorillekkin on laadittu prosentit.

Eli eipä se insinöörikään tiedä, minkä merkkinen tai mallinen ahdin siellä on alunperin ollu.
Eipä tarvii lain mukaan takavaloja, maskeja, syyläreitä ja latureita muutoskatsastella. Penkit kylläkin, mutta ei jos ei oo istuimen lujuudelle/kiinnityspisteille vaatimusta direktiivin vastaavuudesta. Starttimoottorille ja laturille ei nykyään enää ole prosentteja (onneksi), ennen kyllä tosiaan oli.

Ahtimien merkistä ja mallista ei ole missään tyyppitiedoissa mainintaa, eikä edes mahdollisesta välijäähdyttimestä, paitsi nyt ihan vuoden-parin ikäisistä. Joten kokemukseen, yleiseen tietotaitoon ja perstuntumaan perustuen pitää ahtimien vaihtoon puuttua katsastuksen yhteydessä. Isuzun 3.1 TD on myös sarjassamme moottoreita, joita moni katsastusmieskään ei ole koskaan nähnyt, puhumattakaan että tietäis mikä turbo siellä alunperin pitäisi olla. Mutta joku jalkapallon kokoinen Holsetti kyllä ottaa silmään helposti, samoin maskin levyinen kiina-cuuleri keulalla.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 15.04.2011, 17:37
Wheelback Wheelback ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 70
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GRpatrol Näytä viesti
Ihmetyttää itseäkin, että mikähän tuon äänen aiheuttaa, sen olen laittanut merkille, että silloin kun alkuperäinen pakoputki oli paikallaan, tuota ääntä ei kuulunut ja veti hyvin, mutta sivuputken laiton jälkeen tuo oire alkoi..
Kyllähän toi meteli siinä samalla vähän lisääntyy ja äänet alkaa kuulua selkeemmin ku kylkiputken laittaa. Ja varmaankin teit vielä isommasta rööristä kuin alkuperäinen ja vielä mahdollisesti ilman vaimenninta? niin kyllähän tuo turbon vihellys alkaa kuulua ihan eritavalla
__________________
Tuurilla ne laivatkin seilaa.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 15.04.2011, 17:59
Ooppeli:n Avatar
Ooppeli Ooppeli ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.01.06
Sijainti: Kerimäki, Finland.
Viestit: 1.110
Perusasetus

Joo täytyy tutkia noi ahtoputket läpikotaisin. Kun toi ääni on ilmennyt monen vuoden aikana silloin tällöin. Mut nyt toi on jatkuvaa. Ahtopaineet on suht normaalit eikä viisari heittele miten sattuu.

Eikä tääl päin katsurit niin tarkkaan syynää mitä siel konepelli alla lymyää. Viime katsatuksessa ei tainnu edes pellin alle vilkaistakaan. Korjauskehotteita ois voinu laittaa muutaman mut ei laittanu mitää. Rekkarin toinen valo pimee, Renkaista puuttu muttereita. liekö toinen takaiskari sökö.. Ei laittanut mitään paperille

Tulikin juuri mieleen et voisko egr-venttiili aiheuttaa moista vihellystä?
Tai hukkaportin kellolle menevä letku?
__________________
"I love to drink beer, I need one bottle a beer a day"
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 15.04.2011, 18:03
GRpatrol GRpatrol ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.10.10
Sijainti: oulun lääni
Viestit: 636
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wheelback Näytä viesti
Kyllähän toi meteli siinä samalla vähän lisääntyy ja äänet alkaa kuulua selkeemmin ku kylkiputken laittaa. Ja varmaankin teit vielä isommasta rööristä kuin alkuperäinen ja vielä mahdollisesti ilman vaimenninta? niin kyllähän tuo turbon vihellys alkaa kuulua ihan eritavalla
No juu kyllähän se meteli hieman lisäänty, mutta sopivasti ei häiritsevästi..
Hitusen isommasta tavarasta on kuin alkuperäinen ja yhdellä pienellä läpivirtaavalla vaimentimella. Muuten tuokin vaimennin olis jääny pois mutta katsastus lähestyy niin siksi piti laittaa.
Se voi kyllä tosiaan ollakin ihan normaali ääni, kun muuten toimii kuin ajatus
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 15.04.2011, 18:37
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GRpatrol Näytä viesti
Ihmetyttää itseäkin, että mikähän tuon äänen aiheuttaa, sen olen laittanut merkille, että silloin kun alkuperäinen pakoputki oli paikallaan, tuota ääntä ei kuulunut ja veti hyvin, mutta sivuputken laiton jälkeen tuo oire alkoi..
Jospa se pakopuoli valskaa jostain liitoksesta, eikä tartte olla iso reikä.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 15.04.2011, 18:51
GRpatrol GRpatrol ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.10.10
Sijainti: oulun lääni
Viestit: 636
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Jospa se pakopuoli valskaa jostain liitoksesta, eikä tartte olla iso reikä.
Totta tuokin, pakosarjan tiivisteenki vaihdoin samalla kun se sattuu GR:ssä olemaan yhtenäinen imusarjan tiivisteen kanssa.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 15.04.2011, 21:28
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GRpatrol Näytä viesti

Ihmetyttää itseäkin, että mikähän tuon äänen aiheuttaa, sen olen laittanut merkille, että silloin kun alkuperäinen pakoputki oli paikallaan, tuota ääntä ei kuulunut ja veti hyvin, mutta sivuputken laiton jälkeen tuo oire alkoi..
Vuotava hukkis ääntelee myös metkasti ja erottuu selvemmin avarammalla hormilla.

Mie en ainakaan rupea kehumaan ahtimen vaihtoja konttorille, ja vähiten esim. vähäpäästösellä Mercedes-benzillä.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 17.04.2011, 19:53
GRpatrol GRpatrol ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.10.10
Sijainti: oulun lääni
Viestit: 636
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Vuotava hukkis ääntelee myös metkasti ja erottuu selvemmin avarammalla hormilla.

Mie en ainakaan rupea kehumaan ahtimen vaihtoja konttorille, ja vähiten esim. vähäpäästösellä Mercedes-benzillä.
Tosiaan, hukkaportti on vielä tutkimatta joten täytyypä tutkia..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Insa Turbo Dakar vai Insa Turbo Mountain? laattamies Tekniikka & Jutustelu 1 05.04.2010 19:19
Myyty bj-40 turbo jussukka85 O/M/V Ajoneuvot 3 17.06.2009 23:04
O: Turbo -Epeli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 16.11.2007 17:27
M: Patrollin turbo kone,jarrusatuloita,turbo osia. tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 24.05.2007 12:34
M: BJ-40 4.0l turbo Hippo O/M/V Ajoneuvot 11 14.03.2007 07:36


Sivu luotu: 00:08 (GMT +2).