Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.04.2011, 14:33
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Sähköistykset ja releytykset


Tervehdys!
On tuossa tuloillaan lisäsähköjen asennus maasturiin kaikenlaisille tingentangeleille ja lisävaloille jne. Ajattelin tehdä ihan oman sähköjärjestelmän näille lisävermeille, olisi kaikkein yksinkertaisin joskaan ei ihan helpoin juttu.

Miten ootte toteuttaneet relehässäkät, jos niitä on reilusti toistakymmentä? Onko jollakin jotakin hyvää kaaviota, josta tollokin saa selkoa?

Ajattelin ottaa virtalukolta releelle vain ohjausvirran ja tehdä kokonaan oman boksin kaikille laitteille. Tosin syöttökin pitänee kai laittaa useamman releen kautta, kun taitaa olla halvempi laittaa vaikka 4 kpl 30 A releitä kuin etsiä jostakin 120 A rele.

Onko sillä väliä, että pistänkö käyttölaitteiden sulakkeet heti syötön ja releen väliin vai vasta releen ja käyttölaitteen välille? Semmonen perustieto on hukassa....tosi amatööri siis ;-)

Olis kiva nähdä kuvin siististi kasattuja paketteja, niin saisi vähän osviittaa että miten koko paketti kannattaa rakentaa siten, että se on myös huoltoystävällinen. Osaan minäkin semmosen ruman hässäkän tehdä, mutta kun tarkoitus olisi saada yksinkertainen ja toimiva, jonka voi rakennella asennusvalmiiksi vaikka pirtin pöydän ääressä...

TT

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.04.2011, 15:55
Vilz:n Avatar
Vilz Vilz ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.11.06
Sijainti: Raahe, Finland.
Viestit: 52
Perusasetus

http://vlahti.kapsi.fi/vg/land_cruis...onsoli-001.jpg
http://vlahti.kapsi.fi/vg/land_cruis...onsoli-002.jpg

Tuommoisen paketin tein BJ:n keskikonsoliin. Tuossa tulee päävirtakatkaisijan kautta piuhat virranjakoblokille ja siitä sitten sulakerasian kautta releille. Samassa laatikossa on myös jännitteenalennin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.04.2011, 17:55
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Toi konsolisetti on just mitä lääkäri määrää. Siistit turaukset ja pistokantareleet.
Sulakkeet aina ennen releitä ja PIUHAT SULAKKEIDEN MUKAAN!!! tähän monen hyvää tarkottavan amatöörin tie nousee pystyyn ja tulipaloja alkaa sytymään kun ei oteta piuhoissa huomiooon mahdollisia oikosulkuvirtoja.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.05.2011, 07:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tervehdys!
Siisti konsoli Vilzillä.
Tuli mieleeni, että onko kukaan kytkenyt lisälaturia toimimaan ilmastointikompuroista tutun magneettikytkimen avulla? Muutenhan tuo kakkoslaturi pyörii ison osan ajasta kuitenkin ihan jouten.

Nyybinä TT
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.05.2011, 08:43
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.908
Perusasetus



Oikealla releen kautta tuleva ACC virta (eli rele saa herätin virtalukon ACC asennosta, siitä jaettu kuuteen sulakkeeseen ja tottakai pääkaapelikin sulakkeella.

Vasemmalla sitten kuus kappaletta jatkuvaa virtaa, senkin pääkaapeli sulakkeella konehuoneessa..Vähä värkkäys mutta ei ollu muualla tilaa ku hanskalokeron takana tuossa tatsunissa..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.05.2011, 10:03
Rolpatti:n Avatar
Rolpatti Rolpatti ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 23.03.09
Sijainti: Paattinen
Viestit: 722
Perusasetus

saako mistään enää sellaisia sulakerasioita missä olis toisellapuolella vaan yks syöttö ettei tarttis aina tehdä tommosia hyppylankoja.
__________________
"Pitkän päälle Datsun" (epäiltiin kondomi mainokseksi)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.05.2011, 10:11
Kipinä:n Avatar
Kipinä Kipinä ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.08.08
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Eli sulake mitoitetaan akulta lähtevän kaapelin mukaan ja asennetaan mahdollisimman lähelle akkua.Sitten voi laittaa päävirtakytkintä ja lisäsulakkeita tarpeen mukaan.Suojaamaton kaapeli menee oikosulussa nopeasti savuksi.

Kaikkia värkkejä ei kannata ohjata releillä,vain suuriruokaisimpia.Laadukas kytkin ja riittävän paksut johdot pitävät ohjauksen yksinkertaisena ja varmatoimisena.

Aika paljon lisävaloja saa noilla 120A virroilla viritellä

Hyppylangatonta sulakerasiaa itekkin ettinyt,ei näkyny.
Noi kutosen kegät kun taittaa ysikympin kulmaan,niin voi kutosen kaapelin pujottaa kenkien läpi(jos hyvin natsaa).
Tulee tukevampi jumpperi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.05.2011, 20:11
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rolpatti Näytä viesti
saako mistään enää sellaisia sulakerasioita missä olis toisellapuolella vaan yks syöttö ettei tarttis aina tehdä tommosia hyppylankoja.
En oo löytäny, mutta motonet myi kätevää jakoblokkia, mutterin alle syöttö ja kymmenen (vai olikohan 12) lähtöä lattaliittimin, + ja maa erikseen molemmat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.05.2011, 21:57
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rolpatti Näytä viesti
saako mistään enää sellaisia sulakerasioita missä olis toisellapuolella vaan yks syöttö ettei tarttis aina tehdä tommosia hyppylankoja.
Tsekkailes asuntoauto/vaunu tarvikemyymälät.
Itse löysin Lahdesta Kärkkäiseltä kyseiseltä osastolta just tuollaisen sulakerasian jossa on yksi virransyöttö.

Tuolla ainakin myynnissä:

http://www.varaosatedullisesti.kotis...t.html?id=8/46

Viimeksi muokannut Jeeper : 01.05.2011 22:03 Perustelu: löysin linkin
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.05.2011, 22:06
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 971
Perusasetus

moi!

Bluesea systemsllä on käyttökelpoisia juttuja!

http://bluesea.com/category/5/21/productline/126

http://bluesea.com/files/images/products/5031.jpg

ja pelkälle plussalle: http://bluesea.com/files/images/products/5034.jpg

suomestakin löytyy: http://www.jussinmaki.net/12xgm-sula...ue-p-3546.html

//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"

Viimeksi muokannut lacrits68 : 01.05.2011 22:10
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.05.2011, 22:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mistä haluat sähköä?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kipinä Näytä viesti
Eli sulake mitoitetaan akulta lähtevän kaapelin mukaan ja asennetaan mahdollisimman lähelle akkua.Sitten voi laittaa päävirtakytkintä ja lisäsulakkeita tarpeen mukaan.Suojaamaton kaapeli menee oikosulussa nopeasti savuksi.

Kaikkia värkkejä ei kannata ohjata releillä,vain suuriruokaisimpia.Laadukas kytkin ja riittävän paksut johdot pitävät ohjauksen yksinkertaisena ja varmatoimisena.

Aika paljon lisävaloja saa noilla 120A virroilla viritellä

Hyppylangatonta sulakerasiaa itekkin ettinyt,ei näkyny.
Noi kutosen kegät kun taittaa ysikympin kulmaan,niin voi kutosen kaapelin pujottaa kenkien läpi(jos hyvin natsaa).
Tulee tukevampi jumpperi
Tuohon sähkön syöttöön kannattaa kiinnittää huomiota:
jos käytät noita lisäasennuksia pelkästään auto sammuksissa, niin silloin sähkönsyöttö suoraa akulta.
MUTTA, jos käytät noita valoja ym. sähkölaitteita auton käydessä, niin silloin
sähkön syöttö SUORAA laturilta paksulla johdolla sulakkeen kautta.
-> laturihan se tuottaa sen sähkön, ja mm. useissa boschin latureissa
jännitteen säätö tapahtuu sisäisesti; eli säädin pyrkii pitämään laturin syöt-
tämän jännitteen n. 14v:ssa ja nimenomaan laturin sisältä mitattuna.
-> jos otetaan akulta syöttä työvaloille yms. niin jännite akulla saataa olla
esim 13v (vaikka laturilla 14v), ja silloin akku ei käytännössä lataudu ollenkaan.

ITSE ottaisin suotaan laturilta (siitä latausvirtaliittimestä, esim M8 pultista)
paksulla, vaikkapa alle 50cm pitkällä 16mm2 johdolla konehuoneessa olevalle
ruuvikiinnitteiselle sulakkeelle, joka on noin 1,5 tai 2x maksimi kulutus.
Sulakkeelta sisälle samalla 16mm2 johdolla "jakotukille"
Nuo johdot voi suojata esim. "kurkkutorvella", kannattaa tukkia tuon
kurkkutorven ja johdon väli jollain kitillä, samoin kuin kurkkutorven läpi-
vienti ohjaamoon (kuten kaikki läpiviennit-)

Noita jakotukkeja ja ISOJA sulakkeita löytyy hivi (HiFi-) puolelta, esim
biltemalta.
Noissa hivi- virtabokeissa on yksi isompi, 21mm2? ja muutama pienempi
4mm2? lähtö; ja tuohon 4mm2 lähtöön sopii 2 kpl 1,5-2,5 mm2 johtoja,
jotka lähtee lattasulakerasialle, jokaiselle sulakkeelle oma johto blokilta!
sulakkeet valitaan noin 2x nimellisvirtaa suuremmaksi, max esim 25A

Johdotukset sulakkeilta releille- ja -kulutukselle mieluummin paksummilla
kuin ohuilla johdoilla; esim. "historialliset" Halogen -työvalot menettää
herkästi puolet valotehosta! jänniitteen laskiessa.
Nykyiset zenon- ja led valot joko heittää toimimasta, ottavat enemmän
virtaa taikka himmenevät, kun jännite on pienempi (suurempi jännitehäviö)

Autossa esiintyville johtopituuksille MIELESTÄNI MAKSIMIsulakkeet/mm2
ovat seuraavat:
0,75mm2 7,5A
1,5 mm2 10A
2,5 mm2 15A (ehkä 20?)
ja tuolla 2,5mm2 saadaan johdotettua kaikki vinssiä lukuunottamatta?

Ja noista releistä sen verran, että niiden pitoteho (releen ottama teho vetä-
neenä) on suuruusluokkaa 5W.

Ja sitten vielä Latureista: bosch 90A ulkopuolisella tuuletuksella (siivet
hihnapyörän vieressä) antaa noin 34 Amppeeria 1500 ankkurikierroksella
ja noin 90A 6000 ankkurikierroksella!

ANKKURIKIERROS tarkoittaa laturin pyörintänopeutta, joka voi olla esim.
2,5 kertaa moottorin käyntinopeus!

siis ylläolevassa: 34A 600 rpm ja 90A 2400 rpm

Ja tuo nimellisvirta; 90A ylittyy jonkin verran yli 6000 ankkurikier., mutta ei
paljon. villi arvaus 10-20% 15 000 rpm:llä

Itse olen kierrättänyt noita perinteisiä latureita aika surutta, tuota 90A
bosch:ilaista varmaan parhaillaan yli 20 000, mikä lienee liikaa

TS. latausvirtaan tyhjäkäynnillä vaikuttaa yhtäpaljon välityssuhde kuin
laturin koko.

OHO_ meni_pikkasen_
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.05.2011, 09:14
Jussik:n Avatar
Jussik Jussik ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.07.05
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 132
Perusasetus

Syöttökaapeli akun navasta ei laturilta! Ja myös maadoitus kunnolla.
Akku suodattaa mukavasti häiriöitä pois, riippuu tietysti onko kuorma kovin arka häiriöille.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 17:04 (GMT +2).