Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.03.2011, 14:19
wuntzikka wuntzikka ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.10
Sijainti: ristiina/salo
Viestit: 2.085
Perusasetus

kulutus


lisääntyykö kulutus ja kuluuko osat enemmän jos ajelee paljon napalukot päällä?

mitkä paikat kovilla...? muuttuuko kulutus?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.03.2011, 14:28
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Teoriassa kulutus vähän lisääntyy kun pyöritettävää massaa on enemmän.
Käytännössä ero on kuitenkin melko marginaalinen riippuen tietysti muusta varustelusta, korotus, renkaat etc. kulutusta nostavista tekijöistä.
Ja tottakai ne käytössä kuluu vähän.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.03.2011, 19:17
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Autosta riippuen mutta omasta mielestä ei kannata "säästää" napalukot auki ajamalla.

Syy. Kardaaniristikot vettyy koska ne ei pyöri eikä vesi pääse haihtumaan.Jos etuperässä hitunenkin väljää niin paikallaan olevat laakerit täristää ittensä hengiltä.

Nämä nyt vaan ihan omasta kokemuksesta ja Jokainen saa olla sitämieltä kuin haluaa.

Eri asia sitten on jos jotain on jo palasina eikä autolla kärsi ajaa enää maantienopeuksia lukot kiinni.
Tai on joku pitkä reissu asfaltilla niin sitten lukot auki.

Tärkeintä on huolehtia että perissä on öljyä,ja kardaanissa rasvaa. Ja jos nyt kuitenkin ajelee ne lukot auki niin vaikka joka neljäs viikko pitää lukot kiinni niin ehkä sillä saa vedet pois systeemistä,tai sitten ei...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.03.2011, 19:31
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Mm. hiluxin ohjekirja neuvoo ajamaan kerran kuussa 16 km neliveto ja napalukot päällä. Mikä lie sitten tuon matkan peruste...
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.03.2011, 19:35
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Mm. hiluxin ohjekirja neuvoo ajamaan kerran kuussa 16 km neliveto ja napalukot päällä. Mikä lie sitten tuon matkan peruste...
Kymmenen mailia vaan on niin kiva luku
__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.03.2011, 19:47
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Oli se nyt mitä yksikköä hyvänsä niin millä perusteella just 10 mailia/16 km/jotain muuta? Eikä nuo akselit pyörähtäne jo monta kertaa ensimmäisenkin kilometrin matkalla?
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.03.2011, 14:37
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Varmaankin juuri sen lämpiämisen käynti lämpötilaan saakka tuo 10 mailia.

Ja vielä että ei siellä ole mikään "kovilla" koska juttu on suunnilleen sama jos etuveto auto rullaa vapaalla...

Tosiaan omasta kokemuksesta tuolla "säästämisellä" siirtyy vain rahaa polttoaineesta remonttiin.Eli lopputulos on varmaan +-0. Tai hieman negatiivinen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.03.2011, 07:18
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Mututuntumalla lukitut vapaanavat toi talven pakkasilla noinluokkaa litran satkulle lisää HJ61:llä. Eli ei paljoa mitn.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.

Viimeksi muokannut A-P : 18.03.2011 07:34
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.03.2011, 19:51
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Jotaim sitä luokkaa se ero on. Ja korostuu vielä lyhkäsillä matkoilla.
Mutta kesällä ero kapenee kuten myös pidemmillä pätkillä.

Eli jos ajaa vaikka sen 5000km vuoteen napalukot kytkettynä niin kustannus on jotain 50-70 egee vuoteen.

Jos vaikka kerran vuoteen pitää vaihtaa yksi ristikko a.parikymppiä ja vaihtamisen riemu päälle niin siitähän se säästö alkaa muotoutua.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.03.2011, 21:18
Mattius:n Avatar
Mattius Mattius ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.02.11
Sijainti: Suomi, Finland
Viestit: 66
Perusasetus

Terve,

Yhdysvaltain Ympäristönsuojeluministeriön sivuilta w..w.fueleconomy.c..m saatte tiedot autojen kulutuksista vm -84-2011. Tiedot ovat nykyisen standardin mukaisia, joita myös Eu käyttää, eli sisältäen talviajon ja/tai ilmastoinnin käytön kesällä.

Kulutustilastoa on mielekkäin käyttää seuraavasti: "Compear side by side" / "Metric, Litres by 100 km" periaatteella. Lisätarkkuutta napalukkojen tai nelivedon kulutuslisään voi hakea esimerkiksi vertailemalla 4WD Chevrolet Blazeria 2WD Chev. Pickup:n lukemiin. Tällöin erotus on noin 1l/100km vapaalla etuakselilla ajettaessa.

JK. Jos harmiksesi huomaat, että esimerkiksi Land Cruiser kuluttaa n. 22l/100km, johtuu tämä bensiinimoottorin ainoasta valinnasta ko. automallin osalta USA:n markkinoilla. Yleensä tulokset ovat hyvin luotettavia, sillä omaan 43 auton kokemusperään verrattuna listan kulutukset ovat toteutuneet.

Viimeksi muokannut Mattius : 18.03.2011 21:22
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.03.2011, 21:44
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mattius Näytä viesti
vertailemalla 4WD Chevrolet Blazeria 2WD Chev. Pickup:n lukemiin.
Onkos noi härpättimet samanpainoisia?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.03.2011, 22:00
Mattius:n Avatar
Mattius Mattius ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.02.11
Sijainti: Suomi, Finland
Viestit: 66
Perusasetus

Terve,

"härpättimet" ovat painoluokaltaan samankaltaisia, joskin pickup-mallin lavan takaosa, eli luukku, toimii "jarruvarjona" kokemusteni perusteella (lumen muoto talvella lavan peräosassa sekä pienempi ilmanvastus kovemmalla- pressulla peitetyllä kuormalla kaasupolkimenasennosta mitattuna): Joten todellisen kulutuseron saa vain itse mittaamalla.

Itse kaupunkikulutus (ko. tietolähteen mukaan) molemmissa malleissa on sama, joten oletan "stop`n go" ajon suhteellisen vaikutuksen reagoivan samansuuruiseen omaan massaan samalla moottorilla (6.2Ld) ja (automaatti-) vaihteistolla samalla tavoin. Selkokielellä molempien kaupunkikulutus on yhtä suuri massasta ja em. spekseistä johtuen, mutta korkeampi nelivetomalli kuluttaa 1l/100km enemmän, kuin lavamalli ilman nelivetoa maantieajossa.

OK?

Viimeksi muokannut Mattius : 18.03.2011 22:02
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.03.2011, 22:18
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mattius Näytä viesti
OK?

No ei ole OK

Jos verrataan kahden auton kulutuksia tuollatavoin, autojen täytyy olla samanlaisia, vain vetotapa erona.
Tällöin nelivetoisen "täytyy" olla painavampi, joka taas selittää ainakin osan kulutuserosta.

Muistaakseni Myytinmurtajat eivät vertailussaan saaneet kulutuseroja lavamallien välillä, kun toisessa oli luukku auki ja toisessa kiinni vertailun aikana
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.03.2011, 22:37
Mattius:n Avatar
Mattius Mattius ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.02.11
Sijainti: Suomi, Finland
Viestit: 66
Perusasetus

Okei,

myytinmurtajat ovat sitten oikeimmassa.

Mikäs myytti on se, että mutu on silti se "kaikkein oikein" valinta suhteessa Micran ja 4-Runnerin välisen valinnan suhteen?

Arvostan sinua ja harrastevalintaasi, vaikka näppiksestäni puuttuvatkin japanilaiset-näppäinmerkit.

T. Ex-ylipalkattu "valkoinenosaaja"
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.03.2011, 22:53
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
No ei ole OK

Jos verrataan kahden auton kulutuksia tuollatavoin, autojen täytyy olla samanlaisia, vain vetotapa erona.
Tällöin nelivetoisen "täytyy" olla painavampi, joka taas selittää ainakin osan kulutuserosta.

Muistaakseni Myytinmurtajat eivät vertailussaan saaneet kulutuseroja lavamallien välillä, kun toisessa oli luukku auki ja toisessa kiinni vertailun aikana
Luukku kiinni oli taloudellisempaa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 18.03.2011, 23:04
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.506
Perusasetus

Kannattaako blazerilla ajaa luukku auki vai kiinni.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.03.2011, 23:07
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Ehdottomasti luukku kiinni niin ei tipu tavarat tielle.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.03.2011, 07:54
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Ehdottomasti luukku kiinni niin ei tipu tavarat tielle.
Jolloin (tavaran) kulutus pienenee,samoin kuin ympäristön kuormitus.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.03.2011, 17:56
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mattius Näytä viesti
Arvostan sinua ja harrastevalintaasi, vaikka näppiksestäni puuttuvatkin japanilaiset-näppäinmerkit.


Nyt joku voisi luulla minulla olevan Japanilainen auto, joka ei voi pitää paikkaansa, koska en ole vielä saunan takana jonossa
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 19.03.2011, 18:03
Castrol:n Avatar
Castrol Castrol ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.03
Sijainti: Helsinki,Suomi
Viestit: 869
Perusasetus

http://www.youtube.com/watch?v=r3aqHbD-O9E <---- mythbusterssin jakso missä tuota kulutusta mittaillaan pick upeilla lavan takaluukku auki ja kiinni.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 19.03.2011, 18:05
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Ite kokeilin HJ:llä ajaa luukku auki mutta eihän siitä nää mitään joten kokeilu jäi lyhyeksi
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 19.03.2011, 20:00
wuntzikka wuntzikka ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.10
Sijainti: ristiina/salo
Viestit: 2.085
Perusasetus

eli ei tule pahemmin säästöä vaikka ajelee lukot auki.

on vaan ilmeisesti alipainevuoto tai anturi/sähkövika, niin mitsus pysyy lukko päällä ajaessa, mutta rautalangalla saa pidemmälle matkalle solmittua kiinni ni ei tarvii jurnuttaa lukot päällä.

mutta ei ravistele taikka tärrää, eli paikat on suhtkoht kunnossa. paitsi, että pitäis kattoo öljytilanne varmaan välillä...
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 19.03.2011, 22:11
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

No tuota... kyllä mun mielest hj:ssa hiukan kulutus tippuu kun ajelee navat auki.
Ja turhaan se etuperä siellä tyhjänä jauhaa. vähemmän ne sisuskalut siellä kuluu,kun
eivät pyöri. Mielipiteet tietty kuin p-reikiä... jokaisella omansa!
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 19.03.2011, 22:41
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

eipä tuu laakereihin ja tiivisteisiin "seisonta" vaurioita
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 19.03.2011, 23:23
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
No tuota... kyllä mun mielest hj:ssa hiukan kulutus tippuu kun ajelee navat auki.
Ja turhaan se etuperä siellä tyhjänä jauhaa. vähemmän ne sisuskalut siellä kuluu,kun
eivät pyöri. Mielipiteet tietty kuin p-reikiä... jokaisella omansa!
Onkohan tässä kiinanvehkeessä pikkuisen huonot nuo sisuskalut, jos ne merkittävästi kuluu vapaana pyöriessään?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sprinter/LT kulutus? AVRO Chit-Chat 11 07.03.2011 20:05
RJ:n kulutus RJ70 Tekniikka & Jutustelu 2 26.01.2008 19:00
pa-kulutus? -roadwarrior- Tekniikka & Jutustelu 6 20.11.2007 21:57
Cherokee, 2.5B, kulutus yama43 Tekniikka & Jutustelu 21 03.11.2006 15:02
LJ:n kulutus Setä Tekniikka & Jutustelu 29 17.05.2005 07:53


Sivu luotu: 18:37 (GMT +2).