Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kulutus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82133)

wuntzikka 15.03.2011 14:19

kulutus
 
lisääntyykö kulutus ja kuluuko osat enemmän jos ajelee paljon napalukot päällä?

mitkä paikat kovilla...? muuttuuko kulutus?

Repro 15.03.2011 14:28

Teoriassa kulutus vähän lisääntyy kun pyöritettävää massaa on enemmän.
Käytännössä ero on kuitenkin melko marginaalinen riippuen tietysti muusta varustelusta, korotus, renkaat etc. kulutusta nostavista tekijöistä.
Ja tottakai ne käytössä kuluu vähän.

Bj Andy 15.03.2011 19:17

Autosta riippuen mutta omasta mielestä ei kannata "säästää" napalukot auki ajamalla.

Syy. Kardaaniristikot vettyy koska ne ei pyöri eikä vesi pääse haihtumaan.Jos etuperässä hitunenkin väljää niin paikallaan olevat laakerit täristää ittensä hengiltä.

Nämä nyt vaan ihan omasta kokemuksesta ja Jokainen saa olla sitämieltä kuin haluaa.

Eri asia sitten on jos jotain on jo palasina eikä autolla kärsi ajaa enää maantienopeuksia lukot kiinni.
Tai on joku pitkä reissu asfaltilla niin sitten lukot auki.

Tärkeintä on huolehtia että perissä on öljyä,ja kardaanissa rasvaa. Ja jos nyt kuitenkin ajelee ne lukot auki niin vaikka joka neljäs viikko pitää lukot kiinni niin ehkä sillä saa vedet pois systeemistä,tai sitten ei...

Yölento 15.03.2011 19:31

Mm. hiluxin ohjekirja neuvoo ajamaan kerran kuussa 16 km neliveto ja napalukot päällä. Mikä lie sitten tuon matkan peruste...:D

Ranee 15.03.2011 19:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 749752)
Mm. hiluxin ohjekirja neuvoo ajamaan kerran kuussa 16 km neliveto ja napalukot päällä. Mikä lie sitten tuon matkan peruste...:D

Kymmenen mailia vaan on niin kiva luku

Yölento 15.03.2011 19:47

Oli se nyt mitä yksikköä hyvänsä niin millä perusteella just 10 mailia/16 km/jotain muuta? Eikä nuo akselit pyörähtäne jo monta kertaa ensimmäisenkin kilometrin matkalla?

Bj Andy 16.03.2011 14:37

Varmaankin juuri sen lämpiämisen käynti lämpötilaan saakka tuo 10 mailia.

Ja vielä että ei siellä ole mikään "kovilla" koska juttu on suunnilleen sama jos etuveto auto rullaa vapaalla...

Tosiaan omasta kokemuksesta tuolla "säästämisellä" siirtyy vain rahaa polttoaineesta remonttiin.Eli lopputulos on varmaan +-0. Tai hieman negatiivinen.

A-P 18.03.2011 07:18

Mututuntumalla lukitut vapaanavat toi talven pakkasilla noinluokkaa litran satkulle lisää HJ61:llä. Eli ei paljoa mitn.

Bj Andy 18.03.2011 19:51

Jotaim sitä luokkaa se ero on. Ja korostuu vielä lyhkäsillä matkoilla.
Mutta kesällä ero kapenee kuten myös pidemmillä pätkillä.

Eli jos ajaa vaikka sen 5000km vuoteen napalukot kytkettynä niin kustannus on jotain 50-70 egee vuoteen.

Jos vaikka kerran vuoteen pitää vaihtaa yksi ristikko a.parikymppiä ja vaihtamisen riemu päälle niin siitähän se säästö alkaa muotoutua.

Mattius 18.03.2011 21:18

Terve,

Yhdysvaltain Ympäristönsuojeluministeriön sivuilta w..w.fueleconomy.c..m saatte tiedot autojen kulutuksista vm -84-2011. Tiedot ovat nykyisen standardin mukaisia, joita myös Eu käyttää, eli sisältäen talviajon ja/tai ilmastoinnin käytön kesällä.

Kulutustilastoa on mielekkäin käyttää seuraavasti: "Compear side by side" / "Metric, Litres by 100 km" periaatteella. Lisätarkkuutta napalukkojen tai nelivedon kulutuslisään voi hakea esimerkiksi vertailemalla 4WD Chevrolet Blazeria 2WD Chev. Pickup:n lukemiin. Tällöin erotus on noin 1l/100km vapaalla etuakselilla ajettaessa.

JK. Jos harmiksesi huomaat, että esimerkiksi Land Cruiser kuluttaa n. 22l/100km, johtuu tämä bensiinimoottorin ainoasta valinnasta ko. automallin osalta USA:n markkinoilla. Yleensä tulokset ovat hyvin luotettavia, sillä omaan 43 auton kokemusperään verrattuna listan kulutukset ovat toteutuneet.

AlluK 18.03.2011 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mattius (Viesti 750795)
vertailemalla 4WD Chevrolet Blazeria 2WD Chev. Pickup:n lukemiin.

Onkos noi härpättimet samanpainoisia?

Mattius 18.03.2011 22:00

Terve,

"härpättimet" ovat painoluokaltaan samankaltaisia, joskin pickup-mallin lavan takaosa, eli luukku, toimii "jarruvarjona" kokemusteni perusteella (lumen muoto talvella lavan peräosassa sekä pienempi ilmanvastus kovemmalla- pressulla peitetyllä kuormalla kaasupolkimenasennosta mitattuna): Joten todellisen kulutuseron saa vain itse mittaamalla.

Itse kaupunkikulutus (ko. tietolähteen mukaan) molemmissa malleissa on sama, joten oletan "stop`n go" ajon suhteellisen vaikutuksen reagoivan samansuuruiseen omaan massaan samalla moottorilla (6.2Ld) ja (automaatti-) vaihteistolla samalla tavoin. Selkokielellä molempien kaupunkikulutus on yhtä suuri massasta ja em. spekseistä johtuen, mutta korkeampi nelivetomalli kuluttaa 1l/100km enemmän, kuin lavamalli ilman nelivetoa maantieajossa.

OK?

AlluK 18.03.2011 22:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mattius (Viesti 750809)
OK?


No ei ole OK :p

Jos verrataan kahden auton kulutuksia tuollatavoin, autojen täytyy olla samanlaisia, vain vetotapa erona.
Tällöin nelivetoisen "täytyy" olla painavampi, joka taas selittää ainakin osan kulutuserosta.

Muistaakseni Myytinmurtajat eivät vertailussaan saaneet kulutuseroja lavamallien välillä, kun toisessa oli luukku auki ja toisessa kiinni vertailun aikana :)

Mattius 18.03.2011 22:37

Okei,

myytinmurtajat ovat sitten oikeimmassa.

Mikäs myytti on se, että mutu on silti se "kaikkein oikein" valinta suhteessa Micran ja 4-Runnerin välisen valinnan suhteen?

Arvostan sinua ja harrastevalintaasi, vaikka näppiksestäni puuttuvatkin japanilaiset-näppäinmerkit.

T. Ex-ylipalkattu "valkoinenosaaja"

hpotteri 18.03.2011 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 750821)
No ei ole OK :p

Jos verrataan kahden auton kulutuksia tuollatavoin, autojen täytyy olla samanlaisia, vain vetotapa erona.
Tällöin nelivetoisen "täytyy" olla painavampi, joka taas selittää ainakin osan kulutuserosta.

Muistaakseni Myytinmurtajat eivät vertailussaan saaneet kulutuseroja lavamallien välillä, kun toisessa oli luukku auki ja toisessa kiinni vertailun aikana :)

Luukku kiinni oli taloudellisempaa.

veijon-esso 18.03.2011 23:04

Kannattaako blazerilla ajaa luukku auki vai kiinni.

Yölento 18.03.2011 23:07

Ehdottomasti luukku kiinni niin ei tipu tavarat tielle. :D

Bj Andy 19.03.2011 07:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 750835)
Ehdottomasti luukku kiinni niin ei tipu tavarat tielle. :D

Jolloin (tavaran) kulutus pienenee,samoin kuin ympäristön kuormitus.

AlluK 19.03.2011 17:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mattius (Viesti 750827)
Arvostan sinua ja harrastevalintaasi, vaikka näppiksestäni puuttuvatkin japanilaiset-näppäinmerkit.

:confused: :confused: :confused:

Nyt joku voisi luulla minulla olevan Japanilainen auto, joka ei voi pitää paikkaansa, koska en ole vielä saunan takana jonossa ;)

Castrol 19.03.2011 18:03

http://www.youtube.com/watch?v=r3aqHbD-O9E <---- mythbusterssin jakso missä tuota kulutusta mittaillaan pick upeilla lavan takaluukku auki ja kiinni.

Calmari 19.03.2011 18:05

Ite kokeilin HJ:llä ajaa luukku auki mutta eihän siitä nää mitään joten kokeilu jäi lyhyeksi

wuntzikka 19.03.2011 20:00

eli ei tule pahemmin säästöä vaikka ajelee lukot auki.

on vaan ilmeisesti alipainevuoto tai anturi/sähkövika, niin mitsus pysyy lukko päällä ajaessa, mutta rautalangalla saa pidemmälle matkalle solmittua kiinni ni ei tarvii jurnuttaa lukot päällä.

mutta ei ravistele taikka tärrää, eli paikat on suhtkoht kunnossa. paitsi, että pitäis kattoo öljytilanne varmaan välillä...

Rekisteröimätön 19.03.2011 22:11

No tuota... kyllä mun mielest hj:ssa hiukan kulutus tippuu kun ajelee navat auki.
Ja turhaan se etuperä siellä tyhjänä jauhaa. vähemmän ne sisuskalut siellä kuluu,kun
eivät pyöri. Mielipiteet tietty kuin p-reikiä... jokaisella omansa!

Rytari 19.03.2011 22:41

eipä tuu laakereihin ja tiivisteisiin "seisonta" vaurioita

Rekisteröimätön 19.03.2011 23:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 751266)
No tuota... kyllä mun mielest hj:ssa hiukan kulutus tippuu kun ajelee navat auki.
Ja turhaan se etuperä siellä tyhjänä jauhaa. vähemmän ne sisuskalut siellä kuluu,kun
eivät pyöri. Mielipiteet tietty kuin p-reikiä... jokaisella omansa!

Onkohan tässä kiinanvehkeessä pikkuisen huonot nuo sisuskalut, jos ne merkittävästi kuluu vapaana pyöriessään?


Sivu luotu: 20:03 (GMT +2).