![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Paineilmakäyttöinen jarrujen ilmauslaiteMiten otsikon mukainen laite toimii? Kaupassa jäin kattelemaan ja ihmettelemään tollasta, enkä siinä paikanpäällä oikein hiffannut että miten sen on tarkotus toimia. Katsoin youtubesta jonkun (erittäin huonon) opastusvideon ja siinä se pömpeli vaan suhisi... Mikäs siinä on varsinainen toimintaperiaate? Luodaanko sillä ilmavirralla jonkinlainen alipaine, jolla sitten se imee nestettä sieltä ilmaruuvin kautta? Ennen kaikkea kiinnostaisi tietää miksi se on mukamas parempi kuin perinteinen menetelmä? Kyseessä tällanen laite. ![]()
__________________
Suzuki SJ410 -83 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Saanko kysyä mihin tuommosta oikeasti tarvii? Jarrujen ilmaus perinteisellä konstilla ei yleensä vie minuuttia pidempään ja viikoittain tuota ei tarvitse tehdä, joten ylimääräisillä ilmauslaitteilla ei tee mitään, luulen että tuosta laitteesta on loppujen lopuksi enemmän haittaa kuin hyötyä.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
hyvin tuollaiset toimii. tekee alipaineen joka imee ilmat ja tarvittaessa nesteet pois jos on tarvetta vaihtaa ne, voi toimia yksin, jarrunesteet menee hallitusti purkkiin eikä pitkin lattioita ja alustaa.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kätevähän tuo varmasti on, mutta lopputuloksen osalta ei taida juuri poiketa perinteisestä menetelmästä? Kunhan vaan osaa homman...
__________________
Suzuki SJ410 -83 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
On kyllä tosi kätevä ja nopea systeemi, ja kuten lepoantti sanoi kerää vanhat nesteet talteen.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kauan emmin ton värkin ostamista. Olis pitänyt ostaa jo loppina tosi kätevä kun yksistään laittaa jarruja. Niin eikä tartte pääsylinteriäkään erikseen ilmatama kun tuota käyttää.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() jaa
Silikoniletkunpätkä jonka päässä polkupyörän palloventtiili (venttiili jossakin astiassa) ajaa saman asian. Eikä tarvi kompuroita hilata mahdolliselle ilmauspaikalle... Ja yksinään voi ilmailla.
Nyyb.Petroman |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tollasella Bilteman vitosen setillä oon ilmannu iät ja ajat. Mietin vaan että mikä siinä paineilmakäyttösessä on niin hyvää, että ihmiset maksaa sellasesta lähemmäs sata euroa.
__________________
Suzuki SJ410 -83 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Simppelin homman tekeminen monimutkaiseksi erilaisilla laitteilla on vaan niin hienoa, ainakin niitä kauppaavien mielestä.
Näissä omissa pikkuhommissa ei kovin kummoisia laitteita tarvita mutta oliskohan noi "koneelliset" jutut enempi tarkoitettu semmoiseen korjaamotyyliseen työskentelyyn jossa joutuu tekemään samaa hommaa jatkuvasti. Hyvä esimerkki omalla työmaalla on laskutelineiden "iskarien" nestehuoltoon tarkoitettu nestepumppu. Semmoisella normaalin hallijekkipumpun kokoisella käsipumpulla kun työntää 20-30litraa hydraulinestettä pahimmassa tapauksessa monessa vuorossa peräkkäin niin alkaa jossain vaiheessa kaipaamaan jotain ihan muuta... ![]()
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Parhaimmillaan jarrut ilmautuu ihan vaan avaamalla ilmausnipan ja odottelemalla. Ainakin Nivan takajarrut olivat semmoinen "hankala" juttu, vaikka niitä porukalla kuin poljettiin ja ilmailtiin taiteen sääntöjen mukaan niin ei onnistunut. Sitten kun älysi sen että antaa painovoiman tehdä rauhassa tehtävänsä niin voi sitä hyvän olon tunnetta...
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja ei kannata siihen pelkkään jarrunesteen vaihtoon tyytyä, saa kätevästi imastua tyhjäksi mitä mieleen tulee, ohjaustehostimen säiliö jne. Jarrunesteitä vaihtaessa imee ensin säiliön tyhjäksi, jolloin ei tarvitse kaikkea likaista ainetta järjestelmän läpi vetää ja sen jälkeen vain kiinni ilmausruuviin. Helppo huuhdella huolella järjestelmä, kun ilman sen suurempaa vaivaa tulee tavaraa läpi, kun vaan muistaa lisäillä tavaraa lähtöpäähän. Ilmankin voi varmasti elää, mutta omasta muistelen maksaneeni alle 20€ aikanaan ja on ollut kyllä hintansa väärti. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
joissain autoissa kun jarrujärjestelmä päässyt tyhjäksi ei perinteinen menetelmä toimi ei ilmaannu sitten millään, vaan pitää ilmata just alipainettakäyttäen....
Kunhan saan ittestäni irti niin tollasen alipaine härvelin itselleni rakennan.... (ja kokeilun jälkeen meen luultavasti ja ostan...) Ja kuten jo todettu yksin on tosi helppo.... |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Vastaavaa laitetta olen käyttänyt kans imurina vähän vaikka missä. ketjukotelot, suunnanvaihtimet yms öljytilat. Hyvä siinä mielessä että kone tekee työn, voi itse myrkyttää keuhkoja tai huuhdella maksaa
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Olen käyttänyt ilmaukseen moottoriöljyn imuvauhtajaa (sellaista muovipönttöä, jossa on käsipumppu päällä). Öljytikun reikään menevään letkuun vain ilmausnippaan sopiva letku.
Toimii hyvin. ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]()
meillä on kanssa tallilla tommonen saman näkönen härveli ja on toiminut kyllä hyvin, ainut että ruiserin takajarruista ei ilmat tollasella lähteny ja ne joutu perinteisesti ilmaamaan (kaveri sano et ei toimi aina rumpujarruissa) mut kyllähän sillä muuten on kivasti ilmailtu niin jarrut ku kytkimetkin ja muut hyvät puolet onki esitelty jo tuolla aiemmissa viesteissä
![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]() Hyvä peli.
Kyl tolla käyttöö on,siisti eikä ruiski nestettä ympäriinsä lisäksi monet jarrut ilmautuvat parhaiten juuri tuolla. Sit on tapauksii et tolla ei saa kaikkii ilmoi pois,jolloin käytetään perinteistä menetelmää jolloin tarvitaan apumies/nainen. Sit on tapa jossa kierretään jokainen letkuliitos auki apparin painaessa jarrua,jos ei ilma osaa ulos ruuveista. Katkenneen ilma ruuvin hankasalmelaiset "kiertävät" tunkemalla rakotulkin männän välistä jolloin ilma tulee nestetiivisteen välistä,en kyl suosittele. Sit on purkki/letku viritys jossa ilmaruuvista menee letku astiaan ja letkun pää on nestepinnan alapuolella ja sit vaan vatkaa poljinta ni neste kirnuaa itseään edes takas ja ilma pulpahtaa joko auton säiliöön tai sit sihen peltimukiin,mikäli ei ilmaruuvin kierteestä vuoda koko ajan ilmaa lisää. Sit on tapa jossa ilmaruuvista työnnetään injektio ruiskulla neste sisään,tämä juurikin silloin kun systeemi pitää huuhdella ylös päin kun paskaa tukkii esim.paineen säädintä. Sit on yks tapa jota itse kovasti käytän ja suosittelen: ensiks tommosel paineilma imuril vaihdetaan se neste puhtaaksi sit jos ilma ei suostu tulemaan pois ni otetaan puu nuija ja mätkäistään irrallisen männän nokkaan niin että neste pakenee vauhdilla säiliöön,tällöin kansi kiinni ettei ruiski nestettä ympäriinsä. Ilma on näin poistunut,ja jos esim. paineen säädin vittuilee siten et säiliöön ei tule kunnon ruiskausta ni sit hieman rauhallisemmin sama homma puritamalla paukaija pihdeillä mäntää vauhdilla sisään,jod se jo on sisällä ni polkimella vaan pumppaa sen ulos. Näillä eväillä on pärjätty tähän asti,hankalimmat tapaukset on ollu brembon monimäntäiset puristimet. Juu ja jarruja ilmatessa ei kirotus vireet haitaa,ja piti toteamani ns. silikoni pohjaisista jarrunesteistä et ne ei varsinkaan tehokkaissa jarruissa toimi,menee jarru tuntuma huonoksi kun se neste ikäänkuin joustaa.
Viimeksi muokannut RIPAX : 07.03.2011 23:53 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ40 jarrujen ehjäyssarja | MikZ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 07.08.2009 21:54 |
Ostetaan O: hj60 jarrujen alipainesäiliö | Cental73 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 08.09.2008 18:48 |
HDJ jarrujen speksejä ??? | pee | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 14.02.2008 16:03 |
jarrujen ilmaus..?ei ilmaannu | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 10.12.2006 19:07 | |
HoJon jarrujen ilmaus | Nalle | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 18.01.2005 23:18 |