Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.03.2011, 08:54
Puska-suska:n Avatar
Puska-suska Puska-suska ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.10
Sijainti: Helsinki, Veräjämäki
Viestit: 101
Perusasetus

Paineilmakäyttöinen jarrujen ilmauslaite


Miten otsikon mukainen laite toimii?

Kaupassa jäin kattelemaan ja ihmettelemään tollasta, enkä siinä paikanpäällä oikein hiffannut että miten sen on tarkotus toimia. Katsoin youtubesta jonkun (erittäin huonon) opastusvideon ja siinä se pömpeli vaan suhisi...

Mikäs siinä on varsinainen toimintaperiaate? Luodaanko sillä ilmavirralla jonkinlainen alipaine, jolla sitten se imee nestettä sieltä ilmaruuvin kautta? Ennen kaikkea kiinnostaisi tietää miksi se on mukamas parempi kuin perinteinen menetelmä?

Kyseessä tällanen laite.

__________________
Suzuki SJ410 -83
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.03.2011, 08:59
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Saanko kysyä mihin tuommosta oikeasti tarvii? Jarrujen ilmaus perinteisellä konstilla ei yleensä vie minuuttia pidempään ja viikoittain tuota ei tarvitse tehdä, joten ylimääräisillä ilmauslaitteilla ei tee mitään, luulen että tuosta laitteesta on loppujen lopuksi enemmän haittaa kuin hyötyä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.03.2011, 09:00
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

hyvin tuollaiset toimii. tekee alipaineen joka imee ilmat ja tarvittaessa nesteet pois jos on tarvetta vaihtaa ne, voi toimia yksin, jarrunesteet menee hallitusti purkkiin eikä pitkin lattioita ja alustaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.03.2011, 09:10
Puska-suska:n Avatar
Puska-suska Puska-suska ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.10
Sijainti: Helsinki, Veräjämäki
Viestit: 101
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Saanko kysyä mihin tuommosta oikeasti tarvii? Jarrujen ilmaus perinteisellä konstilla ei yleensä vie minuuttia pidempään ja viikoittain tuota ei tarvitse tehdä, joten ylimääräisillä ilmauslaitteilla ei tee mitään, luulen että tuosta laitteesta on loppujen lopuksi enemmän haittaa kuin hyötyä.
Tämä minuakin jäi askarruttamaan...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
hyvin tuollaiset toimii. tekee alipaineen joka imee ilmat ja tarvittaessa nesteet pois jos on tarvetta vaihtaa ne, voi toimia yksin, jarrunesteet menee hallitusti purkkiin eikä pitkin lattioita ja alustaa.
Kätevähän tuo varmasti on, mutta lopputuloksen osalta ei taida juuri poiketa perinteisestä menetelmästä? Kunhan vaan osaa homman...
__________________
Suzuki SJ410 -83
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.03.2011, 11:02
ugly_hj:n Avatar
ugly_hj ugly_hj ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.04
Sijainti: espoo, .
Viestit: 1.710
Perusasetus

On kyllä tosi kätevä ja nopea systeemi, ja kuten lepoantti sanoi kerää vanhat nesteet talteen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.03.2011, 11:10
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.782
Perusasetus

Kauan emmin ton värkin ostamista. Olis pitänyt ostaa jo loppina tosi kätevä kun yksistään laittaa jarruja. Niin eikä tartte pääsylinteriäkään erikseen ilmatama kun tuota käyttää.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.03.2011, 11:30
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

jaa


Silikoniletkunpätkä jonka päässä polkupyörän palloventtiili (venttiili jossakin astiassa) ajaa saman asian. Eikä tarvi kompuroita hilata mahdolliselle ilmauspaikalle... Ja yksinään voi ilmailla.

Nyyb.Petroman
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.03.2011, 11:44
Puska-suska:n Avatar
Puska-suska Puska-suska ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.10
Sijainti: Helsinki, Veräjämäki
Viestit: 101
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Silikoniletkunpätkä jonka päässä polkupyörän palloventtiili (venttiili jossakin astiassa) ajaa saman asian. Eikä tarvi kompuroita hilata mahdolliselle ilmauspaikalle... Ja yksinään voi ilmailla.

Nyyb.Petroman
(Tiedetään, tiedetään...)



Tollasella Bilteman vitosen setillä oon ilmannu iät ja ajat. Mietin vaan että mikä siinä paineilmakäyttösessä on niin hyvää, että ihmiset maksaa sellasesta lähemmäs sata euroa.
__________________
Suzuki SJ410 -83
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.03.2011, 12:00
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Simppelin homman tekeminen monimutkaiseksi erilaisilla laitteilla on vaan niin hienoa, ainakin niitä kauppaavien mielestä.

Näissä omissa pikkuhommissa ei kovin kummoisia laitteita tarvita mutta oliskohan noi "koneelliset" jutut enempi tarkoitettu semmoiseen korjaamotyyliseen työskentelyyn jossa joutuu tekemään samaa hommaa jatkuvasti.
Hyvä esimerkki omalla työmaalla on laskutelineiden "iskarien" nestehuoltoon tarkoitettu nestepumppu.
Semmoisella normaalin hallijekkipumpun kokoisella käsipumpulla kun työntää 20-30litraa hydraulinestettä pahimmassa tapauksessa monessa vuorossa peräkkäin niin alkaa jossain vaiheessa kaipaamaan jotain ihan muuta...
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.03.2011, 14:11
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.563
Perusasetus

Parhaimmillaan jarrut ilmautuu ihan vaan avaamalla ilmausnipan ja odottelemalla. Ainakin Nivan takajarrut olivat semmoinen "hankala" juttu, vaikka niitä porukalla kuin poljettiin ja ilmailtiin taiteen sääntöjen mukaan niin ei onnistunut. Sitten kun älysi sen että antaa painovoiman tehdä rauhassa tehtävänsä niin voi sitä hyvän olon tunnetta...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.03.2011, 14:41
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Puska-suska Näytä viesti
(Tiedetään, tiedetään...)



Tollasella Bilteman vitosen setillä oon ilmannu iät ja ajat. Mietin vaan että mikä siinä paineilmakäyttösessä on niin hyvää, että ihmiset maksaa sellasesta lähemmäs sata euroa.
Eihän tuollainen paineilmavehe sentään 100€ maksa. Puolet tai alle tuosta.

Ja ei kannata siihen pelkkään jarrunesteen vaihtoon tyytyä, saa kätevästi imastua tyhjäksi mitä mieleen tulee, ohjaustehostimen säiliö jne.

Jarrunesteitä vaihtaessa imee ensin säiliön tyhjäksi, jolloin ei tarvitse kaikkea likaista ainetta järjestelmän läpi vetää ja sen jälkeen vain kiinni ilmausruuviin. Helppo huuhdella huolella järjestelmä, kun ilman sen suurempaa vaivaa tulee tavaraa läpi, kun vaan muistaa lisäillä tavaraa lähtöpäähän.

Ilmankin voi varmasti elää, mutta omasta muistelen maksaneeni alle 20€ aikanaan ja on ollut kyllä hintansa väärti.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.03.2011, 18:53
HANE HANE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.03.08
Sijainti: Wehmersalmi, KUOPIO.
Viestit: 454
Perusasetus

joissain autoissa kun jarrujärjestelmä päässyt tyhjäksi ei perinteinen menetelmä toimi ei ilmaannu sitten millään, vaan pitää ilmata just alipainettakäyttäen....

Kunhan saan ittestäni irti niin tollasen alipaine härvelin itselleni rakennan.... (ja kokeilun jälkeen meen luultavasti ja ostan...)

Ja kuten jo todettu yksin on tosi helppo....
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.03.2011, 18:56
Rune:n Avatar
Rune Rune ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.11.06
Sijainti: Posio
Viestit: 324
Perusasetus

Vastaavaa laitetta olen käyttänyt kans imurina vähän vaikka missä. ketjukotelot, suunnanvaihtimet yms öljytilat. Hyvä siinä mielessä että kone tekee työn, voi itse myrkyttää keuhkoja tai huuhdella maksaa
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 07.03.2011, 20:21
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Saanko kysyä mihin tuommosta oikeasti tarvii? Jarrujen ilmaus perinteisellä konstilla ei yleensä vie minuuttia pidempään ja viikoittain tuota ei tarvitse tehdä, joten ylimääräisillä ilmauslaitteilla ei tee mitään, luulen että tuosta laitteesta on loppujen lopuksi enemmän haittaa kuin hyötyä.
Tuo on todella kätevä esim sellaisten autojen kanssa joissa jarrut on huonot ilmaantumaan,esim edellisessä autossa oli tätä vikaa, samoten kytkin oli tosi huono ilmautumaan ja siinä tuo laite olisi ollut ehdoton. Sekä kuten lepo-antti sanoi,nuo kerää hyvin jotenka kytkin/jarrunesteiden vaihto onnistuu siististi. Mutta jokainen tavallaan,itse tuon ajattelin ostaa kunhan oman hallin joskus hankin,mukavempi se on yksin tehdä kun on muutakin kuin kyrpä ja nyrkit käytössä Hintaa tuollaisella on biltemassa 69€
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 07.03.2011, 23:22
YRJÖ VI YRJÖ VI ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 68
Perusasetus

Olen käyttänyt ilmaukseen moottoriöljyn imuvauhtajaa (sellaista muovipönttöä, jossa on käsipumppu päällä). Öljytikun reikään menevään letkuun vain ilmausnippaan sopiva letku.
Toimii hyvin.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 07.03.2011, 23:43
maurichia:n Avatar
maurichia maurichia ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.08.10
Sijainti: lahti
Viestit: 197
Perusasetus

meillä on kanssa tallilla tommonen saman näkönen härveli ja on toiminut kyllä hyvin, ainut että ruiserin takajarruista ei ilmat tollasella lähteny ja ne joutu perinteisesti ilmaamaan (kaveri sano et ei toimi aina rumpujarruissa) mut kyllähän sillä muuten on kivasti ilmailtu niin jarrut ku kytkimetkin ja muut hyvät puolet onki esitelty jo tuolla aiemmissa viesteissä
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 07.03.2011, 23:49
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Hyvä peli.


Kyl tolla käyttöö on,siisti eikä ruiski nestettä ympäriinsä lisäksi monet jarrut ilmautuvat parhaiten juuri tuolla. Sit on tapauksii et tolla ei saa kaikkii ilmoi pois,jolloin käytetään perinteistä menetelmää jolloin tarvitaan apumies/nainen. Sit on tapa jossa kierretään jokainen letkuliitos auki apparin painaessa jarrua,jos ei ilma osaa ulos ruuveista. Katkenneen ilma ruuvin hankasalmelaiset "kiertävät" tunkemalla rakotulkin männän välistä jolloin ilma tulee nestetiivisteen välistä,en kyl suosittele. Sit on purkki/letku viritys jossa ilmaruuvista menee letku astiaan ja letkun pää on nestepinnan alapuolella ja sit vaan vatkaa poljinta ni neste kirnuaa itseään edes takas ja ilma pulpahtaa joko auton säiliöön tai sit sihen peltimukiin,mikäli ei ilmaruuvin kierteestä vuoda koko ajan ilmaa lisää. Sit on tapa jossa ilmaruuvista työnnetään injektio ruiskulla neste sisään,tämä juurikin silloin kun systeemi pitää huuhdella ylös päin kun paskaa tukkii esim.paineen säädintä. Sit on yks tapa jota itse kovasti käytän ja suosittelen: ensiks tommosel paineilma imuril vaihdetaan se neste puhtaaksi sit jos ilma ei suostu tulemaan pois ni otetaan puu nuija ja mätkäistään irrallisen männän nokkaan niin että neste pakenee vauhdilla säiliöön,tällöin kansi kiinni ettei ruiski nestettä ympäriinsä. Ilma on näin poistunut,ja jos esim. paineen säädin vittuilee siten et säiliöön ei tule kunnon ruiskausta ni sit hieman rauhallisemmin sama homma puritamalla paukaija pihdeillä mäntää vauhdilla sisään,jod se jo on sisällä ni polkimella vaan pumppaa sen ulos. Näillä eväillä on pärjätty tähän asti,hankalimmat tapaukset on ollu brembon monimäntäiset puristimet. Juu ja jarruja ilmatessa ei kirotus vireet haitaa,ja piti toteamani ns. silikoni pohjaisista jarrunesteistä et ne ei varsinkaan tehokkaissa jarruissa toimi,menee jarru tuntuma huonoksi kun se neste ikäänkuin joustaa.

Viimeksi muokannut RIPAX : 07.03.2011 23:53
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ40 jarrujen ehjäyssarja MikZ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 07.08.2009 21:54
Ostetaan O: hj60 jarrujen alipainesäiliö Cental73 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 08.09.2008 18:48
HDJ jarrujen speksejä ??? pee Tekniikka & Jutustelu 4 14.02.2008 16:03
jarrujen ilmaus..?ei ilmaannu Tekniikka & Jutustelu 10 10.12.2006 19:07
HoJon jarrujen ilmaus Nalle Tekniikka & Jutustelu 32 18.01.2005 23:18


Sivu luotu: 01:39 (GMT +2).