![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() G mersun kytkimistä ja vauhtipyöristäTuossa bensa/diesel konversiossa tuli eteen vaihe, jossa G n alkup vaihdelaatikko naitetaan henkilömallisesta olevan diesel koneen persiiseen, ja kytkimet kaipaa muljausta G ssä vaihdelaatikon pääakseli 10 boorisella akselilla ja henkkarin paljon enempi, nyt siis hakusessa kytkinlevy, bensa 230 kytkinlevy on samanhalkaisijainen, ilmeisesti alunperin saman paksuinenkin, booreiltaankin oikea mutta "värinä?" jousia 3 kun dieselin levyssä 6 - liekö merkitystä ? JOs jollakulla olis vaikkapa 300 GD laatikko jouten esillä, vois kurkata onko dieselin tai vaikkapa 280 GEn lodjussa 10 boorinen aksila, eli sais verrattua kytkinlevyjä 230 / 280 bensa vs. 300 D Samalla kävi mielessä, josko nakkais bensakoneen vauhtipyörän dieseliin, vaikuttais kevyemmältä, vaaka todistakoot vielä asian, mitäs haittaa kevyemmästä on ? Aikoinaan 617 koneessa kevyt huimapyörä sai aikaan huomattavaa herkkyyttä ja siitä ajatus EDIT: tässähän siis yhdistyy tietyllä tavalla uudemman polven laatikko (joku Getrag) ja OM 603 kone, oikeastaan riittäis tieto, että onko vanhojen koneiden perässä olevissa laatikoissa 10 spline pääaksula
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 15.11.2009 21:03 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ei oo ihan suora vastaus siihen mitä kysyt mutta heitän kuitenkin oman näkemykseni ilmoille...
Kun noita OM603 tai OM602 koneita on tietäjät viritelly niin ovat käyttäneet monasti sitä bentsiini moottorin vauhtioyörää, jotkut jopa kevennettynä...Ja se kytkinlevyn booritus...BMW:n tietyissä malleissa on myös suht karkea 10 boorinen levy, passaa mersun askiin suoraan...Tarkoitan että ne mesen 230 bensakoneen kytkimet ei taida kestää OM603:sen vääntöä, ne vaimennus jouset pohjaa ja sitä mukaan kuoleentuvat ja ajamisesta saattaa tulla nykivää...Mulle tulee OM602 sukuinen sekasikiö moottori ja tarkoitus olis kaivaa sieltä pari konia enemmän kun alkuperäisessä. Kytkimeksi olin kaavaillut BMW M3 levyä ja paineasetelmaa, huimapyörän virkaa toimittaa 230 bensakoneen limppu, tosin siihen pitää sorvata tilaa isommalle levylle ja paineasetelman kiinnitys tästä bemarista siihen ei suoraan sovi... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Noissa vanhan mallin mersuissa oli tota10 poorista kytkintä kuten myös löytyy joistakin bemareistakin ehkä myös adamopel toisin sanoen getrak
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#4
|
||||
|
||||
![]()
mikähän tollasen M3 kytkinlevyn halkaisija mahtais olla... EDIT E 36 240 mm eli n. 15 mm lisää vs. alkup
mullahan asetelma säilyy, vähän ponnistettu 300 mersun paketti, tää levy siellä välissä aiheuttaa nyt pohdiskelun EDIT 2: tää ratkes 280 bensiinikrematorion kytkinlevyllä, 230 mm ja 10 spline / 6 jousta
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 16.11.2009 21:36 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaa olla SASCH:n kauppiaisiin yhteydessä.
Tehtiin hommissa Lamborghinin kone ja samalla uusittiin kytkin. Lambon levy oli kiltisti "ylihinnoiteltu" (3500€ ![]() ![]() Dieselissähän tuo vauhtipyörän MASSAN SUURUUS rauhoittaa tuota tyhjäkäynnin "nykimistä", koska palotapahtuma on sen verran "agressiivinen" saattaa vespumpum ja Gene Rator ottaa kammo vi*u*uksen ja lopputilin tuosta nytkytyksestä, joka syntyy kun polttoneste pamautetaan kaasuksi... ![]() ![]() ![]() ![]() Kierroksilla ongelmaa ei ole, koska vauhtia piisaa...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Niin, jos haetaan maksimitehoja ja korkeita kierroksia niin kevyempi vauhtipyörä paikalleen. Toisaalta jos väännöillä/sitkeydellä on merkitystä niin ehkä se painava vauhtipyörä vois vähän auttaa siinä. Mulla on 280e bensassa dieselin vauhtipyörä ja pakun kytkin...en osaa sanoa onko se vienyt kierrosherkkyyttä kuinka paljon, mutta mukavasti se sytkyttelee tyhjäkäynnillä n. 600-800rpm tasaisella suolla ja pikkukivien/kantojen yli ilman että sammuu kovin helposti (paikallaan se pakun 5v loota lyhyellä ykkösellä).
Sinällään kiinnostava teema tämä dieselin ja manuaalin naittaminen, minua himottaisi yhdistää turbo OM602 (5 pyttyinen 2.5l, kotoisin 124 mallista) ja tuo pakun 5v loota. Ongelma on ainakin se, että startti eri puolella...onnistuskohan naittaa joku OM602 manuaali askin kytkinkoppa ja pakun 5v loota toisiinsa ja sopiikohan tosiaan kytkin/poorit...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#7
|
|||
|
|||
![]()
No lisää tätä aihettetta... Jojos se on selvinnyt onko niissä kutosbensa koneiden laatikossa minkämoinen booritus? Sitähän sä alkaa päälle kyselit...Niin täytyy vielä tarkentaa tuota oman systeemin reseptiä hiukan...Kun mä päädyin tähän OM602 koneeseen niin aluksi ajattelin sprintterin kuusvaihteista askia, mutta sellaiset maksaa hunajata ja eikä oo mitään käsitystä sellaisen kestosta...No minäpä päädyin sitten siihen sportgetrakkiin kun se sopii suoraan siihen koneen perään ja kardaanin laipan vaihtamalla Geen kardaani käy siihen, tokikaan en oo tutkimuksissa niin pitkällä että voisin sanoa sen pituudesta mitään varmaa...
Mutta niin se mun kytkimen numerokin löytyy tosiaan sieltä SACHS luettelosta. Ja se bemarin levy on suurempi kun mersussa, näin ollen paineasetelma samaten, siitähän seuraa taas sitä painon nousua niihin pyöriviin massoihin,tietysti... Sinällään kiinnostava teema tämä dieselin ja manuaalin naittaminen, minua himottaisi yhdistää turbo OM602 (5 pyttyinen 2.5l, kotoisin 124 mallista) ja tuo pakun 5v loota. Ongelma on ainakin se, että startti eri puolella...onnistuskohan naittaa joku OM602 manuaali askin kytkinkoppa ja pakun 5v loota toisiinsa ja sopiikohan tosiaan kytkin/poorit... Tähän vois olla ratkaisn se sprintterin laatikko? Koneen perään se sprintterin aski sopii niks naks, ja kytkimiä on monta mistä valita...Mutta se miten nää sopii jako laatikon kanssa on toinen juttu... Mulla on sellainen käsitys noista vanhemmista mersun laatikoista että kytkinkoppaa ei saa ruuvaamalla irti (korjatkoon joku jos oon väärässä)... MUTTA....Geessähän on tuota viisi ja kuusi pyttyistä "uudempaa" moottoria, ja niihin vaihtoehtoisina laatikoina automaattia ja manuaalia...toisin sanoen mä en kyllä ajattelisi sitä miten sen vanhanmallin "pakulootan " saa kiinni uudenpaan, kun vaihtoehtoja on ihan tehtaaltakin tarjolla yllin kyllin, toisaalta se on sitä harrastamista ja ei maksa mitään jos niitä osia on joutilaana...on sitä itsekkin tullut visioitua kaikenmoista hoopa ja älytöntä... Viimeksi muokannut miesmies : 27.11.2009 16:11 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Juu, mun kysymys siis ratkes 280 bensakoneen kytkinlevyllä, oli 10 boorinen ja sillä niks ja naks
tuosta linkistä G laatikoista osviittaa: http://4x4abc.com/G-Class/transmissions/getriebe.html Stuttgartin tehdasromppu 460 malleihin ei tunnistanu 4 vaihteisia lodjuja kuin 3 mallia, 5 vaihteiset niitten lisäks tietty... Tuo G n alkup Getrag on satakertaa tukevamman oloinen kuoriltaan, kuin esim 300 D 5 v aski, siksi päädyin siihen, jääpä henkkarin looda varuiks... rojekti etenee...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 27.11.2009 17:57 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
mikä järki tos manuaalissa on ?
|
#10
|
||||
|
||||
![]() ...mielenkiinto siirrellä eri nopeuksilla pyörähteleviä hammaspyörylöitä metallivipujen välityksellä... ![]() ...eikäkö vaffan automaattilaatikon äkillinen 0 saldo varastossa...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Toimii vaikka olis vettä täynnä.
Toimii vaikka olis ylösalaisin. Toimii jonkun aikaa vaikka äskeisessä kohdassa tuli öljyt pihalle.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tuo kova askihan on mainio varsinkin tossa LWB mallissa kun pistetään reilumpi kärri perään. Tulee kaikki vetoteho koneelta koukkuun asti, eikä tarvi miettiä laatikon lämpöjä. Mut muussa tapauksessa automaatti.
__________________
KYM |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
vanhat pakun lootat irtoo kytkinkopastaan ihan pulteilla. ite laitoiin 5v lootan 2.4d kaaveliin kiinni
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä Pee tuo sun projekti kuva lupaa hyvää tuleman...Mulla on tarkoitus tosiaan asennella tuosta koneesta se pytyn pienempi versio kun musta tuntuu et toi kuusmukinen on niin pitkä ja painava, no enivei...säkö onnistuit löytämään sellaisen geen getrakin mikä tuohon OM603:n menee vaan ruuvaamalla paikallle? Ja kaikesta päätellen se kytkin ongelmakin ratkesi?
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oisko se Getrakki auton alkuperäinen laatikko, jos auto on 230ge. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa samaa mietin...Onko tietoa minkämoista askia noiden W463 koristen kuutoskoneisten perässä on käytetty?
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Ei mene suoraan aiheeseen mutta mikä on suurin kytinlevy joka menee mesen 0m603 vauhtipyörään. Onko kukaan tehnyt isompaa vautipyörää ja jollain toislla asetelmalla. No ajatus olisi risteyttää om603 ja 270cdi 6 vaihteinen laatikko. Siihen pakettiin tarvisi olla joku kytkin joka kestää vääntöä. Tuo 230 tai 240mm ei oikeen vakuuta. Onkos tuossa 270cdi isompi kytkin kuin 300tdt mallissa. Kuitenkin vääntöä tehdas lupaaa 400Nm.
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
kyllä sinne joku isompi menee pikku työstöllä, sprinterin osia tainneet käytellä nuissa STurboissa
vähän se sorvimista kaipas muttei ihmeitä... Jeeper vois tietää ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mutta nyt on 265mm kytkin........ EI tämä paketti kylläkään toimi Mersun laatikon kanssa ![]() Tuollainen vois olla paras vaihtoehto M5:n asetelman kanssa http://www.mersuforum.net/forum/view...668581#p668581 Itse en halunnut käyttää satoja euroja kytkimeen..... Eli tein osista mitä oli nurkissa ![]() Viimeksi muokannut Jeeper : 04.03.2011 08:23 |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Onko tuossa nyt mikä kytki/asetelma kyseessä. Mersun vai?? Onko suurin levy mikä mersulta löytyy niin 250mm vai löytyykä vielä isompaa. Tuo 250mm taitaa olla sprintterissä ja 270cdi koneessa. Onko muuten millaset kytkimet G-mersuissa. Vai otetaanko suuret tehot vain automaateilla. Paljon kysymyksiä mutta suunitelmissa olisi laittaa volvoon mersun kone ja manuaalina jos vain löytyy sellainen kytkin joka kestää vääntöä ja pientä luistattamista.
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa virityksessä on Mersun kiinteä vauhtipyörä jonka päälle sorvasin 15mm paksun kiekon, Ja siihen on sovitettu Jeepin levy + asetelma. Tuolla kiekolla sain sen samalla oikeaan korkeuteen. Muutama kilo tuli lisää pyörivää massaakin samalla.
Simppahan muistaakseni teetti kokonaan uuden vauhtipyörän Tuhatjalkaiseen, Siinä on Volvon "iso" kytkin....... Mitälie sitten halkaisijaltaan? |
#22
|
||||
|
||||
![]()
oiskohan ollu niin, että isoin kytkin mitä helposti ja kohtuuhinnalla löytyy MB maailmasta, olis Sprinterin vanhempien mallien mokoma, halkaisija 250 mm
uuemmista cdi koneisten kytkimistä mulla ei oo havaintoa, mutta niissähän oli sitten niitä kaksoismassavauhtiksia... eikö ny sellanen sprinter vauhtipyörä + kytkinasetelma olis melko simppeli ratkasu ? vai eikö riitä ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Mese.fi foorumilta lainattu:
bmw: m5 asetelma ja vaikka 200deen sorvattu vauhtipyörä ja levyksi sprintterin levy tai mersun keskiötä lainaten m5 levy on aika kankea vrt vakioon ja racena tuo m5 levy vasta kankia onkin varaosanroita en nyt kyl alkaa ettimään mutta ne löytyy jostakin kun vaan jaksaa etsiä Miten ois 300TE 4Matic:n 240mm levy ja paine-asetelma. Vauhtilimpun joutuu työstään, mut 300-400€ luokkaan pitäis tuo irrota. tai vaikka kakspuokin orkkis vauhtipyörä ja 312/412D sprintteristä 250mm levy. sorvin kautta Sprintterin 250mm kytkin noudettu ja vauhtis alkaa hiljalleen sorvissa pyörimään ![]() Matkahuolto kertoi paketin painaneen 14kg sis. vauhtis, kytkin ja asetelma. Paljonko alkuperäinen painaa? Huomenna vois siwan vaa'alla käyä kokeileen jos ei tietoa tule aiemmin. Kierrosherkkyys kasvoi, bonanza-ilmiö loisti poissaolollaan ![]() Tyhjäkäynnillä liikkeelle lähtötyyliä ei tarvinut muuttaa =ei sammunut helpommin entä orggiksella. Ja ennenkaikkea mynä-äänelle tuli kilpailija tyhjäkäynnillä, laatikko rolisee/rämisee hiukan.. Mitä paheksuttavampi ääni=karkea, kova.. sen parempi ja mukavempi käynnistellä julkisilla paikoilla ![]() Jämäkämmän oloinen voimansiirto tuli kerrasta, SUOSITTELEN jousittamatonta levyä ![]() ![]() teko ohje: levy kairataan justiinsa samalle korkeudelle kuin 200deen pikkuinen levy on ollut ja 19mm syvälle joten asetelma jää lentoon levyn ollessa paikoillaan ilman ruuveja n 4 mm. itse en ole vielä päässyt testimään kys laitosta sachssin sre asetelma, 228mm massalevyllä pitäis kyllä riittää noille tehoille. Tarkoitatko nyt 602 loppuista vai jotain muuta asetelmaa? en minä ossoo sannoo, mutta tuolla oulaisissa on yks w201 3.0 moniventtiilikoneella ja siinä on ainakin auton omistajan puheitten mukaan joku sachsin jäykempi asetelma, eipä se siinä autossa ainakaan yhtään luistele. Siinä on juurikin tuo 602 loppuinen race asetelma. Oman toteutin bemarin asetelmalla jonka sain risto virtalalta ![]() ![]() ![]() ![]() Asetelma on siis bmw m5 92-97 3.8l. Sachs 308 2240 031. Asennusohjetta sen verran, että vauhtipyörän monttu tehtiin 8.3mm syväksi, sprintterin levy on 10mm paksu. Painelaakeriin pitää tehdä soviteholkki, joka on 17mm pitkä ja asetelman puolelta halkaisija 60mm. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hojojen kytkimistä | Cental73 | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 07.05.2008 19:13 |
Mersun osaa 190 -89 | farmari | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 16.07.2007 18:15 |
O: Mersun napa | HV | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 18.04.2007 20:55 |
No sitten kysymys kytkimistä ;) | lantikka | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 15.01.2007 13:16 |
O: G mersun vanteet | komu | O/M/V Renkaat ja vanteet | 2 | 01.10.2006 10:26 |