Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.10.2009, 07:33
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

kartaaniakseleitten porttaalit


Kysysin tyhmyyttäni voiko jakikseen kartaaniakseleitten lähöille laittaa jotku porttaalit ettei tulis niin suuria kartaani kulmia. Nänähän porttaalit voi olla jonku koneen tai omatekoset vaikka kettinki veolla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.10.2009, 07:53
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

miksipä ei.
Tosin ne kannattaisi laittaa akselin puolelle pinionin päähän, ettei kardaani sitten olis niin alhaalla.
Toisaalta niitä ei tarvi kuin kaksi lisää, ja laittaa ne akseleiden päähän, niin saa kaikki edut

Ja niitä saa valmiinakin
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.10.2009, 00:11
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.241
Perusasetus

vnoitinvbqiptbvh


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Kysysin tyhmyyttäni voiko jakikseen kartaaniakseleitten lähöille laittaa jotku porttaalit ettei tulis niin suuria kartaani kulmia. Nänähän porttaalit voi olla jonku koneen tai omatekoset vaikka kettinki veolla.
Njaa,semmosella merkillä ku nurmi valmistettiin joskus semmosia alennus vaihteita,taitaa nykyään saada IKH sta vastaavia.Itte laitoin Kubotan lumi linkoon Ylennys vaihteen/suunnanvaihtajan Volxwagen klainarin napavaihteesta.Elikäs hammaspyörä mallit ei sovellu tähän hommaan ku pyörimis suunta vaihtuu.Kettinki mallisia en tiijä olevan olemassa.Onkohan semmosia olemassa mitkä laitettas vaan axeli putken päähän ni sit ois niinku porttaali?Semmoset kotelot vaan ja pari axelin pätkää ja hirmu kettinkiä..toimiskohan semmoset?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.10.2009, 06:30
jeeppi-eki:n Avatar
jeeppi-eki jeeppi-eki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.05.04
Sijainti: keminmaa, Finland.
Viestit: 976
Perusasetus

Onhan noita nähty Rockwellin akseleissa joissa on pinjoniakseli ylöspäin ja siinä sitten kulmavaihde.
__________________
muistaakseni en ole koskaan ajanut ylinopeutta..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.10.2009, 17:12
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

kulmavaihetta vähän aattelinki ja tietenki parempi akselin päässä täytyy touhuta voiskas tuota rekisteröityäkki ja tehä maasturiprojekti topikki
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.10.2009, 18:49
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jeeppi-eki Näytä viesti
Onhan noita nähty Rockwellin akseleissa joissa on pinjoniakseli ylöspäin ja siinä sitten kulmavaihde.
Tuossa on neuvostoliittolainen näkemys Rockwell akselista, eli Uralin etuakseli. Huomatkaa raidetanko, oli ajettu muuallakin kuin asvaltilla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.10.2009, 23:34
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.241
Perusasetus

Mitenkä?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jeeppi-eki Näytä viesti
Onhan noita nähty Rockwellin akseleissa joissa on pinjoniakseli ylöspäin ja siinä sitten kulmavaihde.
Juu,onhan niit vaik minkälaisii mut miten sovellettavissa kartaaneihin saatikka tavallisiin axeleihin pyörimissuunnan jäämättä vääräksi?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.10.2009, 09:13
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Pyörimissuuntahan riippuu siitä että millä puolella pinionia on kardaanilinjalla oleva hammaspyörä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.09.2010, 21:01
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

onkos kukaan tätä ideaa lähteny jalostamaan?
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.09.2010, 21:44
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

Siinä Kivimäen Vesan ekassa monsterissa jossa on sisun akselit on takana pinjoniakseliin kiinnitetty portaalivälitys. Olikohan SisuA45 ku pisti joskus siitä kuviaki.

...Nonii, ja sisua45 porviilista kuvat löytyy.

Viimeksi muokannut -Sakke- : 13.09.2010 21:47
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.09.2010, 16:15
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

joo sitä joskus tulin tiirailleeks ittekki ihan livenä, toteutus kiinnostais että mitä siellä sisällä on. eikös jossain maatalous koneissa oo aikas jytkyä ketjua, ja tuplarattaita, eli kaks vierekkäin. semmoset luulis kestävän, hirveetä kytkinammuntakilpailua kylläkään ei sietäis varmaan. kunnon plootusta polttais "boksit", ja tarkotusta vastaavat laakeroinnit. mutta tiedä häntä mimmonen tuo olis tositoimissa...
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.09.2010, 16:32
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
joo sitä joskus tulin tiirailleeks ittekki ihan livenä, toteutus kiinnostais että mitä siellä sisällä on. eikös jossain maatalous koneissa oo aikas jytkyä ketjua, ja tuplarattaita, eli kaks vierekkäin. semmoset luulis kestävän, hirveetä kytkinammuntakilpailua kylläkään ei sietäis varmaan. kunnon plootusta polttais "boksit", ja tarkotusta vastaavat laakeroinnit. mutta tiedä häntä mimmonen tuo olis tositoimissa...
Tuumanen rullaketju merkkivalmistajalta kestää metsäkoneen telin voimansiirrossa +20000 tuntia totista työkäyttöä,samanlainen ketju kestää Ponssen H60 kourassa rullien vedossa ilman voitelua yleensä muutamia tuhansia tunteja melkoisen rajuja iskukuormituksia...Joten joku muu paikka varmasti hajoaa kytkinammunnoissa ensin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.02.2011, 20:14
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

pitäisköhän tätä lähteä kokeilemaan? kattelin ikh:lta, että sais rattaita esim. 10hampainen + 40 hampainen, halkasijat noin 4,5 ja 16,7 cm muistaakseni. noillahan sais jo kokonaisvälitystä tiputettua hemmetisti...toisen pulttais kiinni pinionin laippaan, perään hitsaa tuet johon saa pultattua boksin, jonka sisällä on ketju+ toinen ratas kiinnitettyna akseliin, ja akselissa sitten kartaanin laippa. ei tuo varmaan kallis kokeilu olisi.
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.02.2011, 20:45
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
pitäisköhän tätä lähteä kokeilemaan? kattelin ikh:lta, että sais rattaita esim. 10hampainen + 40 hampainen, halkasijat noin 4,5 ja 16,7 cm muistaakseni. noillahan sais jo kokonaisvälitystä tiputettua hemmetisti...toisen pulttais kiinni pinionin laippaan, perään hitsaa tuet johon saa pultattua boksin, jonka sisällä on ketju+ toinen ratas kiinnitettyna akseliin, ja akselissa sitten kartaanin laippa. ei tuo varmaan kallis kokeilu olisi.
Voisin ehkä osallistua kuluihin ja kehitystyöhön... kiinnostas joo
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.02.2011, 21:35
santikko:n Avatar
santikko santikko ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 10.08.07
Sijainti: noormarkku,pori.
Viestit: 1.035
Perusasetus

pitää varmaan appiukolta kysästä onko se käymäs ikh:lla lähiaikoina... tohon "prototyyppeihin" ei varmaa montaakaan kymppiä uppois rahaa, ja tulis sekin kepulikonsti kokeiltua. siinä olis halpa vaihtoehto perä + laatikon välitys sarjoille....
__________________
rocky projekti odottaa kesää.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.02.2011, 23:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jos kokonaisvälitys kestää pudota....


jos kestää pudoda noin suuruusluokkaa 3-4 kertaiseksi, niin pistäkää 2 murikkaa peräkkäin.

Siis käännätte sen alkuperäisen murikan pinjoni ylöspäin, ja siihen esim. mersun tai bmw murikka
jäykäksi hitsattuna päälle, ja kätisyyden saa valittua ulostuloakselista.
toisen puolen voi typistää hivenen lyhyemmäksi poistamalla kaikki ylimääräiset hilut, mutta korkeutta
jää kardaanille noin suuruusluokkaa vajaa 0,5 metriä enemmän, ja murikan korkeus kasvaa saman verran

Tai sitten jostain poikittaismoottorisesta etuvetoisesta nelivedosta, oliskohan golffissa?, takaperämurikka on 1:1 välityksellä, mutta silloin välitykset jää pitkäksi.

ja sitten yksi vaihtoehto on pistää hight? pinion perät molempiin päihin, sillä saa noin 10cm kardaanit ylemmäs, mutta......

Ja HUOM: kun nuo välitykset tippuu tähtitieteellisen hitaiksi, niin sillon pakilla ei saa vauhtia, vaan silloin vaan hyssytellään taaksepäin....
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.02.2011, 00:44
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja santikko Näytä viesti
pitäisköhän tätä lähteä kokeilemaan? kattelin ikh:lta, että sais rattaita esim. 10hampainen + 40 hampainen, halkasijat noin 4,5 ja 16,7 cm muistaakseni. noillahan sais jo kokonaisvälitystä tiputettua hemmetisti...toisen pulttais kiinni pinionin laippaan, perään hitsaa tuet johon saa pultattua boksin, jonka sisällä on ketju+ toinen ratas kiinnitettyna akseliin, ja akselissa sitten kartaanin laippa. ei tuo varmaan kallis kokeilu olisi.
Tuossa on mielenkiintoinen idea, jos tekisi sekä pinionin päähän sekä toiselle rattaalle kierteytetyt kardaanin laipat niin voisi helposti vaihtaa kardaanin paikkaa vakiovälityksestä hitaampaan.
HJ:llekin tulis välitykseksi 140
Toi puolituumanen on ihan mopon ketjua ja ratas jotain 7,5mm leveä, tuumasessa olis jo lähelle 17mm
http://www.tekniikkacenter.fi/index....&main_group=M3
Tuolta löytyy ketjut, rattaat, laakerit ja hinnat.

Viimeksi muokannut helmapelti : 20.02.2011 02:33
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 20.02.2011, 14:43
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Laskeskelin yöllä päissäni ja Kyllä tuo on toteutuskelpoinen, suositeltu tehonsiirtokyky ylitetään rajusti mutta niin se ylitetään moottoripyörissäkin. Maastoajon kuormituksia on vaikea arvioida mutta hitaassa ryömimisessä tehoa ei tarvita tolkuttomasti,mitään kalliolla ruopimista ei kuitenkaan tule kestämään.
Jos laskin edes suunnilleen oikein niin esin HJ:llä 52% alennuksella pinionille tulisi max n. 900kg taivuttava voima jonka se varmaan kestää.

Jos tekisi 3/4" niin tuolle alennukselle molempiin päihin tulisi hintaa 130€
Rattaat 3/4-11 ja 3/4-21
Laakerit 4x ucf 208 chi

Jos vielä toteuttaisi suunnitellun jakiksen 3,6 välityksen niin kuormat liki kaksinkertaistuisi ja kokonaisvälitys olisi jotain 120.

Kartaani nousisi min. 110mm ja kotelointi n.170mm pinionin keskeltä, taakse varmaan onnistuisi ongelmitta mutta kuinka edessä on tilaa?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 20.02.2011, 17:08
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Pyörimissuuntahan riippuu siitä että millä puolella pinionia on kardaanilinjalla oleva hammaspyörä.
Nyt en ymmärtänyt, tarkoitiko että kääntää pinionin päinvastaiseen suuntaan eli etuperässä auton nokkaa kohti vai kääntää koko akselin eli oikea pyörä vaihtuu vasemmaksi?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 20.02.2011, 17:38
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Laskeskelin yöllä päissäni ja Kyllä tuo on toteutuskelpoinen, suositeltu tehonsiirtokyky ylitetään rajusti mutta niin se ylitetään moottoripyörissäkin. Maastoajon kuormituksia on vaikea arvioida mutta hitaassa ryömimisessä tehoa ei tarvita tolkuttomasti,mitään kalliolla ruopimista ei kuitenkaan tule kestämään.
Jos laskin edes suunnilleen oikein niin esin HJ:llä 52% alennuksella pinionille tulisi max n. 900kg taivuttava voima jonka se varmaan kestää.

Jos tekisi 3/4" niin tuolle alennukselle molempiin päihin tulisi hintaa 130€
Rattaat 3/4-11 ja 3/4-21
Laakerit 4x ucf 208 chi

Jos vielä toteuttaisi suunnitellun jakiksen 3,6 välityksen niin kuormat liki kaksinkertaistuisi ja kokonaisvälitys olisi jotain 120.

Kartaani nousisi min. 110mm ja kotelointi n.170mm pinionin keskeltä, taakse varmaan onnistuisi ongelmitta mutta kuinka edessä on tilaa?
voihan sitä laittaa sivusiirtoakin siihen.. ei pahan hintainen kokeilu vielä olis, miten koneistukset?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan volvon porttaalit. jiikone O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 02.09.2009 09:57
volvon porttaalit jälli Tekniikka & Jutustelu 7 18.08.2008 13:06
o: porttaalit tiku83 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 05.03.2006 21:04
o:porttaalit jakenbj O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.01.2006 20:58
Porttaalit malesiasta? Olppa Tekniikka & Jutustelu 0 20.12.2003 00:21


Sivu luotu: 08:58 (GMT +2).