![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() kartaaniakseleitten porttaalitKysysin tyhmyyttäni voiko jakikseen kartaaniakseleitten lähöille laittaa jotku porttaalit ettei tulis niin suuria kartaani kulmia. Nänähän porttaalit voi olla jonku koneen tai omatekoset vaikka kettinki veolla.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
miksipä ei.
Tosin ne kannattaisi laittaa akselin puolelle pinionin päähän, ettei kardaani sitten olis niin alhaalla. Toisaalta niitä ei tarvi kuin kaksi lisää, ja laittaa ne akseleiden päähän, niin saa kaikki edut ![]() Ja niitä saa valmiinakin ![]()
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#3
|
|||
|
|||
![]() vnoitinvbqiptbvh
Njaa,semmosella merkillä ku nurmi valmistettiin joskus semmosia alennus vaihteita,taitaa nykyään saada IKH sta vastaavia.Itte laitoin Kubotan lumi linkoon Ylennys vaihteen/suunnanvaihtajan Volxwagen klainarin napavaihteesta.Elikäs hammaspyörä mallit ei sovellu tähän hommaan ku pyörimis suunta vaihtuu.Kettinki mallisia en tiijä olevan olemassa.Onkohan semmosia olemassa mitkä laitettas vaan axeli putken päähän ni sit ois niinku porttaali?Semmoset kotelot vaan ja pari axelin pätkää ja hirmu kettinkiä..toimiskohan semmoset?
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Onhan noita nähty Rockwellin akseleissa joissa on pinjoniakseli ylöspäin ja siinä sitten kulmavaihde.
__________________
muistaakseni en ole koskaan ajanut ylinopeutta.. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
kulmavaihetta vähän aattelinki ja tietenki parempi akselin päässä täytyy touhuta voiskas tuota rekisteröityäkki ja tehä maasturiprojekti topikki
|
#6
|
||||
|
||||
![]() ![]() Lainaus:
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
|||
|
|||
![]() Mitenkä?
Juu,onhan niit vaik minkälaisii mut miten sovellettavissa kartaaneihin saatikka tavallisiin axeleihin pyörimissuunnan jäämättä vääräksi?
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Pyörimissuuntahan riippuu siitä että millä puolella pinionia on kardaanilinjalla oleva hammaspyörä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
onkos kukaan tätä ideaa lähteny jalostamaan?
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Siinä Kivimäen Vesan ekassa monsterissa jossa on sisun akselit on takana pinjoniakseliin kiinnitetty portaalivälitys. Olikohan SisuA45 ku pisti joskus siitä kuviaki.
...Nonii, ja sisua45 porviilista kuvat löytyy. Viimeksi muokannut -Sakke- : 13.09.2010 21:47 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
joo sitä joskus tulin tiirailleeks ittekki ihan livenä, toteutus kiinnostais että mitä siellä sisällä on. eikös jossain maatalous koneissa oo aikas jytkyä ketjua, ja tuplarattaita, eli kaks vierekkäin. semmoset luulis kestävän, hirveetä kytkinammuntakilpailua kylläkään ei sietäis varmaan. kunnon plootusta polttais "boksit", ja tarkotusta vastaavat laakeroinnit. mutta tiedä häntä mimmonen tuo olis tositoimissa...
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
pitäisköhän tätä lähteä kokeilemaan? kattelin ikh:lta, että sais rattaita esim. 10hampainen + 40 hampainen, halkasijat noin 4,5 ja 16,7 cm muistaakseni. noillahan sais jo kokonaisvälitystä tiputettua hemmetisti...toisen pulttais kiinni pinionin laippaan, perään hitsaa tuet johon saa pultattua boksin, jonka sisällä on ketju+ toinen ratas kiinnitettyna akseliin, ja akselissa sitten kartaanin laippa. ei tuo varmaan kallis kokeilu olisi.
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
pitää varmaan appiukolta kysästä onko se käymäs ikh:lla lähiaikoina... tohon "prototyyppeihin" ei varmaa montaakaan kymppiä uppois rahaa, ja tulis sekin kepulikonsti kokeiltua. siinä olis halpa vaihtoehto perä + laatikon välitys sarjoille....
__________________
rocky projekti odottaa kesää. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Jos kokonaisvälitys kestää pudota....
jos kestää pudoda noin suuruusluokkaa 3-4 kertaiseksi, niin pistäkää 2 murikkaa peräkkäin.
Siis käännätte sen alkuperäisen murikan pinjoni ylöspäin, ja siihen esim. mersun tai bmw murikka jäykäksi hitsattuna päälle, ja kätisyyden saa valittua ulostuloakselista. toisen puolen voi typistää hivenen lyhyemmäksi poistamalla kaikki ylimääräiset hilut, mutta korkeutta jää kardaanille noin suuruusluokkaa vajaa 0,5 metriä enemmän, ja murikan korkeus kasvaa saman verran ![]() Tai sitten jostain poikittaismoottorisesta etuvetoisesta nelivedosta, oliskohan golffissa?, takaperämurikka on 1:1 välityksellä, mutta silloin välitykset jää pitkäksi. ja sitten yksi vaihtoehto on pistää hight? pinion perät molempiin päihin, sillä saa noin 10cm kardaanit ylemmäs, mutta...... Ja HUOM: kun nuo välitykset tippuu tähtitieteellisen hitaiksi, niin sillon pakilla ei saa vauhtia, vaan silloin vaan hyssytellään taaksepäin.... |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
HJ:llekin tulis välitykseksi 140 Toi puolituumanen on ihan mopon ketjua ja ratas jotain 7,5mm leveä, tuumasessa olis jo lähelle 17mm http://www.tekniikkacenter.fi/index....&main_group=M3 Tuolta löytyy ketjut, rattaat, laakerit ja hinnat. Viimeksi muokannut helmapelti : 20.02.2011 02:33 |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Laskeskelin yöllä päissäni ja Kyllä tuo on toteutuskelpoinen, suositeltu tehonsiirtokyky ylitetään rajusti mutta niin se ylitetään moottoripyörissäkin. Maastoajon kuormituksia on vaikea arvioida mutta hitaassa ryömimisessä tehoa ei tarvita tolkuttomasti,mitään kalliolla ruopimista ei kuitenkaan tule kestämään.
Jos laskin edes suunnilleen oikein niin esin HJ:llä 52% alennuksella pinionille tulisi max n. 900kg taivuttava voima jonka se varmaan kestää. Jos tekisi 3/4" niin tuolle alennukselle molempiin päihin tulisi hintaa 130€ Rattaat 3/4-11 ja 3/4-21 Laakerit 4x ucf 208 chi Jos vielä toteuttaisi suunnitellun jakiksen 3,6 välityksen niin kuormat liki kaksinkertaistuisi ja kokonaisvälitys olisi jotain 120. Kartaani nousisi min. 110mm ja kotelointi n.170mm pinionin keskeltä, taakse varmaan onnistuisi ongelmitta mutta kuinka edessä on tilaa? |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Nyt en ymmärtänyt, tarkoitiko että kääntää pinionin päinvastaiseen suuntaan eli etuperässä auton nokkaa kohti vai kääntää koko akselin eli oikea pyörä vaihtuu vasemmaksi?
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan volvon porttaalit. | jiikone | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 02.09.2009 09:57 |
volvon porttaalit | jälli | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 18.08.2008 13:06 |
o: porttaalit | tiku83 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.03.2006 21:04 |
o:porttaalit | jakenbj | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 21.01.2006 20:58 |
Porttaalit malesiasta? | Olppa | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 20.12.2003 00:21 |