![]() |
kartaaniakseleitten porttaalit
Kysysin tyhmyyttäni voiko jakikseen kartaaniakseleitten lähöille laittaa jotku porttaalit ettei tulis niin suuria kartaani kulmia. Nänähän porttaalit voi olla jonku koneen tai omatekoset vaikka kettinki veolla.
|
miksipä ei.
Tosin ne kannattaisi laittaa akselin puolelle pinionin päähän, ettei kardaani sitten olis niin alhaalla. Toisaalta niitä ei tarvi kuin kaksi lisää, ja laittaa ne akseleiden päähän, niin saa kaikki edut :) Ja niitä saa valmiinakin :) |
vnoitinvbqiptbvh
Lainaus:
|
Onhan noita nähty Rockwellin akseleissa joissa on pinjoniakseli ylöspäin ja siinä sitten kulmavaihde.
|
kulmavaihetta vähän aattelinki ja tietenki parempi akselin päässä täytyy touhuta voiskas tuota rekisteröityäkki ja tehä maasturiprojekti topikki
|
http://static.petrisimolin.com/galle...Kuva%20389.jpg
Lainaus:
|
Mitenkä?
Lainaus:
|
Pyörimissuuntahan riippuu siitä että millä puolella pinionia on kardaanilinjalla oleva hammaspyörä.
|
onkos kukaan tätä ideaa lähteny jalostamaan?
|
Siinä Kivimäen Vesan ekassa monsterissa jossa on sisun akselit on takana pinjoniakseliin kiinnitetty portaalivälitys. Olikohan SisuA45 ku pisti joskus siitä kuviaki.
...Nonii, ja sisua45 porviilista kuvat löytyy. |
joo sitä joskus tulin tiirailleeks ittekki ihan livenä, toteutus kiinnostais että mitä siellä sisällä on. eikös jossain maatalous koneissa oo aikas jytkyä ketjua, ja tuplarattaita, eli kaks vierekkäin. semmoset luulis kestävän, hirveetä kytkinammuntakilpailua kylläkään ei sietäis varmaan. kunnon plootusta polttais "boksit", ja tarkotusta vastaavat laakeroinnit. mutta tiedä häntä mimmonen tuo olis tositoimissa...
|
Lainaus:
|
pitäisköhän tätä lähteä kokeilemaan? kattelin ikh:lta, että sais rattaita esim. 10hampainen + 40 hampainen, halkasijat noin 4,5 ja 16,7 cm muistaakseni. noillahan sais jo kokonaisvälitystä tiputettua hemmetisti...toisen pulttais kiinni pinionin laippaan, perään hitsaa tuet johon saa pultattua boksin, jonka sisällä on ketju+ toinen ratas kiinnitettyna akseliin, ja akselissa sitten kartaanin laippa. ei tuo varmaan kallis kokeilu olisi.
|
Lainaus:
|
pitää varmaan appiukolta kysästä onko se käymäs ikh:lla lähiaikoina... tohon "prototyyppeihin" ei varmaa montaakaan kymppiä uppois rahaa, ja tulis sekin kepulikonsti kokeiltua. siinä olis halpa vaihtoehto perä + laatikon välitys sarjoille....
|
Jos kokonaisvälitys kestää pudota....
jos kestää pudoda noin suuruusluokkaa 3-4 kertaiseksi, niin pistäkää 2 murikkaa peräkkäin.
Siis käännätte sen alkuperäisen murikan pinjoni ylöspäin, ja siihen esim. mersun tai bmw murikka jäykäksi hitsattuna päälle, ja kätisyyden saa valittua ulostuloakselista. toisen puolen voi typistää hivenen lyhyemmäksi poistamalla kaikki ylimääräiset hilut, mutta korkeutta jää kardaanille noin suuruusluokkaa vajaa 0,5 metriä enemmän, ja murikan korkeus kasvaa saman verran:mad: Tai sitten jostain poikittaismoottorisesta etuvetoisesta nelivedosta, oliskohan golffissa?, takaperämurikka on 1:1 välityksellä, mutta silloin välitykset jää pitkäksi. ja sitten yksi vaihtoehto on pistää hight? pinion perät molempiin päihin, sillä saa noin 10cm kardaanit ylemmäs, mutta...... Ja HUOM: kun nuo välitykset tippuu tähtitieteellisen hitaiksi, niin sillon pakilla ei saa vauhtia, vaan silloin vaan hyssytellään taaksepäin.... |
Lainaus:
HJ:llekin tulis välitykseksi 140 Toi puolituumanen on ihan mopon ketjua ja ratas jotain 7,5mm leveä, tuumasessa olis jo lähelle 17mm http://www.tekniikkacenter.fi/index....&main_group=M3 Tuolta löytyy ketjut, rattaat, laakerit ja hinnat. |
Laskeskelin yöllä päissäni ja Kyllä tuo on toteutuskelpoinen, suositeltu tehonsiirtokyky ylitetään rajusti mutta niin se ylitetään moottoripyörissäkin. Maastoajon kuormituksia on vaikea arvioida mutta hitaassa ryömimisessä tehoa ei tarvita tolkuttomasti,mitään kalliolla ruopimista ei kuitenkaan tule kestämään.
Jos laskin edes suunnilleen oikein niin esin HJ:llä 52% alennuksella pinionille tulisi max n. 900kg taivuttava voima jonka se varmaan kestää. Jos tekisi 3/4" niin tuolle alennukselle molempiin päihin tulisi hintaa 130€ Rattaat 3/4-11 ja 3/4-21 Laakerit 4x ucf 208 chi Jos vielä toteuttaisi suunnitellun jakiksen 3,6 välityksen niin kuormat liki kaksinkertaistuisi ja kokonaisvälitys olisi jotain 120. Kartaani nousisi min. 110mm ja kotelointi n.170mm pinionin keskeltä, taakse varmaan onnistuisi ongelmitta mutta kuinka edessä on tilaa? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 05:16 (GMT +2). |