Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kartaaniakseleitten porttaalit (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64834)

Rekisteröimätön 25.10.2009 07:33

kartaaniakseleitten porttaalit
 
Kysysin tyhmyyttäni voiko jakikseen kartaaniakseleitten lähöille laittaa jotku porttaalit ettei tulis niin suuria kartaani kulmia. Nänähän porttaalit voi olla jonku koneen tai omatekoset vaikka kettinki veolla.

ZeiZei 25.10.2009 07:53

miksipä ei.
Tosin ne kannattaisi laittaa akselin puolelle pinionin päähän, ettei kardaani sitten olis niin alhaalla.
Toisaalta niitä ei tarvi kuin kaksi lisää, ja laittaa ne akseleiden päähän, niin saa kaikki edut :)

Ja niitä saa valmiinakin :)

RIPAX 26.10.2009 00:11

vnoitinvbqiptbvh
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 606413)
Kysysin tyhmyyttäni voiko jakikseen kartaaniakseleitten lähöille laittaa jotku porttaalit ettei tulis niin suuria kartaani kulmia. Nänähän porttaalit voi olla jonku koneen tai omatekoset vaikka kettinki veolla.

Njaa,semmosella merkillä ku nurmi valmistettiin joskus semmosia alennus vaihteita,taitaa nykyään saada IKH sta vastaavia.Itte laitoin Kubotan lumi linkoon Ylennys vaihteen/suunnanvaihtajan Volxwagen klainarin napavaihteesta.Elikäs hammaspyörä mallit ei sovellu tähän hommaan ku pyörimis suunta vaihtuu.Kettinki mallisia en tiijä olevan olemassa.Onkohan semmosia olemassa mitkä laitettas vaan axeli putken päähän ni sit ois niinku porttaali?Semmoset kotelot vaan ja pari axelin pätkää ja hirmu kettinkiä..toimiskohan semmoset?

jeeppi-eki 26.10.2009 06:30

Onhan noita nähty Rockwellin akseleissa joissa on pinjoniakseli ylöspäin ja siinä sitten kulmavaihde.

Rekisteröimätön 26.10.2009 17:12

kulmavaihetta vähän aattelinki ja tietenki parempi akselin päässä täytyy touhuta voiskas tuota rekisteröityäkki ja tehä maasturiprojekti topikki

sisua45 26.10.2009 18:49

http://static.petrisimolin.com/galle...Kuva%20389.jpg

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jeeppi-eki (Viesti 606778)
Onhan noita nähty Rockwellin akseleissa joissa on pinjoniakseli ylöspäin ja siinä sitten kulmavaihde.

Tuossa on neuvostoliittolainen näkemys Rockwell akselista, eli Uralin etuakseli. Huomatkaa raidetanko, oli ajettu muuallakin kuin asvaltilla. :D

RIPAX 26.10.2009 23:34

Mitenkä?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jeeppi-eki (Viesti 606778)
Onhan noita nähty Rockwellin akseleissa joissa on pinjoniakseli ylöspäin ja siinä sitten kulmavaihde.

Juu,onhan niit vaik minkälaisii mut miten sovellettavissa kartaaneihin saatikka tavallisiin axeleihin pyörimissuunnan jäämättä vääräksi?

HeikkiH 27.10.2009 09:13

Pyörimissuuntahan riippuu siitä että millä puolella pinionia on kardaanilinjalla oleva hammaspyörä.

santikko 13.09.2010 21:01

onkos kukaan tätä ideaa lähteny jalostamaan?

-Sakke- 13.09.2010 21:44

Siinä Kivimäen Vesan ekassa monsterissa jossa on sisun akselit on takana pinjoniakseliin kiinnitetty portaalivälitys. Olikohan SisuA45 ku pisti joskus siitä kuviaki.

...Nonii, ja sisua45 porviilista kuvat löytyy.

santikko 14.09.2010 16:15

joo sitä joskus tulin tiirailleeks ittekki ihan livenä, toteutus kiinnostais että mitä siellä sisällä on. eikös jossain maatalous koneissa oo aikas jytkyä ketjua, ja tuplarattaita, eli kaks vierekkäin. semmoset luulis kestävän, hirveetä kytkinammuntakilpailua kylläkään ei sietäis varmaan. kunnon plootusta polttais "boksit", ja tarkotusta vastaavat laakeroinnit. mutta tiedä häntä mimmonen tuo olis tositoimissa...

Jappi 14.09.2010 16:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja santikko (Viesti 696065)
joo sitä joskus tulin tiirailleeks ittekki ihan livenä, toteutus kiinnostais että mitä siellä sisällä on. eikös jossain maatalous koneissa oo aikas jytkyä ketjua, ja tuplarattaita, eli kaks vierekkäin. semmoset luulis kestävän, hirveetä kytkinammuntakilpailua kylläkään ei sietäis varmaan. kunnon plootusta polttais "boksit", ja tarkotusta vastaavat laakeroinnit. mutta tiedä häntä mimmonen tuo olis tositoimissa...

Tuumanen rullaketju merkkivalmistajalta kestää metsäkoneen telin voimansiirrossa +20000 tuntia totista työkäyttöä,samanlainen ketju kestää Ponssen H60 kourassa rullien vedossa ilman voitelua yleensä muutamia tuhansia tunteja melkoisen rajuja iskukuormituksia...Joten joku muu paikka varmasti hajoaa kytkinammunnoissa ensin.

santikko 19.02.2011 20:14

pitäisköhän tätä lähteä kokeilemaan? kattelin ikh:lta, että sais rattaita esim. 10hampainen + 40 hampainen, halkasijat noin 4,5 ja 16,7 cm muistaakseni. noillahan sais jo kokonaisvälitystä tiputettua hemmetisti...toisen pulttais kiinni pinionin laippaan, perään hitsaa tuet johon saa pultattua boksin, jonka sisällä on ketju+ toinen ratas kiinnitettyna akseliin, ja akselissa sitten kartaanin laippa. ei tuo varmaan kallis kokeilu olisi.

Jari 19.02.2011 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja santikko (Viesti 742050)
pitäisköhän tätä lähteä kokeilemaan? kattelin ikh:lta, että sais rattaita esim. 10hampainen + 40 hampainen, halkasijat noin 4,5 ja 16,7 cm muistaakseni. noillahan sais jo kokonaisvälitystä tiputettua hemmetisti...toisen pulttais kiinni pinionin laippaan, perään hitsaa tuet johon saa pultattua boksin, jonka sisällä on ketju+ toinen ratas kiinnitettyna akseliin, ja akselissa sitten kartaanin laippa. ei tuo varmaan kallis kokeilu olisi.

Voisin ehkä osallistua kuluihin ja kehitystyöhön... kiinnostas joo

santikko 19.02.2011 21:35

pitää varmaan appiukolta kysästä onko se käymäs ikh:lla lähiaikoina... tohon "prototyyppeihin" ei varmaa montaakaan kymppiä uppois rahaa, ja tulis sekin kepulikonsti kokeiltua. siinä olis halpa vaihtoehto perä + laatikon välitys sarjoille....

BJ-40/76 19.02.2011 23:33

Jos kokonaisvälitys kestää pudota....
 
jos kestää pudoda noin suuruusluokkaa 3-4 kertaiseksi, niin pistäkää 2 murikkaa peräkkäin.

Siis käännätte sen alkuperäisen murikan pinjoni ylöspäin, ja siihen esim. mersun tai bmw murikka
jäykäksi hitsattuna päälle, ja kätisyyden saa valittua ulostuloakselista.
toisen puolen voi typistää hivenen lyhyemmäksi poistamalla kaikki ylimääräiset hilut, mutta korkeutta
jää kardaanille noin suuruusluokkaa vajaa 0,5 metriä enemmän, ja murikan korkeus kasvaa saman verran:mad:

Tai sitten jostain poikittaismoottorisesta etuvetoisesta nelivedosta, oliskohan golffissa?, takaperämurikka on 1:1 välityksellä, mutta silloin välitykset jää pitkäksi.

ja sitten yksi vaihtoehto on pistää hight? pinion perät molempiin päihin, sillä saa noin 10cm kardaanit ylemmäs, mutta......

Ja HUOM: kun nuo välitykset tippuu tähtitieteellisen hitaiksi, niin sillon pakilla ei saa vauhtia, vaan silloin vaan hyssytellään taaksepäin....

helmapelti 20.02.2011 00:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja santikko (Viesti 742050)
pitäisköhän tätä lähteä kokeilemaan? kattelin ikh:lta, että sais rattaita esim. 10hampainen + 40 hampainen, halkasijat noin 4,5 ja 16,7 cm muistaakseni. noillahan sais jo kokonaisvälitystä tiputettua hemmetisti...toisen pulttais kiinni pinionin laippaan, perään hitsaa tuet johon saa pultattua boksin, jonka sisällä on ketju+ toinen ratas kiinnitettyna akseliin, ja akselissa sitten kartaanin laippa. ei tuo varmaan kallis kokeilu olisi.

Tuossa on mielenkiintoinen idea, jos tekisi sekä pinionin päähän sekä toiselle rattaalle kierteytetyt kardaanin laipat niin voisi helposti vaihtaa kardaanin paikkaa vakiovälityksestä hitaampaan.
HJ:llekin tulis välitykseksi 140
Toi puolituumanen on ihan mopon ketjua ja ratas jotain 7,5mm leveä, tuumasessa olis jo lähelle 17mm
http://www.tekniikkacenter.fi/index....&main_group=M3
Tuolta löytyy ketjut, rattaat, laakerit ja hinnat.

helmapelti 20.02.2011 14:43

Laskeskelin yöllä päissäni ja Kyllä tuo on toteutuskelpoinen, suositeltu tehonsiirtokyky ylitetään rajusti mutta niin se ylitetään moottoripyörissäkin. Maastoajon kuormituksia on vaikea arvioida mutta hitaassa ryömimisessä tehoa ei tarvita tolkuttomasti,mitään kalliolla ruopimista ei kuitenkaan tule kestämään.
Jos laskin edes suunnilleen oikein niin esin HJ:llä 52% alennuksella pinionille tulisi max n. 900kg taivuttava voima jonka se varmaan kestää.

Jos tekisi 3/4" niin tuolle alennukselle molempiin päihin tulisi hintaa 130€
Rattaat 3/4-11 ja 3/4-21
Laakerit 4x ucf 208 chi

Jos vielä toteuttaisi suunnitellun jakiksen 3,6 välityksen niin kuormat liki kaksinkertaistuisi ja kokonaisvälitys olisi jotain 120.

Kartaani nousisi min. 110mm ja kotelointi n.170mm pinionin keskeltä, taakse varmaan onnistuisi ongelmitta mutta kuinka edessä on tilaa?

helmapelti 20.02.2011 17:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 607170)
Pyörimissuuntahan riippuu siitä että millä puolella pinionia on kardaanilinjalla oleva hammaspyörä.

Nyt en ymmärtänyt, tarkoitiko että kääntää pinionin päinvastaiseen suuntaan eli etuperässä auton nokkaa kohti vai kääntää koko akselin eli oikea pyörä vaihtuu vasemmaksi?

Jari 20.02.2011 17:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 742280)
Laskeskelin yöllä päissäni ja Kyllä tuo on toteutuskelpoinen, suositeltu tehonsiirtokyky ylitetään rajusti mutta niin se ylitetään moottoripyörissäkin. Maastoajon kuormituksia on vaikea arvioida mutta hitaassa ryömimisessä tehoa ei tarvita tolkuttomasti,mitään kalliolla ruopimista ei kuitenkaan tule kestämään.
Jos laskin edes suunnilleen oikein niin esin HJ:llä 52% alennuksella pinionille tulisi max n. 900kg taivuttava voima jonka se varmaan kestää.

Jos tekisi 3/4" niin tuolle alennukselle molempiin päihin tulisi hintaa 130€
Rattaat 3/4-11 ja 3/4-21
Laakerit 4x ucf 208 chi

Jos vielä toteuttaisi suunnitellun jakiksen 3,6 välityksen niin kuormat liki kaksinkertaistuisi ja kokonaisvälitys olisi jotain 120.

Kartaani nousisi min. 110mm ja kotelointi n.170mm pinionin keskeltä, taakse varmaan onnistuisi ongelmitta mutta kuinka edessä on tilaa?

voihan sitä laittaa sivusiirtoakin siihen.. ei pahan hintainen kokeilu vielä olis, miten koneistukset?


Sivu luotu: 05:16 (GMT +2).