Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.01.2011, 13:47
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

4cyl vs 6cyl toyotan 8" takaperä?


Jenkkifoorumeista ei tahdo tulla hullua hurskaammaksi, jokaisella tuntuu olevan erilaiset tuntomerkit 4-sylinterisen perälle ja kuusisylinterisen perälle.

Eli onko suomessa aina landcruisereissa 6cyl murikat ja hilukseissa ja hiaceissa 4cyl murikat, vai onko turbottomissa cruisereissa 4cyl murikat?

Kuvissa on vierekkäin hiluksin etumurikka 4.56 välityksellä vasemmalla ja RJ:n perämurikka 4.88-välityksellä vasemmalla.

sen verran tuolla jenkkifoorumeissa sanottiin, jotta V6 murikka olisi aina neljällä ristitapilla, eli kuten kitkamurikka.

Toi RJ:n ja hiluksi carrieri on 45/80mm poskilaakereilla, kun kitkamurikat on 50/83mm poskilaakereilla.

Myös hiacessa on päällepäin samanlainen murikka kuin tuo hiluksin murikka ja pinjonin laakerit on samanlaiset kuin tuossa RJ:n murikassa. Välitykset tosin ei näissä kuorissa käy ristiin missään, kuten kuvasta näkee, on hiluksin ja hiacen lautasratas huomattavasti paksupi, kuin RJ:n murikassa, joten pinjoni on kuoressa ihan eri kohdassa.

Joku sanoi, jotta ainakin LJ:ssä on 6cyl-perä, joten onko tuo jenkkien 4cyl-6cyl asettelu kiinni välityksissä tuosta pinjonin paikasta murikassa? Entäs laakerit, 4cyl/6cyl/hipinnion? Meikäläiset kaupat kauppaa LJ/RJ takaperään eri laakereita pinjonille kuin mitä eteen hipionnion perään, kun taas amerikanmaalla 6cyl perään tulee ilmeisesti samat laakerit kuin hipinnioniin, mutta 4cyl-perään tulee eri laakerit.

Kuka se osais juurta jaksaen selvittää miten noi hommat nyt menee, jos meinaa amerikanmaalta tilata osia?

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	15012011059[1].jpg‎
Views:	321
Size:	90,4 Kt
ID:	16749   Click image for larger version

Name:	15012011062[1].jpg‎
Views:	329
Size:	92,6 Kt
ID:	16750   Click image for larger version

Name:	15012011063[1].jpg‎
Views:	301
Size:	89,4 Kt
ID:	16751   Click image for larger version

Name:	15012011064[1].jpg‎
Views:	298
Size:	90,9 Kt
ID:	16752  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.01.2011, 14:42
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Viisain kun unohdat ne mukit kokonaan voimansiirron osien suhteen.

Puhutaan isosta ja pienestä perästä ja niitäkin on parhaimmillaan molempia samassa autossa. Esim: PZJ-75

Taas 70-sarjalaisessa on pikkuperää ja isoa perää riippuen moottorista.
Kun taas 4-sylinterisissä 60:ssa on isoja periä.

Selkiskö?
Jos ei niin sitten ymmärsit oikein.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.01.2011, 14:47
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

TG:llä ei oo ees valikoimissa Tojotan 9,5" välityksiä tai muitakaan hiluja. Noihin "pikkuperiin" eli 8" on tarjolla palikoita jos jonkinmoisia, mut määritelmänä on vain "4cyl" ja "6cyl" eikä mitään mittoja tai automalleja, joista voisi tunnistaa käypäset palikat.

Sillä vaan kyselen, jotta osais tilata oikeita osia. Moni muukin on pähkäilly saman ongelman kanssa eri topikeissa, mut mitään järkevää nyrkkisääntöä ei oo löytyny.

En viittis tilata kaksia välityksiä ja laakerisarjoja ihan vaan koemielessä, jotta kummathan näistä kävis, ja mihin nää käypi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.01.2011, 14:56
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Pinioni pidempi ja isommilla laakereilla V6:ssa.

Tuolla jotain juttua noista eroista:
http://www.off-road.com/trucks-4x4/p...roject642.html
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.01.2011, 15:10
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Eli vissiin toi Cruiserin murikka on sitten jotain ihan muuta, kuin jenkkien 4cyl tai 6cyl murikat, jos noin helpolla saa ollakseen ton "pikkuvälityksen" käymään tuohon toiseen murikkaan. Myös laakerit on vissiin Cruiseereissa sitten ihan erikoiset verrattuna jenkkien 4cyl ja 6cyl laakerisarjoihin?

PItää vissiin tilailla 4cyl välitykset ja laakerit ja kattoa, josko ne istuis tuohon hilux/hiace koppaan.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.01.2011, 15:14
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Ei ainakaan sopinut Trail Gearin 4cyl solid pinion spacer yhteen 90-luvun puolivälin Hiluxin takaperän pinioniin...... Se spaceri olisi edelleen jouten, Kun se tuskin sopii tuohon HP-etuperäänkään
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.01.2011, 16:22
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Joitakin aiheeseen liittyviä linkkejä tallettanut suosikkeihin:

http://gearinstalls.com/

http://www.gearinstalls.com/bearing.htm

http://www.gearinstalls.com/cus.htm

http://home.4x4wire.com/erik/diffs/

http://www.pirate4x4.com/forum/showp...3&postcount=73

Viimeksi muokannut Kartse1 : 20.01.2011 16:58
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.01.2011, 17:19
RJ70:n Avatar
RJ70 RJ70 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 27.02.07
Sijainti: Raahe, Finland.
Viestit: 311
Perusasetus

siinä viipon ärjiissä on muutes jäykkäkeula hiluksin perä takana kuorineen, jos tämä tieto yhtään auttas...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.01.2011, 18:20
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RJ70 Näytä viesti
siinä viipon ärjiissä on muutes jäykkäkeula hiluksin perä takana kuorineen, jos tämä tieto yhtään auttas...
No, ilmanko, kun purin sen atomeiksi ja samalla yhen toisen hiacen perän, niin paljastu, et molemmissa on samat laakerit pinjonissa. Ainut eroavaisuus näiden kesken oli pinjonin koossa ja lautaspyörän paksuudessa, joiden takia pinjoni on hivenen eri kohdassa.
LJ:n orkkisvälitykset istuivat tuohon perämurikkaan kyllä mainiosti, hiacen ja hiluksin harvemmat välitykset eivät.

Kuvissa vasemmalla hiacen housing oikealla siis sitten hiluxin takaperä, pinjoneista vasemmalla LJ:n pinjoni, oikealla Hiacen 4.625 pinjoni.

Edittinä lisätään vielä nuo pinjonin laaakerit, eli molemmista löytyi ulompana Koyo hi-cap 30306J-N ja sisempää Nachi E 32307JN
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20012011071[1].jpg‎
Views:	198
Size:	93,9 Kt
ID:	16756   Click image for larger version

Name:	20012011067[1].jpg‎
Views:	245
Size:	89,5 Kt
ID:	16757   Click image for larger version

Name:	20012011068[1].jpg‎
Views:	222
Size:	92,3 Kt
ID:	16758  

Viimeksi muokannut Viipo : 20.01.2011 18:24 Perustelu: Laakerinkoot
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.01.2011, 18:33
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Toniinnoin, jos tarkemmin muistelen, niin siinä perämurikan alkuperäsessä pinjonissa oli sisemmän laakerin välissä joku 3mm paksu shimmilevy, mutta nuo viimesimmät LJ:n välitykset ei sitä tarvinneet.

Eli voisko tästä vetää johtopäätöksen, jotta tuohon murikkaan menee 6cyl välitykset ja 4cyl laakerit?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.01.2011, 23:18
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Sekavaa.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Toniinnoin, jos tarkemmin muistelen, niin siinä perämurikan alkuperäsessä pinjonissa oli sisemmän laakerin välissä joku 3mm paksu shimmilevy, mutta nuo viimesimmät LJ:n välitykset ei sitä tarvinneet.

Eli voisko tästä vetää johtopäätöksen, jotta tuohon murikkaan menee 6cyl välitykset ja 4cyl laakerit?
Ittellä on ainaki hiluksissa hiasen välitykset. ja ne sopii vaik on eripaksunen lautaspyärä. ARB lukon kans sit ei sovi ku ei riitä säätö poski laakereis. Eli 110 hiluun saa hiasen välitykset parhaiten niin et laittaa pelkät hiasen välitykset eteen hiluksin kuoriin,sopii vaik etuperät on iha erinäkösii päällepäin. Taakse sit kokomurikka hiasteest ja sihen sopii se Arbin rd 23 lukko mikä hiluksiinki. Läjis se tais olla öbaut niin et vanhois läjis oli "4cyl." perät mis oli g-sarjan laatikkoki ja uudemmis(-86 ja uudemmat??) Mis oli r150 laatikko ni 6cyl perät. Sen 6cyl murikan erottaa päällepäinki 4cyl mallista ja niis ei välitykset vaihdu keskenään,oli eri laakerit ja joku offset oli eri. Laakereist sen verran et jenkeis on kitkalukottomii perii ja ne ei mistää kitkalukoist oo juuri kuullukkaa ja kannattaaks niit laakereit siält jenkkiläst asti hakee vaan laakeri liikkeest ja mauserilla mitat. Hiluksin perään löyty ainaki poski laakerit,pinionin laakereist en muista.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään "safarikori" kattotelineillä, esim Toyotan maasturit Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 08.12.2010 07:39
Ostetaan 1 kpl vararenkaaksi 35"-37" vanteineen Toyotan jaolla. Ruivo O/M/V Renkaat ja vanteet 1 05.01.2009 22:50
toyotan lätkäsäätöisten venttiilien "kuppien" puristus Hilari Tekniikka & Jutustelu 0 07.09.2008 09:36
M: Willys/Jeep1948-64 6cyl. 226 männänrenkaat Killman O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.05.2008 20:31
M: Zimin 6cyl motti. Toitsu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 19.03.2007 12:16


Sivu luotu: 09:08 (GMT +2).