![]() |
4cyl vs 6cyl toyotan 8" takaperä?
4 Liiteet
Jenkkifoorumeista ei tahdo tulla hullua hurskaammaksi, jokaisella tuntuu olevan erilaiset tuntomerkit 4-sylinterisen perälle ja kuusisylinterisen perälle.
Eli onko suomessa aina landcruisereissa 6cyl murikat ja hilukseissa ja hiaceissa 4cyl murikat, vai onko turbottomissa cruisereissa 4cyl murikat? Kuvissa on vierekkäin hiluksin etumurikka 4.56 välityksellä vasemmalla ja RJ:n perämurikka 4.88-välityksellä vasemmalla. sen verran tuolla jenkkifoorumeissa sanottiin, jotta V6 murikka olisi aina neljällä ristitapilla, eli kuten kitkamurikka. Toi RJ:n ja hiluksi carrieri on 45/80mm poskilaakereilla, kun kitkamurikat on 50/83mm poskilaakereilla. Myös hiacessa on päällepäin samanlainen murikka kuin tuo hiluksin murikka ja pinjonin laakerit on samanlaiset kuin tuossa RJ:n murikassa. Välitykset tosin ei näissä kuorissa käy ristiin missään, kuten kuvasta näkee, on hiluksin ja hiacen lautasratas huomattavasti paksupi, kuin RJ:n murikassa, joten pinjoni on kuoressa ihan eri kohdassa. Joku sanoi, jotta ainakin LJ:ssä on 6cyl-perä, joten onko tuo jenkkien 4cyl-6cyl asettelu kiinni välityksissä tuosta pinjonin paikasta murikassa? Entäs laakerit, 4cyl/6cyl/hipinnion? Meikäläiset kaupat kauppaa LJ/RJ takaperään eri laakereita pinjonille kuin mitä eteen hipionnion perään, kun taas amerikanmaalla 6cyl perään tulee ilmeisesti samat laakerit kuin hipinnioniin, mutta 4cyl-perään tulee eri laakerit. Kuka se osais juurta jaksaen selvittää miten noi hommat nyt menee, jos meinaa amerikanmaalta tilata osia? |
Viisain kun unohdat ne mukit kokonaan voimansiirron osien suhteen.
Puhutaan isosta ja pienestä perästä ja niitäkin on parhaimmillaan molempia samassa autossa. Esim: PZJ-75 Taas 70-sarjalaisessa on pikkuperää ja isoa perää riippuen moottorista. Kun taas 4-sylinterisissä 60:ssa on isoja periä. Selkiskö? Jos ei niin sitten ymmärsit oikein. :D :D :D :D |
TG:llä ei oo ees valikoimissa Tojotan 9,5" välityksiä tai muitakaan hiluja. Noihin "pikkuperiin" eli 8" on tarjolla palikoita jos jonkinmoisia, mut määritelmänä on vain "4cyl" ja "6cyl" eikä mitään mittoja tai automalleja, joista voisi tunnistaa käypäset palikat.
Sillä vaan kyselen, jotta osais tilata oikeita osia. Moni muukin on pähkäilly saman ongelman kanssa eri topikeissa, mut mitään järkevää nyrkkisääntöä ei oo löytyny. En viittis tilata kaksia välityksiä ja laakerisarjoja ihan vaan koemielessä, jotta kummathan näistä kävis, ja mihin nää käypi. |
Pinioni pidempi ja isommilla laakereilla V6:ssa.
Tuolla jotain juttua noista eroista: http://www.off-road.com/trucks-4x4/p...roject642.html |
Eli vissiin toi Cruiserin murikka on sitten jotain ihan muuta, kuin jenkkien 4cyl tai 6cyl murikat, jos noin helpolla saa ollakseen ton "pikkuvälityksen" käymään tuohon toiseen murikkaan. Myös laakerit on vissiin Cruiseereissa sitten ihan erikoiset verrattuna jenkkien 4cyl ja 6cyl laakerisarjoihin?
PItää vissiin tilailla 4cyl välitykset ja laakerit ja kattoa, josko ne istuis tuohon hilux/hiace koppaan. |
Ei ainakaan sopinut Trail Gearin 4cyl solid pinion spacer yhteen 90-luvun puolivälin Hiluxin takaperän pinioniin...... Se spaceri olisi edelleen jouten, Kun se tuskin sopii tuohon HP-etuperäänkään :D
|
Joitakin aiheeseen liittyviä linkkejä tallettanut suosikkeihin:
http://gearinstalls.com/ http://www.gearinstalls.com/bearing.htm http://www.gearinstalls.com/cus.htm http://home.4x4wire.com/erik/diffs/ http://www.pirate4x4.com/forum/showp...3&postcount=73 |
siinä viipon ärjiissä on muutes jäykkäkeula hiluksin perä takana kuorineen, jos tämä tieto yhtään auttas...
|
3 Liiteet
Lainaus:
LJ:n orkkisvälitykset istuivat tuohon perämurikkaan kyllä mainiosti, hiacen ja hiluksin harvemmat välitykset eivät. Kuvissa vasemmalla hiacen housing oikealla siis sitten hiluxin takaperä, pinjoneista vasemmalla LJ:n pinjoni, oikealla Hiacen 4.625 pinjoni. Edittinä lisätään vielä nuo pinjonin laaakerit, eli molemmista löytyi ulompana Koyo hi-cap 30306J-N ja sisempää Nachi E 32307JN |
Toniinnoin, jos tarkemmin muistelen, niin siinä perämurikan alkuperäsessä pinjonissa oli sisemmän laakerin välissä joku 3mm paksu shimmilevy, mutta nuo viimesimmät LJ:n välitykset ei sitä tarvinneet.
Eli voisko tästä vetää johtopäätöksen, jotta tuohon murikkaan menee 6cyl välitykset ja 4cyl laakerit? |
Sekavaa.
Lainaus:
|
Sivu luotu: 23:08 (GMT +2). |