Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.10.2010, 20:01
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Kytkinkoppa modifikaatiot hitsaamalla?


Joo

Mun pitäis ehkä naittaa kax alumiini kytkinkoppaa toisiinsa. Miten se käytännössä onnistuu? ELi miten epäsymmetrisellä kytkinaukolla varustetun kopan saa siististi poikki? Ja kestääkö hitsattu koppa rasituksia?

Kokemuksia?

__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.10.2010, 20:18
NymiS NymiS ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 01.04.05
Sijainti: ........
Viestit: 784
Perusasetus

Onko mahdollista tehdä väliin adapterilevy, olis kestävämpi ratkaisu.
Kai noitakin voi hitsailla jos ei oo sikana sinkkiä seassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.10.2010, 20:38
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja NymiS Näytä viesti
Onko mahdollista tehdä väliin adapterilevy, olis kestävämpi ratkaisu.
Kai noitakin voi hitsailla jos ei oo sikana sinkkiä seassa.
Niin.. toi kone mikä mullon ajatuksena istutella ei omaa ns. irtaallista manuaalikytkinkoppaa. Mutta automaatista sellainen löytyy.

Joo, tietty ton tomaatin kopan vois ruuvata paksuun rautavälilaippaan kiinni... Ei ollenkaan mahdoton ajatus. Tuli vain mieleen jotta onko mitään älyä sorvailla kahta eri alumiinikytkinkoppaa poikki ja liimata niitä toisiinsa? Isot pojat on kertoneet että alumiinihitsaus on vaikeaa. Kuin vaikeaa niin sitä tässä kysymyksessä etsitään.

Jos alumiinien seokset täytyy olla tarkoin tiedossa jotta hitsaus onnistuu mitenkään niin taitaa olla sillon aika vaikea tehtävä saada sellainen hybridi aikaiseksi. Kytkinkopissahan on aika suuret vääntörasitukset joten paska hitsisauma kyllä sitten korkkaa...

Onko näin?
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.10.2010, 20:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Eiköhän tuo kohtuudella onnistune. Swamberin porttaali patikkaanhan näytti tulleen juurikin tuollaisella naitoksella oleva koppa: http://forums.offipalsta.com/showthr...=57727&page=10
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.10.2010, 20:47
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Mulla on tuolla Cj:ssä kytkinkoppa jossa on liitetty n. 5cm siivu Rangen koppaa HJ:n kytkinkoppaan. Alumiiniä siis molemmat....... hyvin on kestänyt jo yli 10v rasitukset.

Eli ihan mahdollista on tuo toteuttaa, Kun kerran Brittipiiraan ja Riisikupinkin alumiiniseokset pysyvät yhdessä
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.10.2010, 21:46
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eiköhän tuo kohtuudella onnistune. Swamberin porttaali patikkaanhan näytti tulleen juurikin tuollaisella naitoksella oleva koppa: http://forums.offipalsta.com/showthr...=57727&page=10
Niinpäs onkin... Mulla vielä helpottas se kun ton automaatin kopan "pikkureikä on "just" painelaakerin putken halkunen.. eli kiskasis vaihteiston pään tojotasta ja pätkäsis sopivan pätkän siitä pois ja eiku hitsaamoon. Jeeperillä kestäny 10v oma köykämiinipaketti... joten luulis että se on saanut jo aika riuskasti vääntöä sillä välin. Jep eli taidanpa vetää ton oman koppavirin samaan malliin Olis kuitenkin "Helpoin" ratkaisu. Pitänee vaan löytää jostain hitsari.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.10.2010, 21:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

On kokemusta!


Tein tuommosen kytkinkopan tojotaan T-50 laatikon ja 18 rg koneen väliin.
ei ole kuulunut että olis porsinut! tokihan tuo vm. 1972 carina ja 2 litran doch
pikkasen vaatimattomia tuossa väännössä, mutta lienee pysynyt nipussa muutaman vuosikymmenen

Vaikeintahan tuossa on saada suora "pala" molemmista kopista, ja vielä siten että ne on kohdallaan joka suunnassa.

Hommahan voi mennä pieleen monella tavalla:

a) koppapari on väärän mittainen.
b) siirtohaarukka tai paineasetelma tms ei sovi paikoilleen/toimi
c) koppa ei ole suora, vaan kartio
d) akselilinja ei ole keskellä
e) koppa on "astesiirrossa" eli joko kone tai laatikko on kierossa.
f) jommassa kummassa on jotain lisäaineistusta, joka aiheuttaa a) hitsaus ei onnistu- siis tartu
b) koppa syttyy palamaan
g) lämpö vääntää kopat 1mm rupelille
h) ja varmaan pari muuta juttua......

Jos kaikki menee putkeen, ja saat liitoksen sopivasti, esim 30 cm halkaisijaiseksi, niin kestää voimansiirron vääntöä sikana, mutta jos jakis osuu kiveen...

Ja pitää muistaa että tuo maasturin konepaketti yleensä kiinni moottorista, joten maksimivääntö on

Koneen max. vääntömomentti x 1:vaihteen välitys x jakiksen välitys

Tuo teräksestä adapterin leipominen lienee helpompaa, ainakin omasta mielestä.

Mitä ihmettä sinä nyt siität yhteen?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.10.2010, 22:04
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Mitäkö siitän... Ehkäpä "litrahuuli 4runner huonoteho+hirmukulutus" vermeeseen laillisesti tollaisen pikkukytkimillisen x25xe koneen tosin se on täysin saman näköinen ulospäin kuin toi x30xe... ettäs tota tuota nuinnii...

Polleja tulis lisää, vääntöä lisää, kulutusta vähemmän sekä pieni metsäautotiekytkin

Noi x25xe/30 vehkeet alkaa pikkuhiljaa vetelemään koreiltaan viimeisiä päiviään niin joskos sitten minä hyödyntäisin sitten tekniikkaa. Pikkuisen rikkinäinen sovittelulohko kytkimineen/vauthipyörineen jne on hommattu, automaattikoppa hommattu, sovitusvaihteisto tojotasta on.... Puuttuu vielä toi LJ70 kytkinkoppa pilkkomista varten sekä mitta siitä x25xe koneen kytkinakselin etäisyydestä tonne kopan reunaan. Tosin sekin taitaa olla hoidossa kun käväisen mutkan tuolla kyselemässä.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.10.2010, 07:11
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

En mittään tiiä, mutta mittaisin kokonaispituuden, joka pitää kopalle saaha ja sitten halkaisijat molemmista kopista, jossa ovat sopivalla mitalla samat, jolla se kokonaispituus saavutetaan.

Sitten kiinteästä kopasta riittävällä turvamarkinaalilla rälläkällä poikki ja sorvilla mitta halutuksi. Irtokoppa suoraan sorviin ja siinä poikki. Loota ja kone nippuun pystyyn, painelaakeri paikoilleen ja haluttu asento kohdilleen.

Liikutetaan niin suoraan, kuin saa, eli mitä vaihdeakseli antaa myöten ja katsotaan keskikohta välyksille.

Hitsataan heppi jollekkin laidalle. Mitataan ja merkataan välys, jonka jälkeen hitsataan heppi 90 asteen kulmaan edelliseen heppiin, joka sitten irrotetaan. Samoin liikutellaan ja laitetaan välykset tasan ja hitsataan kunnolla heppejä ympäriinsä.

Irroitetaan osat ja hitsataan ympäriinsä kiinni. Tietysti ennen hitsausta on putsattu 5cm matkalta kaikki paska ja maali pois niin hyvin, kuin voi. Mielellään vaikka lämmitetty parin sadan asteen verran paskojen poistumisen avuksi.

Sorvataan kaaveli suoraksi mieluiten molemmilta pinnoilta.

Asennusta ja kova käyttöä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.10.2010, 14:12
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Eli ihan helppo homma
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.10.2010, 01:45
Arppa Arppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.07
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 106
Perusasetus

ja tuo vaihdeakselin välyksen keskittämisessä saa lähes kokonaan katoamaan kun silmälaakerin nappasee kampiakselista irti ja sorvailee siihen sopivan timmin holkin johon tökkäseen vaihdeakselin, niin saa kaavelin suhtkoht varmasti suoraksi....näin niinku teoriassa yöaikaan.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.10.2010, 11:26
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Vieläkun joku kertos sen miten valmistais ton kopan sorvia varten.

1. Pitääkö tehdä raudasta laippa johon pulttaa kopan kiinni. Sitten hitsaa siihen laippaan putken jonka voi työntää sorvin hanpaisiin...? Ja sen jälkeen toivoo että siitä tuli riittävän suora? Tahtoo noi hitsaukset aina vedellä

2. Vai tekiskö laipan PAKSUSTA tavarasta. Sovittelis sen kopan pulttijakoon. Hitsais putken kiinni laippaan. Ja sen jälkeen pyörittelis sorvissa sen laipan tasopinnan suoraksi ennenkuin pulttaa siihen kopan kiinni varsinaista kopan sorvausta varten...

Vai mitenkö se menis? Tietäs tehdä kapulat valmiiksi ennen sorvaamoon vääntäytymistä.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.10.2010, 12:40
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Ei mitään laippoja, kun viet sorvaamoon, siellä se laitetaan koneeseen kiinni. Ei onkelmia mitiä.
t. sorvari
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.10.2010, 19:00
swamber:n Avatar
swamber swamber ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 05.09.03
Sijainti: Vihanti, Finland.
Viestit: 680
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri Näytä viesti
Niinpäs onkin... Mulla vielä helpottas se kun ton automaatin kopan "pikkureikä on "just" painelaakerin putken halkunen.. eli kiskasis vaihteiston pään tojotasta ja pätkäsis sopivan pätkän siitä pois ja eiku hitsaamoon. Jeeperillä kestäny 10v oma köykämiinipaketti... joten luulis että se on saanut jo aika riuskasti vääntöä sillä välin. Jep eli taidanpa vetää ton oman koppavirin samaan malliin Olis kuitenkin "Helpoin" ratkaisu. Pitänee vaan löytää jostain hitsari.
Oulusa kävin omani hitsauttaan, saatan kysyä kaverilta jos tarvetta.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.10.2010, 21:09
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja swamber Näytä viesti
Oulusa kävin omani hitsauttaan, saatan kysyä kaverilta jos tarvetta.
On tarve! Aikataulu sijoittuu johki joulukuu-helmikuun väliin. ELi kun osat suunnilleen koossa ja sorvattu niin sit mennään.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu G mersun vaihdelaatikkoon kardaanin kiinnityslaippa. Kestääkö hitsaamalla muutetut? M.M O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 09.03.2009 08:50
Vitosvaihde hitsaamalla kiinni ? nepra Tekniikka & Jutustelu 27 22.12.2008 00:34
Akseleiden vahvistus hitsaamalla IsoA Tekniikka & Jutustelu 20 22.11.2007 07:33
O:404 mog kytkinkoppa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 26.09.2007 21:55
O: Chevyn kytkinkoppa kivinen O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 28.08.2007 19:00


Sivu luotu: 13:33 (GMT +2).