Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.06.2008, 00:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

vesivälijäähy Land Cruiser 90:een


Laitetaas omastakin kötöstyksestä tänne kuvia kommentoitavaksi.

Jostain syystä 90-sarjan Cruisereihin ei nähty aiheelliseksi asentaa välijäähdytintä jo tehtaalla, vaikka se ainakin Japanin ja Australian markkina-alueen malleihin kuului. Sellaista kuitenkin mieli teki ja sellainen oli tehtävä. Ja ettei homma olisi turhan yksinkertainen, askartelin vesijäähdytteisen version aiheesta.

Tässä mallailua. Kiitokset JF:lle laipan sorvauksesta.


Kuulerista kulmaa auki. Kuulerin kennon koko on 10"x4.5"x4.5". Ebaystä näitä löytyy edukkaasti.


"Hitsasin" laipan ja putken Techno-Weldillä, melko turausta ja vaikeaa ton kokoiseen klimppiin kun pitää saada pidettyä 380 C lämpötilassa. Piti vetää migillä vielä jälkeenpäin tuo kuulerin sauma, jäi vissiin kylmäks kuitenki ja murtui.


Turbolta lähtee putki tälleen:


Kaasuvaijeri oli ennen ahtoputkessa kiinni, ei ole enää.


Syyläri (Fiat Cinquecentosta), kiertovesipumppu (Bosch 1200 l/h) ja lisävesisäiliö (Bilteman alumiininen juomapullo 0,75 l):


Ja tässä lähikuvaa putelista. Toisessa päässä oli 3/4" putkikierre jo valmiiksi ja toiseen päähän taas juotellen. Techno-Weld tarttuu messinkiinkin.


Siinäpä se, kaikki paikoillaan. Paisuntasäiliö on Golfista, yhtään isompi ei sopisi mihinkään. Ja koko hommasta ei olisi tullut mitään ilman 50 mm korikorotusta.


Kennon sai aika hyvin puskurin reiän kohdalle, tosin karjarauta peittää sitä melkoisesti nykyisellään ja lämmöt nousee kovassa ajossa...


...joten asensin vielä 10" flektin ja lämpötila-anturin (lähtee päälle kun vesi on 40°C ja sammuu 30°C:ssä).


Niin, ja entä homman laillisuus, kyseessä kun on vähäpäästöinen auto vuodelta -96. Sain VTT:ltä lausunnon että joka yksinkertaistettuna menee suunnilleen näin: koska auto alittaa selvästi alunperin myös euro2 päästötason, vaikka se on hyväksytty euro1:n mukaan, voidaan pitää riittävästi osoitettuna että pelkkä välijäähdyttimen asentaminen ilman muita muutoksia ei nosta päästötasoa yli sallittujen arvojen. Teoriassa NOx päästöt vähentyy ja HC voi vähän ehkä nousta, joten lähtötilannekin olisi suunnilleen +/- 0 (HC+NOx kun lasketaan yhteen). Lappunen maksoi 200 € +alv = 244 €, joten ei tullut halvaksi tämäkään viritys.

Tehoa saatiin mitattua 152,0 hv/327,8 Nm (alkup. 125 hv/295 Nm). Tehoa tuli prosentteina enemmän kuin vääntöä, mutta onneksi vääntökäyrä on hyvän muotoinen. Kaikkea ei voi laskea välijäähdyttimen tuomaksi, putki kun on turbolta saakka 3" paksu ja pumpusta löydetystä Spill Control Valvesta (= jonkin sortin sähköinen syöttöruuvi) on käännetty kierros lisää.


Ja tässä vielä putki heppailtuna Bilteman paloista:


Viimeksi muokannut -MaTTi- : 23.06.2008 01:03
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 21:48 (GMT +2).