![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Jeep Commanderin korotusOnko palstalaisilla kokemusta Jeep Commanderin tai vastaavan korottamisesta. Itse hankein vuosimallia 2007 Commanderin ja auto on auttamattomasti liian matala vakiona omaan makuun. Löysin jo nettikaupoista parin tuuman korotuspalat malliin mutta onko jotain asioita joita tulisi ottaa huomioon autoa korottaessa. Ilmeisesti homma ei suuren suuri ole mutta tarkoitus teettää tutulla autokorjaajalla. Toinen haaveilun aihe on astinputket sivuille. eBayssä näyttää olevan jenkkilässä hyvinkin sopuisaan hintaan noita myynnissä. Mutta onko kenelläkään kokemusta mistä kannattaisi ostaa. Olen kuullut että joillakin on tullut pelkät laudat tai putket eikä asennus sarjaa jolloin asentaminen voi tietenkin olla hankalaa. Kiitoksia etukäteen ja pahoittelut jos aihetta on jo käsitelty. Itse en ainakaan ihan heti haulla tietoja löytänyt.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Jeep Commandr ylös.
2" palikka korottamisella ei tarvinne juuri muuta vaihtaa, alkuperäiset jouset ja iskari käypi.
Pyöränkulmat kanattaa säädättää korottamisen jälkeen, niin renkaat pyörivät vastakin idealissa asennossa eivätkä kulu oudosti. Libertyyni ostin halvimmat raudat helmojen suojaksi ja netistä löysinkin videon jossa näytetään kuinka halvimpien rautojen kiinnitysraudat eivät kestä oikeasti auton painoa vaan niitä kiinnityksiä tulisi vahvistaa. Näin myös itse tein ja nyt voipi Libertyä kiven päällä roikottaa tai tunkilla nostaa raudasta kiinnikkeiden vääntymättä. Eikä nämä halpisraudat oikein istu helman mukaan, tarvis joskus rälläköidä tehtaan hitsaamat kiinnitysraudat irti ja kiinnittää ne oikein. Commanderejä ei hirvesti näy eikä yhtään korotettua ole vastaan tullut joten taidat olla ensimmäisiä joka moista suunittelee. Hieno juttu. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 17.03.2012 16:50 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kiitti vinkeistä !
Joo ajoin vuosia Mersun ML:llä ja haaveilin "oikeasta" maasturista. Nyt kun sellainen on niin sehän on matalampi kuin entinen citymaasturi. Eihän sellainen peli vetele ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei ole kokemusta Commanderin korottamisesta, kun olen koittanut sitä hinkua hillitä... Sitten kun kuitenkin pitäisi isommat renkaatkin laittaa. Ja kun tuo kulutus on muutenkin jo jonkinlaista ja kilsoja tulee aika paljon. Joskus kuitenkin tuota korottamista selvittelin ja ei kai siinä mitään ongelmia tuollaisella pienellä korotuksella. Lähinnähän jotain vaikutusta voisi olla edessä vetoniveliin, kun ne sitten pyörivät eri kulmassa kuin alkujaan. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tervetuloa offipalstalle -Juilma-
Vähän ohi alkup aiheen, mutta kun oot ML-mersulla keränny kilometrejä ja kokemuksia, niin tuolla kaivattais sellasesta faktoja... http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94349
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Virallisten mittojen mukaan molemmat ovat näköjään yhtä korkeita ja maavara on Commanderin hyväksi mutta kun autoja vaihdoin ja autot olivat vierekkäin oli Commander ehkä 5 cm matalampi kokonaiskorkeudeltaan. Tuossa varmaan vaikuttaa se että Commanderin etuosan katto on matalampi ja kokonaiskorkeus epäilemättä mitattu kattokiskoista takaa kun taas mersussa koko katto on yhtä korkea. Ja vaimokin ihmetteli että ompa matala
![]() Varmaan tuohon korkeuteen tottuisi mutta kun kyseessä on kuitenkin iso auto niin ainakin alkuun näyttäisi minusta sopusuhtaisemmalta jos olisi vähän korkeampi. Tosiaan mitään järkiperustetta korotukselle ei ole, muuta kuin että ainahan korkeampi auto on kivempi ![]() e: tuolta jeepcommander.com palstalta katsoin jäsenien autojen kuvia ja aika monta korotus ennen ja jälkeen kuvia oli ja juurikin noilla 2" korotuksilla autot järestään näyttivät sopusuhtaisemmilta. Viimeksi muokannut Juilma : 17.03.2012 20:47 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sehän on hyvä vaan että katto on matalemmalla, mutta mahan alle sitä korkeutta pitää saada, ja vähän isommat renkaat. Korottamattomana ja alkuperäisrenkailla Commander näyttä aika vajakilta. Vähän tavaraa alustaan ja kunnon renkaat niin jo alkaa näyttää paremmalta. Vähempi täällä noita näkee, kävisi kyllä itsellekin oikein mainiosti tuollainen, jollain 32"- 33" renkailla olisi jo ihan asiallisen näköinen.
Tämä AEV:in rakentama vekotin muistaakseni 40" renkailla on jo hyvinkin kelpo kulkine. Näyttääkin oikein sopusuhtaiselta, isoon autoon isot renkaat ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Hieno mutta mulla on ehkä hakusassa "hieman" hillitympi korotus
![]() 2" korotus ei mahda vaatia vielä isompia renkaita alle. Kuitenkin vakiona Commanderissa ei vakiorenkaan ja lokasuojan välissä ihan hirveää ilmatilaa maasturiksi ole joten tuskin 2" siihen vielä liikaa tilaa tuo. Niin sanottakoon vielä että lisäksi tuota Commanderia tulee verrattua velipojan Discovery III ja onhan se siihen verrattuna matala ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
On se Discovery koriltaan aika paljon korkeampi ja isompi muutenkin, joten kannattaa laittaa korotuksen lisäksi isompaa rengastakin Jeeppiin alle, jos haluaa, että ei pieneltä ja matalalta näytä.
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Commanderihan on Disco III:sta 4 senttiä pitempi, 2 senttiä kapeampi ja (muka) vain 5 cm matalampi että aika saman kokoluokan autoista on kyse. Mutta jotenkin Commander kyllä paljon Discoa matalammalta näyttää, enemmän kuin tuo 5 cm.
Saakos noihin tavallisiin orkkis vanteisiin jotain järjellisiä renkaita jos korotuksen tekee. Kesärenkaat olis kohta vaihtokunnossa ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Näyttää se matalammalta juu. Discossa, ainakin 4:ssä isommat renkaatkin kyllä ja vaikuttaa se 5 cm:kin yllättävän paljon.
Löytyy tuohon Commanderin 17" vanteelle vaikka kuinka renkaita. 245-265 leveydellä ja 70-75 profiililla kun hakee, niin saa kartoitettua isompia vaihtoehtoja. Tiedossani ei ole, että muita alkuperäisiä rengaskokoja olisi ollut saatavilla, kuin 245/65x17. Tuo jää muistaakseni alle 31" tuumakokoisen, joten katsastuksessa ei käy 33", jos tuumakokoisia haluaa käyttä ja tietty millikokoisissa sama juttu. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa vielä kuvapari korotuksesta johon olen omaa autoa mielessä suhteuttanut. Varsin onnistunut ja sopusuhtainen tuo lopputulos (niin maastoonhan minä en ole menossa ettenkö varmasti jo nykyisellä maavaralla pärjäisi)
![]() Voisi kuvitella että korotus varmaankin on parin tuuman luokkaa kuvissa. Auton omistaja ei ole sitä maininnut. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Suurin piirtein tuli samanlainen ero 2006 KJ Cherokeessani, kun vaihdoin 50mm korottavat jouset ja Bilsteinin iskarit.
Tuollainen sen Communterinkin ois pitänyt olla tehtaalta tullessaan! Huomaa kuvissa myös isommat kumit.
__________________
Jeep ISORY |
#14
|
||||
|
||||
![]()
^ olen kyllä tuosta aivan samaa mieltä. Ja sama juttu duunikaverin KJ- mallin Cherokee, 2" korotus ja 31" karkeat renkaat niin on aivan erinäköinen ja oloinen auto. Olen myös samaista aparaattia ajanut vakiona, ja korotusten/ renkaiden jälkeen, ei se tippakkaan huonommaksi mennyt.
Ei tosiaan tee pahaa Commanderillekaan, ei ulkonäössä ja tuskin myöskään ajettavuudessa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Pienilläkin jutuilla saa aikaan isoja vaikutuksia. Omaan käyttikseen hankin vakiorenkaiden (215/70-16) tilalle bfg allterrainit (245/70-16) ja johan alkoi Suzuki näyttää maasturilta. Tuota isompaa ei eteen mahtunut pyörimään. Vielä kun olisi laittanut 2" korotuspalikat niin johan olisi auto ollut komean näköinen.
__________________
Tumpula Racing Team |
#16
|
||||
|
||||
![]() Pyörät vaikuttaa.
Oma Libertyyn kun laitan 17" kesä alut ja matalprofiili katukumit niin kumin ja pyörän väliiin jää paljon tilaa ja auto näyttää korotetulta, ku taas on alla on isot 16" talvipyörät niin pyöränaukot on täysi eikä korotusta juurikaan huomaa.
t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Kävin kattomassa renkuloiden koot niin molemmat ovat 17", talvirenkaat 245/65 ja kesärenkaat 255/65. Salaa toivoin että kesärenkaat olisivat olleet hieman isommat
![]() Kyllä se taitaa olla niin että parin tuuman palikat menee alle kunhan keskustelen vielä aiheesta autonlaitto tuttavani kanssa. Katsotaan sitten kuinka hullulta näyttää noilla gummeilla ja laitellaan isompaa kun sopiva sauma tulee. Anteeksi laiskuuteni kun en jaksa alkaa googletteleen mutta onko jollakin lonkalta tietoa mitkä tuohon maksimissaan saa laittaa käyttäen 17" vanteita ja mitä maksimissaan kannattaa käyttää. Olen ihan noviisi näiden maastoauto rengas kokojen kanssa. Mesessäkin oli kesätassuina 19" matalaprofiilirenkaat joita ei kyllä maastorenkaiksi voinut kutsua edes unissaan ![]() |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Ei nyt löytynyt STRO-taulukoita mistään, mutta laskennallisesti 265/70x17 (~803mm) rengas on n. 52 milliä isompi halkaisijaltaan kuin vakio 245/65x17, joten sillä hilkulla, onko sallittu. 255/70x17 on ainakin.
Itselläni on kesärenkaat jollain tarvikevanteilla ja niissä ET on pienempi kuin alkuperäisissä ja mielestäni leveämpi rengaskin mahtuisi olemaan. Vakiovanteissa ET on muistaakseni 50 ja niiden kanssa taitaa leveämpi rengas ottaa käännettäessä kiinni. Ei nuokaan nyt ihan varmaa ole, kun noiden asioiden selvittelystä on varmaan vuosi kulunut ja niin tarkkaan ei muista. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Korotettu Commander
Mulla on vm. 2006 Commander 2" korotuksilla, renkaina allla Bf Goodrich 245/75/17 Allterrainit, Talvirenkaina samanlaiset mut lisäksi nastoitettu jälkikäteen. Maavaraa on mun käyttöön ihan riittävästi. Lokarit vaatii kyllä hieman louhintaa. Aion jatkossa vaihtaa siihen 2,5" sarjaan niin saa samalla vähän lisätilaa renkaille. Pyöräkotelot vaatii lisätilan tekemistä tai joustojen rajoittamista jos meinaa syvälle metsään mennä.. Ajo-ominaisuudet parani näillä renkailla huomattavasti.
__________________
Jeep Commander 3.0 crd Limited 2" korotukset, 245/75/17 Bf Goodrich Allterrain, 3xlukot |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeep Chero KJ korotus | jarkko | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 05.04.2018 20:31 |
-04 Jeep kj:n korotus | Aapo-A | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 14.09.2009 12:40 |
Jeep XJ vanne ja korotus kysykyksiä | Nemi | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.02.2009 22:53 |
Ostetaan Jeep XJ korotus jouset | Nemi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 17.02.2009 21:02 |
Jeep Grand cherokee -97 korotus | NBRT | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 15.05.2008 17:13 |