Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.02.2011, 22:13
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Hydraulimoottoreista!


Mitä käytännön eroa on hammasratas pumpulla ja hammasratas moottorilla niinkun rakenteeltaan?

Tarkotuksena olis tehdä volvoon hydraulinen flekti ja ongelma on että moottoreita on vaikeampi löytää korkeille kierroksille kun pumppuja.


Viimeksi muokannut hpotteri : 09.02.2011 22:16
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.02.2011, 22:14
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Mitä käytännön eroa on hammasrataspumpulla ja hammasratas moottorilla niinkun rakenteeltaan?
Moottori pyörittää sitä pumppua...
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.02.2011, 22:17
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Vittu kun en tota aikasemmin tajunnu. Nythän tää homma onkin pirusti helpompaa.

I've seen the light!!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.02.2011, 22:20
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Vittu kun en tota aikasemmin tajunnu. Nythän tää homma onkin pirusti helpompaa.

I've seen the light!!
Aina on mukavaa olla avuksi...
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.02.2011, 23:30
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Ei välttämättä juuri mitään juuri tuossa käytössä.

Ja välitys tulee niiden pumpun ja moottorin kokoerolla.

Jos esim. 4 cc. pumppu pyörii 2000 rpm. niin saman kokoinen moottori pyörii sen saman.(mitä itsestään selvyyksiä).

Jossain kohtaa sitten moottorissa on ne vuotoöljy paluut ym...mutta idean kanssa kun menet johonkin hytikka liikkeeseen niin kyllä ne siellä sinut nylkee ihan mielellään.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.02.2011, 23:35
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Joissain 400 Lexuksissa ja 4.7 WJ Jeepeissä on käytetty hydraulista puhallinta.

Toyota malli:


Joskus tuli kokeiltua käyttää hytikkapumppua moottorina, Stefa ei kestänyt kauaa ennenkuin pullahti pihalle. Eli ainakin tiivistyksen osalta ovat erilaisia, Muuten kyllä pyöri hyvin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.02.2011, 23:40
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

No semmonen on pumpun ja moottorin ero, että aika monet pumput sylkee stefansa pihalle jos pistää moottoriksi ja pyörittää molempiin suuntiin. Osa pumpuista kun ei vissiin oikein tykkää pyöriä kuin siihen suuntaan johon ne on tehty.

TT
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.02.2011, 00:45
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
Joissain 400 Lexuksissa ja 4.7 WJ Jeepeissä on käytetty hydraulista puhallinta.

Toyota malli:


Joskus tuli kokeiltua käyttää hytikkapumppua moottorina, Stefa ei kestänyt kauaa ennenkuin pullahti pihalle. Eli ainakin tiivistyksen osalta ovat erilaisia, Muuten kyllä pyöri hyvin.

Noi on turhan spesiaalia laittaa safarivehkeeseen, tulee stressi kun pitäs uuttaa hankkia.

Just toi tiivistys on yks asia että jos hammasratas kamoista puhutaan niin ihan samoissa paikoissa siellä paine vaikuttaa oli kyseessä moottori tai pumppu. Muutenkin on melko samanlaisia sisältä.

Mikä tekee moottorista moottorin ja pumpusta pumpun?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.02.2011, 05:12
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Mitä käytännön eroa on hammasratas pumpulla ja hammasratas moottorilla niinkun rakenteeltaan?

Tarkotuksena olis tehdä volvoon hydraulinen flekti ja ongelma on että moottoreita on vaikeampi löytää korkeille kierroksille kun pumppuja.
Jos pyöritetään vain yhteen suuntaan niin hammasrataspumppua voi käyttää moottorina ilman ongelmia.Kahteen suuntaan jos on tarkoitus pyörittää niin kannattaa katsella suosiolla oikeita moottoreita.Moottoriksi tarkoitetussa on kumpikin kanava yhtä suuri kun taas pumpussa imukanava on selvästi suurempi kuin painekanava.

Korkeille kierroksille parhaita moottoreita on Volvo/Parker/Voac F11 sarjan mäntämoottorit.Näitä voi käytettyinä kysellä työkonepurkaamoilta.Uudet taisi olla suunnilleen alkaen tonnin kappale.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.02.2011, 10:02
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

ja moottoreissa on se hukka letku sielä moottorin perässä josta kusee ohivuodon tankkiin
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.02.2011, 10:20
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Alkaa tuntua siltä että ei oo mitään syytä ettiä moottoria vaan käytetään pientä pumppua flektin pyörittämisessä.

Vaikea uskoa että pumpussakaan stefat paukkuu jos miettii että paljonko painetta vaaditaan esim 240volvon muoviviskon pyörittämiseen.

Kestääkö nois hytkyhimmelit jos niitä käyttää atf,ällä?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.02.2011, 10:53
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
ja moottoreissa on se hukka letku sielä moottorin perässä josta kusee ohivuodon tankkiin
Ei taida ratasmoottorissa olla? Ja joissain mäntämottoreissakin se vuotoöljy on ohjattu paluupuolelle, varsinkin jos moottori on suunniteltu pyörimään vain toiseen suuntaan.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.02.2011, 15:38
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Alkaa tuntua siltä että ei oo mitään syytä ettiä moottoria vaan käytetään pientä pumppua flektin pyörittämisessä.

Vaikea uskoa että pumpussakaan stefat paukkuu jos miettii että paljonko painetta vaaditaan esim 240volvon muoviviskon pyörittämiseen.

Kestääkö nois hytkyhimmelit jos niitä käyttää atf,ällä?
Kestää ATF:n ja kestää varmaan tarvittavat paineet mikä vaan pumppu.Toisaalta,tehontarve on tuossa on oleellisesti riippuvainen käytetyistä kierrosluvuista.

Mutta se mikä minua hieman mietityttää on laakerointi,noissa halvoissa hammaspyöräpumpuissa on yleensä liukulaakerointi ja sekin tavallisesti vain pumpun alumiinikuori.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.02.2011, 18:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Miten meinasit ohjata tuota flektiä?


Nimittäin tuo hydraulimoottorin pysäyttäminenkin on tehtävä oikein.

Eli kun pumpun tuotto ei lakkaa, vaan se ohjataan jonnekkin muualle (esim takaisin tankkiin) ja
flektin moottori alkaa toimia pumppuna, niin jos Öljy (paine) ei pääse purkaantumaan jonnekkin, niin silloin matalapainepuolella oleva "vuotoöljyreikä" muuttuukin yht`äkkiä suurpaineiseksi ja silloin stefa ottaa loparit.

taikka jos paluu suoraan tankkiin, niin silloin kaappaa alipaineen paineputkeen, eikä sekään ole hyvä asia.

Ongelma voidaan ratkaista oikeantyyppisellä lohkolla, tai ns. kolmitiehanan tapauksessa moottorin rinnalle asennetulla suuntaventtiilillä?, vai mikä sen virallinen nimi on, joka päästää öljyn vain toiseen suuntaan.

Miksi et pistä tuota flektiä pyörimään sähköllä, tai kiilahihnakäyttöisenä sähkökytkimellä vrt ilmastointilaitteen kompressori?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.02.2011, 18:36
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Kestää ATF:n ja kestää varmaan tarvittavat paineet mikä vaan pumppu.Toisaalta,tehontarve on tuossa on oleellisesti riippuvainen käytetyistä kierrosluvuista.

Mutta se mikä minua hieman mietityttää on laakerointi,noissa halvoissa hammaspyöräpumpuissa on yleensä liukulaakerointi ja sekin tavallisesti vain pumpun alumiinikuori.
Öljyssähän ne osat siellä koko ajan on, eikös turbojakin ole liukulaakeroituna...
Siksi noita pumppuja ei saakkaan käyttää kuivana kun on paljonkin liikkuvia osia, eritoten mäntäpumpuissa.
Ja normaalissa moottorissakin on paljon liukulaakereita...
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.02.2011, 18:39
JV73 JV73 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 06.11.05
Sijainti: Ulvila, Finland.
Viestit: 1.238
Perusasetus

laittaisko yksitie venttiilin p ja t linjan väliin?
__________________
WWW.RASKAS.FI
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.02.2011, 19:59
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Nimittäin tuo hydraulimoottorin pysäyttäminenkin on tehtävä oikein.

Eli kun pumpun tuotto ei lakkaa, vaan se ohjataan jonnekkin muualle (esim takaisin tankkiin) ja
flektin moottori alkaa toimia pumppuna, niin jos Öljy (paine) ei pääse purkaantumaan jonnekkin, niin silloin matalapainepuolella oleva "vuotoöljyreikä" muuttuukin yht`äkkiä suurpaineiseksi ja silloin stefa ottaa loparit.

taikka jos paluu suoraan tankkiin, niin silloin kaappaa alipaineen paineputkeen, eikä sekään ole hyvä asia.

Ongelma voidaan ratkaista oikeantyyppisellä lohkolla, tai ns. kolmitiehanan tapauksessa moottorin rinnalle asennetulla suuntaventtiilillä?, vai mikä sen virallinen nimi on, joka päästää öljyn vain toiseen suuntaan.

Miksi et pistä tuota flektiä pyörimään sähköllä, tai kiilahihnakäyttöisenä sähkökytkimellä vrt ilmastointilaitteen kompressori?

En hirveesti meinannu ohjailla. Pyöriköön siellä, onhan moottorissa termari.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.02.2011, 21:40
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
En hirveesti meinannu ohjailla. Pyöriköön siellä, onhan moottorissa termari.
Ja kokeilunhaluinen kaverihan kytkee tuon sarjaan tehostajan osien kanssa vaikka viimeiseks palaksii...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.02.2011, 21:58
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja kokeilunhaluinen kaverihan kytkee tuon sarjaan tehostajan osien kanssa vaikka viimeiseks palaksii...
Bingo!

Onhan noi diiselijenkkienkin rojut siellä peräkanaa, ohjaus ja jarrutehostin.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.02.2011, 22:30
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Nimittäin tuo hydraulimoottorin pysäyttäminenkin on tehtävä oikein.

Ongelma voidaan ratkaista oikeantyyppisellä lohkolla, tai ns. kolmitiehanan tapauksessa moottorin rinnalle asennetulla suuntaventtiilillä?, vai mikä sen virallinen nimi on, joka päästää öljyn vain toiseen suuntaan.
Kavitaatioventtiiliksi sitä haukutaan
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 10.02.2011, 22:32
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Öljyssähän ne osat siellä koko ajan on, eikös turbojakin ole liukulaakeroituna...
Siksi noita pumppuja ei saakkaan käyttää kuivana kun on paljonkin liikkuvia osia, eritoten mäntäpumpuissa.
Ja normaalissa moottorissakin on paljon liukulaakereita...
Turboissa ja moottoreissa osat on tasapainoitettu ja painevoideltuja,kumpikaan ei tahdo toteutua edullisessa hydrauliflektisovelluksessa...
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 10.02.2011, 22:41
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.241
Perusasetus

Kämry.


Jossai tuonti camryssä näin joskus semmosen et oli tosiaan hytrauli flekti ja sitä ohjattiin mankku venttiilillä. Vois kai sitä kokeilla laittaa vaik ohjaus tehostimen paluu linjaan.siin kämryssäki se pyöri tehostimen pumpun öljyllä mut en kyl muista miten se oli kytketty,ties vaikka olis otettu kolmitie venttiilillä ohjaustehostimen paluusta.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 11.02.2011, 05:53
kope kope ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 47
Perusasetus

Joissakin hammaspyörämoottoreissa (esim.roquet) on vahvistettu akselitiiviste.
Uskoisin kylläkin että lähes kaikkia pumppuja voidaan käyttää moottorina mikäli huolehditaan siitä että tankkilinja on riittävän väljä eikä vastapainetta pääse muodostumaan.
Mikäli venttiilissä ei ole ns. moottorikaraa, kytketään moottorin paine- ja tankkilinjan väliin vastaventtiili (takaisku). Kun nyt ohjausventtiili suljetaan moottorin pyöriessä kovilla kierroksilla, pääsee öljy kiertämään vastaventtiilin kautta tankkilinjasta takaisin motin painelinjaan eikä tankkipuolelle pääse muodostumaan vastapainetta.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 11.02.2011, 07:22
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

halkomakoneen ratas moottororeissa ainaki on tuo tippa letku, ja jos niitä kyktee peräkanaa ni niiden ottama paine on on pois aikasemilta vehkeiltä eli ohjaus saataapi muuttua himpun jäykemmäks. kuksaan jouduttiin laittaa orbin ja hydropuustin väliin rajoventtiili joka rajoitta hydron paineen maks 4o bar jolloin jarruttaessa jää orbille vain60 baaaria ennen sitä ohjaus halvaantui jarrutaessa täydellä paineella.
ja jos laittaa pyörimään jatkuvasti saattaapi öljyt lämmetä tehostajassa
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 11.02.2011, 10:07
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
halkomakoneen ratas moottororeissa ainaki on tuo tippa letku, ja jos niitä kyktee peräkanaa ni niiden ottama paine on on pois aikasemilta vehkeiltä eli ohjaus saataapi muuttua himpun jäykemmäks. kuksaan jouduttiin laittaa orbin ja hydropuustin väliin rajoventtiili joka rajoitta hydron paineen maks 4o bar jolloin jarruttaessa jää orbille vain60 baaaria ennen sitä ohjaus halvaantui jarrutaessa täydellä paineella.
ja jos laittaa pyörimään jatkuvasti saattaapi öljyt lämmetä tehostajassa
En tiedä miten orbi toimii mutta volvon (Letukan) simpukassahan paluulinjaa kuristetaan kun tarvitaan tehostusta ja kun renkaat on tapissa ja rattia ei ymmärrä höllätä niin paluu virtaus on lähes nolla jolloin pumppu virtaa oman ylipaineventtiilin läpi.

Eli pahin skenaario on että kun simpukka tekee paljon töitä niin flekti hidastuu/pysähtyy.

Käännön aikana pumpun tuotto menee simpukalle jommalle kummalle puolelle mäntää riippuen siitä kumpaan suuntaan käännetään, ja samallahan sama öjlymäärä tulee toiselta puolelta mäntää paluuseen joka taas pyörittää flektin moottoria.

Mitä öljyn läpenemiseen tulee niin eiköhän se hydrauliikan pyörittämä flekti jäähdytä myös omaa voiman lähdettään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 22:55 (GMT +2).