Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hydraulimoottoreista! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80929)

hpotteri 09.02.2011 22:13

Hydraulimoottoreista!
 
Mitä käytännön eroa on hammasratas pumpulla ja hammasratas moottorilla niinkun rakenteeltaan?

Tarkotuksena olis tehdä volvoon hydraulinen flekti ja ongelma on että moottoreita on vaikeampi löytää korkeille kierroksille kun pumppuja.

Rompe1 09.02.2011 22:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 738536)
Mitä käytännön eroa on hammasrataspumpulla ja hammasratas moottorilla niinkun rakenteeltaan?

Moottori pyörittää sitä pumppua... :D

hpotteri 09.02.2011 22:17

Vittu kun en tota aikasemmin tajunnu. Nythän tää homma onkin pirusti helpompaa.

I've seen the light!!

Rompe1 09.02.2011 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 738539)
Vittu kun en tota aikasemmin tajunnu. Nythän tää homma onkin pirusti helpompaa.

I've seen the light!!

Aina on mukavaa olla avuksi... :):D

Bj Andy 09.02.2011 23:30

Ei välttämättä juuri mitään juuri tuossa käytössä.

Ja välitys tulee niiden pumpun ja moottorin kokoerolla.

Jos esim. 4 cc. pumppu pyörii 2000 rpm. niin saman kokoinen moottori pyörii sen saman.(mitä itsestään selvyyksiä:eek::eek::eek:).

Jossain kohtaa sitten moottorissa on ne vuotoöljy paluut ym...mutta idean kanssa kun menet johonkin hytikka liikkeeseen niin kyllä ne siellä sinut nylkee ihan mielellään.:D:D:D

Jeeper 09.02.2011 23:35

Joissain 400 Lexuksissa ja 4.7 WJ Jeepeissä on käytetty hydraulista puhallinta.

Toyota malli:
http://www.crownvic.net/ubbthreads/u...112156-fan.jpg

Joskus tuli kokeiltua käyttää hytikkapumppua moottorina, Stefa ei kestänyt kauaa ennenkuin pullahti pihalle. Eli ainakin tiivistyksen osalta ovat erilaisia, Muuten kyllä pyöri hyvin.

solihull 09.02.2011 23:40

No semmonen on pumpun ja moottorin ero, että aika monet pumput sylkee stefansa pihalle jos pistää moottoriksi ja pyörittää molempiin suuntiin. Osa pumpuista kun ei vissiin oikein tykkää pyöriä kuin siihen suuntaan johon ne on tehty.

TT

hpotteri 10.02.2011 00:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 738579)
Joissain 400 Lexuksissa ja 4.7 WJ Jeepeissä on käytetty hydraulista puhallinta.

Toyota malli:
http://www.crownvic.net/ubbthreads/u...112156-fan.jpg

Joskus tuli kokeiltua käyttää hytikkapumppua moottorina, Stefa ei kestänyt kauaa ennenkuin pullahti pihalle. Eli ainakin tiivistyksen osalta ovat erilaisia, Muuten kyllä pyöri hyvin.


Noi on turhan spesiaalia laittaa safarivehkeeseen, tulee stressi kun pitäs uuttaa hankkia.

Just toi tiivistys on yks asia että jos hammasratas kamoista puhutaan niin ihan samoissa paikoissa siellä paine vaikuttaa oli kyseessä moottori tai pumppu. Muutenkin on melko samanlaisia sisältä.

Mikä tekee moottorista moottorin ja pumpusta pumpun?

Jappi 10.02.2011 05:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 738536)
Mitä käytännön eroa on hammasratas pumpulla ja hammasratas moottorilla niinkun rakenteeltaan?

Tarkotuksena olis tehdä volvoon hydraulinen flekti ja ongelma on että moottoreita on vaikeampi löytää korkeille kierroksille kun pumppuja.

Jos pyöritetään vain yhteen suuntaan niin hammasrataspumppua voi käyttää moottorina ilman ongelmia.Kahteen suuntaan jos on tarkoitus pyörittää niin kannattaa katsella suosiolla oikeita moottoreita.Moottoriksi tarkoitetussa on kumpikin kanava yhtä suuri kun taas pumpussa imukanava on selvästi suurempi kuin painekanava.

Korkeille kierroksille parhaita moottoreita on Volvo/Parker/Voac F11 sarjan mäntämoottorit.Näitä voi käytettyinä kysellä työkonepurkaamoilta.Uudet taisi olla suunnilleen alkaen tonnin kappale.

sos 10.02.2011 10:02

ja moottoreissa on se hukka letku sielä moottorin perässä josta kusee ohivuodon tankkiin

hpotteri 10.02.2011 10:20

Alkaa tuntua siltä että ei oo mitään syytä ettiä moottoria vaan käytetään pientä pumppua flektin pyörittämisessä.

Vaikea uskoa että pumpussakaan stefat paukkuu jos miettii että paljonko painetta vaaditaan esim 240volvon muoviviskon pyörittämiseen.

Kestääkö nois hytkyhimmelit jos niitä käyttää atf,ällä?

Yölento 10.02.2011 10:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 738657)
ja moottoreissa on se hukka letku sielä moottorin perässä josta kusee ohivuodon tankkiin

Ei taida ratasmoottorissa olla? Ja joissain mäntämottoreissakin se vuotoöljy on ohjattu paluupuolelle, varsinkin jos moottori on suunniteltu pyörimään vain toiseen suuntaan.

Jappi 10.02.2011 15:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 738660)
Alkaa tuntua siltä että ei oo mitään syytä ettiä moottoria vaan käytetään pientä pumppua flektin pyörittämisessä.

Vaikea uskoa että pumpussakaan stefat paukkuu jos miettii että paljonko painetta vaaditaan esim 240volvon muoviviskon pyörittämiseen.

Kestääkö nois hytkyhimmelit jos niitä käyttää atf,ällä?

Kestää ATF:n ja kestää varmaan tarvittavat paineet mikä vaan pumppu.Toisaalta,tehontarve on tuossa on oleellisesti riippuvainen käytetyistä kierrosluvuista.

Mutta se mikä minua hieman mietityttää on laakerointi,noissa halvoissa hammaspyöräpumpuissa on yleensä liukulaakerointi ja sekin tavallisesti vain pumpun alumiinikuori.

BJ-40/76 10.02.2011 18:17

Miten meinasit ohjata tuota flektiä?
 
Nimittäin tuo hydraulimoottorin pysäyttäminenkin on tehtävä oikein.

Eli kun pumpun tuotto ei lakkaa, vaan se ohjataan jonnekkin muualle (esim takaisin tankkiin) ja
flektin moottori alkaa toimia pumppuna, niin jos Öljy (paine) ei pääse purkaantumaan jonnekkin, niin silloin matalapainepuolella oleva "vuotoöljyreikä" muuttuukin yht`äkkiä suurpaineiseksi ja silloin stefa ottaa loparit.

taikka jos paluu suoraan tankkiin, niin silloin kaappaa alipaineen paineputkeen, eikä sekään ole hyvä asia.

Ongelma voidaan ratkaista oikeantyyppisellä lohkolla, tai ns. kolmitiehanan tapauksessa moottorin rinnalle asennetulla suuntaventtiilillä?, vai mikä sen virallinen nimi on, joka päästää öljyn vain toiseen suuntaan.

Miksi et pistä tuota flektiä pyörimään sähköllä, tai kiilahihnakäyttöisenä sähkökytkimellä vrt ilmastointilaitteen kompressori?

Yölento 10.02.2011 18:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 738749)
Kestää ATF:n ja kestää varmaan tarvittavat paineet mikä vaan pumppu.Toisaalta,tehontarve on tuossa on oleellisesti riippuvainen käytetyistä kierrosluvuista.

Mutta se mikä minua hieman mietityttää on laakerointi,noissa halvoissa hammaspyöräpumpuissa on yleensä liukulaakerointi ja sekin tavallisesti vain pumpun alumiinikuori.

Öljyssähän ne osat siellä koko ajan on, eikös turbojakin ole liukulaakeroituna...
Siksi noita pumppuja ei saakkaan käyttää kuivana kun on paljonkin liikkuvia osia, eritoten mäntäpumpuissa.
Ja normaalissa moottorissakin on paljon liukulaakereita...;)

JV73 10.02.2011 18:39

laittaisko yksitie venttiilin p ja t linjan väliin?

hpotteri 10.02.2011 19:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 738794)
Nimittäin tuo hydraulimoottorin pysäyttäminenkin on tehtävä oikein.

Eli kun pumpun tuotto ei lakkaa, vaan se ohjataan jonnekkin muualle (esim takaisin tankkiin) ja
flektin moottori alkaa toimia pumppuna, niin jos Öljy (paine) ei pääse purkaantumaan jonnekkin, niin silloin matalapainepuolella oleva "vuotoöljyreikä" muuttuukin yht`äkkiä suurpaineiseksi ja silloin stefa ottaa loparit.

taikka jos paluu suoraan tankkiin, niin silloin kaappaa alipaineen paineputkeen, eikä sekään ole hyvä asia.

Ongelma voidaan ratkaista oikeantyyppisellä lohkolla, tai ns. kolmitiehanan tapauksessa moottorin rinnalle asennetulla suuntaventtiilillä?, vai mikä sen virallinen nimi on, joka päästää öljyn vain toiseen suuntaan.

Miksi et pistä tuota flektiä pyörimään sähköllä, tai kiilahihnakäyttöisenä sähkökytkimellä vrt ilmastointilaitteen kompressori?


En hirveesti meinannu ohjailla. Pyöriköön siellä, onhan moottorissa termari.

Bj Andy 10.02.2011 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 738827)
En hirveesti meinannu ohjailla. Pyöriköön siellä, onhan moottorissa termari.

Ja kokeilunhaluinen kaverihan kytkee tuon sarjaan tehostajan osien kanssa vaikka viimeiseks palaksii...

hpotteri 10.02.2011 21:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 738872)
Ja kokeilunhaluinen kaverihan kytkee tuon sarjaan tehostajan osien kanssa vaikka viimeiseks palaksii...

Bingo!

Onhan noi diiselijenkkienkin rojut siellä peräkanaa, ohjaus ja jarrutehostin.

Jappi 10.02.2011 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 738794)
Nimittäin tuo hydraulimoottorin pysäyttäminenkin on tehtävä oikein.

Ongelma voidaan ratkaista oikeantyyppisellä lohkolla, tai ns. kolmitiehanan tapauksessa moottorin rinnalle asennetulla suuntaventtiilillä?, vai mikä sen virallinen nimi on, joka päästää öljyn vain toiseen suuntaan.

Kavitaatioventtiiliksi sitä haukutaan

Jappi 10.02.2011 22:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 738800)
Öljyssähän ne osat siellä koko ajan on, eikös turbojakin ole liukulaakeroituna...
Siksi noita pumppuja ei saakkaan käyttää kuivana kun on paljonkin liikkuvia osia, eritoten mäntäpumpuissa.
Ja normaalissa moottorissakin on paljon liukulaakereita...;)

Turboissa ja moottoreissa osat on tasapainoitettu ja painevoideltuja,kumpikaan ei tahdo toteutua edullisessa hydrauliflektisovelluksessa...

RIPAX 10.02.2011 22:41

Kämry.
 
Jossai tuonti camryssä näin joskus semmosen et oli tosiaan hytrauli flekti ja sitä ohjattiin mankku venttiilillä. Vois kai sitä kokeilla laittaa vaik ohjaus tehostimen paluu linjaan.siin kämryssäki se pyöri tehostimen pumpun öljyllä mut en kyl muista miten se oli kytketty,ties vaikka olis otettu kolmitie venttiilillä ohjaustehostimen paluusta.

kope 11.02.2011 05:53

Joissakin hammaspyörämoottoreissa (esim.roquet) on vahvistettu akselitiiviste.
Uskoisin kylläkin että lähes kaikkia pumppuja voidaan käyttää moottorina mikäli huolehditaan siitä että tankkilinja on riittävän väljä eikä vastapainetta pääse muodostumaan.
Mikäli venttiilissä ei ole ns. moottorikaraa, kytketään moottorin paine- ja tankkilinjan väliin vastaventtiili (takaisku). Kun nyt ohjausventtiili suljetaan moottorin pyöriessä kovilla kierroksilla, pääsee öljy kiertämään vastaventtiilin kautta tankkilinjasta takaisin motin painelinjaan eikä tankkipuolelle pääse muodostumaan vastapainetta.

sos 11.02.2011 07:22

halkomakoneen ratas moottororeissa ainaki on tuo tippa letku, ja jos niitä kyktee peräkanaa ni niiden ottama paine on on pois aikasemilta vehkeiltä eli ohjaus saataapi muuttua himpun jäykemmäks. kuksaan jouduttiin laittaa orbin ja hydropuustin väliin rajoventtiili joka rajoitta hydron paineen maks 4o bar jolloin jarruttaessa jää orbille vain60 baaaria ennen sitä ohjaus halvaantui jarrutaessa täydellä paineella.
ja jos laittaa pyörimään jatkuvasti saattaapi öljyt lämmetä tehostajassa

hpotteri 11.02.2011 10:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 738968)
halkomakoneen ratas moottororeissa ainaki on tuo tippa letku, ja jos niitä kyktee peräkanaa ni niiden ottama paine on on pois aikasemilta vehkeiltä eli ohjaus saataapi muuttua himpun jäykemmäks. kuksaan jouduttiin laittaa orbin ja hydropuustin väliin rajoventtiili joka rajoitta hydron paineen maks 4o bar jolloin jarruttaessa jää orbille vain60 baaaria ennen sitä ohjaus halvaantui jarrutaessa täydellä paineella.
ja jos laittaa pyörimään jatkuvasti saattaapi öljyt lämmetä tehostajassa

En tiedä miten orbi toimii mutta volvon (Letukan) simpukassahan paluulinjaa kuristetaan kun tarvitaan tehostusta ja kun renkaat on tapissa ja rattia ei ymmärrä höllätä niin paluu virtaus on lähes nolla jolloin pumppu virtaa oman ylipaineventtiilin läpi.

Eli pahin skenaario on että kun simpukka tekee paljon töitä niin flekti hidastuu/pysähtyy.

Käännön aikana pumpun tuotto menee simpukalle jommalle kummalle puolelle mäntää riippuen siitä kumpaan suuntaan käännetään, ja samallahan sama öjlymäärä tulee toiselta puolelta mäntää paluuseen joka taas pyörittää flektin moottoria.

Mitä öljyn läpenemiseen tulee niin eiköhän se hydrauliikan pyörittämä flekti jäähdytä myös omaa voiman lähdettään.


Sivu luotu: 02:16 (GMT +2).