![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Jeepi, mettällä kulku kosla.Noh Alotetaan tällekkin tämmönen pienimuotoinen rojekti toppiikki tuolle jeepille. Vähän tietoa ite autosta: Jeep Cherokee 4.0Ho bensa 4Wd -92? automaatti Tapahtunutta ![]() Auton ostin startti vikaisena samalta kylältä. Startti pyöri, mutta laiskasti. Lähti aina käyntiin niin en katsonut tarpeelliseksi vaihtaa sitä heti. Kävin muuttamassa auton omille nimille, ja yritettiin lähtä katsastus asemalta pois, starttaa... vaisusti kuin aina.. no tämä on jo vaisummasti kuin ennen ![]() ![]() ![]() ![]() Auton mukana tuli "karjapuskuri". Sen maalasin ja laitoin paikoilleen. Leimauskin olisi tämän kuun loppuun mennessä. Täytyy kuskin puolen helmaa vähän hitsata ja vaihella lamppuja kun on muutamia palanu muu mitä löytyy sitten katastuksen yhteydessä on sen ajan murhe ![]() Tulevaisuudessa olisi tarkoitus kahtella vähän parempaa rengasta alle (pääsiskin johonkin) ja korottaa vähäsen.. Myöskin vinssi olisi tarkoitus laittaa tuohon "karjapuskuriin" mutta epäilen että ei kestä kiinnitykset sillä.. On kiinni vain 4kpl 17mm kannalla olevilla pulteilla. mitä sanoo raati? Tämä on niitä pitkän ajan rojekteja.. Kertokaa vapaasti mikä olisi järkevä rengas koko tuonne alle, että mahtuu pyörimään ilman kaarien isonnusta. Myöskin korotukseen saa kertoa vinkkejä, kun en haulla löytänyt selviä vastauksia niin ei viitsi rueta arpomaan ![]() http://www.aijaa.com/v.php?i=6661738.jpg http://www.aijaa.com/v.php?i=6661765.jpg
|
#2
|
||||
|
||||
![]() XJ mettäkuntoisemmaksi.
Onnea hankinnan johdosta.
Tuollahan rakennetaan aika vauhtia tuollaista metsäkykyisemäksi: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73593 vähemmälläkin toki pärjää jo pitkälle. Mielestäni kannattaa aloittaa maastotunkin hankinnalla jos metsään on menossa, maastotunkilla saa kiinni jännyttä autoa tunkattua ylöspäin ja sitä voi käyttää vinssin korvikkeena, puunsuoja liina, pylpyrä, sakkeleita, veto liinoja, sitten karkeampaa kumia, Insa turbo saharat on pitävät ja edulliset, alusta panssarit, korotus jouset ja iskarit 2" ylöspäin miltä tuntuu ja kuinka lompakko riittää, snorkkeli, lukkoperät, pyöränkaarien avarrukset, isompaa kumia, vinssi taakse, vahvempaa akselia, turvakaaret, tuossa jo rittää puuhaa vähäksi aikaa ja välillä travii rahaakin haalia kasaan jotta voi kaikki hankinnat tehdä. XJ:n hyviäpuolia on se ettää valmista palikkaa on paljon saatavilla ja se on kevyt, heikko kohta on kuullun mukaan hepposet ristinivelet joita rankemassa rymyytyksessä voipi paukka katki poikki vaan rauhallisemassa safaroinnissa kestänee kyllä. t.Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 05.09.2010 11:20 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Onnittelut hyvästä offiaihiovalinnasta! Kun vertaa kaikkia ominaisuuksia - niitähän riittää käyttötarkoituksesta riippuen melkoinen liuta - niin Cherokee (tai Joukan mukaan Grandi
![]() No, tärkeintä ennen varusteiden hankintaa on tietää mihin laitetta aikoo käyttää. En lähtisi kauppaan ennenkuin olen ensin mutustellut mitä OIKEASTI tarvitsen, mutta voihan sitä lähteä ja ostaa peräkärryn täyteen vipstaakeja ja myydä sitten vaikka täällä ne kilkkeet, jotka eivät sovi "muottiin". Sulla on senverran hyvännäköinen laite, että ekaks suosittelen maltillista rengastusta (vaikka Insa Saharat 31*10,5-15). Ei kustanna tuhottamasti, ei vaadi modauksia, niillä ajaa ihan mukavasti ja laillisesti kadullakin ja metsässä pääsee riittävästi. Ilman korotuksia, lukkoja, panssareita saati vinssiä pärjää helpoilla safareilla, hiekkakuopilla tms, joilta saa lisämakua siitä, mitä auto / kuski vielä kaipaa harrasteen maustamiseksi. Kaverit jeesaa jos jää kiinni tai tulee muita pikkuropleemia sun muuta. Jos hinku nousee siitä sitten lisää, voi ostaa niitä kilkkeitä tai jopa valmiiksi rakennetun ei-niin-suorapeltisen metsähirmun paukutettavaksi päin puita ja kiviä. ![]() Tosta mun masiinasta voi ottaa jotain mallia, mutta mieti mikä on se sun oma juttu ja sitten tee se.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tarkoitus tällä kamppeella olisi päästä paikasta a paikkaan b metstästys käytössä (siirtymäajoa). eli pitkin metsiäkin tulee ajeltua ja silloin tällöin jopa huvinvuoksi möyrimässä.
itse ajattelin tosiaan sitä isompaa rengasta ja jonkun verran korottaa. myöskin se vinssi olisi tärkeä koska yksin tulee liikuttua paljon. myös se maastotunkki on kovasana jos sattuu rikkoutumisia välille.. Kysymykset tosiaan olisi näin alkuun. mistä halvimmalla Insa turbo saharat tms. 31-?-15" vanteelle (nälkä kasvaisi kuitenkin jos laittaisi aluksi pienemmät..) Entäs mistä sen jälkeen hommattaisi korotus sarjaa / miten näitä yleensä korotetaan? (keulasta nyt saa korkeamman kun vaihtaa toisenlaiset jouset) Mitenkäs peräpäätä? korotusta ei tarvisi tulla mahdottomia, koska kuitenkin pääsääntöisesti ajetaan "kohtalaisia" hiekkateitä ja kangas maastossa, tosin välillä joutuu myös möyrimään märissäkin paikoissa.. Tosin mielellään keulapää ja peräpää olisi samalla tasolla sivusuunnasta katsottuna, eikä keula taivasta kohden ![]() Ja kiitän jo nyt tulleista opastuksista harrastuksen pariin.! ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Palikkaa XJ:hin?
Itse tilailen suoraan ison veden takaa internettiä hyväksi käyttäen, aina on tullut halvemmaksi kuin suomesta ostamalla, haittana se että jos tulee väärä palikka niin sitä ei kannata palauttaa vaan pistää täällä myyntiin, kaikki ei USA:sta lähetä tänne euroopaan, niin silloin kanattaa etsiä suomesta rahtaus yritys joka tuo tavaraa sieltä tänne ja käyttää heidän palveluksiaan.
Jos tilaat suoraan USA:sta niin sähköpostitse kanattaa aina kysyä lähettävätkö suomeen ja mihin hintaan? Aikoinani tilasin XJ:hini 2" korotus sarjan www.4wd.com oystä niin tavarat tulivat alle viikossa. Itsellä olisikin jouten käyttämättömät, eteen 1,75" korotuspalikkat 50,- ja taakse 2" korotus lisälehdet 100,-. Pidempiä U pultteja ei ole. Laitan ne jokupäivä tuonne myynti osastolle. Suomestahan palikkaa voipi katsella www.jamant.fi ja www.4x4part.fi ainakin. Insoja olen ostanut itse Offivarusteesta karvan yli satku/ kpl. t.Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Täytyypäs pistää korvan taakse
![]() Sen verran on nyt asiassa edistytty, että huomenna lähen laitattamaan 31.10,5-15" rattaat vanteelle. Oli paikallisella rengas myyjällä sen verran edullinen sarja tiuhtina. 2kpl täysin ajamattomia ja 2kpl alla käytetettyä (ajettu 5km) Ei ollut kelvannut jollekulle koska olivat pienesti "täristäneet" niinkuin nuo nappularattailla lienee tapana maantiellä.. rattaan kuvio on reunasta karkea keskeltä sitten "sileämpi". Jos hommat onnistuu kuin suunniteltiin, niin huomenna on kuvia uusilla rattailla. ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mettärenkaat, varsinkin uusio sellaiset (kuten nuo Insat), täristää joka tapauksessa. Siksi niiden tasapainostusta ei tehdä lyijypainoilla vaan hiekalla. Voit surutta unohtaa ajavasi motarilla 125km/h vauhtia, mikä all-terrain-kumeilla vielä onnistuu.
Jos ominpäin mennään metsään, on vinssi ja tunkki ihan "must". Mulla niiden ostokynnys on melko korkealla, kun omia maita ei ole - vielä ![]() Jos ajomaastosi on pääsääntöisesti tiellä tai kangasmetsässä, niin epäilen tarvitsetko korotusta ollenkaan. Vakio XJ menee melkoisesta pöpeliköstä, kunhan renkaissa on pitoa eli kuviota. Omassani on korotusta melkoisesti ja sillä olen mennyt hirveän kolinan säestyksellä paikasta, johon näin jälkikäteen ei olisi ollut asiaa kuin proto-luokan kilpurilla. Alusta kestää uskomattoman paljon käskyä, eikä massiivisia vaurioita tule, ellei autoa kaada. Pakoputki ja puskurit on tietysti kovilla ja skraadeja tulee, mutta eteenpäin mennään! Sun autossa tosin voimansiirron osat (etuvetareiden ristinivelet) on vähän hepposia (kts. kuva kommentista nro #12 tästä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=74541 ), joten rengashalkaisijan ja kaasujalan kanssa kannattaa ottaa iisisti. Kun olet liikkeellä yksin, on parempi kiertää ne pahat paikat kuin särkeä voimansiirto keskelle suota. Sen suhteen tietysti ne lisätuumat on ihan paikallaan.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Tervehdys
Itse ajelen toistaiseksi vakiokorkuisella XJ:llä 225/75/15 all terraineilla ja tuollaisenakin tuntuu Jeeppi etenevän ihan kiitettävästi ainakin näissä oman suvun metsissä joista ei juuri suuria nousuja tai todella veteliä kohtia löydy. Melkoista puskaviidakkoa kylläkin ja vanhoja kantoja joista osa antaa periksi ja osa taas ei. Vakiotukivarrethan näissä on aika heikot, mutta kyllä nekin jotain kestää kun ei tahallaan yritä rikkoa. Juuri eilen roikkui Jeeppi kohtuu pahasti tukivarsien varassa ojan päällä kun pikaisesti värkkäämäni "silta" ei oikein toiminutkaan kun yritin viistosti yli. Etupyörät muljahti isohkon tukin kahta puolta niin että sama tukki kiilasi toisen pyörän etupuolta ja toisen pyörän takapuolta ja auton perse oli korkealla penkalla. No lopulta se lähti kuitenkin ilman vetoapua ylös kun sain sitä aina muutaman sentin kerrallaan eteen ja taakse niin että sain tungettua lisää tavaraa pyörien alle. Vinssiähän mulla ei ole ja maastotunkkikin oli jäänyt matkasta kun ei ollut tarkoituksena kun heittää pikainen rinki metsässä katselemassa kuinka kosteaa siellä on (aika kuivaa oli).
Vahvemmat vetopisteet olen rakennellut omaan Jeeppiini että sen saa ongelmatilanteissa edes jollain laitteella hinailtua metsästä pois ja vararenkaalle rakentelin telineen katolle, että tavaratilaa säilyy vähän muuhunkin tarkoitukseen. Vetopisteiden rakentelun yhteydessä leikkelin myös etulokareiden etureunat ja poistin helman puskurin alta kun tuntuivat saavan aika usein osumaa. Mutta eikös 31:set renkaat tarvitse jo jonkun verran korotusta ja/tai lokareiden silpomista? Mulla on vararenkaana 235/75/15 kasituumasella vanteella (offset -10) ja sitä kun olen testaillun laboratorio-olosuhteissa (eli tallissa) niin tuo rengas vaikuttaa aika maksimikokoiselta vakioalustalle joustojen ääripäissä. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Onnittelut! Itellä samaa vuosimallia Chero ollut vuoden verran alla.
- Ite leimautin 3" korotuksen talvella, tilailin Saksanmaalta pakettina, jouset eteen ja taaksen 4x iskarit ja alatukivarret. Kustansi tonninverran, samassa kyllä tuli muutakin tavaraa mutta rahti oli ihan kohtuullinen. Toistaiseksi en ole metsissä rymyillyt mutta kalareissuilla on tullu ajettua huonojakin "teitä". Rankaina on 235/75 15 ja hyvin mahtuu pyörimään. Käsittääkseni tuolla korotuksella menisi 31.10,5 rengastus ilman ongelmia. Korotuksen asensin itse. Aikaa siihen meni kuviteltua enemmän, reilut parityöpäivää. Eniten ongelmia aiheutti takajousen irroittus. Etummaisten pulttien mutteri on hitsattu umpinaiseen koteloon! Sitä kun en tiennyt...Kannattaa kuulemma porata siihen koteloon pari reikää ja käsitellä crc:llä tai vastaavalla hyvissä ajoin ennen kun aloittelee irroitusta. Tuolta omasta vekottimesta juttua: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62378
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on 31 alla. Raapiihan se jonnin verran kun kääntää tiettyyn asentoon
![]() Korotusta pitää saaha ja sitten leimalle 31:sten kanssa. ![]() Eikä nuo tärryytä sen enempää kuin vanahatkaa renkaat maantiellä ![]() Kuvista tuli huonoja mutta kyllä siitä näkkee jo tarpeeksi ![]() ![]() ![]() ![]() Viimeksi muokannut Nozzz : 06.09.2010 20:41 |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
t.Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Ei auta vääntää niitä ruuveja kun ottaa ennemmin jo nuihin muovi lokarin reunoihin. rupeevät räpättään
![]() Eikä viiti rueta ottaan mistään peltiä poisa, eikä nuitakaan viittis repiä. koittaa pitää sillälailla, että saa äkkiä "vakioksi". ![]() Edit: nii ja hitsasinhan minä näköjään tuosta sen pahimman lahopaikankin umpeen. jos sitä ennen kuunloppua lähtisi hakemaan vikalistan ja 1kk jatkoaikaa ![]() Viimeksi muokannut Nozzz : 06.09.2010 22:15 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on sen verran edistytty, että ImacInnes :ltä tuli korotuspalikkaa, ja olisivat edessä jo muuten paikoillaan, mutta siellähän olikin vänkärin etujousi puolikierrosta poikki. Uudet lähti tilaukseen.. torstaiksi lupailivat mutta saa nähdä
![]() ![]() Kuvia tullee kunhan saan ne uudet etujouset ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Sitten on paikallisen varaosapuljun myyjä laittanut hommiaan helpommaksi
![]() prkl. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Tai ei ole tiennyt musta mitään...
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Luultavasti. täytyypäs kertoa mistä niitä jeepin osia saa
![]() |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on edessä uudet jouset+1,75" korotus. ne jousen kumilätyt jätin suosiolla pois, kun piti saada auto ajoon 3 päivän liikkumatta olon jälkeen
![]() Auto nousi omaan makuun keulasta sopivasti, eikä raavi normaali ajossa enää mihinkään. "joustossa" ![]() ![]() Taaksehan tuo nyt huutaa sitä 2" korotusta, kun keula on vähän ylempänä. Tie ajossakaan ei tullu liian "hoijakka" Kuvia yritän saaha tähän, kunhan saan siirrettyä ne puhelimelta koneelle (vaatii yhden levykkeen löytymisen) ![]() EDIT: Metästys kaveri ollu työ hommissa.. kaivanu omaa "sorsarooppia" talon perustuksen viereen.. ![]() Todiste, että on käyty "pusikon puolella" ![]() Sitten jousien vaihto+ koropala rojektia ![]() ![]() ![]() ![]() Ennen etupään "korjausta" ![]() Jälkeen: ![]() Viimeksi muokannut Nozzz : 16.09.2010 20:49 |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Tälle sen verran päivitystä, että leimasin 31 rattaille ja etupään korotuksen. jonka jälkeen myin auton, eli tämä onkin nyt MYYTY.
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Et sattunu mittamaan paljonko oli etuvan keskeltä lokasuojaan väli? Olis vähä saanu osviittaa, kun itellä 3" korotussatsi ja vielä pikkurenkaat (235/75)
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Tuotas noin. muistaakseni se oli n, 47cm. mutta tarkistan asian, kun jeeppi meni samalle kylälle. Ilimotan sitten tänne
![]() |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Vakio navan ja lokarin väli on 17", eli 432mm. Silloin siis ei ole vielä kyse Up-Country -paketista, jossa on tuuma lisää, eli 18". Rengaskokohan ei tuohon lukuun vaikuta. Kolmen tuuman satsilla pitäs sillä matematiikalla olla teoreettinen mitta 508mm. Mittausepätarkkuuden rajoissa "oikea" mitta on jotain välillä 505-510mm riippuen päällä olevasta kuormasta, yms.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Patrollin kulku? | viikinki | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 25.08.2006 12:25 |
Valon kulku?? | ari | Kysy MäIteltä | 9 | 15.06.2003 22:12 |