![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() hj rungon massausolis tuallaane hj 60 rakenteluprojekti menos ja en sit ottanu koria pois rungon päältä ja oon tehny koko korin uusiksi ja nyt rupiaa olemaan kori kasas pohjamaalia vaille.mutta rupesin tuas miettimään että mikä olis runkoon hyvä massa?vai kannattaako siihen vetää mitään massaa ku kumminki siinä on se pintaruoste päällä ja olisiko joku öljy/vaseliini mömmö parempi siihen ku massa ettei ruoste jää sinne alle muhimaan?kertokaas omakohtaasia kokemuksia...
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
no sitä meki täs mietittiin että siitä ei oo muutakun vitusti haittaa rungolle..kertokaas mikä olis joku hyvä öljy/sekoitus siihen?
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Onkohan sitkostetussa moottorisahan teräketjuöljyn erinomaisuudessa moisessa käytössä perää? Toiset niin kovin väittävät, ja ekologisia vaihtoehtojakin olisi...
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Pellavaöljyhän imeytyy ja on sitten kovetuttuaan pirullisen tiukassa kiinni.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Olen sekoittanut mineraalimoottoriöljyä (3L) ja kotelosuoja-ainetta (1L), sitten keittäny sekaan vaseliinia (oilisko ollu 1/2putkiloa). Väriksi alustamassaa niin että menee mustaksi (0,5L).
Kahteen runkoon laittanu, ekasta jo 2vuotta ja tuntuu toimivan. Lämmitettynä menee massaruiskulla hyvin koloihin, kun jäähtyy pysyy kiinnii että kerkiää kuivumaan (3päivässä pintakuiva, alta ei oikeestaan koskaan).
__________________
Askolan Off-Road ry |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Imeytyy kyllä ruosteeseen siinä missä muutkin öljyt, mutta ei kyllä mihinkään kovetu. Keitettynä hartsin kera jonkin verran, mutta se on sitten jo "Vernissaa".
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Olen sittemmin käyttänyt bioöljyä vain autojen alustoissa. Olen myös sekottanut mustaa massaa sekaan väriksi - toimii! |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Pellavaöljy hapettuu ja kovettuu. Alkydimaalit, kuten vaikkapa Miranol ja vastaavat, kovettuvat juuri siksi, että niissä on käytetty pellavaöljyä.
Koska raaka pellavaöljy on herkkua pieneliöille ja homeille, keitetään maalien pellavaöljy, jolloin se on vernissaa. Vernissa kestää homeita paremmin, mutta maaleihin lisätään silti vielä säilymistä parantavia aineita. Raaka pellavaöljy ja vernissa kuitenkin muuttuvat kiinteiksi ilman hapen vaikutuksesta. Muitakin hapella kovettuvia öljyjä on, mutta pellavaöljy taitaa olla ainakin pinnoitepuolella käytetyin ilman hapella kiinteytyvä.
__________________
Jukka |
#11
|
|||
|
|||
![]()
jos kori on poissa rungolta niin miksei puhalla ja maalaa kunnolla,ei tarvitse leikkiä massoilla eikä ruostu.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkä saat rungon sisäpuolelta puhallettua niin että kaikki malminäkkärit lähtee irti? Kaikenlisäks koppa on tässä tapauksessa rungolla.
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tähän astiset kokemukset sensuuntaisia, että pitää olla iso vesimäärä, jotta muta ja hiekka lähtee palkkien sisältä pois... Tulee vähän kuin tulva, joka vie moskan mennessään. Miten olisi joku sellainen, että ujuttaa palkkien läpi pienen hiekkapuhallusletkun, jonka päässä on putkenpuhallussuutin, sen avulla sopiva puhallus vaikka ensin ilmalla ja sitten sopivalla paineella olevalla vedellä. Tällöin puhallus tulisi palkkien seinämille. Tai sitten joku viemärinaukaisusuutin ja painepesuri. Lopuksi pitäisi aiheauttaa palkkien sisään tulva suurella vesimäärällä. Voisiko olla, että runkopalkkien takapäästä mahdollisimman iso vesiletku sisään ja sitten on laite, joka synnyttää sopivan paineen ja riittävän vesimäärän. Jos se ei ole pumppu, voisi kyseeseen tulla paineistettu laite, joka täytetään vedellä vaikka 100 l. Sitten samaan tilaan paineilma 8 bar ja isoja liittimiä ja letkuja pitkin tulvavesi huuhtelee moskat pois palkkien sisältä. Vähän kuin hiekkapuhalluskello, mutta nyt käytetään pelkästään vettä ja huolehdittu, että vesi pääsee virtaamaan nopeasti. Ilmalla tehdään paine... siis vesitulvalaite ![]() Välttämättä letku ei pääse kuitenkaan esteettömästi kulkemaan koko palkkien matkalta. Vai onko ihan vaan painepesuri paras vaihtoehto? Luulisi, että se taas irroittaa myös kotenlonsuoja-ainetta jos sellaista on palkkien sisään laitettu. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
päädyt auki,letku rungon läpi ja vetää hiljalleen pois.putkiin ja palkkeihin on myös oma suutin millä niitä puhalletaan.sisälle tietenkin kotelonsuoja aine sitten
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Puhdistuksen jälkeen olen kotelonsuojannut niitä. Pitäs vielä kehittää tota puhdistusta. Siinä on vakiona palkissa pieniä koloja, joista saa sisään vaikka sellasen tavallisen paineilmaletkun paksusen letkun. Takaa saa tungettua vähän matkaa paksua letkua, jolla saa paljon vettä. Oma käsitys on, että palkkeihin tarvii sekä voimakkaasti huuhtelevan virtauksen, että seiniä puhdistavan. Tohon kelpaisia vähän lisäideoita miten pystys tekee melko ohuen letkun, jolla pystyy puhdistamaan seinämiä ja lopuksi huuhtelee isolle vesimäärällä isolla letkulla? Seinämiin suihkuttava pää pitäs olla sellanen, ettei se pääse irtoamaan tai takertelemaan, voisi jopa imeä letkua eteenpäin paineen voimalla. Joku viemärinaukaisusuutinko? |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Mulla teki ammattifirma tuon suojauksen Hiluxiin. Kuvasivat koko homman. Ne rälläköi palkeenkielet runkopalkkien puoleenväliin palkin alareunaan.
Väittivät ettei muuten saa kaikkea paskaa pois palkista. Palkkien päädyistä sitten painepesurilla mömmöt pois aukkoja kohti. Kai nuo tietää kun ne on valittu ainakin kerran Suomen parhaaksi ruosteenestofirmakis.. Mene ja tiedä. ![]() Maksoi ainakin ihan tarpeeksi. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Jotain tuon suuntasta oon itekki miettiny, pitäs vaan saaha rungon sisäpuolelta hitsisaumat suojattua kunnolla ettei lähtis niistä ruostumaan. Vois porata vaikka reiän mistä pääsee suojaan saumat ja tukkii sitte aukon jollaki kumitulpalla.
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
itse olen pessyt höyrypaine pesurilla ja lähtee tosi hyvin.....
|
#19
|
||||
|
||||
![]() RasvausLainaus:
Öjyn ja kotelosuojan sekoitusta vaan kaikkialle kunnon pesun ja kuivatuksen jäkeen. t.ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Painepesuriin liitettävä "viemärimyyrä". Pitkä ohut letku, päässä on suutin joka suuntaa pyöreän suihkun viistosti taakse. Tätä tuli kokeiltua työmaalla.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
rungon maalaus | jami63 | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 26.09.2008 17:16 |
M: HJ Rungon jatkopalat | ZTR | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.08.2007 09:13 |
hj rungon muutoksesta? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 03.04.2006 19:18 |
massaus? | battis | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 29.11.2005 22:30 |
Rungon kunnostus | Vuosimallit 1968-1982 | 0 | 25.03.2003 23:31 |