Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.05.2010, 20:47
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

hj rungon massaus


olis tuallaane hj 60 rakenteluprojekti menos ja en sit ottanu koria pois rungon päältä ja oon tehny koko korin uusiksi ja nyt rupiaa olemaan kori kasas pohjamaalia vaille.mutta rupesin tuas miettimään että mikä olis runkoon hyvä massa?vai kannattaako siihen vetää mitään massaa ku kumminki siinä on se pintaruoste päällä ja olisiko joku öljy/vaseliini mömmö parempi siihen ku massa ettei ruoste jää sinne alle muhimaan?kertokaas omakohtaasia kokemuksia...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.05.2010, 20:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
olis tuallaane hj 60 rakenteluprojekti menos ja en sit ottanu koria pois rungon päältä ja oon tehny koko korin uusiksi ja nyt rupiaa olemaan kori kasas pohjamaalia vaille.mutta rupesin tuas miettimään että mikä olis runkoon hyvä massa?vai kannattaako siihen vetää mitään massaa ku kumminki siinä on se pintaruoste päällä ja olisiko joku öljy/vaseliini mömmö parempi siihen ku massa ettei ruoste jää sinne alle muhimaan?kertokaas omakohtaasia kokemuksia...
Ei todellakaan massaa ruosteen päälle! Öljyät sen kerran kesässä jollain hyvin imeytyvällä varmasti kuivaa runkoa ja muistat pestä suolapaskat pois ennen sitä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.05.2010, 21:21
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei todellakaan massaa ruosteen päälle! Öljyät sen kerran kesässä jollain hyvin imeytyvällä varmasti kuivaa runkoa ja muistat pestä suolapaskat pois ennen sitä.
no sitä meki täs mietittiin että siitä ei oo muutakun vitusti haittaa rungolle..kertokaas mikä olis joku hyvä öljy/sekoitus siihen?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.05.2010, 21:58
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.033
Perusasetus

Onkohan sitkostetussa moottorisahan teräketjuöljyn erinomaisuudessa moisessa käytössä perää? Toiset niin kovin väittävät, ja ekologisia vaihtoehtojakin olisi...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.05.2010, 08:02
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Pellavaöljyhän imeytyy ja on sitten kovetuttuaan pirullisen tiukassa kiinni.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.05.2010, 10:35
Kokku Kokku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.01.07
Sijainti: Askola
Viestit: 350
Perusasetus

Olen sekoittanut mineraalimoottoriöljyä (3L) ja kotelosuoja-ainetta (1L), sitten keittäny sekaan vaseliinia (oilisko ollu 1/2putkiloa). Väriksi alustamassaa niin että menee mustaksi (0,5L).

Kahteen runkoon laittanu, ekasta jo 2vuotta ja tuntuu toimivan. Lämmitettynä menee massaruiskulla hyvin koloihin, kun jäähtyy pysyy kiinnii että kerkiää kuivumaan (3päivässä pintakuiva, alta ei oikeestaan koskaan).
__________________
Askolan Off-Road ry
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.05.2010, 13:58
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.033
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Pellavaöljyhän imeytyy ja on sitten kovetuttuaan pirullisen tiukassa kiinni.
Imeytyy kyllä ruosteeseen siinä missä muutkin öljyt, mutta ei kyllä mihinkään kovetu. Keitettynä hartsin kera jonkin verran, mutta se on sitten jo "Vernissaa".
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.05.2010, 21:15
snööri snööri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.10.04
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 232
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Imeytyy kyllä ruosteeseen siinä missä muutkin öljyt, mutta ei kyllä mihinkään kovetu. Keitettynä hartsin kera jonkin verran, mutta se on sitten jo "Vernissaa".
Käytin joskus moottorisahassa bioöljyä ja kyllä muuten kovettui! Koko saha oli semmosen tatinan peitossa ettei puhdistunu kunnolla edes puukolla - liuottimet ei tehonnu ollenkaan.
Olen sittemmin käyttänyt bioöljyä vain autojen alustoissa. Olen myös sekottanut mustaa massaa sekaan väriksi - toimii!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.05.2010, 15:58
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja snööri Näytä viesti
Käytin joskus moottorisahassa bioöljyä ja kyllä muuten kovettui! Koko saha oli semmosen tatinan peitossa ettei puhdistunu kunnolla edes puukolla - liuottimet ei tehonnu ollenkaan.
Olen sittemmin käyttänyt bioöljyä vain autojen alustoissa. Olen myös sekottanut mustaa massaa sekaan väriksi - toimii!
Riippuu jonkin verran biolitkun laadusta,Shellin Betula ainakin kovettui.Toinen,merkkiä en muista,taas ei.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.05.2010, 17:39
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.377
Perusasetus

Pellavaöljy hapettuu ja kovettuu. Alkydimaalit, kuten vaikkapa Miranol ja vastaavat, kovettuvat juuri siksi, että niissä on käytetty pellavaöljyä.

Koska raaka pellavaöljy on herkkua pieneliöille ja homeille, keitetään maalien pellavaöljy, jolloin se on vernissaa. Vernissa kestää homeita paremmin, mutta maaleihin lisätään silti vielä säilymistä parantavia aineita.

Raaka pellavaöljy ja vernissa kuitenkin muuttuvat kiinteiksi ilman hapen vaikutuksesta. Muitakin hapella kovettuvia öljyjä on, mutta pellavaöljy taitaa olla ainakin pinnoitepuolella käytetyin ilman hapella kiinteytyvä.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.05.2010, 18:13
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

jos kori on poissa rungolta niin miksei puhalla ja maalaa kunnolla,ei tarvitse leikkiä massoilla eikä ruostu.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.05.2010, 09:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ventora Näytä viesti
jos kori on poissa rungolta niin miksei puhalla ja maalaa kunnolla,ei tarvitse leikkiä massoilla eikä ruostu.
Mitenkä saat rungon sisäpuolelta puhallettua niin että kaikki malminäkkärit lähtee irti? Kaikenlisäks koppa on tässä tapauksessa rungolla.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.05.2010, 11:16
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mitenkä saat rungon sisäpuolelta puhallettua niin että kaikki malminäkkärit lähtee irti? Kaikenlisäks koppa on tässä tapauksessa rungolla.
Muutenkin hyvät ideat tarpeen kuinka rungon pystyy kunnolla säännöllisesti pesemään ja putsaamaan sisäpuolelta?

Tähän astiset kokemukset sensuuntaisia, että pitää olla iso vesimäärä, jotta muta ja hiekka lähtee palkkien sisältä pois... Tulee vähän kuin tulva, joka vie moskan mennessään.

Miten olisi joku sellainen, että ujuttaa palkkien läpi pienen hiekkapuhallusletkun, jonka päässä on putkenpuhallussuutin, sen avulla sopiva puhallus vaikka ensin ilmalla ja sitten sopivalla paineella olevalla vedellä. Tällöin puhallus tulisi palkkien seinämille. Tai sitten joku viemärinaukaisusuutin ja painepesuri.

Lopuksi pitäisi aiheauttaa palkkien sisään tulva suurella vesimäärällä. Voisiko olla, että runkopalkkien takapäästä mahdollisimman iso vesiletku sisään ja sitten on laite, joka synnyttää sopivan paineen ja riittävän vesimäärän. Jos se ei ole pumppu, voisi kyseeseen tulla paineistettu laite, joka täytetään vedellä vaikka 100 l. Sitten samaan tilaan paineilma 8 bar ja isoja liittimiä ja letkuja pitkin tulvavesi huuhtelee moskat pois palkkien sisältä. Vähän kuin hiekkapuhalluskello, mutta nyt käytetään pelkästään vettä ja huolehdittu, että vesi pääsee virtaamaan nopeasti. Ilmalla tehdään paine... siis vesitulvalaite

Välttämättä letku ei pääse kuitenkaan esteettömästi kulkemaan koko palkkien matkalta.

Vai onko ihan vaan painepesuri paras vaihtoehto? Luulisi, että se taas irroittaa myös kotenlonsuoja-ainetta jos sellaista on palkkien sisään laitettu.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.05.2010, 11:35
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

päädyt auki,letku rungon läpi ja vetää hiljalleen pois.putkiin ja palkkeihin on myös oma suutin millä niitä puhalletaan.sisälle tietenkin kotelonsuoja aine sitten
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.05.2010, 10:54
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ventora Näytä viesti
päädyt auki,letku rungon läpi ja vetää hiljalleen pois.putkiin ja palkkeihin on myös oma suutin millä niitä puhalletaan.sisälle tietenkin kotelonsuoja aine sitten
Oma auto LN170 Hilux. Palkit oli aluksi yllättävän vaikea saada puhtaaksi vuosikymmenen hiekasta ja mudasta.

Puhdistuksen jälkeen olen kotelonsuojannut niitä. Pitäs vielä kehittää tota puhdistusta. Siinä on vakiona palkissa pieniä koloja, joista saa sisään vaikka sellasen tavallisen paineilmaletkun paksusen letkun. Takaa saa tungettua vähän matkaa paksua letkua, jolla saa paljon vettä.

Oma käsitys on, että palkkeihin tarvii sekä voimakkaasti huuhtelevan virtauksen, että seiniä puhdistavan.

Tohon kelpaisia vähän lisäideoita miten pystys tekee melko ohuen letkun, jolla pystyy puhdistamaan seinämiä ja lopuksi huuhtelee isolle vesimäärällä isolla letkulla? Seinämiin suihkuttava pää pitäs olla sellanen, ettei se pääse irtoamaan tai takertelemaan, voisi jopa imeä letkua eteenpäin paineen voimalla.

Joku viemärinaukaisusuutinko?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.05.2010, 15:51
Matias. Matias. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.11.09
Sijainti: Heinola
Viestit: 64
Perusasetus

Mulla teki ammattifirma tuon suojauksen Hiluxiin. Kuvasivat koko homman. Ne rälläköi palkeenkielet runkopalkkien puoleenväliin palkin alareunaan.
Väittivät ettei muuten saa kaikkea paskaa pois palkista. Palkkien päädyistä sitten painepesurilla mömmöt pois aukkoja kohti.

Kai nuo tietää kun ne on valittu ainakin kerran Suomen parhaaksi ruosteenestofirmakis.. Mene ja tiedä.
Maksoi ainakin ihan tarpeeksi.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 27.05.2010, 21:39
MattiH:n Avatar
MattiH MattiH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 340
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Matias. Näytä viesti
Ne rälläköi palkeenkielet runkopalkkien puoleenväliin palkin alareunaan.
Väittivät ettei muuten saa kaikkea paskaa pois palkista. Palkkien päädyistä sitten painepesurilla mömmöt pois aukkoja kohti.
Jotain tuon suuntasta oon itekki miettiny, pitäs vaan saaha rungon sisäpuolelta hitsisaumat suojattua kunnolla ettei lähtis niistä ruostumaan. Vois porata vaikka reiän mistä pääsee suojaan saumat ja tukkii sitte aukon jollaki kumitulpalla.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.05.2010, 21:50
jpj_x jpj_x ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.04.10
Sijainti: asikkala
Viestit: 107
Perusasetus

itse olen pessyt höyrypaine pesurilla ja lähtee tosi hyvin.....
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 27.05.2010, 22:52
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Thumbs up

Rasvaus


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokku Näytä viesti
Olen sekoittanut mineraalimoottoriöljyä (3L) ja kotelosuoja-ainetta (1L), sitten keittäny sekaan vaseliinia (oilisko ollu 1/2putkiloa). Väriksi alustamassaa niin että menee mustaksi (0,5L).

Kahteen runkoon laittanu, ekasta jo 2vuotta ja tuntuu toimivan. Lämmitettynä menee massaruiskulla hyvin koloihin, kun jäähtyy pysyy kiinnii että kerkiää kuivumaan (3päivässä pintakuiva, alta ei oikeestaan koskaan).
Jep tähän tapaan ollaan tehty vaan vähän pienemmällä resepitillä on myös tulluut toimiva suojaus.
Öjyn ja kotelosuojan sekoitusta vaan kaikkialle kunnon pesun ja kuivatuksen jäkeen.
t.ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 27.05.2010, 22:55
mhk:n Avatar
mhk mhk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Kivitaipale, Roi
Viestit: 348
Perusasetus

Painepesuriin liitettävä "viemärimyyrä". Pitkä ohut letku, päässä on suutin joka suuntaa pyöreän suihkun viistosti taakse. Tätä tuli kokeiltua työmaalla.
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
rungon maalaus jami63 Tekniikka & Jutustelu 16 26.09.2008 17:16
M: HJ Rungon jatkopalat ZTR O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.08.2007 09:13
hj rungon muutoksesta? Jani E Tekniikka & Jutustelu 1 03.04.2006 19:18
massaus? battis Tekniikka & Jutustelu 19 29.11.2005 22:30
Rungon kunnostus Vuosimallit 1968-1982 0 25.03.2003 23:31


Sivu luotu: 10:00 (GMT +2).