![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Mitkä audi 80:sen jouset suzukiin taakse?Jos joku osaisi motonetin valikoimasta osoittaa oikeat jouset, kun niitä tuntuu olevan aika monenlaista tuohon kasikymppiseen audiin? Ja oisko jotain iskarivaihtoehtojakin moponetin valikoimasta joita voisi käyttää takapäässä kierrejousituksen kaverina? Tehdään halvalla laadukasta moponetin osilla ![]()
__________________
-Pauli- |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Motonetistä tiedä mutta itellä 11mm langalla nimellisesti 399mm pitkät edessä ja takana, kelpaa mulle, 10millisellä langalla olevat meni liian pehmeiksi ja 12mm langalla saattaa olla liian jäykkä.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Motonett... PLAA.
Eipä ne älyä mätänetintiskillä jos meet sanoo 12mm langasta jotai.
__________________
__________________________________________________ _____________________________ Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa. Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Pitääkö sieltä moponetista ne sitten ostaa jos ne osaa myydä?
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tottakai motonet=maasto-autoilijan mekka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
__________________________________________________ _____________________________ Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa. Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on todettu noi 12mm langal olevat melko jäykiksi takapäähän, ja tuskin ne siitä paljoakaan pehmenee ajamalla... Edessä on edellisen omistajan toimesta 11mm langalla, ja sellaiset pitäis laittaa nyt varmaan taaksekkin kun vaa tietäis että minkä vuotisesta vehkeestä ne on peräsin että osais tilata oikeenlaiset...
![]() Noi 12mm langalla olevat on Audi80 9.86--91 Taakse (ei Quattro). . . 67-5210 motonetin listoilta. Ne oli ainoot mitä niillä sattu olee hyllyssä, joten ei päässy vertailee.
__________________
-Pauli- |
#7
|
|||
|
|||
![]()
audi 80 1.3-1.8 8/79-8/86 tai 2.0-2.2 5 syl. 9/81-8/86 takajousi 399mm pitkä 11mm lanka, kopioitu lesjöforsin kataloogista.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
-Pauli- |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Itse tuli Vitaraan rakennettua seuraavista osista sarja:
Taakse Monroen Sensatracit jotka on tarkoitettu iskarit Ford Mustangiin ( 5.0 L (302) 87-93), Arwindsonilta löytyy osanumerolla: 4505845. Kiinnikkeet ovat samat kuin vakiossa, joten menee heittämällä paikalleen. Hintaa pumpuille tuli 100 €. Ohessa on pieni vertailu, mitta kasassa/mitta auki/iskunpituus. Vitara Vakio 308/464/156 Mustang: 311/511/200 Eteen jouset Grand Vitara Turbo diesel:stä. Lesjöforsin katalogista ne löytyy osanumerolla: 40 889 09. Taakse tuli jouset samasta pirsistä, mutta jousen yläpää oli liian tiukka..... Maavaraksi noilla muutoksilla tuli runko palkeista mitattuna 30cm. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Noh niin,
Grand Vitaran jouset sai lähteä perästä ja tilalle tuli Biltemasta hankitut BMW E36 (67-536) takajouset. Äkkiä laskettuna vakio jousten jousivakio on 69-31 kg/cm ja bemmin jousissa 30-31 kg/cm. Eli aika lähellä vakio jousia ja aika hyvältähän nuo tuntuivat. Mittää noilla BMW takajousilla oli 5 cm enemmän eli juuri ne maagiset 2 tuumaa. Noilla Grand Vitara TDI:n etujousilla jousivakio oli laskennallisesti 74-79 kg/cm luokkaa, kun taas vakioilla se on 82-89kg/cm. Mittaa noilla GV:n jousilla on 3,7 cm enemmän kuin vakioilla. Eli millä tuo minun pätkä Vitaran nosto on tehty seuraavilla osilla: Takapää: Monroe Sensatrac Ford Mustang 5.0L 87-93 iskarit 4505845 Biltema BMW E36 takajouset 67-536 LesjöforsinGrand Vitara TDI:n etujouset 40 889 09 Hintaa tuolle setille tuli vajaa 300€, jolla ei saa edes offiliikeiden kauppaamia "virallisia" korotussarjojen jousia. -Jiipee |
#11
|
|||
|
|||
![]()
"Äkkiä laskettuna vakio jousten jousivakio on 69-31 kg/cm ja bemmin jousissa 30-31 kg/cm"
Tarkoitus oli kirjoittaa; Äkkiä laskettuna vakio jousten jousivakio on 29-31 kg/cm ja bemmin jousissa 30-31 kg/cm -Jiipee |
#12
|
||||
|
||||
![]()
JiiPee, laitappas taas muistutuksena se jousivakion laskentakaava esille. Joskus tein exel taulukon jousivakioille mutta olen hukannut sen(kin)
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
mulla on uusia farmari avensiksen jousia vahvistettumalli.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Pituus, ulkohalkaisija, langan paksuus, kierrokset?
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Mites tuo jousivakio suhteutetaan auton painoon?
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa on kaava, jolla saa laskennallisen jousivakion kun ymppää tämän kaavan exceliin:
=(78500*(A1^4))/(8*C1*((B1-A1)^3))/9,80665*10 A1 = Jousilangan halkaisija B1 = Jousen ulkohalkaisija C1 = Jousen aktiivisten "Kierteiden" määrä Kun kaavaan syöttää tiedot millimetreinä, niin tulos on kg/cm. Jousivakion laskeminen on teoreettista puhaa, joten kannattaa haarukoida tulos noilla jousen kierteiden määrillä. Esim jos laskee orkkis jousista 6 kierrettä, niin lisää ja vähentää tuohon 0.5 kierrettä niin silloin voi jo alkaa tekemään sivistyneitä arvauksia. Ainoa neuvo tuohon suhteutukseen on se, että jos ajoneuvoon lisätään rompetta perään tai keulaan, jousitus painuu kuormasta enemmän. Jos tilanne ei tyydytä, niin on syytä alkaa arpomaan jäykempiä jousia. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Entäs mitäs jousia ootte laittaneet etupäähän?
Jarcca oli laittanut jotkut accordin jouset.mistähän vuosimallista? Muita ehdotuksia? |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on samat audin jouset edessä ja takana.
__________________
-Pauli- |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Kiinnostais tietää mitä audin jousilla tehtävään korotukseen tarvitaan, kuten esim. mitkä iskarit ovat hyvät näiden ko. jousien kanssa??? Korotuksen ei tartteis olla kovin suuri esim 30 - 40mm jotta saa noiden mutikoiden ja lokareiden väliin vähän vakiota enemmän pelivaraa.
Pätkä Vituran rakentelua ois suunnitteilla, joten eri vaihtoehdot kiinnostaa... Kiitos ja kumarrus ![]() |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on Samuraissa edessä -85vm Starletin takajouset ja takana -83vm Fiestan takajouset. Samurain omiin kierrejousiin verrattuna aikalailla sama jäykkyys perstuntumalla ja korottaa jonkun verran (hillitysti pari senttiä). Audi 80 jouset oli edessä, mutta heitin ne lepikkoon kun olivat niin älyttömän jäykät.
Samurain orkkisetujousessa on kierteitä 7kpl, pituus 295mm (käytetty), ulkohalkaisija 91mm ja langan paksuus 9mm Orkkistakajousesta kierteitä en muistanut laskea, mutta pituus 295mm (käytetty), halkaisija 93/103mm (yläpää muistaakseni leveämpi) ja langan paksuus 10mm
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty M: SUZUKIIN LEVYJARRUT TAAKSE | sakari65 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 39 | 06.11.2016 12:33 |
O : Suzuki Sj turvavyöt taakse ja pakarin jouset | finvalp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 31.10.2006 09:27 |
mitkä on parhaat jouset BJ-40? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.12.2005 21:11 |
Mitkä koneet Suzukiin? | Gemari | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 20.05.2005 13:34 |
Mitkä max.gummet suzukiin? | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 21.11.2003 10:23 |