Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.09.2012, 14:50
Temutin Temutin ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.124
Perusasetus

Jeep cherokee vm-89 budjettivehkeen tekoa...


Tuli hommattua tollanen vehje kun halvalla sai taas pihan täytteeks.. sen verta mätää takapäässä ettei jaksa ruveta hitsilee leima kuntoon ainakaan nyt heti, mutta mettässä sitä vois käydä kokeilee vähäsen.. onko ideoita miten ja mistä ja millein toteuttaisin siihen korotutusta pikkasen että saa isommat fillarit alle.. ??

ajatuksena oli että eteen laittaisi kierrejousiin jonku korotuspalan ja sama takalehdille.. (takalehdet kyllä aikas väsähtäneet) ja ottais vakaajat pois.. ja tosiaan jos 2" nostais ni varmaan tarvii iskaritkin laittaa pidemmät..

sen verta selaillu tätä sivua että 2" on vissiin mahdollista nostella vakio tukivarsilla??

jos on tarjota halvalla tähän hommaan osia nii ihmeessä tarjoamaan tosiaan yritettän mennä mahdollisimman pienellä budjetilla.. (renkaat ja-tai vanteita myös haussa).

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.09.2012, 19:36
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Vakiotukivarsilla voi korotella 4,5" asti ja jotkut on ainakin jenkkifoorumeiden mukaan rakentanu niillä yli 5" korotuksiakin. Alkaa vaan tulemaan kaikenlaisia ongelmia, joihin tarvitsee runsaasti lisäosia, joiden hinta kiipeää äkkiä kunnollisen korotussarjan tasolle.

3" korotus on aika turvallinen tehdä muuten täysin vakion alustan kanssa. Mitään muita osia ei välttämättä tarvitse, kuin ne korotuspalat.
Alustan toimivuuden parantamiseksi voi kyllä sitten tehdä paljonkin sitä mukaa kun budjetti antaa periksi.

Jos takajouset on väsyt, niin hommaa suosiolla uudet lehdet taakse (vaikka ne 3" korottavat, niin ei heti tarvitse uusia)! Väsyneet ei kauaa rymytystä kestä eikä pelkät lisälehdet niistä enää toimivia saa.

Vakaajat voi ottaa pois, kunhan säästää sen etuvakaajan katsurin ihmeteltäväksi kun leimalle viet.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.09.2012, 19:57
Jii:n Avatar
Jii Jii ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.07.09
Sijainti: Joroinen/Kuvansi
Viestit: 158
Perusasetus

Kun modaa takaa iskareiden kiinnitykset akselista ylemmas ja tekee eteen iskareillekin spacerit rhs-palkista ni saastyy nekin rahat... (sori skandi nappis viela hukassa kiinan halpis tabletissa)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.09.2012, 18:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
Vakiotukivarsilla voi korotella 4,5" asti
Varmasti voi, mutta vakiotukivarsien kanssa tuollaisella korotuksella ei voi kyllä olettaa minkään osa- alueen toimivan oikein mitenkään kunnolla. Maantiekäytös on kamala niin mukavuuden kuin ajettavuuden osalta, metsässä ulosjoustot jää pahasti vajaaksi kun alatukivarret ottaa jousipetiin kiinni, etuakseli on aivan liian takana, caster- ja pinion- kulmat on aivan päin helvettiä ja tukivarsien jyrkkien kulmien takia auto ei oikeintahdo kiivetä kivien yms. yli ..puhumattakaan siitä että kun kulmat jyrkkenee niin orkkistukivarret vääntyy entistäkin helpommin

Toisin sanoen, jos budjetilla menee, niin pitämällä korotuksen siinä 2" huitteilla ja leikkelemällä peltejä että saa isommille renkaille tilaa toimii helvetisti paremmin


Lainaus:
3" korotus on aika turvallinen tehdä muuten täysin vakion alustan kanssa. Mitään muita osia ei välttämättä tarvitse, kuin ne korotuspalat.
Alustan toimivuuden parantamiseksi voi kyllä sitten tehdä paljonkin sitä mukaa kun budjetti antaa periksi.
Jeps, 3" asti homma jokseenkin toimii helpohkosti ja halvalla ilman, että mikään ei oikeastaan enää toimisi.. ja tuo on hyvinkin totta että alustan toimivuudelle voi tehdä vaikka mitä jälkikäteen.

Kuten tuossa yllä todettiin, jo valmiiksi väsähtäneisiin ja heikkoihin Xj:n takajousiin EI kannata korotuspaloja laittaa. Ota suosiolla taakse uudet korottavat pakat, edessä korotuspaloilla pärjää ihan hyvin kun ei älyttömiä paloja pistä yläpuolelle
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.09.2012, 14:11
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Tuolta: http://jeep-xj.info/
...löytyy vinkkejä erilaisiin budjettikorotuksiin, ainakin jos on rautaa ja sähköliimain käytössä. Tonnilla taitaa vieläkin saada 3" korotusta uusilla jousilla ja iskareilla.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.09.2012, 19:29
Temutin Temutin ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.124
Perusasetus

Tuossa linkissä on sitä jotain.. kiitoksia siitä...
eteen on nyt tulossa 2" palikat ja suunnittelinkin jo tuossa että nosta iskarin paikkaa vaan akselissa edessä.. vai mahtaako olla tarvista???? n. 60cm oli vakio iskari pitkä.. vakio jousi oli N. 45cm pitkä..

poikien kanssa pähkäiltiin jottaTaakse kanssa tuossa on nyt kaksi vaihtoehtoa.. tuo iskari nosto näytti sen verta hyvälle että tehdään se sinne varmaan riittää nuo vakioiskarit tuolla muutaman tuuman nostolla..
?? mutta jousitukseen.. joko 60mm palikka kylmästi siihen väliin (vaikka se näyttääkin olevan surkea idea) tai sitten heräsi sellanen jos ottais lehtiä pois ja laittais kierrejouset ja hakis sen noston niillä...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.09.2012, 19:32
Temutin Temutin ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.124
Perusasetus

niin ja tuolla 2" nostolla luulisi mahtuvan 31" fillarit pyörimään??
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.09.2012, 22:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Ei mahdu kunnolla, jollet joko rajoita sisäänjoustoa tai leikkele kaaria isommiksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.09.2012, 13:16
Temutin Temutin ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.124
Perusasetus

Ok. Täytyy varmaan rajottaa sitä sitten.. u-pultit varmaan joutuu teettää? Vau onko valmiita tiedossa.. Akseliputki oli muistaakseni 67mm ja uun pitäis olla 250-300mm pitkä nopeesti mitattuna.. Täällä lahdessa pitäis olla saksalassa joku jousitakomo että sinne taitaa jalat viedä...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.09.2012, 13:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Mikset vähän avarra kaaria? Takana rajoitat joustot siihen että latit ei taivu yli; jos on paskat pakat niin ne varmaan on jo valmiiksi silleen edessä rajoitat joustoa vain jos on pakko (hoituu kätevästi jääkiekolla akselin jousipetiin), eli niin ettei iskarit pääse pohjaamaan.

31" renkaat menee kyllä pyöränkoteloihin ihan loistavasti, mutta lokarien pelti tulee edessä vastaan.. pois vaan mitä tarttee ja vähän siirtää levikettä korkeammalle
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.09.2012, 18:49
Temutin Temutin ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.124
Perusasetus

ei se kaaren avartaminenkaan oo pois suljettu..
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.09.2012, 19:50
Temutin Temutin ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.124
Perusasetus

no nyt on kaarta avarettu edestä viel laikkaamatta mut takaa on tehty, laikkasin levikkeen kiinnitys reikiin asti tai siis nekin läks.. katotaan miten riittää.. ja tulihan tuo hitsattua ja palkkihelmaa yms lähti vähän lapasesta (tosin mig hajos tänään maanantain kunniaks ja deathlinee ei oo hirveesti aikaa))

.. tuossa korotuksen yhteydessä huomasin että takakartaanin nivel on väljä ja on myös väljäksi mennyt kiinnikkeista "u-joint fastener" saakos noita uusia kun on melkein kulunut pultin kohdalta läpi?? vai mitä tehdä??
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.09.2012, 20:25
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Temutin Näytä viesti
.. tuossa korotuksen yhteydessä huomasin että takakartaanin nivel on väljä ja on myös väljäksi mennyt kiinnikkeista "u-joint fastener" saakos noita uusia kun on melkein kulunut pultin kohdalta läpi?? vai mitä tehdä??
Näitten hommaamiseen on ainakin kaks tosi helppoo vaihtoehtoo vähän sen mukaan mitä haluu tukee ja mitä maksuvälineitä ja kielitaitoja on taskussa:

Autohuolto Jamant, koto-Suomen Espoossa.
Neuvoo ja osaa tietää ulkoa osat mitkä käy ja hyllyssä on suoraan paljon.
http://www.jamant.fi/

Rock Auto, ison veden takana.
Eipä juuri neuvo, osat on listalla vuosimalleittain ja jos käy ristiin ni sun pitää ite tietää se, tai jos just sun autossa on eri osa kun ämörickäläisten taulukoissa niin taas sun pitää ite tietää. Vaatii PayPalin tai jonkin luottokortin. Edukas pikkuosissa ja kulutusrojussa. Tulpat maksaa egen kipale ja sitä rataa. Ristiniveliä saa femmalla.
http://www.rockauto.com/

Muitakin tietty on, mutta noin kotimaisella kielellä palveltuna esim US Parts tietää hemmetisti vähemmän ja on paljon kalliimpi. Isommissa palikoissa ulkomailta tilaaminen kannattaa laskee tarkemmin ja joskus on halvempaa hommata lähinurkilta. Tulliselvitys kandee tehä netissä jos tilaa kaukamailta.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.09.2012, 08:10
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Temutin Näytä viesti
takakartaanin nivel on väljä ja on myös väljäksi mennyt kiinnikkeista "u-joint fastener" saakos noita uusia kun on melkein kulunut pultin kohdalta läpi??
Siis tuo: http://www.jamant.fi/pantasarja-cro4006698k-p-2112.html , ristikoita on ainakin kaksi vaihtoehtoa, riippuen, onko kardaanin puoleiset kupit lukittu sisäpuolisella vai ulkopuolisella lukituksella; ulkopuolinen, yleisempi kuin toi toinen: http://www.jamant.fi/ristinivel-xjmj...750-p-772.html ja sisäpuolinen, harvinaisempi, sitä en nyt suoraan taas löydä, tarvittaessa löytyy kyllä...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 06.10.2012, 18:10
Temutin Temutin ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.124
Perusasetus

Nonnii tulipahan käytyä tälläkin retrossa.. takapakkoihi vaihdeltii vielä lateja 3 tuntia ennen kisaa.. 3 rastin jälkeen meni kumesta runko ja takapakat antatu.. Mutta oli ihan hauskaa tuli koeponnistettua vehje ja tästä on hyvä jatkaa ja tehdä paremin toimiva takapää.. :-) tuli myös kuitenkin leimattua tuo samalla ja ajelut maastossa oli ensimmäiset meikäläiselle..
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 06.10.2012, 18:14
Temutin Temutin ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.12.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.124
Perusasetus

Takakardaania joutu myös jatkamaan ei pysyny paikoillaa? 60mm palar takana ja todellakin kuolleet lehdet.. Onko normaali toimenpide?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Videon tekoa ja kokoamista? ImacInnes Chit-Chat 18 24.04.2014 07:55
kestävää tekoa k81 Linkit 0 18.02.2009 17:34
safarireitin tekoa eestissä myllis Tapahtumat 9 01.06.2006 16:45
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
Patrollin soa tekoa tapsa4x4 Tekniikka & Jutustelu 9 03.04.2005 18:56


Sivu luotu: 00:31 (GMT +2).