![]() |
Jeep cherokee vm-89 budjettivehkeen tekoa...
Tuli hommattua tollanen vehje kun halvalla sai taas pihan täytteeks.. sen verta mätää takapäässä ettei jaksa ruveta hitsilee leima kuntoon ainakaan nyt heti, mutta mettässä sitä vois käydä kokeilee vähäsen.. onko ideoita miten ja mistä ja millein toteuttaisin siihen korotutusta pikkasen että saa isommat fillarit alle.. ??
ajatuksena oli että eteen laittaisi kierrejousiin jonku korotuspalan ja sama takalehdille.. (takalehdet kyllä aikas väsähtäneet) ja ottais vakaajat pois.. ja tosiaan jos 2" nostais ni varmaan tarvii iskaritkin laittaa pidemmät.. sen verta selaillu tätä sivua että 2" on vissiin mahdollista nostella vakio tukivarsilla?? jos on tarjota halvalla tähän hommaan osia nii ihmeessä tarjoamaan tosiaan yritettän mennä mahdollisimman pienellä budjetilla.. (renkaat ja-tai vanteita myös haussa). |
Vakiotukivarsilla voi korotella 4,5" asti ja jotkut on ainakin jenkkifoorumeiden mukaan rakentanu niillä yli 5" korotuksiakin. Alkaa vaan tulemaan kaikenlaisia ongelmia, joihin tarvitsee runsaasti lisäosia, joiden hinta kiipeää äkkiä kunnollisen korotussarjan tasolle.
3" korotus on aika turvallinen tehdä muuten täysin vakion alustan kanssa. Mitään muita osia ei välttämättä tarvitse, kuin ne korotuspalat. Alustan toimivuuden parantamiseksi voi kyllä sitten tehdä paljonkin sitä mukaa kun budjetti antaa periksi. Jos takajouset on väsyt, niin hommaa suosiolla uudet lehdet taakse (vaikka ne 3" korottavat, niin ei heti tarvitse uusia)! Väsyneet ei kauaa rymytystä kestä eikä pelkät lisälehdet niistä enää toimivia saa. Vakaajat voi ottaa pois, kunhan säästää sen etuvakaajan katsurin ihmeteltäväksi kun leimalle viet. |
Kun modaa takaa iskareiden kiinnitykset akselista ylemmas ja tekee eteen iskareillekin spacerit rhs-palkista ni saastyy nekin rahat... (sori skandi nappis viela hukassa kiinan halpis tabletissa)
|
Lainaus:
Toisin sanoen, jos budjetilla menee, niin pitämällä korotuksen siinä 2" huitteilla ja leikkelemällä peltejä että saa isommille renkaille tilaa toimii helvetisti paremmin :) Lainaus:
Kuten tuossa yllä todettiin, jo valmiiksi väsähtäneisiin ja heikkoihin Xj:n takajousiin EI kannata korotuspaloja laittaa. Ota suosiolla taakse uudet korottavat pakat, edessä korotuspaloilla pärjää ihan hyvin kun ei älyttömiä paloja pistä yläpuolelle :) |
Tuolta: http://jeep-xj.info/
...löytyy vinkkejä erilaisiin budjettikorotuksiin, ainakin jos on rautaa ja sähköliimain käytössä. Tonnilla taitaa vieläkin saada 3" korotusta uusilla jousilla ja iskareilla. |
Tuossa linkissä on sitä jotain.. kiitoksia siitä...
eteen on nyt tulossa 2" palikat ja suunnittelinkin jo tuossa että nosta iskarin paikkaa vaan akselissa edessä.. vai mahtaako olla tarvista???? n. 60cm oli vakio iskari pitkä.. vakio jousi oli N. 45cm pitkä.. poikien kanssa pähkäiltiin jottaTaakse kanssa tuossa on nyt kaksi vaihtoehtoa.. tuo iskari nosto näytti sen verta hyvälle että tehdään se sinne varmaan riittää nuo vakioiskarit tuolla muutaman tuuman nostolla.. ?? mutta jousitukseen.. joko 60mm palikka kylmästi siihen väliin (vaikka se näyttääkin olevan surkea idea) tai sitten heräsi sellanen jos ottais lehtiä pois ja laittais kierrejouset ja hakis sen noston niillä... |
niin ja tuolla 2" nostolla luulisi mahtuvan 31" fillarit pyörimään??
|
Ei mahdu kunnolla, jollet joko rajoita sisäänjoustoa tai leikkele kaaria isommiksi.
|
Ok. Täytyy varmaan rajottaa sitä sitten.. u-pultit varmaan joutuu teettää? Vau onko valmiita tiedossa.. Akseliputki oli muistaakseni 67mm ja uun pitäis olla 250-300mm pitkä nopeesti mitattuna.. Täällä lahdessa pitäis olla saksalassa joku jousitakomo että sinne taitaa jalat viedä...
|
Mikset vähän avarra kaaria? Takana rajoitat joustot siihen että latit ei taivu yli; jos on paskat pakat niin ne varmaan on jo valmiiksi silleen :D edessä rajoitat joustoa vain jos on pakko (hoituu kätevästi jääkiekolla akselin jousipetiin), eli niin ettei iskarit pääse pohjaamaan.
31" renkaat menee kyllä pyöränkoteloihin ihan loistavasti, mutta lokarien pelti tulee edessä vastaan.. pois vaan mitä tarttee ja vähän siirtää levikettä korkeammalle :) |
ei se kaaren avartaminenkaan oo pois suljettu..
|
no nyt on kaarta avarettu edestä viel laikkaamatta mut takaa on tehty, laikkasin levikkeen kiinnitys reikiin asti tai siis nekin läks.. katotaan miten riittää.. ja tulihan tuo hitsattua ja palkkihelmaa yms lähti vähän lapasesta (tosin mig hajos tänään maanantain kunniaks ja deathlinee ei oo hirveesti aikaa))
.. tuossa korotuksen yhteydessä huomasin että takakartaanin nivel on väljä ja on myös väljäksi mennyt kiinnikkeista "u-joint fastener" saakos noita uusia kun on melkein kulunut pultin kohdalta läpi?? vai mitä tehdä?? |
Lainaus:
Autohuolto Jamant, koto-Suomen Espoossa. Neuvoo ja osaa tietää ulkoa osat mitkä käy ja hyllyssä on suoraan paljon. http://www.jamant.fi/ Rock Auto, ison veden takana. Eipä juuri neuvo, osat on listalla vuosimalleittain ja jos käy ristiin ni sun pitää ite tietää se, tai jos just sun autossa on eri osa kun ämörickäläisten taulukoissa niin taas sun pitää ite tietää. Vaatii PayPalin tai jonkin luottokortin. Edukas pikkuosissa ja kulutusrojussa. Tulpat maksaa egen kipale ja sitä rataa. Ristiniveliä saa femmalla. http://www.rockauto.com/ Muitakin tietty on, mutta noin kotimaisella kielellä palveltuna esim US Parts tietää hemmetisti vähemmän ja on paljon kalliimpi. Isommissa palikoissa ulkomailta tilaaminen kannattaa laskee tarkemmin ja joskus on halvempaa hommata lähinurkilta. Tulliselvitys kandee tehä netissä jos tilaa kaukamailta. |
Lainaus:
|
Nonnii tulipahan käytyä tälläkin retrossa.. takapakkoihi vaihdeltii vielä lateja 3 tuntia ennen kisaa.. 3 rastin jälkeen meni kumesta runko ja takapakat antatu.. Mutta oli ihan hauskaa tuli koeponnistettua vehje ja tästä on hyvä jatkaa ja tehdä paremin toimiva takapää.. :-) tuli myös kuitenkin leimattua tuo samalla ja ajelut maastossa oli ensimmäiset meikäläiselle..
|
Takakardaania joutu myös jatkamaan ei pysyny paikoillaa? 60mm palar takana ja todellakin kuolleet lehdet.. Onko normaali toimenpide?
|
Sivu luotu: 11:29 (GMT +2). |