Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.05.2005, 18:59
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

rangen jarrut


roover miehet hoe! onko rangen jarrujen ilmaamisessa joku jippo? ko ei tunnu ilmat lähtevän njormaalilla polje/ilmaruuvi auki konstilla,pääsylinterin kumit on uutet samoin pyörien sylinterien kumit ja männät,levyt palat on ok- mut ei vaan jarruta? auto vm.-79





Note! This message was posted anonymously!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.05.2005, 19:17
offbros offbros ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.04
Sijainti: helsinki, Finland.
Viestit: 168
Perusasetus

Joskus tappelin saman ongelman kanssa silloin auttoi kun avasin oikealla edessä moottorin vieressä olevan haarottimen letkuja, siitä lähtee johto on kai jonkunlainen paineen tunnistava varotus palikka. anna nesteen valua hetken aikaa ja jos ei tuu polje hitaasti poljinta.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.05.2005, 00:24
T€€MU:n Avatar
T€€MU T€€MU ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Kurikka, Finland.
Viestit: 1.944
Perusasetus

wanahat jarruletkut ovat suattaneet turvota
nesteen läpipääsemättömiksi.. vanhoona tuloo meille samanmoosia oireeta verisuoniiihin...

*pres play on the tape*
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.05.2005, 16:58
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kyllä se onnistuu sillä konstilla mutta voi olla vaikea saada alkuun kun pääsylkky on täynnä ilmaaa. Huomasithan että pääsylinterissä on yksi kumi eripäin kun muut.Etupyörät pitää ilmata oikeassa järjestyksessä,muistaakseni sivuroput ensin ja päältä viimeksi,en nyt voi tarkistaa kun kirja on tallilla.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.05.2005, 19:56
ozi ozi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 13.05.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 21
Perusasetus

[quote]
roover miehet hoe! onko rangen jarrujen ilmaamisessa joku jippo? ko ei tunnu ilmat lähtevän njormaalilla polje/ilmaruuvi auki konstilla,pääsylinterin kumit on uutet samoin pyörien sylinterien kumit ja männät,levyt palat on ok- mut ei vaan jarruta? auto vm.-79

jou! nytpäse ränts rooveri jotennii jo jarruttaa,oli piäjarru ja apujarrupiirin letkut vähä ristiinkytketty etu oikialla ja ilimoo huarottimessa(saatananmoinen revohka)polettiin jarrupolinta ku urkuharmoonia kansakoulun uamunavvaaksessa- minä kiitän ja ylistän herroja offbros,6lpk,että anonyymi, vinkkilöistä!





Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.01.2010, 07:10
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Lainaisin hieman tätä topiccia... jos tietäjiä osuisi kohdalle.

Kyseessä siis ylöjärveltä haettu vihreä range jeepin akseleilla.

Vaihdoin taakse jarrukengät ja as. sarjan... letkuja en siis aukonut, kiristin kylläkin molemmilta puolilta sylkyille tulevia letkuja.
Liinat on mielestäni säädetty tarpeeksi lähelle, rummun kun pistää paikoilleen niin mahtuuu hieman elämäään liinojen ympärillä.
Auto käynnissä poljin vaan menee pohjaan lähes tunnotta, takajarruja ilmailtiin niin vasemman puoleista ilmatessa poljin tuntuu menevän normaalisti pohjaan kun kaveri aukasee ropun. Oikealla puolelle taas ruuvin auettua poljin ei painu kuin sentin jonka jälkeen jo pohjassa.

Ulkoisia vuotoja ei näy... en keksi muuta kuin pääsylkän kumit? Onko millaset vaihtaa?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.01.2010, 21:40
nixu:n Avatar
nixu nixu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.09.05
Sijainti: pohjois-savo, Finland.
Viestit: 137
Perusasetus

Ei ne pääsyl kumit oo pahat vaihtaa, kun kahtoo että tulevat oikeinpäin. Siis se yksi kumi "väärinpäin". Uudesta (paddokilta tilattu) rangen pääsylinteristäkin löytyi rikkinäinen kumi kun ei lähtenyt toimimaan, lienevät särkeneet tehtaalla. --> turha luottaa uuteenkaan osaan!

Ilmaukseen pikkuvinkki:
Paineilmaa korkin reiästä, sitten ilmausruuveja auki. Välillä varmistaa ettei neste pääse loppumaan säiliöstä. Ei tarvii pumpata eikä veivata.

Paineilman laitto onnistuu helposti kun poraa korkkiin tubeles venttiilille sopivan reiän ja vetää tubeless venttiiliilin paikalleen. Muovisäiliöön ei kauheita paineita kannata laittaa, joten kannattaa ruuvata letkupaine kompurasta max 1bar? ettei räjäytä säiliötä silmilleen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.01.2010, 21:54
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Lainaisin hieman tätä topiccia... jos tietäjiä osuisi kohdalle.

Kyseessä siis ylöjärveltä haettu vihreä range jeepin akseleilla.

Vaihdoin taakse jarrukengät ja as. sarjan... letkuja en siis aukonut, kiristin kylläkin molemmilta puolilta sylkyille tulevia letkuja.
Liinat on mielestäni säädetty tarpeeksi lähelle, rummun kun pistää paikoilleen niin mahtuuu hieman elämäään liinojen ympärillä.
Auto käynnissä poljin vaan menee pohjaan lähes tunnotta, takajarruja ilmailtiin niin vasemman puoleista ilmatessa poljin tuntuu menevän normaalisti pohjaan kun kaveri aukasee ropun. Oikealla puolelle taas ruuvin auettua poljin ei painu kuin sentin jonka jälkeen jo pohjassa.

Ulkoisia vuotoja ei näy... en keksi muuta kuin pääsylkän kumit? Onko millaset vaihtaa?
Ei oo pahat vaihtaa. Mä oon ne siihen joskus joutunut vaihtaan. Ajallisesti pääsylinterien kumien ei pitäs olla vielä kypsät, mutta mistäpä tuota koskaan tietää. Irroitus menee suunilleen seuraavasti. Jarruputket irti pääsylinteristä ja pääsylinteri lähtee irti kahdella pultilla tehostajasta. Pääsylinterin sisältä lukkosokka irti ja sit onkin männät/jouset sylissä. Muistaakseni eka mäntä ja jousi pari tuli ulos aika vauhdikkaasti.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.01.2010, 22:11
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

juuu aika ripeesti tuli eka mäntä...

osaatkin kertoa että saako tuohon yksilöön kuinka hyviä jarruja, leima setä tahto että näytetään jarruja uudestaan. apparin takajarru, kengät on uudet.

Ongelma on se et jarrupoljin painuu pohjaan ilmaa ei tule... ulkosia vuotoja ei näy... en ymmärrä mikä mättää.
Voisko kengät olla liian kaukana? Niitä ei taida päästä ulkoa päin säätämään? Olikohan säätöreijät peitossa?

toisessa, ei siis ensimmäisessä männässä oli ensimmäinen tiiviste todella väljä... hölskyvä suorastaan. Sarjan mukana tuli samanmuotoinen mutta ei väljä joten laitoin sen sinne. Pitääköhän sen tiivisteen olla niin väljä?


Oletko vaihtanut koskaan takasylintereitä?


jarruissa muuten oli hieman kuraa, liekko joskus jouduttu ajamaan jossain huonolla tiellä?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/15012010149.jpg

apparinpuolen takapyörän laakeri kohtuu loppu, huomatkaa väli akselin ja stefan välillä
Otin tuon levyn pois, ei näkyny mitään kivaa, miten tuo lähtee siitä purkaantumaan lisää kun rupean laakeria vaihtamaan?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/16012010154.jpg

vasemmanpuoleisesta palasta "puuttuu" aika paljon pintaa, ed. paloissa oli hieman enempi. Kai tuo noin kuuluu olla?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/16012010155.jpg
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.01.2010, 22:14
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

oiskos nyt kuitenkin niin, että alkup pääsylkyn isku ei riitä rumpujarruille, rangessahan lienee alunperin levyt aina takana...

ei muuta kuin toista sylkkyä sovittelemaan jollei repairkitti auta,,,
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.01.2010, 22:44
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
oiskos nyt kuitenkin niin, että alkup pääsylkyn isku ei riitä rumpujarruille, rangessahan lienee alunperin levyt aina takana...

ei muuta kuin toista sylkkyä sovittelemaan jollei repairkitti auta,,,
Hyvin riittää moggiakseleiden jarruillekkin. Silloin akseleita asentaessa vertailin sylkkyjen kokoa ja rangessa taisi olla tuuma ja unimogissa 25mm vai olikohanse toisinpäin?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.01.2010, 23:02
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Hyvin riittää moggiakseleiden jarruillekkin. Silloin akseleita asentaessa vertailin sylkkyjen kokoa ja rangessa taisi olla tuuma ja unimogissa 25mm vai olikohanse toisinpäin?

ok - mulla vaan stRangessa ei meinannu volvoakseleilla takajarruja aina löytyä... jotta siitä tämä pohdiskelu
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.01.2010, 23:20
puikkis:n Avatar
puikkis puikkis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.10.04
Sijainti: Helsinki, .
Viestit: 157
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Lainaisin hieman tätä topiccia... jos tietäjiä osuisi kohdalle.

Kyseessä siis ylöjärveltä haettu vihreä range jeepin akseleilla.

Vaihdoin taakse jarrukengät ja as. sarjan... letkuja en siis aukonut, kiristin kylläkin molemmilta puolilta sylkyille tulevia letkuja.
Liinat on mielestäni säädetty tarpeeksi lähelle, rummun kun pistää paikoilleen niin mahtuuu hieman elämäään liinojen ympärillä.
Auto käynnissä poljin vaan menee pohjaan lähes tunnotta, takajarruja ilmailtiin niin vasemman puoleista ilmatessa poljin tuntuu menevän normaalisti pohjaan kun kaveri aukasee ropun. Oikealla puolelle taas ruuvin auettua poljin ei painu kuin sentin jonka jälkeen jo pohjassa.

Ulkoisia vuotoja ei näy... en keksi muuta kuin pääsylkän kumit? Onko millaset vaihtaa?
Oikeaalla puolella joku nyt ahistaa, Ota ilmaruuvi kokonaan pois ja pumppaa nestettä kunnolla, meneekö poljin nyt pohjaan? Onko välissä joku paineenrajoitusventtiili?
Ota oikealta takajarrusylkältä putki pois ja varmista, että neste tulee kunnolla joka polkaisulla.
Avaa se jarrusylkkä ja kaikki osat pöydälle.

Jos auto käynnissä poljin menee pohjaan tunnotta, ja kun oikea ruuvi avataan, niin polkimen tulee edelleen mennä pohjaan tunnotta ja vähän enemmänkin.
Ihan ekaks ota se oikean puolen ruuvi pois ja paina kunnolla. Pitää mennä pohjaan ja kovaa. Muuten on putki jostain tukossa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.01.2010, 22:40
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
juuu aika ripeesti tuli eka mäntä...

osaatkin kertoa että saako tuohon yksilöön kuinka hyviä jarruja, leima setä tahto että näytetään jarruja uudestaan. apparin takajarru, kengät on uudet.

Ongelma on se et jarrupoljin painuu pohjaan ilmaa ei tule... ulkosia vuotoja ei näy... en ymmärrä mikä mättää.
Voisko kengät olla liian kaukana? Niitä ei taida päästä ulkoa päin säätämään? Olikohan säätöreijät peitossa?

toisessa, ei siis ensimmäisessä männässä oli ensimmäinen tiiviste todella väljä... hölskyvä suorastaan. Sarjan mukana tuli samanmuotoinen mutta ei väljä joten laitoin sen sinne. Pitääköhän sen tiivisteen olla niin väljä?

Oletko vaihtanut koskaan takasylintereitä?
Kyllä mulla siinä ihan ok jarrut oli aina. Katsatuksessa ei koskaan pompannu jarruista. Joka vuosi en ees takajarruja leimalle säätänyt.
Kyllä niitä kenkiä pääsee säätään ulkokautta. Sen säätöpyörän takana jarrukilvessa on ruuvarin mentävä reikä mistä pääsee pyöritteleen.

Omasta mielestä tiiviste ja väljyys ei sovi yksiin ja en usko että kuuluu olla niin.
Takasylinterit muistaakseni käytin auki ja putsasin, mutta ei sitten muuta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
jarruissa muuten oli hieman kuraa, liekko joskus jouduttu ajamaan jossain huonolla tiellä?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/15012010149.jpg
Joskus ehkä oon ajanut huonolla tiellä. Offiakin joskus vaan vahingossa

Tainnu paskat tulla rumpuun juurikin tuolta kyseiseltä reissulta. Toiseen suuntaan ajettaessa se suolerva sinne takaluukkuunkin hiipi.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
apparinpuolen takapyörän laakeri kohtuu loppu, huomatkaa väli akselin ja stefan välillä
Otin tuon levyn pois, ei näkyny mitään kivaa, miten tuo lähtee siitä purkaantumaan lisää kun rupean laakeria vaihtamaan?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/16012010154.jpg
Tuon levyn jälkeen vetaria pitää paikallaan vetarin ulompi stefa. Rengas parilla pultilla kiinni vetariin ja kiskasee renkaasta, niin pitäs vetarin lähtee. Oon tuolta myös ite kaivellut neliön muotoisia rullalaakereita. Ne piti pyöriessään melko pahaa ääntä.
Jos ei huvita maksaa kovasti noista ulommista pyörän laakereista ja stefasta, niin hakee moponetistä muistaakseni 200 sarjan Volvon peränlaakerit. Laakeri, krymppi ja ulompi stefa on ihan passelit. Akselin sisempi stefa ei oo volvosta passeli.
Aikanaan halvempi sarja moponetissä oli Timkenin tekemä ja kalliimpi SKFän. Tiedä siittä sitten mitä nykyään tarjolla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
vasemmanpuoleisesta palasta "puuttuu" aika paljon pintaa, ed. paloissa oli hieman enempi. Kai tuo noin kuuluu olla?
http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/16012010155.jpg
Kyllä kait jos tommosen paketin on 44:seen myyneet.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.01.2010, 11:45
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

kiitoksia vinkeistä, meinasin tossa että pistän lukkopihdeillä takajarrut letkuja lukkooon... niin näkee varmaan jos liinat on liian kaukana. Jos poljin ei lukkopihtien kanssa mene pohjaan ni tarkottaa aika pitkälti että vika on takana, ja ja varmaan kengät liian kaukana, rupee ite jo epäileen sitä... kun loppuuu ideat kesken.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.01.2010, 23:40
ippemattsson ippemattsson ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.01.10
Sijainti: H:ki
Viestit: 25
Perusasetus

Meidän Rangessa ei meinannut pääsylkyn tiivisteiden vaihdon jälkeen tulla jarruja millään, tiiviste oli menettänyt palan asentaessa, samoin teki vanha tiiviste sitä laitettaessa, ratkaisuna oli uusi pääsylkky, paddockilta 69.03€ + rahti (15£), ei hirveästi huvittanut hakea toista korjaussarjaa enää...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 24.01.2010, 10:43
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

jooo... en tiedä tänään taas pulaan, nyt liinoja kiristetty niin että rummut on paikallaan... ei apua.
jotn tars keksiä...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj:n jarrut Tekniikka & Jutustelu 6 11.08.2007 13:35
jarrut ja pyh Cental73 Tekniikka & Jutustelu 3 25.04.2006 18:44
"jarrut" -> Jarrut? (kuvia) Paavo Tekniikka & Jutustelu 20 12.12.2005 15:21
BJ 40/42 jarrut? MHS Tekniikka & Jutustelu 5 09.02.2005 23:16
Jeepin jarrut HEKULIINI Tekniikka & Jutustelu 9 14.07.2004 12:47


Sivu luotu: 22:09 (GMT +2).