Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.12.2009, 19:01
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

6x6 normimaasturiin


Onko kukaan toteuttanu tollasta 6x6 muutosta
mihinkään vekottimeen? Jotain linjoilla 1 ylimääränen
jakolaatikko+1ylimääränen taka-akseli+ 2 takakardaania
+ jonkinlainen keinuteliviritys mallia mäyris tms?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.12.2009, 19:22
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ainakin pari kipaletta on toki suomessa tehty.
Tuossa yksi versio, http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40778

Lisäksi ihan kilvissä pari land cruiseria.

Itellä kanssa ois salaisena fantasiana tehä jostain HJ:n ruoskasta 6x6.

Ainakin yksi on toteutettu niin, että jakiksen pääakselille (laatikosta tuleva akseli) on laitetu laippa päähän ja siitä vedetty kardaani taaemmalle akselille. Toimii, mutta hidasta puolta ei oo käytettävissä.

Ite oon miettiny, olisiko miten vaikea rakentaa läpivetävä keskiakseli, esim. semifloater banjoon, johon sitten navat fullfloaterista, niin ei tartteis c-clipsien kanssa tapella. Sekä taakse lähtevä pinjoni, että taka-akselin murikka pitäisi olla ylösalaisin.

Kannattaisiko keskiakselilla sitten carrieri pultata kahden murikan väliin pitkillä pulteillla, vai laikata toisesta laakeripukit irti ja jättää pinjoni banjon varaan.

Toinen vaihtoeto olisi joku hybridijakolaatikko, josta voisi vetää taaksepäin kaksi kardaanilähtöä. Esim joku hiluksin jakis, johon rakentelisi takakardaanille laipan jatkamalla etukardaanin akselia taaksepäin...

Viimeksi muokannut Viipo : 04.12.2009 19:25
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.12.2009, 19:45
mosku mosku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.03.07
Sijainti: Lohja,Finland.
Viestit: 245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti

Ite oon miettiny, olisiko miten vaikea rakentaa läpivetävä keskiakseli, esim. semifloater banjoon, johon sitten navat fullfloaterista, niin ei tartteis c-clipsien kanssa tapella. Sekä taakse lähtevä pinjoni, että taka-akselin murikka pitäisi olla ylösalaisin.

Kannattaisiko keskiakselilla sitten carrieri pultata kahden murikan väliin pitkillä pulteillla, vai laikata toisesta laakeripukit irti ja jättää pinjoni banjon varaan.
Tai sit ihan perus telikarhu vai telipyörä mikä se nyt on kun maansiirtoautois putoo renkaiden väliin.
__________________

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.12.2009, 21:56
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Suunnitelmia on monella toteutuksia ei kenelläkään??? Ja jos on niin kuvia kiitos.Siis kilpivehkeistä.

Lainaus:
Ite oon miettiny, olisiko miten vaikea rakentaa läpivetävä keskiakseli, esim. semifloater banjoon, johon sitten navat fullfloaterista, niin ei tartteis c-clipsien kanssa tapella
Mikä tässä on se idea???
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.12.2009, 22:07
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

aika monessa 6x6 rakennelmassa taitaa olla väärinpäin käännetty ylimääräinen jakis, esim erillinen np-205 on auton oman jakiksen takana. josta veto meneekin sisään entisestä takakardaanin laipasta ja ulos akseleille entisistä etukardaanin ja päälaatikon laipoista.
etuveto toimii auton alkuperäisen jakiksen kautta.

löyty kuvakin:

__________________
www.classicjeepparts.com

Viimeksi muokannut Jeeper : 04.12.2009 22:09
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.12.2009, 23:42
Rytö:n Avatar
Rytö Rytö ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.01.08
Sijainti: Tohmajärvi, Finland.
Viestit: 580
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mosku Näytä viesti
Tai sit ihan perus telikarhu vai telipyörä mikä se nyt on kun maansiirtoautois putoo renkaiden väliin.
Rissat saattaa olla tuollasessa epätasasessa maastossa hiukan huono vaihtoehto jos meinaa jonkunlaisia joustojakin noille takimmaisille pyörille...


ps. maansiirtoautothan on telivetosia ja nousutelivehkeet rimpuloita...
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.*
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.12.2009, 08:29
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Jotain tollasta ajattelinkin mitä Jeeperin kuvassa on.
Mitäs muita päteviä extrajakis vaihtoehtoja olis?
Entäs PTO veto toiseen taka-akseliin, saakohan
välitystä sattumaan mitenkään kohdalleen?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.12.2009, 09:43
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.319
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytö Näytä viesti
Rissat saattaa olla tuollasessa epätasasessa maastossa hiukan huono vaihtoehto jos meinaa jonkunlaisia joustojakin noille takimmaisille pyörille...


ps. maansiirtoautothan on telivetosia ja nousutelivehkeet rimpuloita...
Kunnon maansiirtoautossa on sekä teliveto, että nostoteli. Missä merkissä?

Kiinteä 6x4 ei tyhjänä oikein loista etenemiskyvyllään. 6x2 menee teli pystyssä usein pahempaan paikkaan. Kuorma päällä sitten eri asia.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.12.2009, 10:17
kaitsu kaitsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: hauho
Viestit: 432
Perusasetus

Vaan kun ei niitä vanajan jälkeläisiä enään tehdä, kun autojakin on olemassa samaan asiaan.

Rissoila siirrettävä voima ei oikein pysty oleen kun 40hv. Tiedetään aika varmaksi kun metsäperävaunuja ollaan kehitelty yhdessä suomalaisen valmistajan kanssa. Tietysti koskee painavampia laitteita, maasturi käytössä painot kun on pienemmät niin voimaa saa enemmän. Silti renkaat repeää kun oikein rulla kääntää. Maasturin renkaat kun on hieman pehmeemmät kun metsä kärryissä käytetyt ja niistä lähtee pinta irti.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.12.2009, 12:12
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Kunnon maansiirtoautossa on sekä teliveto, että nostoteli. Missä merkissä?
Volvossa ei pysty teliä nostamaan, ennenkuin ristilukko on päällä. Sisussa tämä onnistuu :P

btw, uutta sisua ei tällä hetkellä saa edes rahalla. Tilauskanta on niin pieni, ettei tehtaita kannata laittaa muutaman auton takia pyörimään.

takaisin suunnittelulaudalle:
Kävi mielessä laittaa tommonen "tuplajakis" ihan ketjulla ja hammasrattailla...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.12.2009, 12:40
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Kunnon maansiirtoautossa on sekä teliveto, että nostoteli. Missä merkissä?

Kiinteä 6x4 ei tyhjänä oikein loista etenemiskyvyllään. 6x2 menee teli pystyssä usein pahempaan paikkaan. Kuorma päällä sitten eri asia.
Kunnon maansiirtoajoneuvossa ei ole teliä http://www.mastertama.com/Images/Cat797.jpg
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 20:23 (GMT +2).