![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Kannentiivisteen reiätSanokaas viisaammat ja kokeneemmat moottoreiden päälle ymmärtävät, miksi kannentiivisteessä ei ole kaikkia reikiä mitä lohkossa ja kannessa kohtaisivat? Kyseessä tällä kertaa Toyotan 1KZ-TE, josta kansi halkesi 2. pytystä jostain esikammion sisältä. Tiiviste Toyotan oma orkkis: ![]() Uudessa tarviketiivisteessä on identtiset reiät, osa on auki pakopuolelta, mutta kaikki imupuolen puoleiset on kiinni. Tekis mieli porata kaikki auki, mitähän haittaa mahtaisi olla? Tiivisteessä kun on pullistukset reikien kohdilla, mutta osa rei´istä tekemättä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
saisko tojolta ihan orkkis tiivisteen joka olis oikeen mallinen,ja minkä merkkinen on tarvike tiiviste?
onko vanha tiiviste orkkis toyota vai harakiri tiiviste? motonetistä on tullu ostettua paskoja tiivisteita reijät heittää monta milliä.ymm. Viimeksi muokannut toyota4x4 : 16.08.2009 21:05 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ne on jotain moottörin jäähdytysveden kiertoon liittyviä juttuja, kun ei ole niitä reikiä. Lohkossa ja kannessa ne reiät taas on valuteknisistä syistä.
En menis porailemaan, ellei ole varmaa tietoa. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kai sen pitäs vaikuttaa siihen että neste kiertää paremmin moottorin takapäässä kun se etupää käy muutenkin viileämpänä ajoviiman ja puhaltimen vuoksi. Näin mulle joskus selitettiin tuo juttu.
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mietin vaan kun kaikki esikammion kupit on halki, jos vaikka parempi virtaama sillä puolella auttaisi tilanteeseen. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Jos menet poraamaan reiät auki, saattaa kone alkaa keittämään, koska virtaus puuttuu takimmaisilla sylintereillä. Pakopuolella, neste kuumenee enemmän, joten sinne liikettä (jottei kavitoi ![]() Joten pora taskuun ja PESE alkaalilla tuo jäähdytysjärjestelmä, vettä näkyy olleen JA PITKÄÄN!!! Korjaa suuttimet, sen takia nuo tuppaa halkeamaan (liian suuri lämpökuorma) ![]() ![]() ![]() En mää muuten, mutta termari poistamalla saa koneen keittämään (vesi menee niin nopeasti syylarin läpi, ettei se jäähdy)... ![]() Palataan astialle JOS tarvetta esiintyy ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Moottorin veden kiertonopeuteen ja ilmautumiseen liittyviä juttuja. Ei saa porata isommaksi, eikä lisätä reikiä! Kannentiiviste on väärä paikka säästää joten älä laita ainakaan halvinta harakiriä. Oliko vakio vai viritetty kone?
Viimeksi muokannut patroltd : 16.08.2009 21:20 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Aihetta sivuten:
Kannattaa miettiä paljonko rahaa todella säästyy käyttämällä "edullista" tarvike kannentiivistettä, jos säästö poikii ennenaikaisesti. Nim. ylimääräsen kansipokan tehnyt. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos vesi kiertää niin nopeasti ettei se ehdi syylarissa jäähtyä, niin miten se lämpö ehtii siirtyä veteen lohkossa. Syylari on aina mitoitettu koneseen niin että lämpö ehtii siirtyä ilmaan riittävän nopeasti, vaikka termari auki tai poistettu kokonaan. Toi voi toteutua ainoastaan niin, että autoon on vaihdettu pienempi syylari. Em. ongelmaan syy löytyy muualta kuin kierron nopeudesta. Joko syylarista osa on tukossa, tai jäähdytysrivat kadonneet vuosien saatossa, tai pumppu ei enää kierrätä vettä kunnolla, tai vesiä ei ole vaihdettu moneen vuoteen ja järjestelmä on täynnä paskaa. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kun termarin ottaa pois on mahdollista, että vesi jää kiertämäänkin vain lohkoon eikä riittävä määrä kierrä syyläriin.
Mulla ankassa kone kiehui vaikka oli termari lähetetty kuubaan. Ongelma ratkesi kun tukin termarikotelossa olevan reijän josta vesi menee takaisin lohkoon, eli kaikki kiertää varmasti syyläriin.
__________________
RASOR Rauman Seudun OffRoad ry Vain kääpiöt madaltavat autojaan... |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Toyotan L, 2L ja 2LT ainakin sietää haljenneet esikammiot, jos ei ihan kahtena kappaleena ole.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
"Pora taskuun"-kohdalla tipahdin, mutta tarkoitus on pestä syylärinpesuaineella systeemi ja nesteet oli tarkoitus vaihtaa tänä kesänä, mutta nyt tuli vähän laajemmassa mittakaavassa huolto. Suuttimetkin ajattelin tarkastuttaa (avautumispaine) kun kerran irti ovat. Lainaus:
Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ole Hjuva...
Lainaus:
![]() ![]() ![]() "Pora taskuun" --> putsaa jengat sillä ja kierretapilla! ![]() ____________________________________________ ![]() ![]() ____________________________________________
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Jenkhat oli oikein hyvät, jokainen pultti tuli sormin pyörittämällä jahka oli ekan kiekan löysänny.
Pari muuta kuvatusta aiheesta: Hyvin näkyy hoonausjäljet, eihän koneella tosin ole ajettu vasta kuin 200 tkm. ![]() Esikammion halkeama: ![]() Entäs nuo suuttimet... kannattaisikos avautumispaineita lisätä ja pumppua nytkäyttää hivenen aikaisemmalle? Suurempi vääntö ja kevyempi kulku/polttoainetalous mielessä. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
MaTTi muistaa sitten myös puhallella ne kierteet, jottei jää vesiä / öljyjä pulttiena alle...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itse uskaltaisin tuon näköiset kammiot laittaa paikalleen. Tietysti jos jotain oireita on, niin tutkiahan se pitää. Eihän vesi tullu männän päälle kantta irrottaessa? kaikki vesihän ei tule pois kannesta ihan helpolla, ennen ku tiiviste on irti- Suuttimet kuntoon ohjearvoilla. Kai ne tehtaalla on funtsinu nuo avautumispaineet kohdilleen, Kestääkö esim. syöttöpumppu kovempia paineita. Vertaan nyt vähä väärillä asioilla, mut pensan ruisku suuttimen sumu menee ihan v##ux aika pienellä paineen nostolla ja särkyy ku painetta nostaa lisää. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En kyl usko että suuttimissa olis mitään vikaa tai edes juuri säädettävää, mutta käytän ne nyt kuitenkin pajalla. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Vanhat väljät suuttimet aikaistaa ruiskutusta, joten savun määrä vain tihenee, eikä havaittavaa muutosta tehoissa. KONE kyllä "kuulostaa" terävältä, mutta paineennousu sylinterissä tulee liian aikaisin ja terminen kuorma nousee (siis kupit halkeilee!!!) ja tehot laskee!!! ![]() Kun paikat on kunnossa ja säätö kohillaan, niin kylläpäs ne tehot ja kulutuksetkin on kohdallaan! Muista jotta esikammiomoottorissa hyötysuhde vain 30-35% kun suorasuihkuissa yli 60%! ![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Nythän on hyvä samalla laittaa pakolämpömittarin anturi ennen turboa, saattaa tulla yllätys lämpöjen suhteen.
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Enpä kehtaa vaivaantua, valurautaan kierteen teko kun on meikäläisen työkaluilla sitäsuntätä. Lämmöt on kuitenkin mitä on, tuskin mahottomia kun ei oikein tuu savuakaan.
|
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Säätää ei kuulemma kannata jos ei kärkiä vaihda samalla, vaikka niissä ei varsinaista vikaa olisikaan. Kai se niin menee kun ukko 30 vuoden kokemuksella sanoo. Taidanpa viedä takaisin ja pyytää uusimaan kärjet ja säätämään paineet tonne 156 bar kieppeille. Reilut parisataa maksais osineen. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Mulle sanoi diisselipajalla ettei karkia kannata vaihtaa jos niissa ei ole mitaan vikaa, etta vain pelkka saato kannattaa.. No sen pelkan saatamisen jalkeen ei lahtenyt koko kottero enaan kayntiin..
Ostin sitten uudet karjet ja kaytin toisella pajalla saadoissa, niin johan rupes kaynnistymaan |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tällasen bongasin Holysmoken sivuilta: ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: hojon etuovi...reiät paikattu..ei ostella enää | kristian | O/M/V Muut | 5 | 10.05.2006 20:02 |