Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kannentiivisteen reiät (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62198)

-MaTTi- 16.08.2009 20:51

Kannentiivisteen reiät
 
Sanokaas viisaammat ja kokeneemmat moottoreiden päälle ymmärtävät, miksi kannentiivisteessä ei ole kaikkia reikiä mitä lohkossa ja kannessa kohtaisivat?

Kyseessä tällä kertaa Toyotan 1KZ-TE, josta kansi halkesi 2. pytystä jostain esikammion sisältä.

Tiiviste Toyotan oma orkkis:
http://img229.imageshack.us/img229/9...vistepunak.jpg

Uudessa tarviketiivisteessä on identtiset reiät, osa on auki pakopuolelta, mutta kaikki imupuolen puoleiset on kiinni. Tekis mieli porata kaikki auki, mitähän haittaa mahtaisi olla? Tiivisteessä kun on pullistukset reikien kohdilla, mutta osa rei´istä tekemättä.

toyota4x4 16.08.2009 21:00

saisko tojolta ihan orkkis tiivisteen joka olis oikeen mallinen,ja minkä merkkinen on tarvike tiiviste?
onko vanha tiiviste orkkis toyota vai harakiri tiiviste? motonetistä on tullu ostettua paskoja tiivisteita reijät heittää monta milliä.ymm.

Pauli 16.08.2009 21:01

Ne on jotain moottörin jäähdytysveden kiertoon liittyviä juttuja, kun ei ole niitä reikiä. Lohkossa ja kannessa ne reiät taas on valuteknisistä syistä.
En menis porailemaan, ellei ole varmaa tietoa.

Yölento 16.08.2009 21:02

Kai sen pitäs vaikuttaa siihen että neste kiertää paremmin moottorin takapäässä kun se etupää käy muutenkin viileämpänä ajoviiman ja puhaltimen vuoksi. Näin mulle joskus selitettiin tuo juttu.:rolleyes:

-MaTTi- 16.08.2009 21:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 583597)
saisko tojolta ihan orkkis tiivisteen joka olis oikeen mallinen,ja minkä merkkinen on tarvike tiiviste?
onko vanha tiiviste orkkis toyota vai harakiri tiiviste? motonetistä on tullu ostettua paskoja tiivisteita reijät heittää monta milliä.ymm.

Siis Toyotan orkkistiiviste on tuo mikä kuvassa, eli reikiä puuttuu. Tarvike on joku Matsuya (made in Japan). Näyttää identtiseltä orkkiksen kanssa.

Mietin vaan kun kaikki esikammion kupit on halki, jos vaikka parempi virtaama sillä puolella auttaisi tilanteeseen.

Mikki 16.08.2009 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 583593)
Sanokaas miksi kannentiivisteessä ei ole kaikkia reikiä mitä lohkossa ja kannessa kohtaisivat?

Uudessa tarviketiivisteessä on identtiset reiät, osa on auki pakopuolelta, mutta kaikki imupuolen puoleiset on kiinni. Tekis mieli porata kaikki auki, mitähän haittaa mahtaisi olla?

Se on suunniteltu tuo veden virtaus. Taitaa olla nuo tulpatut paikat joko termostaatin TAI vesipumpun päädystä, jotta saadaan neste liikkeelle OIKEAAN suuntaan! (se kun haluaa aina mennä helpoimmasta reiästä:rolleyes:)

Jos menet poraamaan reiät auki, saattaa kone alkaa keittämään, koska virtaus puuttuu takimmaisilla sylintereillä. Pakopuolella, neste kuumenee enemmän, joten sinne liikettä (jottei kavitoi :confused:). REIKIEN SUURENTAMINEN, ei haittaa! Mutta reikien lisääminen voi muuttaa nesteen kierron, ja parhaassa tapauksessa jopa pysäyttää sen!

Joten pora taskuun ja PESE alkaalilla tuo jäähdytysjärjestelmä, vettä näkyy olleen JA PITKÄÄN!!!

Korjaa suuttimet, sen takia nuo tuppaa halkeamaan (liian suuri lämpökuorma):rolleyes::rolleyes::rolleyes:


En mää muuten, mutta termari poistamalla saa koneen keittämään (vesi menee niin nopeasti syylarin läpi, ettei se jäähdy)...:eek:

Palataan astialle JOS tarvetta esiintyyhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gif

patroltd 16.08.2009 21:14

Moottorin veden kiertonopeuteen ja ilmautumiseen liittyviä juttuja. Ei saa porata isommaksi, eikä lisätä reikiä! Kannentiiviste on väärä paikka säästää joten älä laita ainakaan halvinta harakiriä. Oliko vakio vai viritetty kone?

Arska-tehtaalta 16.08.2009 21:17

Aihetta sivuten:

Kannattaa miettiä paljonko rahaa todella säästyy käyttämällä "edullista" tarvike kannentiivistettä, jos säästö poikii ennenaikaisesti.

Nim. ylimääräsen kansipokan tehnyt.

puikkis 16.08.2009 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 583602)

En mää muuten, mutta termari poistamalla saa koneen keittämään (vesi menee niin nopeasti syylarin läpi, ettei se jäähdy)...:eek

Muuten hyvä mutta toi ei pidä paikkaansa.
Jos vesi kiertää niin nopeasti ettei se ehdi syylarissa jäähtyä, niin miten se lämpö ehtii siirtyä veteen lohkossa. Syylari on aina mitoitettu koneseen niin että lämpö ehtii siirtyä ilmaan riittävän nopeasti, vaikka termari auki tai poistettu kokonaan. Toi voi toteutua ainoastaan niin, että autoon on vaihdettu pienempi syylari.

Em. ongelmaan syy löytyy muualta kuin kierron nopeudesta. Joko syylarista osa on tukossa, tai jäähdytysrivat kadonneet vuosien saatossa, tai pumppu ei enää kierrätä vettä kunnolla, tai vesiä ei ole vaihdettu moneen vuoteen ja järjestelmä on täynnä paskaa.

Olkku 16.08.2009 21:59

Kun termarin ottaa pois on mahdollista, että vesi jää kiertämäänkin vain lohkoon eikä riittävä määrä kierrä syyläriin.

Mulla ankassa kone kiehui vaikka oli termari lähetetty kuubaan.
Ongelma ratkesi kun tukin termarikotelossa olevan reijän josta vesi menee takaisin lohkoon, eli kaikki kiertää varmasti syyläriin.

härdelli 16.08.2009 22:03

Toyotan L, 2L ja 2LT ainakin sietää haljenneet esikammiot, jos ei ihan kahtena kappaleena ole.

-MaTTi- 16.08.2009 23:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 583602)
Se on suunniteltu tuo veden virtaus. Taitaa olla nuo tulpatut paikat joko termostaatin TAI vesipumpun päädystä, jotta saadaan neste liikkeelle OIKEAAN suuntaan! (se kun haluaa aina mennä helpoimmasta reiästä:rolleyes:)

Jos menet poraamaan reiät auki, saattaa kone alkaa keittämään, koska virtaus puuttuu takimmaisilla sylintereillä. Pakopuolella, neste kuumenee enemmän, joten sinne liikettä (jottei kavitoi :confused:). REIKIEN SUURENTAMINEN, ei haittaa! Mutta reikien lisääminen voi muuttaa nesteen kierron, ja parhaassa tapauksessa jopa pysäyttää sen!

Joten pora taskuun ja PESE alkaalilla tuo jäähdytysjärjestelmä, vettä näkyy olleen JA PITKÄÄN!!!

Korjaa suuttimet, sen takia nuo tuppaa halkeamaan (liian suuri lämpökuorma):rolleyes::rolleyes::rolleyes:
[/IMG]

Kiitos tästä, selventi kummasti. Ei porata lisää reikiä.

"Pora taskuun"-kohdalla tipahdin, mutta tarkoitus on pestä syylärinpesuaineella systeemi ja nesteet oli tarkoitus vaihtaa tänä kesänä, mutta nyt tuli vähän laajemmassa mittakaavassa huolto. Suuttimetkin ajattelin tarkastuttaa (avautumispaine) kun kerran irti ovat.

Lainaus:

Kannentiiviste on väärä paikka säästää joten älä laita ainakaan halvinta harakiriä. Oliko vakio vai viritetty kone?
Tuo tuli uuden kannen mukana, mutta vaikuttaa hyvälaatuiselta (made in Japan). Tiiviste reikien perusteella 0,10 mm paksumpi kuin aiempi, mutta tuo ei haitanne. Onhan tuota viritelty sen verran mitä kotona on osattu (cuuleri, 3" putki, syöttöä pumpusta + viriboxi). Pakolämpömittari on, harvoin olen yli 600C vedättänyt (turbon jälkeinen lämpötila).

Lainaus:

Toyotan L, 2L ja 2LT ainakin sietää haljenneet esikammiot, jos ei ihan kahtena kappaleena ole.
Joo, niin mäkin olen käsittänyt. Nyt tosin on jossain ite kannessa siellä yläpuolella halkeama, koska pyttyyn oli valunut vettä.

Mikki 16.08.2009 23:51

Ole Hjuva...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 583646)
Nyt tosin on jossain ite kannessa siellä yläpuolella halkeama, koska pyttyyn oli valunut vettä.

Näin minäkin asian ajattelin.. Volkkari JOS olisi ollut niin kupithan olisVAT jo männän päällä!:D:D:D Ellei jotain muuta olisi räjähtänyt jo totaalisesti...

"Pora taskuun" --> putsaa jengat sillä ja kierretapilla!:rolleyes:

____________________________________________
:D Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! :D
____________________________________________

-MaTTi- 17.08.2009 00:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 583650)
"Pora taskuun" --> putsaa jengat sillä ja kierretapilla!:rolleyes:

Jenkhat oli oikein hyvät, jokainen pultti tuli sormin pyörittämällä jahka oli ekan kiekan löysänny.

Pari muuta kuvatusta aiheesta:

Hyvin näkyy hoonausjäljet, eihän koneella tosin ole ajettu vasta kuin 200 tkm.
http://img200.imageshack.us/img200/2...onausjljet.jpg

Esikammion halkeama:
http://img220.imageshack.us/img220/6...ammiohalki.jpg

Entäs nuo suuttimet... kannattaisikos avautumispaineita lisätä ja pumppua nytkäyttää hivenen aikaisemmalle? Suurempi vääntö ja kevyempi kulku/polttoainetalous mielessä.

pee 17.08.2009 04:17

MaTTi muistaa sitten myös puhallella ne kierteet, jottei jää vesiä / öljyjä pulttiena alle...

härdelli 17.08.2009 08:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 583652)

Esikammion halkeama:
http://img220.imageshack.us/img220/6...ammiohalki.jpg

Entäs nuo suuttimet... kannattaisikos avautumispaineita lisätä ja pumppua nytkäyttää hivenen aikaisemmalle? Suurempi vääntö ja kevyempi kulku/polttoainetalous mielessä.


Itse uskaltaisin tuon näköiset kammiot laittaa paikalleen. Tietysti jos jotain oireita on, niin tutkiahan se pitää. Eihän vesi tullu männän päälle kantta irrottaessa? kaikki vesihän ei tule pois kannesta ihan helpolla, ennen ku tiiviste on irti-

Suuttimet kuntoon ohjearvoilla. Kai ne tehtaalla on funtsinu nuo avautumispaineet kohdilleen, Kestääkö esim. syöttöpumppu kovempia paineita. Vertaan nyt vähä väärillä asioilla, mut pensan ruisku suuttimen sumu menee ihan v##ux aika pienellä paineen nostolla ja särkyy ku painetta nostaa lisää.

-MaTTi- 17.08.2009 09:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja härdelli (Viesti 583678)
Itse uskaltaisin tuon näköiset kammiot laittaa paikalleen. Tietysti jos jotain oireita on, niin tutkiahan se pitää. Eihän vesi tullu männän päälle kantta irrottaessa? kaikki vesihän ei tule pois kannesta ihan helpolla, ennen ku tiiviste on irti-

Suuttimet kuntoon ohjearvoilla. Kai ne tehtaalla on funtsinu nuo avautumispaineet kohdilleen, Kestääkö esim. syöttöpumppu kovempia paineita. Vertaan nyt vähä väärillä asioilla, mut pensan ruisku suuttimen sumu menee ihan v##ux aika pienellä paineen nostolla ja särkyy ku painetta nostaa lisää.

Ei tota kantta tutkita enää, uus tarvikekansi (kiinalainen?) on täydellisenä käsissä. Moottori poltti vettä ja seistessä valu vuorokaudessa pyttyyn niin ettei enää pyöriny ympäri. Tässä nokialaisella kuvattua suhnuvideota kun en ite nähny mistä se roiskii, pari kertaa pyöräytin pikkusen ilman hehkutulppia: http://img190.imageshack.us/i/00028.mp4/

En kyl usko että suuttimissa olis mitään vikaa tai edes juuri säädettävää, mutta käytän ne nyt kuitenkin pajalla.

Mikki 17.08.2009 12:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 583652)
Jenkhat oli oikein hyvät, jokainen pultti tuli sormin pyörittämällä jahka oli ekan kiekan löysänny.

Juuri siksi, koska "kökkö" onkin siellä puhtan kierteen alla ja tiukatessa uutta kantta pultti ottaa siihen kiinni. --> ja jää auki (kantamaan).:rolleyes:


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 583652)
Entäs nuo suuttimet... kannattaisikos avautumispaineita lisätä

Jos painetta lisäät (yli max arvon), ruiskutus viivästyy (myöhästyy) paineen nousun takia, ja ruiskutusaika lyhenee, koska suutin menee aikaisemmin kiinni

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 583652)
pumppua nytkäyttää hivenen aikaisemmalle?

Vanhat väljät suuttimet aikaistaa ruiskutusta, joten savun määrä vain tihenee, eikä havaittavaa muutosta tehoissa. KONE kyllä "kuulostaa" terävältä, mutta paineennousu sylinterissä tulee liian aikaisin ja terminen kuorma nousee (siis kupit halkeilee!!!) ja tehot laskee!!!:mad:

Kun paikat on kunnossa ja säätö kohillaan, niin kylläpäs ne tehot ja kulutuksetkin on kohdallaan! Muista jotta esikammiomoottorissa hyötysuhde vain 30-35% kun suorasuihkuissa yli 60%!;)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 583652)
En kyl usko että suuttimissa olis mitään vikaa tai edes juuri säädettävää, mutta käytän ne nyt kuitenkin pajalla.

JUURI näin!!! Niin uskoin minäkin, kun pappi kysyi: "Tahdotko sinä..." Tahtoa löytyy (muihin asioihin) ja uskolla mennään mettässä!:D:D:Dhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

patroltd 17.08.2009 16:35

Nythän on hyvä samalla laittaa pakolämpömittarin anturi ennen turboa, saattaa tulla yllätys lämpöjen suhteen.

-MaTTi- 17.08.2009 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patroltd (Viesti 583810)
Nythän on hyvä samalla laittaa pakolämpömittarin anturi ennen turboa, saattaa tulla yllätys lämpöjen suhteen.

Enpä kehtaa vaivaantua, valurautaan kierteen teko kun on meikäläisen työkaluilla sitäsuntätä. Lämmöt on kuitenkin mitä on, tuskin mahottomia kun ei oikein tuu savuakaan.

-MaTTi- 18.08.2009 17:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 583695)

En kyl usko että suuttimissa olis mitään vikaa tai edes juuri säädettävää, mutta käytän ne nyt kuitenkin pajalla.

Väärässä olin. Sinänsä toimivat ja sumu hyvä, mutta avautumispaineet jossain 133-138 bar välillä kun ohjearvo on uusille 148-156 bar ja käytetyille 143-151 bar.

Säätää ei kuulemma kannata jos ei kärkiä vaihda samalla, vaikka niissä ei varsinaista vikaa olisikaan. Kai se niin menee kun ukko 30 vuoden kokemuksella sanoo.

Taidanpa viedä takaisin ja pyytää uusimaan kärjet ja säätämään paineet tonne 156 bar kieppeille. Reilut parisataa maksais osineen.

Pete 18.08.2009 18:07

Mulle sanoi diisselipajalla ettei karkia kannata vaihtaa jos niissa ei ole mitaan vikaa, etta vain pelkka saato kannattaa.. No sen pelkan saatamisen jalkeen ei lahtenyt koko kottero enaan kayntiin..

Ostin sitten uudet karjet ja kaytin toisella pajalla saadoissa, niin johan rupes kaynnistymaan

-MaTTi- 18.08.2009 22:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 583739)
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MaTTi- (Viesti 583739)
pumppua nytkäyttää hivenen aikaisemmalle?

Vanhat väljät suuttimet aikaistaa ruiskutusta, joten savun määrä vain tihenee, eikä havaittavaa muutosta tehoissa. KONE kyllä "kuulostaa" terävältä, mutta paineennousu sylinterissä tulee liian aikaisin ja terminen kuorma nousee (siis kupit halkeilee!!!) ja tehot laskee!!!:mad:

Mitähän tuollainen 20 bar:in paineenlasku suuttimien avautumispaineessa aikaistais ennakkoa noin suurinpiirtein? Kyllä mä edelleenkin oon sitä kääntämässä aikaisemmalle, kun luulen että tollasessa "vähäpäästöisessä" koneessa se on myöhästetty päästöarvojen vuoksi, eikä näin ollen ole enää siinä kaikkein tehoikkammassa/taloudellisimmassa kohdassa. Liika on tietysti liikaa, mutta jos muutaman asteen...

Tällasen bongasin Holysmoken sivuilta:
http://holysmoke.fi/media/artikkelit...ustaulukko.jpg


Sivu luotu: 19:15 (GMT +2).