![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Pääkaaren alapääkiinnityksen maksimikorkeusmitta?Onko moista? Trialissa tai suunnistuksessa? Eli kuinka korkealla (turvakaaren) alapään kiinnitys saa olla? ![]() Ihmisillähän se alapään kiinnityksen korkeus riippuu jalkojen pituudesta.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ei oo vissii mitää välii?
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Saahan ulkopuoliset kaaret olla ainakin tuulilasin alareunasa kiinni.
Kai siinä pitää olla alla jotain yhtenäistä palkkia tai koteloo.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ja tuoltahan voi katella lisää ja yrittää keksiä porsaanreikiä.
![]() http://www.autourheilu.fi/attachemen...9-45-33175.pdf
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pistä kyssäri suoraan cupin sivuille, sieltä saattaa joskus tulla vastauskin...
Missäs vaiheessa kaaret on? |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ne on vielä 6 metrin kankina.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Tuulilasin edessä pääkaari on jo hiukka väärässä paikassaLainaus:
![]() ![]() ![]() Inhorealisti Viimeksi muokannut Byrocrat : 31.07.2009 21:31 Perustelu: kirotusvihreitä korjailtu |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() No joskus muistaakseni noita etu kaariakin sanottiin pääkaariksi. ![]()
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mun lelussa pääkaaret on takalokasuojan päällä, mutta lokasuojan alapuolelta samasta kohtaa menee vielä putket runkoon. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Lokarin päälle niitä itsekin uumoilin.
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
miul ois kans lokarin päälle tulossa. onkohan sillä mitään väliä et onko vahvikelappu "suorassa" putkeen nähden?
ja tuo kaarien kiinnitys hitsaamalla..? riittääkö kun hitsaan lattiaan sen 100x120x3 lapun, ja siihen suoraan hitsaan kaaren kiinni? |
#12
|
||||
|
||||
![]() ASENNUKSESTA!!!
AKK:n liite J
Turvakehikko on sijoitettava pituussuunnassa kokonaisuudessaan pystysuuntaista kuormaa kantavien etu- ja takapyöränripustuksien yläkiinnityspisteiden väliselle alueelle (jouset ja iskunvaimentimet). Kuitenkin on lisäksi sallittua asentaa lisätuki turvakehikon ja kallistuksenvaimentimen korikiinnityksien väliin ylittämään edellä mainitut rajat. Kukin näistä kiinnityspisteistä voidaan yhdistää suojakehikkoon 30 x 1.5mm putkella. Autot, jotka on luokiteltu 1.1.2002 jälkeen: Turvakehikossa on oltava kaksi diagonaalitukea kuvan 253-7 mukaisesti. Kyseisten tukien on oltava suoria ilman taivutuksia ja ne voivat olla irroitettavilla liitoksilla. Diagonaalitukien alapään kiinnitys ei saa olla kauempana kuin 100mm pääkaaren kiinnitysjalasta. Diagonaalitukien yläpään kiinnitys pääkaaressa ei saa olla kauempana kuin 100mm takatuen liitoksesta. Takatukien kiinnityspisteet: Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva 253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän vahvaa rakennetta ![]() takatukeen. Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko (määritelmä kohdassa 253-8.3.1) voidaan hitsata korikehikkoon. Erikoistapaus: Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin terästä ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - tuossapa mielenkintoinen kohta!!!!!!!!! Ja CUP:n sivuilta: Niissä autoissa, joihin vaaditaan vain pääkaari takatuin, ei välttämättä tarvitse olla ns. diagonaalitukea, mutta se on suositeltavaa, jos turvakaarien rakenne on sellainen, että diagonaali oleellisesti vahvistaa sitä. Pääkaareen voi laittaa myös vinotuen (vasemmalta alhaalta oikealle ylös ja/tai toisin päin). Pääkaaren ja/tai takatukien alapäät saa yhdistää putkella. Takatuet saa kiinnittää pääkaareen myös riittävän vahvalla pulttiliitoksella.
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Niin ja onhan siellä kuvia niistä lisäpelleistä joilla saadaan esim helman lähelle, tai jonkun muun kotelon lähelle putket kiinni. Jos siihen lokariin meinaat sen laittaa niin tee kuten Pauli, ja tee tuki runkoon... Saahan ne putket olla vinostikin kiinni, onhan ne takatuet usein ralliperunoissakin silleen kiinni.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
kaarien kiinnitys hitsaamalla..?
RIITTÄÄKÖ KUN HITSAAN LATTIAAN min.100x120x3 lapun, ja siihen hitsaan kaaren kiinni??????????? |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Riittäää!!!!!!!
Lainaus:
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Mun mielestä ei riitä ainakaan akk:säännöissä.
8.3.2.6 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä: - etukaaren kiinnitysjaloista; - sivukaarien tai puolisivukaarien kustakin kiinnitysjalasta; - pääkaaren kiinnitysjaloista - akatukien alapäistä Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon, voidaan alkuperäistä vehoilua ja pehmusteita muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla kyseistä osaa. Jos tarpeen, voidaan sulakerasia siirtää pois turvakaarien asennuksen tieltä. Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille: Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka minimipaksuus on 3 mm, muodostaen kiinnitysjalan. Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään kolmella pultilla. Kukin kiinnityskohta tulee korissa vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm 2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon. 1.1.2007 alkaen luokitelluissa autoissa koriin hitsatun vahvikelevyn ja korikehikon kosketuspinnan pitää olla 120 cm2. Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56. Kuvien 253-50 ja 52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin. Kiinnitusjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Takatukien kiinnityspisteet: Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva 253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki takatukeen. Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko (määritelmä kohdassa 253-8.3.1) voidaan hitsata korikehikkoon. Erikoistapaus: Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin terästä, ei turvakehikkoa saa hitsata siihen. Tällöin vain kiinnitysjalan kiinnittäminen korikehikkoon on sallittu.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# Viimeksi muokannut Tojo4wd : 11.08.2009 16:00 |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Näissä sääntöjutuissa pitäis olla pakollisena tietona LAJI mihin rakennetaan.
Ja mä en näe kyllä mitään tosta vihreestä tekstitä ![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#18
|
||||
|
||||
![]()
No otetaan väri pois,
![]()
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#19
|
||||
|
||||
![]()
10x12cm lappu riittää, koska TAKANA lapun min. koko on 60cm2. SUOSITTELEN pulttikiinnitystä mutta hitsatakkin saa (huom 100% sauma)!
Ei muuta, mutta MAHDOLLISESSA korjaus/irroitus tarpeessa pultit ON helpompi avata... ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |