Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pääkaaren alapääkiinnityksen maksimikorkeusmitta? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=61632)

Repro 29.07.2009 15:56

Pääkaaren alapääkiinnityksen maksimikorkeusmitta?
 
Onko moista? Trialissa tai suunnistuksessa?
Eli kuinka korkealla (turvakaaren) alapään kiinnitys saa olla?:eek:
Ihmisillähän se alapään kiinnityksen korkeus riippuu jalkojen pituudesta.

Repro 31.07.2009 14:42

Ei oo vissii mitää välii?:rolleyes:

Tojo4wd 31.07.2009 15:33

Saahan ulkopuoliset kaaret olla ainakin tuulilasin alareunasa kiinni.
Kai siinä pitää olla alla jotain yhtenäistä palkkia tai koteloo.

Tojo4wd 31.07.2009 15:44

Ja tuoltahan voi katella lisää ja yrittää keksiä porsaanreikiä.:D
http://www.autourheilu.fi/attachemen...9-45-33175.pdf

Arska-tehtaalta 31.07.2009 16:41

Pistä kyssäri suoraan cupin sivuille, sieltä saattaa joskus tulla vastauskin...

Missäs vaiheessa kaaret on?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 579151)
Onko moista? Trialissa tai suunnistuksessa?
Eli kuinka korkealla (turvakaaren) alapään kiinnitys saa olla?:eek:
Ihmisillähän se alapään kiinnityksen korkeus riippuu jalkojen pituudesta.


Repro 31.07.2009 20:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 579602)
Missäs vaiheessa kaaret on?

Ne on vielä 6 metrin kankina.

Byrocrat 31.07.2009 20:41

Tuulilasin edessä pääkaari on jo hiukka väärässä paikassa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd (Viesti 579591)
Saahan ulkopuoliset kaaret olla ainakin tuulilasin alareunasa kiinni.
Kai siinä pitää olla alla jotain yhtenäistä palkkia tai koteloo.

Pääkaaren on oltava etupenkkien takapuolella!!! eli jos on tuulilasin alareunassa kiinni niin on hiukka liian edessä :D:mad: Kannattaa lukaista sääntökirjasta liite J turvakaaret osio niin eiköhän se sieltä aukene.:rolleyes:
Inhorealisti

Tojo4wd 31.07.2009 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 579652)
Pääkaaren on oltava etupenkkien takapuolella!!! eli jos on tuulilasin alareinassa kiinni niin on hiukka liian esessä :D:mad: Kannattaa lukaista sääntökirjasta liite J turvakaaret osio niin eiköhän se sieltä aukene.:rolleyes:
Inhorealisti

Perskeles pitäs lukee tarkemmin.:D
No joskus muistaakseni noita etu kaariakin sanottiin pääkaariksi.:confused:

Pauli 31.07.2009 22:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 579151)
Eli kuinka korkealla (turvakaaren) alapään kiinnitys saa olla?:eek:

Ei kai siitä kiinnityksen korkeudesta ole muuta määritelmää kuin, että sen verran lähelle koria jätät ne että pultit ylettää. Vaikka onhan niitä pultteja tietysti aika pitkiäkin olemassa. :)


Mun lelussa pääkaaret on takalokasuojan päällä, mutta lokasuojan alapuolelta samasta kohtaa menee vielä putket runkoon.

Repro 01.08.2009 13:05

Lokarin päälle niitä itsekin uumoilin.:p

make-lj 08.08.2009 20:10

miul ois kans lokarin päälle tulossa. onkohan sillä mitään väliä et onko vahvikelappu "suorassa" putkeen nähden?

ja tuo kaarien kiinnitys hitsaamalla..? riittääkö kun hitsaan lattiaan sen 100x120x3 lapun, ja siihen suoraan hitsaan kaaren kiinni?

Mikki 10.08.2009 21:13

ASENNUKSESTA!!!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 579754)
Lokarin päälle niitä itsekin uumoilin.:p

AKK:n liite J

Turvakehikko on sijoitettava pituussuunnassa kokonaisuudessaan
pystysuuntaista kuormaa kantavien etu- ja
takapyöränripustuksien yläkiinnityspisteiden väliselle
alueelle (jouset ja iskunvaimentimet).

Kuitenkin on lisäksi sallittua asentaa lisätuki turvakehikon
ja kallistuksenvaimentimen korikiinnityksien
väliin ylittämään edellä mainitut rajat. Kukin näistä
kiinnityspisteistä voidaan yhdistää suojakehikkoon 30
x 1.5mm putkella.

Autot, jotka on luokiteltu 1.1.2002 jälkeen:
Turvakehikossa on oltava kaksi diagonaalitukea kuvan
253-7 mukaisesti. Kyseisten tukien on oltava suoria
ilman taivutuksia ja ne voivat olla irroitettavilla liitoksilla.
Diagonaalitukien alapään kiinnitys ei saa olla kauempana
kuin 100mm pääkaaren kiinnitysjalasta.
Diagonaalitukien
yläpään kiinnitys pääkaaressa ei saa olla
kauempana kuin 100mm takatuen liitoksesta.


Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n
kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan.
Se tulee
kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva
253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys
hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän
vahvaa rakennetta
:rolleyes: ja että pultille on hitsattu holkki
takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi
voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat
saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko
(määritelmä kohdassa 253-8.3.1) voidaan hitsata korikehikkoon.

Erikoistapaus:
Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin
terästä
:D:D:D:rolleyes:, ei turvakehikkoa saa hitsata siihen.:mad:

- tuossapa mielenkintoinen kohta!!!!!!!!!

Ja CUP:n sivuilta:
Niissä autoissa, joihin vaaditaan vain pääkaari takatuin, ei välttämättä tarvitse olla ns. diagonaalitukea, mutta se on suositeltavaa, jos turvakaarien rakenne on sellainen, että diagonaali oleellisesti vahvistaa sitä. Pääkaareen voi laittaa myös vinotuen (vasemmalta alhaalta oikealle ylös ja/tai toisin päin). Pääkaaren ja/tai takatukien alapäät saa yhdistää putkella. Takatuet saa kiinnittää pääkaareen myös riittävän vahvalla pulttiliitoksella.

HannuNurminen 10.08.2009 21:31

Niin ja onhan siellä kuvia niistä lisäpelleistä joilla saadaan esim helman lähelle, tai jonkun muun kotelon lähelle putket kiinni. Jos siihen lokariin meinaat sen laittaa niin tee kuten Pauli, ja tee tuki runkoon... Saahan ne putket olla vinostikin kiinni, onhan ne takatuet usein ralliperunoissakin silleen kiinni.

make-lj 11.08.2009 12:13

kaarien kiinnitys hitsaamalla..?

RIITTÄÄKÖ KUN HITSAAN LATTIAAN min.100x120x3 lapun, ja siihen hitsaan kaaren kiinni???????????

-MAKE- 11.08.2009 12:16

Riittäää!!!!!!!

Lainaus:



Turvakaarien alapäiden kiinnitys koriin vahvistetaan lapuilla, joka voidaan kiinnittää koriin
  1.  kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin, tai


Tojo4wd 11.08.2009 15:50

Mun mielestä ei riitä ainakaan akk:säännöissä.

8.3.2.6 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon
Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä:
- etukaaren kiinnitysjaloista;
- sivukaarien tai puolisivukaarien kustakin kiinnitysjalasta;
- pääkaaren kiinnitysjaloista
- akatukien alapäistä
Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon,
voidaan alkuperäistä vehoilua ja pehmusteita
muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai
vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla
kyseistä osaa. Jos tarpeen, voidaan sulakerasia siirtää
pois turvakaarien asennuksen tieltä.
Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille:
Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren
alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka
minimipaksuus on 3 mm, muodostaen kiinnitysjalan.
Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä
vähintään kolmella pultilla. Kukin kiinnityskohta tulee
korissa vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan
vähintään 120 cm
2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka
on hitsattu korikehikkoon. 1.1.2007 alkaen luokitelluissa
autoissa koriin hitsatun vahvikelevyn ja korikehikon kosketuspinnan
pitää olla 120 cm
2.
Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56.
Kuvien 253-50 ja 52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä
tarvitse hitsata koriin.
Kiinnitusjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa
ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden
tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä.
Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm
2:n
kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee
kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva
253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys
hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän
vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki
takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi
voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat
saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko
(määritelmä kohdassa 253-8.3.1) voidaan hitsata korikehikkoon.
Erikoistapaus:
Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin
terästä, ei turvakehikkoa saa hitsata siihen. Tällöin vain

kiinnitysjalan kiinnittäminen korikehikkoon on sallittu.

-MAKE- 11.08.2009 15:54

Näissä sääntöjutuissa pitäis olla pakollisena tietona LAJI mihin rakennetaan.
Ja mä en näe kyllä mitään tosta vihreestä tekstitä:confused:

Tojo4wd 11.08.2009 15:58

No otetaan väri pois,:)

Mikki 13.08.2009 15:49

10x12cm lappu riittää, koska TAKANA lapun min. koko on 60cm2. SUOSITTELEN pulttikiinnitystä mutta hitsatakkin saa (huom 100% sauma)!
Ei muuta, mutta MAHDOLLISESSA korjaus/irroitus tarpeessa pultit ON helpompi avata...:rolleyes:


Sivu luotu: 05:48 (GMT +2).