![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Vinssikoukku?Vinssien vetoteho ilmoitetaan perinteisesti "lipseissä" (lbs), jonka näppärä jätkä muuttaa kiloiksi. Ilmoitettu teho on ilmeisesti joku laahausteho? Ei kai 13000 lbs vinssi nosta kuutta tonnia ilmaan? Nosto välineissä sen sijaan puhutaan nostotehosta. Eli, kysymys kuuluu: Kuinka monen tonnin nostokoukku riittää minun 13000 lbs (vai oliko se 12000 lbs) kiinan vinssiini? Kahden-kolmen tonnin nosto koukut ovat silmämääräisesti samaa luokkaa. Ensi tiistaina minulla on mahdollisuus kysyä tätä asiaa mieheltä, joka on myy työkseen nostovälineitä. Mutta ajattelin kysyä tätä ensin "asiantuntija raadilta". ![]() Tottakai varmanpäälle pelaamalla homma onnistuu, mutta olisi kiva tietää onko näissä veto/nostotehoissa joku logiikka olemassa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
En tiiä, hakliftiltä ostin 10 millin vaijerin (5970 kg) ni 6 tonnin koukku oli laitettu. Meleko iso on.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa mun virvelissä on just 10 mm vaijeri. Koukku vaan ei oikein täytä mun laatustandardeja. Mm liian pieni kita, jos aikoo käyttää liinaa puun suojana.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja noissa nostovälineissähän taitaa olla aika reilu varmuuskerroin. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
...rohkenen epäillä nostoa...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ymmärtääkseni auton vinssejä ei oo tehty nostokäyttöön.. kai ne tietysti jollain väkipyöräsysteemillä varmaan nostaakin, mutta jaksan epäillä että esim. 10k lbs vinssi nostais suoraan ylös 4600kg:n taakkaa..
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Proto-sisuissa on muistaakseni 5 ja 7 tonnin vinssejä. En ole aivan varma kumpi mun autossa on. Mutta miksi proton vinssissä on 16 mm vaijeri, ja kiinalaisessa 10 mm? Kummankin ilmoitettu vetoteho on samaa luokkaa. Onko kiinalainen vaijeri sen verran perempaa kuin suomalainen?
![]() Vetääkö tuo iso, mekaaninen sisun vinssi sen 5 tai 7 tonnia suoraan taivasta kohti? Tälläisessä uskossa olen ollut. Mutta mitä tekee pieni, mutta yritteliäs kiinalainen? Nouseeko proto sillä ilmaan? Tätä vahvasti epäilen. ![]() Lopuksi todettakoon, että kiinanpommi on menossa pajeroon. Siinä sen vetoteho riittää varmasti.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin testaamani 12000lbs:n vinssit (n. 10 kpl) vetää vaaka-anturin mukaan suurinpiirtein 5500kg.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
||||
|
||||
![]()
TML, T-max, come-up
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ok. Onko nuo samoja pelejä? Omassa virvelissä lukee Timbertech. Mielestäni jotenkin T-maxin näköinen...!?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Timbertechistä ei ole kokemusta.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta siis, se mitä olen duunissa kattonut noita nostolaitteita (satamatyössä niitä näkee enemmän ja vähemmän, ja aika erikokoisia) niin aika eri kokoluokkaa on esim. 5000kg:n vinssit kuin mitä on autojen 10k lbs. vinssi. Toki varmuuskertoimet nostolaitteissa on ihan eri luokkaa, liekö kertoimena 4 tjsp.? Jotenkin epäilisin että ainakaan noi perus-halpis vinssit ei jaksaisi kiskoa ilmaan sitä ilmoittamaansa määrää. No joo.. en ala spekuloimaan enempää koska ei ole tullut testattua suoraa nostotehoa. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ei kai tää nyt niin vaikeaa ole?
6t veto on 6t veto oli sitten suunta vaikka alaspäin Tuolla noita Juukan miesten testituloksia. http://forums.offipalsta.com/showthr...t=vinssi+testi
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Miten toi on mahdollista? perkele joutuuko mennä talliin repiin vinssin piuhat irti että uskaltaa mennä nukkuuun. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Olen ollut siinä uskossa että kaikki vinssien lbs ja kg lukemat olis ilmoitettu jotenkin rullaavana kuormana ylämäessä mutta testitulosten valossa näyttäis sittenkin olevan pystynostoa rummun alimmalla kerroksella.
|
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
6000kg on massaa, maan pinnalta sen nostaminen ylöspäin vaatii liki 60kN voiman, alaspäin se tippuu itsekseen. Riippuu aivan siitä suunnasta... |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Yyh, älä.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#19
|
||||
|
||||
![]()
En näe tarpeelliseksi kerrata joka topikissa erikseen eri suureita, johan ne on jauhettu. Sitä paitsi asiaa ei ainakaan selvennä Newtoneista puhuminen kun alun perin kyseinen termivirhe tulee jo vinssien spekseistä ja yleisesti alalla muutenkin käytetään kiloja voiman ilmaisemiseen. Vähän sama asia on paineiden kanssa. nykyään ei enää "saa" puhua baareista vaan pitää olla Pascaleita. Meteorologitkin puhuu nykyään hehtopascaleita millibaarien sijaan ja kuitenkin lukuarvot on samat. Menepähän korrektisti. Ilmeisesti kommentteja näihin asioihin ei kaivata niin taidan sitten pitää tunkkini.
Lainaus:
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Niinnoh, se 6000kg vetoteho (eihän sekään ole vetoteho jos oikeasti fysiikan termeillä puhutaan tietysti) on ihan pikkuisen eri asia kuin 6000kg nostoteho. En nyt muista kauheesti kattoneeni noita testisysteemeitä, mutta epäilen edelleen että auton vinssi jolle ilmotetaan esim. 10k lbs "voima" ei todellakaan nosta mitään 10k lbs kuormaa suoraan ylöspäin. Vai nostaako? No jos nostaa niin hyvä homma.
Mutta edelleenkin se mitä olen duunissa noita nostolaitteita nähnyt enemmän kuin tarpeeksi, niin esim. 5000kg nostolaite on kooltaan ja rakenteeltaan aika eri luokkaa kuin auton 10k lbs vinssi. Ja mitä tulee siihen kyrvähtäneeseen T-maxiin, niin en tiedä miksi niin kävi. Piuhat ainakin oli oikein kytketty ja taatusti riittävän paksuja, eikä vinssin käyttökytkin ollut sisäänkelausasennossa/ oikosulussa. Mutta hyvä tsägä kävi että vain koneen ja korin välinen maapiuha paloi poikki, sekä vinssin virtajohdot. |
#21
|
|||
|
|||
![]()
ei ole ollenkaan hätävarjelun liioittelua laittaa vinssille omaa päävirtakytkintä!!!! tai sit ainakin autoon sellanen että hätätapaukseessa saa kaiken älyn pois.
ei nää sähkövinssit mitään nostolaitteita ole, kun lukee ja kuuntelee käyttökokemuksia niin kaikkityyni liki jarruttomia paskoja mallista ja merkistä riippumatta. tietenkin toiset kestää vähän paremmin kuin toiset mutta itse en tällaisilla lähtisi mitään nostamaan. hyvä jos autoa uskaltaa lievään yläviistoon vinssata.... |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Mielestäni "nostokyky 6000kg" on ihan asiallinen termi. Autovinssit ei missään tapauksessa ole turvallisia nostolaitteita mutta ilmeisesti vinssin pitäisi kyetä rummun alimmalla kerroksella nostamaan esim. mainittu 6000kg taakka irti maasta ennenkuin jotain hajoaa (kuten alkuperäinen kysymys oli).
2000kg nostokoukku varmuuskertoimella 4 pitäisi siis vinssauskäytössä kestää enemmän kuin vinssi... Lainaus:
Ja mitä päävirtakatkaisijaan tulee niin mulla oli koko autolle, myös vinssille. Katkaisi akun maapiuhan, suurin malli mikä raskaankaluston tarvikeliikkeestä löytyi ja kyllä se toistaiseksi kesti, koskaan ei onneksi tarvinut kokeilla aukeaako se pahan paikan tullen. On toki olemassa riski että katkaisija hitsaa kiinni eikä aukeakaan... |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuollalailla suoritettussa testissä on just se ja sama mihin suuntaan voima on, veto ja nosto on "kalavaakaa" vasten vedettäessä ihan sama asia. Lainaus:
|
#24
|
|||
|
|||
![]() PASISSA onkin vaan 3.5 tonnin vinssi,muistaakseni. Alle en menis tupakoimaan jos jotakin vinssin varassa sattuskin roikkumaan. vinssinjarrua ei tainnu sen kummemmin ollakkaan, sen mitä hydraulimoottori jarruttaa. |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Esitteen mukaan pasissa on 10 tonnin, masissa 8 tonnin, ja A-45:dessä 6.5 tonnin vinssi.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |