Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.10.2008, 18:58
Juh0:n Avatar
Juh0 Juh0 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.07
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

Turbolle vettä ja öljyä?


Terve!

Minkäslaisia ratkaisuja on porukka tehnyt veden ja öljyn kierron suhteen HJ60:stä turbottaessa? Meinaan itse laittaa 61:sen turbon (hallin lattialla) ja kovasti olen koittanut etsiä tietoa palstalta, että mistä siihen sais järkevimmin öljylle ja vedelle kierron muttei tunnu oikein löytyvän?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.10.2008, 19:05
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Öljynpaineen ryöstöpaikasta en tiedä. Mutta onko vesikierto tuollaisessa välttämätön.
Jos ei niin kiertolenkki. Eli öljy ensin vesipuolen läpi,siitä suoraan öljypuolelle ja sit öljypohjaan. Näin ei tarvitse kikkailla sen veden kanssa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.10.2008, 20:09
aslakki:n Avatar
aslakki aslakki ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: joutseno, .
Viestit: 1.209
Perusasetus

menee ot. mut kuitenki. tuosta kiertolenkistä en oo kuullukkaan ennen, vesikierron uskaltaa kyl jättää pois pelistä ja tupro pelaa kyl. mut eikös se öljy lämpene turhankin paljon voitelua ajatellen jos se aluks kierrätetään vesitilan kautta ja vasta sit viskataan laakereille?
ei kokemusta mut ite jättäsin vesikierron vaa pois käytöstä..... viisaammat valistakaa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.10.2008, 14:14
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Eiköpä lie nuo ölpät ja veet aikalailla samanlämpöset, että turha sitä öljyä on sieltä veslämmönvaihtimen kautta lennättää.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.10.2008, 00:15
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Eiköpä lie nuo ölpät ja veet aikalailla samanlämpöset, että turha sitä öljyä on sieltä veslämmönvaihtimen kautta lennättää.
Ei ihan vesitilaan tulevasta lämmönvaihtimesta ollut kyse,vaan alunperin vesikiertoisen turbon mahdollisesta jäähdyttämisestä.

Ennemmin kannattaa vaikka lämppärin linjasta ottaa lievästi kuristettu linja turbon vesikiertoon kuin jättää tyhjäksi.Öljyä ei kannata mielestäni enää lisää lämmittää ennen turboa,vaikka tiedänkin eräissä ahtaissa paikoissa homman ratkaistun näinkin,ja ihan onnistuneesti.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.10.2008, 14:40
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

itse olen vaan jättänyt vesi kierron pois, hyvin ovat toimineet...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.10.2008, 05:37
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

HJ:ssä laturin perässä oleva alipaine pumppu saanee öljynpaineen, siihen tuplabanjopultti ja haarotat vaan öljyn.
Kyseessä hilux, mutta samaan tyylin:

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalais...ia-62.jpg/full

ei paras kuva mutta, jotain kuitenkin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.10.2008, 05:40
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

miten meinasit turbon öljynpaluun toteuttaa?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.10.2008, 19:15
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

BJ:ssä on öljynlauhduttimen kotelossa ainakin valmiita käyttämättömiä painepuolen lähtöjä sekä tulopuolen kiertoonkin saa ympättyä paluun sitä kautta. Näitä ajattelin hyödyntää omassa turbo-projektissa. Halkasija näissä reijisä on noin 16mm, kierteestä en tiedä. Toinen öljynpaine on/off anturin vieressä ja toinen öljynlaihduttimen paluun tykönä.
Eiköhän HJ:sakin löydy jotain käyttämättömiä öljy reikiä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.10.2008, 20:16
Juh0:n Avatar
Juh0 Juh0 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.07
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

Joo mä sain tänään tossa hommaa vähän etiäpäin. Päädyin semmosees ratkaisuun, että öljy tulee samasta missä on öljynpainekello. Paluun tein öljypohjaan hydrauliikkaläpiviennillä ja siittä letku turbolle ja ihan klemmareilla vaan kiinni. Vedelle tuli lähtö lohkon tyhjennysroppuun ja paluu tulee koneen päällä olevaan letkuun t-haaralla. Niin kyllä kai se vesi niin päitten kulkee!?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.10.2008, 20:53
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Just päin vastoin kiertää mutta ei sillä mitään väliä ole jos et takaiskuventtiiliä ole laittanut väliin.

Paljonko laitoit öljynpaluun sisähalkaisijaksi?Siis ahtain kohta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.10.2008, 20:56
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
BJ:ssä on öljynlauhduttimen kotelossa ainakin valmiita käyttämättömiä painepuolen lähtöjä sekä tulopuolen kiertoonkin saa ympättyä paluun sitä kautta.
Siis meinaatko turbon öljynpaluun tehdä painelinjaan vai mitä oikein tarkoitat?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 14.10.2008, 20:30
Juh0:n Avatar
Juh0 Juh0 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.07
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

Nyt on sitten koko turboviritys kiinni autossa kaikkine letkuineen. Pientä vuotoa noissa vesilinjoissa etenkin siinnä mikä on koneen päällä t-haaralla. JOKAINEN haara vuotaa! Täytyy vissiin vähän kiristellä. Niin se öljynpaluu tulee öljypohjaan ja pienin halkaisia on jotakin 15mm. Riittääkö? Tossa kun sain vehkeen käyntiin niin mietin että pitäisköhän jotenkin testata tuo, että turbo varmasti saa öljyä. Helpoin vissiiin on ottaa vaan paluu öljypohjasta irti ja sittenhän sen jo näkee. Sen huomasin että kun koekäynnistyksen aikana polki vähän kaasua niin öljynpaine heittelehti aikalailla (vanha mittari) ja uusi mittari meni heti pohjaan jossa asteikko on 8 kiloon asti. Onko se huono jos öljynpaine turbolle on otettu myös samasta?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.10.2008, 21:08
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kun vaihdoit mittarin niin vaihdoitko samalla anturin mikä kuuluu samaan uuden mittarin kanssa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.10.2008, 21:17
Juh0:n Avatar
Juh0 Juh0 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.07
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

laitoin vanhasta öljynpaineanturin lähdöstä lähdöt: turbolle, vanhalle öljynpainekellolle ja uudelle mekaaniselle öljynpainemittarille. Eli vastaus selvinee tästä.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 14.10.2008, 22:10
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh0 Näytä viesti
Niin se öljynpaluu tulee öljypohjaan ja pienin halkaisia on jotakin 15mm. Riittääkö?
Kyllä se pitäisi riittää,vaikkakin joittenkin ohjeitten mukaan aika minimirajoilla onkin.

Ja se,mikä voi olla ongelma tuossa öljynpaineen haaroituksessa on nippojen kestävyys,tuollaisella paketilla alkaa olla mittaa ja painoa sen verran että tärinä voi murtaa sen.

Viimeksi muokannut Jappi : 14.10.2008 22:13
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 15.10.2008, 05:12
jussithegreat:n Avatar
jussithegreat jussithegreat ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.09.06
Sijainti: kotka, Finland.
Viestit: 479
Perusasetus

itse teetätin uuden letkun t-haaralla laturille/turbolle ja vielä niin päin että turbolle on suora virtaus ja laturi ottaa siint sivusta öljysä ja hyvin on toiminut
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 15.10.2008, 06:23
Juh0:n Avatar
Juh0 Juh0 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.07
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

täytyy sitten vaihtaa tuo öljynpaine sinne laturin kanssa samaan jos tämä nykynen lähtö näyttää siltä ettei toimi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Muutoskatsastus turbolle j1s Tekniikka & Jutustelu 14 29.09.2008 23:12
hj60 muutos katsastus turbolle. syrkki Tekniikka & Jutustelu 21 21.07.2007 14:49
mistä hj-60 turbolle voitelu? Jani E Tekniikka & Jutustelu 11 30.03.2007 05:01
Patrollin muutoskatsastus turbolle? AJK Tekniikka & Jutustelu 13 08.01.2007 01:24
SD33 pumpun modaus turbolle SS-Patrol Tekniikka & Jutustelu 4 26.03.2006 21:46


Sivu luotu: 12:46 (GMT +2).