![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Turbolle vettä ja öljyä?Terve! Minkäslaisia ratkaisuja on porukka tehnyt veden ja öljyn kierron suhteen HJ60:stä turbottaessa? Meinaan itse laittaa 61:sen turbon (hallin lattialla) ja kovasti olen koittanut etsiä tietoa palstalta, että mistä siihen sais järkevimmin öljylle ja vedelle kierron muttei tunnu oikein löytyvän?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Öljynpaineen ryöstöpaikasta en tiedä. Mutta onko vesikierto tuollaisessa välttämätön.
Jos ei niin kiertolenkki. Eli öljy ensin vesipuolen läpi,siitä suoraan öljypuolelle ja sit öljypohjaan. Näin ei tarvitse kikkailla sen veden kanssa. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
menee ot. mut kuitenki. tuosta kiertolenkistä en oo kuullukkaan ennen, vesikierron uskaltaa kyl jättää pois pelistä ja tupro pelaa kyl. mut eikös se öljy lämpene turhankin paljon voitelua ajatellen jos se aluks kierrätetään vesitilan kautta ja vasta sit viskataan laakereille?
ei kokemusta mut ite jättäsin vesikierron vaa pois käytöstä..... viisaammat valistakaa? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eiköpä lie nuo ölpät ja veet aikalailla samanlämpöset, että turha sitä öljyä on sieltä veslämmönvaihtimen kautta lennättää.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ennemmin kannattaa vaikka lämppärin linjasta ottaa lievästi kuristettu linja turbon vesikiertoon kuin jättää tyhjäksi.Öljyä ei kannata mielestäni enää lisää lämmittää ennen turboa,vaikka tiedänkin eräissä ahtaissa paikoissa homman ratkaistun näinkin,ja ihan onnistuneesti. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
itse olen vaan jättänyt vesi kierron pois, hyvin ovat toimineet...
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
HJ:ssä laturin perässä oleva alipaine pumppu saanee öljynpaineen, siihen tuplabanjopultti ja haarotat vaan öljyn.
Kyseessä hilux, mutta samaan tyylin: http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalais...ia-62.jpg/full ei paras kuva mutta, jotain kuitenkin. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
miten meinasit turbon öljynpaluun toteuttaa?
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
BJ:ssä on öljynlauhduttimen kotelossa ainakin valmiita käyttämättömiä painepuolen lähtöjä sekä tulopuolen kiertoonkin saa ympättyä paluun sitä kautta. Näitä ajattelin hyödyntää omassa turbo-projektissa. Halkasija näissä reijisä on noin 16mm, kierteestä en tiedä. Toinen öljynpaine on/off anturin vieressä ja toinen öljynlaihduttimen paluun tykönä.
Eiköhän HJ:sakin löydy jotain käyttämättömiä öljy reikiä. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Joo mä sain tänään tossa hommaa vähän etiäpäin. Päädyin semmosees ratkaisuun, että öljy tulee samasta missä on öljynpainekello. Paluun tein öljypohjaan hydrauliikkaläpiviennillä ja siittä letku turbolle ja ihan klemmareilla vaan kiinni. Vedelle tuli lähtö lohkon tyhjennysroppuun ja paluu tulee koneen päällä olevaan letkuun t-haaralla. Niin kyllä kai se vesi niin päitten kulkee!?
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Just päin vastoin kiertää mutta ei sillä mitään väliä ole jos et takaiskuventtiiliä ole laittanut väliin.
Paljonko laitoit öljynpaluun sisähalkaisijaksi?Siis ahtain kohta. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Siis meinaatko turbon öljynpaluun tehdä painelinjaan vai mitä oikein tarkoitat?
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on sitten koko turboviritys kiinni autossa kaikkine letkuineen. Pientä vuotoa noissa vesilinjoissa etenkin siinnä mikä on koneen päällä t-haaralla. JOKAINEN haara vuotaa! Täytyy vissiin vähän kiristellä. Niin se öljynpaluu tulee öljypohjaan ja pienin halkaisia on jotakin 15mm. Riittääkö? Tossa kun sain vehkeen käyntiin niin mietin että pitäisköhän jotenkin testata tuo, että turbo varmasti saa öljyä. Helpoin vissiiin on ottaa vaan paluu öljypohjasta irti ja sittenhän sen jo näkee. Sen huomasin että kun koekäynnistyksen aikana polki vähän kaasua niin öljynpaine heittelehti aikalailla (vanha mittari) ja uusi mittari meni heti pohjaan jossa asteikko on 8 kiloon asti. Onko se huono jos öljynpaine turbolle on otettu myös samasta?
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Kun vaihdoit mittarin niin vaihdoitko samalla anturin mikä kuuluu samaan uuden mittarin kanssa.
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
laitoin vanhasta öljynpaineanturin lähdöstä lähdöt: turbolle, vanhalle öljynpainekellolle ja uudelle mekaaniselle öljynpainemittarille. Eli vastaus selvinee tästä.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja se,mikä voi olla ongelma tuossa öljynpaineen haaroituksessa on nippojen kestävyys,tuollaisella paketilla alkaa olla mittaa ja painoa sen verran että tärinä voi murtaa sen. Viimeksi muokannut Jappi : 14.10.2008 22:13 |
#17
|
||||
|
||||
![]()
itse teetätin uuden letkun t-haaralla laturille/turbolle ja vielä niin päin että turbolle on suora virtaus ja laturi ottaa siint sivusta öljysä ja hyvin on toiminut
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
täytyy sitten vaihtaa tuo öljynpaine sinne laturin kanssa samaan jos tämä nykynen lähtö näyttää siltä ettei toimi.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Muutoskatsastus turbolle | j1s | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 29.09.2008 23:12 |
hj60 muutos katsastus turbolle. | syrkki | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 21.07.2007 14:49 |
mistä hj-60 turbolle voitelu? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 30.03.2007 05:01 |
Patrollin muutoskatsastus turbolle? | AJK | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 08.01.2007 01:24 |
SD33 pumpun modaus turbolle | SS-Patrol | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 26.03.2006 21:46 |