![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Taron/huluxin laatiikkoItku pitkästä ilosta. Pe tein tarosta kaupat. Eli vm -90 ja ajettu 446 tkm 2.4 d. Auto on tutulta ja pelitti todella hienosti ja on siisti kaikin puolin. No tänää iskä oli sillä reissussa ja soitti että nelikko ei mene päälle. No aikansa ränkättyä se meni kuitenkin päällä. No traileri pois rannasta ja kärri parkkiin, Nelikko pois ja navat pois ja kotia päin. Kesken matkan vitosella kuulema rupes kuuluu ääntä. No nelosella kotii. Kävin sit itse äske heittää autolla lenkin ja herran jumala mitä ääntä se piti 5 ![]() Eli toden näköisesti laatkko rikki, mutta mitä seltä on rikki. Onko jokin tyyppivika näissä? Ni kysyisin että oisko kokemusta tai tietoa herroilla?? Ja tietysti hyviä laatikoita voi tarjota...
Viimeksi muokannut mikok : 05.10.2009 20:21 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Yks tuttu toyota huoltaja puhu jostain sivuakselin mutterista mikä pyörii auki ja vitosen rattaat kolkattais muka sit pakin rattaille, onko perää?
Mistä näitä laatikoita vois tiedustella? Oon yrittäny googlettaa mut tarjonta tuntuu olevan heikkoa. Varmasti muillakin on ollu samaa vikaa? Muuten käykö minkä muiden mallien laatikot näihin. Esim 4 runnerin jne... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ainaski bensa ja diesel laatikko käy keskenään,
tollasia bensoja vois ainaki löytyä vähän ajettuja. |
#4
|
|||
|
|||
![]() juu ei.Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Noo vkl se selviää ku puran sitä. Yks jeppe sano et jakolaatikko pois ja siitä näkee heti mikä on vikana. Se epäili että vitoselta on joku siirtoholkki, rattaat ottannu itteensä ja se potkii vaihdetta pois kun veto on päällä. Tietysti llakerit voi olla kans entiset. Uskon että vika löytyy siitä. Ois kyllä hyvä ku ne vitosen osat kävis vaikka jostain takavetosen laatikosta siihen. Niitä löytyy helpommin...
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Etsi ja löydä.
Joo ni semmonen viel et sattumoisin mones hiases ja hiluksis on eri vaihteissa samoi välityksii.Esim hiase/hilux 4wd vitos vaihteen välitykset on 0.851,taka vetosen 0.854.Eli jos pääsee vertailemaan ni saattasivat sopia keskenään.Erääseen vanhaan hiluksiin tehtiin hiase/hiluks hybridi,hiasessa oli aavistuksen tiheämmät välitykset mutta sopivat muuten heittämällä.Kattelin tossa pajalla et on samannäköset laipat -89 hiasen 2wd ja hiluksin 92 4wd laatikoissa et esim.se rautanen välipala on sama.Eli yhdennäköisyyksiä on paljon.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
no nyt tuli sekaannuttua semmsusee laatkikkoo että! Eli pe purettii vanha laatikko pois. No se kolkatti nii rajusti että ei jaksettu edes avata sitä. Siis JAPAN moottorituontii etsii uutta loodikkoa. No vaihtoehtoja oli monia ja lähin mikä muistutti vanhaa oli aika erikoinen
![]() Se oli kytkinkopalta ja perus vaihteistolta melko saman lainen, mutta jakolaatikko oli outo. Siinä oli sähköinen neivedon kytkentä pikkukepissä. Ja keppissä ei ollu ku hidas ja nopea!? no laatkko kyytii ja asentamaa. Itse vaihteisto meni heittämällä paikalleen, mutta sit ongelmat alkoi. Putki piti rakentaa uusiks laatikon kohdalta. Taka Kardaani jäi 1.5cm lyhyeksi siltä jäykältä osalta ennen kannatinlaakeria. No ne sätösteltiin jotenkuten kohdilleen ja ajamaan. No eikös sekin loota pidä meteliä tyhjäkäynnillä! prk Semmunen kolkattava ääni, ja kyrkimen ku painaa pohjaan ni luonnollisesti hiljenee. Tai vastaavasti nostaa hieman koneen kierroksia. Ajossa ääntä ei kuulu. ja kaikki vaihteet pelaa ensiluokkisesti. Öljyt on puhtaat. Voiko ääni tulla hammas kosketuksesta kun kone käy tyhjäkäynnillä hieman epätasaisesti. Itsellä on semmunen tunne että homma menee uusiks, No takuu on 3kk. Mutta tänään sitten ruvettiin perehtymään sähköihin. Siinä on semmuen askel moottri mikä kytkee nelivedon päälle/pois siitä pikku kepin napista. Mutta aikamme mittailtua homma ei ole aivan niin yksinkertainen. Siihen on vissiin kuulunu semmunen ohjausyksikkö mikä haistelee moottorin asentoa ja ohjaa sitä. Eli onko kukaan ikinä kuullu Hiluxista missä on ollu tämmynen vaihteisto?? Latikossa luki hilux 2 l 2 4wd. Itse en ainakaan ikä ole moisesta kuullu tai nähny... Se mies sano että eurooppaan ei välttämättä ikinä ole tuotu mallisarjan hienoimpia luomuksia. Tämä on varmaan sit niitä. Tietäis vaa että mistä se suunnilleen on ja minkä vuotisesta, ni vois ruveta ettii tietoa. Hieno projekti mutta aika mutkikas. Auttakoon jos joku on ikinä moisesta kuullu?? vai haukkasinko paskaa ja pahasti... |
#8
|
|||
|
|||
![]() Kytkin koppa?
Nii vaihoiks sen kytkin kopan vai et?Jos se on 2l2 koneessa ollu ni veikkaisin et ois 4runnerist.Jos kykä koppa oli eri ni vois olla pensa runneristaki.En muista millon hiluksiin tuli ne ali paine häksätykset etuakseliin mut jokatapaukses haiskahtais et jatkuva nelivetoses pelis se on ollu.Onks nyt satavarmaa et se kolina tulee laatikosta?Joo siis edittinä et kiintee napases eikä jatkuvassa,en kyl tajuu mitä siel mitkää sähköhäksätykset tekis.Niihin laatikoihin ei moottori vaikuta mitenkään.Voihan siin jako laatikon kyljes olla liitin sille etu akselin mankkuventtiilille.Se kartaanin pituus ero selittys sille et se loota olis erikartaanilla ollu lyhyemmäs hiluksis tai runneris.
Viimeksi muokannut RIPAX : 11.10.2009 23:06 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
joo en vaihtanu mitää kytkin koppaa. kait se on siis ollu 2l2 moottorissa kiinni. Ja hilux 2l2 siihen oli kirjoitettu tussilla kylkeen. Ukko sano että japanissa mistä se oli tullu on vaikka mitä ihme malleja mitä ei edes eurooppaan tuoda. Nii ja se laatikko on n 1.5 cm lyhyempi ku vanha. Sii kytkin koppa ja itse vaihdelaatikko on melko identtisiä vanhan kanssa. Mutta jakovaihteisto on aikas lailla eri näköinen. Siis se toimii niin, että pipikkukeppi liikkuu vain edes takaisin. Edessä hidas ja takana nopea. Kepin sivussa on 4wd nappi josta nelikko kytkeytyy. on päällä pitkä tai lyhyt puoli, auto liikkeesä tai ei. Edellyttäem että navat on käännetty päälle. Nelikon kytkentää hoitaa askelmoottori joka on jakolaatikon taka puolella. Tähän tarvis rakentaa pätevä johdotus/releytys. siten että virta on kelalla joka ohjaa moottoria vain sen aikaa kun se tekee tarvittavan liikkeen päälle/pois. jotta kela ei kuumene ja pala. Mutta järjestelmä kyllä päämääräisesti toimii.
Se kolina tulee kyllä 99% vaihteistosta. Lylmänä kolinaa/hellinää ei juuri kuulu mutta lämpimänä se alkaa ku auto käy tyhjäkäyntiä vapaalla ja niinku edellä mainitsin, Kytkimen ku painaa pohjaa ni luonnollisesti lakkaa ku mikään ei pyöri tai vastaavasti hieman antaa koneeseen kierrosta ni se lakkaa ja on normaali ja äänetön. Ajossa sitä ei kuulu ja laatikko pelaa moitteettomasti. Se voi olla joku hammaskosketuksen tai siirtäjän kilinä. Tiedä sitä aika näyttää. aika hiteciä tästä silti tulee ![]() Ukko puhu jostai hj70 vai 71 vaihteistosta mut ei mun mielestä täsmää. Outo se jokatapauksessa on. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Onko laatikossa oikea öljy? Liian ohut öljy ja hiukan liian matala tyhjäkäynti tekee tota että kolisee paikallaan.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
En tiiä toistaiseks on ne mitkä siellä oli jo valmiiks ku laatikko haittiin. hyvän näköset ne oli. Varasin siihen mobilin oliks se nyt 75 w -90 synteettiset. En tiitä auttaisko. Mikä olis hyvä? En vieä sillo asennuksen yhteydessä kehannu vaihtaa ku on aika tyyristä tavaraa, jos ne olis menny sit hukkaa.Kun laatikko olis ja on paska? Pitää tällä viikolla vaihtaa. etuperää, vaihteistoo ja jakovaihteistoo oli tarkotus laittaa samat kurat. Takaperään on sit ne lsd öljyt...
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Ln110
Samat ongelmat,vitonen alkoi pitään ääntä yhtäkkiä ääntä,ennemmin ei pientäkään ääntä.voiko laakeri pettää noin äkillisesti ja mikä laakeri siitä vitosesta menee jos menee,meneekö se sivuaksilalta vai pääaksilalta.varmaan näitä laatikoita purettu kymmeniä ellei satoja ennemminkin ei tietoa varmaan löytyy.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Eiköhän se kuitenkin ole viisain vaihtaa kaikki laakerit kun kerran lootan irrottaa ja purkaa?Tuskin se muiltakaan osin enää ajamaton on.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Mulla sieltä oli kyllä varmaan riiki joku muu ku laakeri. Kyllä se lopulta piti semmusta kolinaa joka vaihteella että hirvitti. Ja tämä tuho tapahtui n 8 km aikana. Eli ekakerran ku paukahti ni siitä n 8 km ni joka vaihteella mieletön kolina. Vaikka en sen jälkee vitoseen kajonnu ku se rupes ääntää. Jännä nähä mitä siellä on tapahtunu, Jahka jaksaa avata sen.
Tässä uudessa laatikossa tuli tänään huomattua lisähuomio äänestä. Eli kun keppiä kääntää vaihdekaavion väliin. Eli vaikka vitosen ja kolmosen "väliin". Että keppi ns jäykistyy seinää vasten kolina/helinä loppuu. Luulen että meteli kuitenkin tulee väljästä siirtäjästä tai hammaskosetuksesta. Ei misttän laakerista yms. Uskon ja toivon että vika on vain melusaastetta eikä mitään vakavaa ![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vw taron vaihdelaatikko | hiluman | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 30.10.2010 11:00 |
M: C303 laatiikko+jakis paketti 275e | PIRSSI | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 03.06.2008 12:31 |
Taron rengas... | hiluximiäs | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 27.07.2006 22:49 |
Taron lehtijouset | jambo72 | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 25.01.2005 11:02 |
VW Taron lukot | jambo72 | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 28.12.2004 21:17 |