![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() LJ70 vikaKaveri vaihtoi akut ja ilmeisesti laittoi akun kengät väärin ja starttas kaaos valmis laturin ja säätimen välinen johto suli nyt on säädin vaihdettu johto korjattu kengät oikein startaa mut ei käynnisty olisko vikaa tullut myös sammuttimeen et olis päällä. Jäänyt sammutus asentoon tai ei saa sähköä tai jotain muuta olisko ideoita vian paikallistamiseen. Note! This message was posted anonymously!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Hehkun kortti on saattanu ottaa siipeensä.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hehkun kortti on saattanu ottaa siipeensä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
erittäin todennäköistä että laturikin on ottanut siipeensä.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
erittäin todennäköistä että laturikin on ottanut siipeensä.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Missäs toi hehkun kortti sijaitsee
Note! This message was posted anonymously! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ihan tarkoin tietämättä: Olisko kojelaudassa hansikaslokeron yläpuolelle?
_ _ _ _ _ _ _ #RR V8 -76# #LR S1 -55# #LJ 70 -90# |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tänään aamulla töihin lähtiessä läjä ei lähtenyt käyntiin, joten v-käyrä huipussa pyöräilemällä töihin. Töistä tullessa aloin tutkimaan ongelmaa ja sain kuin sainkin käyntiin kunhan ensin lämmitin vepastolla lämpimäksi ja sahasin pari akkua tyhjäksi.
Seuraavanlaista tutkimusta suoritettu: Virrat kun laittaa päälle, tulee hehkuille n.12,7 V virtaa. hehkutus ei tunnu loppuvan sitten millään vaan virtaa tulee koko ajan. Lämpinä kun laittaa virrat päälle, niin hehkuttaa 12,7 voltilla n. 10 sekunttia ( välillä pitempään), jonka jälkeen hehkuille tuleva volttimäärä tippuu n. 4 -5 Volttiin ja pysyy siinä. Releen päästä mitattuna samat lukemat. Onko normaalia, että hehkuille tulee auton käydessä koko ajan tuo 4-5 volttia, eikös se pitäisi loppua virran syöttö melko pian. --> Varmaankin kaikki hehkut jo palaneet paskaksi, mutta ei viittis laittaa uusia hehkuja ennenkuin tietää miten hekutuksen pitäisi toimia ja mistä vian juurisyyn löytäisi. Eräs paikallinen autokorjaaja katteli äkäseltään jo autoa, mutta ei vielä löytänyt vikaa. Kuulemma jostain pitäisi löytää aika iso sulake ( 60 A) hekutukselle, mutta sitä en minä eikä korjaajakaan ole löytänyt. Entä mitäpä tuo hehkun kortti tekee, viallinen?? Kaikki neuvot otetaan vastaan. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Oisko se 4-5 volttia jälkihehku. Sen pitäs katketa pois varmaan noin minuutin tai parin kuluessa käynnistyksestä.
Tai ainakin sitäluokkaa tuntuis tuossa omassa läjässä jälkihehkuttelevan. Kai sille on olemassa joku ohjeaika eri lämpötiloissa?? |
#10
|
|||
|
|||
![]() kaverilla oli sama ongelma
onko moottori sähkö sulake ehjä sulake rasiassa kaverin auto lähti käyntiin kuin laittoi kannusta suoraan poltoainetta jakajapumpulle eli ei ollut sähkö vika enään vaan samassa hässäkässä oli pumppu hävittänyt polttoaineet ja käsipumppu ei täyttänyt sitä eikä startaaminen riittänyt nostamaan polttoainetta.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
En tiedä, mutta itekseen pähkäilly että voisiko yksi tai useampi palanut hehku aiheuttaa sen, että hehkutettaessa rele ei kytke pois virtasyöttöä hehkuille, vaan hehkuttaa vaikka kuinka kauan. Tuntuu ihmeelliseltä, koska kylmänä kun hehkutat niin releeltä pukkaa 12,7V jännitettä hehkuille jopa 15 min ( pitempään en ole jaksanut mitata / venata ). Lämpimänä releeltä pukkaa hehkuille 12,7 volttia 10 sekunnista muutamiin minuutteihin, jonka jälkeen jännite tippuu tuonne 4-5 Voltin pintaan. Ihme homma, ei oikein itellä ole hallussa nämä autosähköhommat ja vielä vähemmän hehkutushommat, varmaan rele paskana tai jotain. Hehkut varmasti entiset, koska välillä antanut virtaa hehkuille suht pitkiä aikoja. Huomenna käytän autosähköasentajan pakeilla josko hän löytäisi juurisyyn tähän kaikkeen sekoiluun. Jos vikaa ei löydy niin laitan uudet hehkut ja odotan v-käyrän nousua kun uudetkin hehkut kyrvähtää. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ota hehkut irti ja testaa apukaapeleilla miten ne hehkuu. Jos osa on mykkiä niin voi aiheuttaa tuon jatkuvan hehkutuksen. Vaikka hehkuis, mutta vaan varresta, niin ei lähe kunnolla.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
mulla on jostain tullu sellanen käsitys että kun irrottaa hehkut ja kaapeleilla kokeilee hehkuttaa niin se olis lähes varma tapa myöskin hajottaa ne.
|
#14
|
|||
|
|||
![]() käytännön vinkkejä
Koska hehkut joutuu kuitenkin joskus vaihtamaan, niin oikea aika siihen on ilmeisesti nyt, korjaamon tarkistuveloituksen hinnalla saa jo uudet.
Vanhat hehkut voi tarkastaa vian toteamiseksi yksitellen yleismittarilla, joka kestää 20 ampeerin tasavirtakuorman. 1. Mittari ja hehku yhdessä sarjaan muutamaksi sekunniksi akun kanssa. Lukema hyppää diginäytössä jopa yli 25A, mutta laskee parissa sekunnissa 10-15A:iin (siis ehjällä hehkulla). 2. Hehku punastelee ensin keskeltä, mutta myös kärkiosan pitää muutamassa sekunnissa ruveta punastumaan. Älä testaa liian pitkään tai hehkusta tulee entinen. Samoin mittarin pitää antaa jäähtyä välillä. 3. Suoraan akkuun kytkeminen on mahdollista järjen kanssa, mutta kannattaa kytkeä ajovalopoltin sarjaan hehkun kanssa, niin lämmönnousu ei karkaa käsistä (silmistä). Viimeksi muokannut G16AB : 24.09.2008 18:44 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Eipä autosähköasentajakaan löytänyt vikaa.
Tänään laitan uudet hehkut niin sittenpä sitä näkee kuinka kauan ne kestää. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pitänee laittaa udet ja ottaa releen kautta tuleva virta pois ja laittaa napilla. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
mulla on toiminut napilla niin pitkään kuin olen oman lj:n omistanut ja siihen kun oppii niin hyvin toimii. yhdet hehkut onnistuin polttamaan kun ahneuksissani hehkutin liian pitkään mutta sen jälkeen ei ole mennyt yksiäkään.
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Itse poltin myös yhden sarjan hehkuja nappulalla ja sen jälkeen laittelin alkuperäiseen kuosiin koko hoidon...toivottavasti ei tarvitse laittaa nappulaa enää takaisin toimintaan. Vaatii jonkun verran huolellisuutta nappula pikahehkuissa ja jos ohjaat sillä nappulalla alkuperäistä hehkurelettä, niin jää jälkihehku kokonaan pois.
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin oma 550tkm ajettu voimamoottori käy paljon siivommin jälkihehkujen kanssa kuin ilman. Jälkihehkut pitää yllä sopivia olosuhteita onnistuneelle palamiselle...kylmänä, jonkun aikaa kännistymisen jälkeen. Jos se käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti käynnistyksen jälkeen niin ei kait tuosta sen suurempaa haittaa ole?
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
mun mielestä sitä nappia passaa painella vaikka kone pyörii. ei tietenkään kannata pitää pohjassa jatkuvasti. aina tietysti paras vaihto ehto jos alkuperäinen toimii mutta ilman sähkökaaviota tuollaisen vian etsintä on aika hankalaa.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vika vai ominaisuus? | hazzinen | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.05.2007 20:09 |
missä vika??? | pallero | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 12.11.2006 20:20 |
Metka vika | KajdePuu | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 16.02.2005 11:04 |
Help missä vika | Yleiset | 4 | 04.01.2005 11:07 | |
mikä vika?!?! | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 25.10.2004 15:01 |