Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.11.2007, 12:08
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

LJ70 vika


Kaveri vaihtoi akut ja ilmeisesti laittoi akun kengät väärin ja starttas kaaos valmis laturin ja säätimen välinen johto suli nyt on säädin vaihdettu johto korjattu kengät oikein startaa mut ei käynnisty olisko vikaa tullut myös sammuttimeen et olis päällä. Jäänyt sammutus asentoon tai ei saa sähköä tai jotain muuta olisko ideoita vian paikallistamiseen.

Note! This message was posted anonymously!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.11.2007, 15:47
Taro92:n Avatar
Taro92 Taro92 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.08.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 195
Perusasetus

Hehkun kortti on saattanu ottaa siipeensä.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.11.2007, 15:47
Taro92:n Avatar
Taro92 Taro92 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.08.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 195
Perusasetus

Hehkun kortti on saattanu ottaa siipeensä.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.11.2007, 18:24
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

erittäin todennäköistä että laturikin on ottanut siipeensä.

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.11.2007, 18:24
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

erittäin todennäköistä että laturikin on ottanut siipeensä.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.11.2007, 08:19
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Missäs toi hehkun kortti sijaitsee

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.11.2007, 13:57
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Ihan tarkoin tietämättä: Olisko kojelaudassa hansikaslokeron yläpuolelle?

_ _ _ _ _ _ _
#RR V8 -76#
#LR S1 -55#
#LJ 70 -90#
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.09.2008, 17:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tänään aamulla töihin lähtiessä läjä ei lähtenyt käyntiin, joten v-käyrä huipussa pyöräilemällä töihin. Töistä tullessa aloin tutkimaan ongelmaa ja sain kuin sainkin käyntiin kunhan ensin lämmitin vepastolla lämpimäksi ja sahasin pari akkua tyhjäksi.

Seuraavanlaista tutkimusta suoritettu:
Virrat kun laittaa päälle, tulee hehkuille n.12,7 V virtaa. hehkutus ei tunnu loppuvan sitten millään vaan virtaa tulee koko ajan. Lämpinä kun laittaa virrat päälle, niin hehkuttaa 12,7 voltilla n. 10 sekunttia ( välillä pitempään), jonka jälkeen hehkuille tuleva volttimäärä tippuu n. 4 -5 Volttiin ja pysyy siinä. Releen päästä mitattuna samat lukemat.
Onko normaalia, että hehkuille tulee auton käydessä koko ajan tuo 4-5 volttia, eikös se pitäisi loppua virran syöttö melko pian. --> Varmaankin kaikki hehkut jo palaneet paskaksi, mutta ei viittis laittaa uusia hehkuja ennenkuin tietää miten hekutuksen pitäisi toimia ja mistä vian juurisyyn löytäisi.

Eräs paikallinen autokorjaaja katteli äkäseltään jo autoa, mutta ei vielä löytänyt vikaa. Kuulemma jostain pitäisi löytää aika iso sulake ( 60 A) hekutukselle, mutta sitä en minä eikä korjaajakaan ole löytänyt.

Entä mitäpä tuo hehkun kortti tekee, viallinen??

Kaikki neuvot otetaan vastaan.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.09.2008, 18:55
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Oisko se 4-5 volttia jälkihehku. Sen pitäs katketa pois varmaan noin minuutin tai parin kuluessa käynnistyksestä.
Tai ainakin sitäluokkaa tuntuis tuossa omassa läjässä jälkihehkuttelevan.
Kai sille on olemassa joku ohjeaika eri lämpötiloissa??
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.09.2008, 08:48
ARSKA77 ARSKA77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.07.06
Sijainti: Petäjävesi,Finland.
Viestit: 77
Perusasetus

kaverilla oli sama ongelma


onko moottori sähkö sulake ehjä sulake rasiassa kaverin auto lähti käyntiin kuin laittoi kannusta suoraan poltoainetta jakajapumpulle eli ei ollut sähkö vika enään vaan samassa hässäkässä oli pumppu hävittänyt polttoaineet ja käsipumppu ei täyttänyt sitä eikä startaaminen riittänyt nostamaan polttoainetta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.09.2008, 14:33
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ARSKA77 Näytä viesti
onko moottori sähkö sulake ehjä sulake rasiassa kaverin auto lähti käyntiin kuin laittoi kannusta suoraan poltoainetta jakajapumpulle eli ei ollut sähkö vika enään vaan samassa hässäkässä oli pumppu hävittänyt polttoaineet ja käsipumppu ei täyttänyt sitä eikä startaaminen riittänyt nostamaan polttoainetta.
Moottorin sähkösulake on ok. Auton kun saa sahattua käyntiin ja lämmitettyä, niin käynnistyksessä ei sen jälkeen ole ongelmia. kylmäkäynnistys vain on ongelmana.

En tiedä, mutta itekseen pähkäilly että voisiko yksi tai useampi palanut hehku aiheuttaa sen, että hehkutettaessa rele ei kytke pois virtasyöttöä hehkuille, vaan hehkuttaa vaikka kuinka kauan.

Tuntuu ihmeelliseltä, koska kylmänä kun hehkutat niin releeltä pukkaa 12,7V jännitettä hehkuille jopa 15 min ( pitempään en ole jaksanut mitata / venata ). Lämpimänä releeltä pukkaa hehkuille 12,7 volttia 10 sekunnista muutamiin minuutteihin, jonka jälkeen jännite tippuu tuonne 4-5 Voltin pintaan.

Ihme homma, ei oikein itellä ole hallussa nämä autosähköhommat ja vielä vähemmän hehkutushommat, varmaan rele paskana tai jotain. Hehkut varmasti entiset, koska välillä antanut virtaa hehkuille suht pitkiä aikoja.
Huomenna käytän autosähköasentajan pakeilla josko hän löytäisi juurisyyn tähän kaikkeen sekoiluun. Jos vikaa ei löydy niin laitan uudet hehkut ja odotan v-käyrän nousua kun uudetkin hehkut kyrvähtää.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.09.2008, 16:52
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Ota hehkut irti ja testaa apukaapeleilla miten ne hehkuu. Jos osa on mykkiä niin voi aiheuttaa tuon jatkuvan hehkutuksen. Vaikka hehkuis, mutta vaan varresta, niin ei lähe kunnolla.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.09.2008, 17:40
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

mulla on jostain tullu sellanen käsitys että kun irrottaa hehkut ja kaapeleilla kokeilee hehkuttaa niin se olis lähes varma tapa myöskin hajottaa ne.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.09.2008, 18:41
G16AB G16AB ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Oulun lääni
Viestit: 49
Perusasetus

käytännön vinkkejä


Koska hehkut joutuu kuitenkin joskus vaihtamaan, niin oikea aika siihen on ilmeisesti nyt, korjaamon tarkistuveloituksen hinnalla saa jo uudet.

Vanhat hehkut voi tarkastaa vian toteamiseksi yksitellen yleismittarilla, joka kestää 20 ampeerin tasavirtakuorman.

1. Mittari ja hehku yhdessä sarjaan muutamaksi sekunniksi akun kanssa. Lukema hyppää diginäytössä jopa yli 25A, mutta laskee parissa sekunnissa 10-15A:iin (siis ehjällä hehkulla).
2. Hehku punastelee ensin keskeltä, mutta myös kärkiosan pitää muutamassa sekunnissa ruveta punastumaan. Älä testaa liian pitkään tai hehkusta tulee entinen. Samoin mittarin pitää antaa jäähtyä välillä.
3. Suoraan akkuun kytkeminen on mahdollista järjen kanssa, mutta kannattaa kytkeä ajovalopoltin sarjaan hehkun kanssa, niin lämmönnousu ei karkaa käsistä (silmistä).

Viimeksi muokannut G16AB : 24.09.2008 18:44
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.09.2008, 10:03
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Eipä autosähköasentajakaan löytänyt vikaa.
Tänään laitan uudet hehkut niin sittenpä sitä näkee kuinka kauan ne kestää.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 28.09.2008, 18:10
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Eipä autosähköasentajakaan löytänyt vikaa.
Tänään laitan uudet hehkut niin sittenpä sitä näkee kuinka kauan ne kestää.
Hyvinhän ne uudet hehkut kesti ja toimi melkein kolme päivää, kunnes kyrvähtivät uudestaan.
Pitänee laittaa udet ja ottaa releen kautta tuleva virta pois ja laittaa napilla.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 28.09.2008, 18:17
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

mulla on toiminut napilla niin pitkään kuin olen oman lj:n omistanut ja siihen kun oppii niin hyvin toimii. yhdet hehkut onnistuin polttamaan kun ahneuksissani hehkutin liian pitkään mutta sen jälkeen ei ole mennyt yksiäkään.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 29.09.2008, 08:37
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Itse poltin myös yhden sarjan hehkuja nappulalla ja sen jälkeen laittelin alkuperäiseen kuosiin koko hoidon...toivottavasti ei tarvitse laittaa nappulaa enää takaisin toimintaan. Vaatii jonkun verran huolellisuutta nappula pikahehkuissa ja jos ohjaat sillä nappulalla alkuperäistä hehkurelettä, niin jää jälkihehku kokonaan pois.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 29.09.2008, 19:55
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa Näytä viesti
Itse poltin myös yhden sarjan hehkuja nappulalla ja sen jälkeen laittelin alkuperäiseen kuosiin koko hoidon...toivottavasti ei tarvitse laittaa nappulaa enää takaisin toimintaan. Vaatii jonkun verran huolellisuutta nappula pikahehkuissa ja jos ohjaat sillä nappulalla alkuperäistä hehkurelettä, niin jää jälkihehku kokonaan pois.
Nyt on pelkästään napin takana hehkutus ja pelaa hyvin. Tosiaankin jälkihehkutus jäi nyt pois, mutta mihinkä sitä tarvitaan, eli aiheuttaako ongelmia tulevaisuudessa?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 30.09.2008, 07:56
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Nyt on pelkästään napin takana hehkutus ja pelaa hyvin. Tosiaankin jälkihehkutus jäi nyt pois, mutta mihinkä sitä tarvitaan, eli aiheuttaako ongelmia tulevaisuudessa?
Ainakin oma 550tkm ajettu voimamoottori käy paljon siivommin jälkihehkujen kanssa kuin ilman. Jälkihehkut pitää yllä sopivia olosuhteita onnistuneelle palamiselle...kylmänä, jonkun aikaa kännistymisen jälkeen. Jos se käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti käynnistyksen jälkeen niin ei kait tuosta sen suurempaa haittaa ole?
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 30.09.2008, 16:29
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

mun mielestä sitä nappia passaa painella vaikka kone pyörii. ei tietenkään kannata pitää pohjassa jatkuvasti. aina tietysti paras vaihto ehto jos alkuperäinen toimii mutta ilman sähkökaaviota tuollaisen vian etsintä on aika hankalaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vika vai ominaisuus? hazzinen Tekniikka & Jutustelu 4 22.05.2007 20:09
missä vika??? pallero Tekniikka & Jutustelu 18 12.11.2006 20:20
Metka vika KajdePuu Tekniikka & Jutustelu 24 16.02.2005 11:04
Help missä vika Yleiset 4 04.01.2005 11:07
mikä vika?!?! Tekniikka & Jutustelu 8 25.10.2004 15:01


Sivu luotu: 10:15 (GMT +2).