![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hajoaako voimansiirto Pajerossa, kun eri korkuset renkaat ed/tak?Pajerossani vm -87 edessa 2.5 cm matalamat renkaat kun takana. Onko nelivedolla ajaminen vaarallista voimansiirrolle. Pöyrivätkö renkaat erilailla ja aiheuttaako se hajoamis riskin. Ei matemaatikko Kaitsu
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Todennäköisesti hajoaa. Itsellä ainakin hj rikkoi aikanaan pinjoneita yms. kunnes totesin renkaiden olevan noin sentin verran eri korkuiset.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
HAJOAA, varmasti..
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ja -87 loota hajoo jos sillä ylipäänsä ajaa.
__________________
Seuraava voit olla sinä |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Vähän sitä matematiikkaa
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Entäs rooverissa
Mites käy rooverissa, jos eri akseleilla eri kokoiset renkaat ja diffi ei ole päällä. Entäs yleensä samalla akselilla eri kokoiset renkaat. Hoitaako tasauspyörästö homman?
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kun kaikki renkaat ovat täsmälleen samankokoiset ei suoraan ajossa tapahdu tasauspyörästöjen pienten rattaiden pyörimistä juurikaan ja ei synny myös kulumista, lämpöä, öljykalvon ohenemista eika mekaanisia metallin kosketuksia tavallisessa ajossa. Mutkissa pyörimistä syntyy mutta sen tasauspyörästöt on rakennettu kestämään.
Ongelmia tulee jos renkaat ovat eri suuruiset halkaisijaltaan ja siis pyörähdysmatkaltaan. Tasauspyörästöjä kun ei ole tarkoitettu kokoaikaiseen massiiviseen pyörimisnopeuksien tasaushommaan. Sen voi todeta kun purkaa niitä, jos jossain paikassa joka pyörii ei ole laakeria niin sen ei ole tarkoitus pyöriä kuormitettuna koko aikaa. Ja pitävällä alustalla kaarteessa kovia voimia syntyy myös samankokoisilla renkailla kun keskustasauspyörästö lukitaan tai Pajeron tyyppisessä voimansiirrossa etuveto kytketään päälle. Kaarrettaessa takapyörät kulkevat lyhemmän matkan ja kun eivät voi tehdä sitä vapaasti niin (useimmiten) sisäkaarteen puoleinen pyörä sutii, sen toteaa helposti hiekalla. Asfaltilla sama ilmiö mutta ehkä kalliimmin seurauksin vehkeitten vahvuudesta riippuen. Ja tasauspyörästöjen lukkojen kytkennän jälkeen pitävässä mutkassa voi olla entistä enemmän jännitystä vetolaitteissa. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Jo yksi erikokoinen rengas jommallakummalla akselilla pyrkii pyörittämään kardaaneita eri nopeuksilla.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Nojaa.. kaikki on tietysti suhteellista, asia ei tietysti ole ihan sama mutta samalla seinällä. itellä on patrollissa 35" x 16" - 15" leikatut boggerit ja takaperässä on pitemmät välitykset kuin etuperässä ja hienosti on kestäny ja runtua on annettu. sopivalla pinnalla antaa kivoja kikkailu mahdollisuuksia maastossa. mutta toki en lähtis noin isolla renkaan kokoerolla esim. asfaltilla kokeilemaan kuin pitkään kestäs.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
onko erilaisia nokkia pajerossa? | pallero | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 17.01.2007 17:19 |
onko 2.3 ja 2.5 pajerossa sama kampiakseli? | pallero | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 21.11.2006 13:55 |
Hypoidivetopyörästö pajerossa | maraX | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 05.11.2006 00:58 |
Pajerossa 33" renkaat ??? ja leima? onko kellään? | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 27.09.2005 08:31 | |
Vetopyörästö-öljyn käry pajerossa? | KooJii | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 28.03.2005 11:45 |