Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.07.2008, 09:01
EZU:n Avatar
EZU EZU ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 66
Perusasetus

Vinssi kysymyksiä


No niin, kertokaapa tietämättömälle muutama asia sähkövinssistä (T-max 11000lbs). I Onko merkitystä tuleeko vaijeri kitaan kelan ylä- vai alapuolelta? II Ohjeesta ymmärsin että kytkin pitäisi olla vapaa asennossa(eli vaijeria voi vetää käsin ulos) kun vinssiä ei käytetä, miksi?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.07.2008, 10:54
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

yleensä tuppaavat tulemaan alapuolelta, ja saattaa kannattaa näin pitääkin

vapaalla varmaan ihan turvallisuus syistä, ettei jotain tai joku jää nalkkiin vinssin vetäessä tahattomasti / vahingossa, muutoinkin päävirtakytkin väliin että saat vinssin pimeäks tarvittaessa...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.07.2008, 11:25
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Question

Pää kytkimestä, nyt kun näillä näkymin akku ei tykkää enään mahtua keulille ja siintä syystä siirtyy kontin puolelle.

Vinssillehän voi virran ottaa laturin kautta ettei tarvitse johto viidakkoa tehdä akun ja vinssin välille? Jolloin päävirta kytkin olisi "järkevä" pistää poikkaisemaan akulta menevä kaapeli, mutta silloinhan auton käydessä siintä ei ole vinssille hyötyä?

Eli siis miten edellä mainittu hässäkkä olisi syytä toteuttaa?
Ja mistä/minkälainen päävirtakytkin kannattaa hankkia?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.07.2008, 11:42
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lehis Näytä viesti
Pää kytkimestä, nyt kun näillä näkymin akku ei tykkää enään mahtua keulille ja siintä syystä siirtyy kontin puolelle.

Vinssillehän voi virran ottaa laturin kautta ettei tarvitse johto viidakkoa tehdä akun ja vinssin välille? Jolloin päävirta kytkin olisi "järkevä" pistää poikkaisemaan akulta menevä kaapeli, mutta silloinhan auton käydessä siintä ei ole vinssille hyötyä?

Eli siis miten edellä mainittu hässäkkä olisi syytä toteuttaa?
Ja mistä/minkälainen päävirtakytkin kannattaa hankkia?


............................. HUI !!!!!!!!!!!!!!!

ota ennemmin vaikka startilta, mutta en suosittele...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.07.2008, 12:53
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Mieluummin sieltä akulta ettei nouse savut.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.07.2008, 16:02
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Tää näköjään liian selvä kirjoittamaan mitn, eli siis startilta piti sanomani

Jotta omat letkut kelalle olis best?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.07.2008, 17:01
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lehis Näytä viesti
Tää näköjään liian selvä kirjoittamaan mitn, eli siis startilta piti sanomani

Jotta omat letkut kelalle olis best?

otetaas ihan simppeli tapa, ei hässäköitä eikä sähkölinnun pesiä:

akulta - navasta musta maadoituskaapeli vinssille, ilman k(j)atkoksia, ja miel liian paksua kuin ohutta... minimi 50 mm2 - laadukasta kuparikaapelia silikonisuojin

akulta + navasta punainen päävirta / turvakytkimelle, (kysy autosähkökaupasta malli, joka kestää jatkuvaa kuormitusta miel 300 Amp) josta vinssille, samoin 50mm2 tai paksumpaa, ei jatkoja eikä katkoja

näin turvaat itsesi, muut, vinssin ja saat parhaan tehon vinssistäsi, ei häviä lämmöksi ja savuksi liian ohkasten johtojen tai huonon maadoituksen takia

muista eristää KAIKKI + kaapelin liittimet HYVIN

ei kannata säästää ja hosua, vinssien kanssa tulee ihan turhia murheita jollei kaapelit ole kunnolliset, ja jos vinssisi on isompi kuin 8000 lbs, laita 70 mm2 tai 100 mm2 kaapelit, ja puristettavat kengät, ei tinauksia
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 08.07.2008 17:04
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.07.2008, 17:48
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Jos vinssiä pitää vapaalla niin ainakin uutena vaijeri löystyy helposti itsekseen.

Ja alakautta. On pikkasen eriasia jos vaijeri vetää 5 tai 15cm pedin yläpuolelta...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.07.2008, 20:40
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
puristettavat kengät, ei tinauksia
Mikä tähän on syynä?
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.07.2008, 20:44
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Tulee mieleen että tina voi teettää jotain sähkökemiallisia temppuja ja jos liitoksessa on jotain vikaa niin siinä on myös vastusta ja isoilla virroilla vastus kuumenee ja tina sulaa jne..

Puristettavan liitoksen lisäksi tinaus.. en tiedä onko enemmän hyötyä vai haittaa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.07.2008, 21:09
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

ainakin ohuemmat kaapelit hankkii ajan myötä auton tärinässä katketa tinauksen vierestä...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.07.2008, 21:28
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
ainakin ohuemmat kaapelit hankkii ajan myötä auton tärinässä katketa tinauksen vierestä...
Tätä mä kans vähä mietiskelin. Kyllähän noi autohifistelijätkin tinan kans touhuaa ja on paksut kaapelit ja isot virrat. Eli kun kaapeloi fiksusti, ni voi tinatakin.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.07.2008, 21:38
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HRD Näytä viesti
Eli kun kaapeloi fiksusti, ni voi tinatakin.
Mie oon mukana!
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.07.2008, 21:42
-pajero- -pajero- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 15.04.07
Sijainti: Hamina, Finland.
Viestit: 506
Perusasetus

Tinaamalla paras tulee
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 08.07.2008, 22:22
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

joo autohifit ja tinaukset... - mites abikot, niitäkin näkee

...tehkää niin, että tulee hyvä - ugh !
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kysymyksiä turvakaarista kivinen Tekniikka & Jutustelu 45 28.08.2010 09:28
Kysymyksiä HJ-45:stä burton Tekniikka & Jutustelu 19 16.05.2009 16:04
2LT-II kysymyksiä Samppa79 Tekniikka & Jutustelu 15 14.08.2006 13:15
kysymyksiä pajerosta. piparix Tekniikka & Jutustelu 5 11.07.2005 07:51
Kysymyksiä 86:sta Vuosimallit 1984-1996 0 15.10.2002 09:02


Sivu luotu: 00:38 (GMT +2).