![]() |
Vinssi kysymyksiä
No niin, kertokaapa tietämättömälle muutama asia sähkövinssistä (T-max 11000lbs). I Onko merkitystä tuleeko vaijeri kitaan kelan ylä- vai alapuolelta? II Ohjeesta ymmärsin että kytkin pitäisi olla vapaa asennossa(eli vaijeria voi vetää käsin ulos) kun vinssiä ei käytetä, miksi?
|
yleensä tuppaavat tulemaan alapuolelta, ja saattaa kannattaa näin pitääkin
vapaalla varmaan ihan turvallisuus syistä, ettei jotain tai joku jää nalkkiin vinssin vetäessä tahattomasti / vahingossa, muutoinkin päävirtakytkin väliin että saat vinssin pimeäks tarvittaessa... |
Pää kytkimestä, nyt kun näillä näkymin akku ei tykkää enään mahtua keulille ja siintä syystä siirtyy kontin puolelle.
Vinssillehän voi virran ottaa laturin kautta ettei tarvitse johto viidakkoa tehdä akun ja vinssin välille? Jolloin päävirta kytkin olisi "järkevä" pistää poikkaisemaan akulta menevä kaapeli, mutta silloinhan auton käydessä siintä ei ole vinssille hyötyä? Eli siis miten edellä mainittu hässäkkä olisi syytä toteuttaa? Ja mistä/minkälainen päävirtakytkin kannattaa hankkia? |
Lainaus:
............................. HUI !!!!!!!!!!!!!!! ota ennemmin vaikka startilta, mutta en suosittele... |
Mieluummin sieltä akulta ettei nouse savut.
|
Tää näköjään liian selvä kirjoittamaan mitn, eli siis startilta piti sanomani :o
Jotta omat letkut kelalle olis best? |
Lainaus:
otetaas ihan simppeli tapa, ei hässäköitä eikä sähkölinnun pesiä: akulta - navasta musta maadoituskaapeli vinssille, ilman k(j)atkoksia, ja miel liian paksua kuin ohutta... minimi 50 mm2 - laadukasta kuparikaapelia silikonisuojin akulta + navasta punainen päävirta / turvakytkimelle, (kysy autosähkökaupasta malli, joka kestää jatkuvaa kuormitusta miel 300 Amp) josta vinssille, samoin 50mm2 tai paksumpaa, ei jatkoja eikä katkoja näin turvaat itsesi, muut, vinssin ja saat parhaan tehon vinssistäsi, ei häviä lämmöksi ja savuksi liian ohkasten johtojen tai huonon maadoituksen takia muista eristää KAIKKI + kaapelin liittimet HYVIN ei kannata säästää ja hosua, vinssien kanssa tulee ihan turhia murheita jollei kaapelit ole kunnolliset, ja jos vinssisi on isompi kuin 8000 lbs, laita 70 mm2 tai 100 mm2 kaapelit, ja puristettavat kengät, ei tinauksia |
Jos vinssiä pitää vapaalla niin ainakin uutena vaijeri löystyy helposti itsekseen.
Ja alakautta. On pikkasen eriasia jos vaijeri vetää 5 tai 15cm pedin yläpuolelta... |
Lainaus:
|
Tulee mieleen että tina voi teettää jotain sähkökemiallisia temppuja ja jos liitoksessa on jotain vikaa niin siinä on myös vastusta ja isoilla virroilla vastus kuumenee ja tina sulaa jne..
Puristettavan liitoksen lisäksi tinaus.. en tiedä onko enemmän hyötyä vai haittaa. |
ainakin ohuemmat kaapelit hankkii ajan myötä auton tärinässä katketa tinauksen vierestä...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tinaamalla paras tulee
|
joo autohifit ja tinaukset... - mites abikot, niitäkin näkee :rolleyes:
...tehkää niin, että tulee hyvä - ugh ! |
Sivu luotu: 15:55 (GMT +2). |