![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Mekaaniseen vinssiin kytkinOlisko ideoita kuinka toteuttaa edullisesti akselikytkin vinssille? Vähän reunaehtoja: a) Voima otetaan ulos suoraan kampiakselin päästä (nivelakselilla). b) Vinssin käyttöakseli on jo valmiiksi samassa linjassa moottorin kampiakselin kanssa, joten kulmavaihdetta ei tee mieli laittaa. c) Sakarakytkin tai sen jokin variaatio ei käyne, koska moottori pyörii vinssatessa n.1500 rpm ja vinssin akseli on alkutilassa levossa (0 rpm). d) Jos samaan pakettiin saa alennusvaihteen n.1:2 on se plussaa. e) Tehonsiirtotarve n.40-50 hv. f) Vinssiin tulee ohjaus radiotaajuudella, joten kytkimen käyttö olisi oltava sähköistettävissä, löytyy toimilaitteita joilla saadaan aikaan 750 Newtonin lineaariliike tai pyörimisliike -max...0...max) g) Tilaa asennukselle on n.2kpl päällekkäisen 24-päkin verran. h) Metallintyöstökoneita löytyy sorvi, työkalujyrsin yms. tarpeellista joten koneistukset eivät muodostu ongelmaksi. Teollisuusautomaation komponenteista löytyisi suoraan kaikkea iiihanaa, mutta ovat liian kalliita tähän projektiin. Itsellä on pari ei kovin pitkälle pureskeltua ajatusta, onko näissä jotain sudenkuoppaa jota en ole tullut ajatelleeksi: 1) avoin tasauspyörästö, voima tuodaan sisään toisesta vetarista ja otetaan ulos toisesta. Lautaspyörän tilalle vaihdetaan jarrulevy. Kun lautaspyörän pysäyttää jarrulla, voima välittyy vetarilta toiselle. Pyörimissuunta vaihtuu, mutta se ei haittaa. 2) pieni vaihdelaatikko, esim Volvo M40 ilman kytkinkaavelia. Laatikon synkrot hoitavat kytkimen virkaa, eli keppiä liikutellaan esim. väliä N-2. Akseleille kumiset sakara- tai vastaavat joustavat kytkimet pehmentämään kytkentäiskuja. 3) jotain muuta, mitä?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
pikkunen vaihelaatikko levykytkimellä? kytkimen käyttö paineilmasylinterillä sähköohjatusti taikka jos virtaa riittää niin suoraan sähköllä.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Löytyisiköhän jostain pienestä nelivetohenkilöautosta sähköisesti kytkettävä levylukko mikä kytkee takavedon peliin mukaan napista..? (subaru,suzuki,toyota...?)
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
volkkarissakos se paineasetelma tuli suoraan kampiakselin päähän, ja vauhtipyörä oli vaihteistossa? eikä ollu mitenkään isokokonen hässäkkä... Toimintaperiaatteita en vaan muista enää, mutta painelaakerin mekanismit tuskin on turhan monimutkaisia... Tai toisinpäin, pulttaa pikkuauton vauhtipyörän kampiakselin päähän, josta johtaa voimaa eteenpäin.
Seuraava vaihtoehtohan ois kaivella joku vanha hydraulipumppu nokkapumpuksi, ja venttiileillä ajaa hydraulimoottoria. Oikeasta paikasta kun osaa kaivella, selviää suht edullisesti. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Sitten joissain nelivedoissahan on etuvedon mukaan kytkeminen sähköllä, minkälaisia kytkimiä löytyy mm.Jimnyn jakolaatikosta tai Jeepin joistain malleista? Lainaus:
Lainaus:
![]() ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tarkottikohan Viipo tuossa selostuksessaan sitä, kun ainakin 80-90 luvun henkilövolkkareissa tosiaan paineasetelma on kampiakselin päässä ja vauhtipyörä on siinä kiinni. Näissähän on se riemu että kytkimen käyttövoima tulee vaihteiston pääakselin sisällä kulkevaa tankoa pitkin vaihteiston toisesta päästä asti.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Joo tuo volkkarin paketti on periaatteessa helvetin pitkä kun kytkinhaarukka on laatikon väärässä päässä. Asetelmalta matkaa painelaakeriin n.30cm.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Paloauton nokkapumpun kytkin, sakara kytkin jossa on synkro.Pituutta paketilla 20-25 cm ja halkaisia reilu 10 cm.Kulutus osia, ei tarvii koko autoa hommata
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuon tyylisiä kytkimiä käytettiin myös esim. 70 -luvun kaivinkoneissa. Hyttiin tuli vain rautatanko, jota kiskaisemalla sai lennosta nokkapumpun päälle ja sit kun lähti ajamaan siirtoajoa maantielle, niin tökkäisi vaan vipua eteenpäin, jolloin pumppu putosi pois päältä. Auttoi paljon sen aikaisten traktorien matkanopeuteen ja mäennousukykyyn. Silloin kun oli vain mäkisiä ja mutkaisia sorateitä... |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Mutta mistä noita saa?
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Samanlaista olen pohtinut, kun on pitänyt jo vuosia laittaa hydraulipumppuvinssisysteemi Rankkuun. Kytkinkoplinki pitäisi olla pieni, kestää 10-15 Kw ja semmonen että sen voi kytkeä "vauhdista".... eipä oikein ole sopivia vastaan tullut.
TT |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Venemiehet:
Mites tollaisen keskimoottoripaatin vaihteisto? Homma toteutettu planeetoilla, suunnanvaihto on, ja voi kytkee lennossa. Kokokin on kompakti... |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Hetkinen! Sis merikytkin... Tuli ihan vaan mieleen myöskin ylimääräiseksi alennusvaihteeksi vaihteisto-jakoaski välille!!! Mutta tuohon alkuperäiseenkin tarkoitukseen vissi sopiva, tosin tuota välitystä aika tavalla, toki mallista riippuen.
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() - massa 46kg - tehonkesto n.200-300hv - bolt-on hydraulipumppuasennus Lisää speksejä: http://zf-marine.com/Transmissions/T...ption&GN=ZF_63 |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() (kuvassa mekaaninen levykytkin) Samanlaisia löytyy sähköisesti, paineilmalla ja hydrauliikalla ohjattuina. Tässä linkki yhden diilerin kuvastoon: http://www.stromag.se/suomi/index.html?till.htm Usein sähköohjatuissa akselikytkimissä 12VDC kelajännitettä ei ole saatavissa kuin erikoistilauksesta, tässä yksi jenkkivalmistaja jolta kuitenkin näitä löytyy. Ovat tarkoitettu hydrauliikkapumpun kytkemiseen moottoriin. http://pittsclutches.net/Clutches.html Teollisuusautomaatio-osien huonopuoli on hinta. Yksi vaihtoehto olisi ehkä käyttää ilmastointilaitteen kompressorin hihnapyörää, jossa on sisäänrakennettu kytkin. Tällöin pumpulle tulisi kylläkin hihnaveto ![]() Nuo eivät ole uutenakaan kovin kalliita ja vanhasta särkyneestä ilmastoinnin kompurasta tuollaisen voisi löytää hyvinkin edullisesti. Nykyään myös ajettavien ruohonleikkureiden terälaitteissa on usein vastaava sähköinen kytkin. Tehonkesto voi hydrauliikkapumppukäytössä olla ylärajalla. Kuvia ja hintoja (jenkeissä) http://www.apairinc.com/iVIEW.asp?CA...es&SCAT=Sanden |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Onko mitään käsitystä paljonko tollanen merikytkin maksaa?
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
n.2500 eur
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Veljekset kulmala ja Veikko Nummela oy myy palopumppuja, varaosia löytynee samoista paikoista
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
Sisun tuulettajan "viskokytkin" oli toteutettu kans mukavasti, siis paineilmalla kytkettänä levykytkin. n 80 cm lapa vaatii pyöriäkseen kilowatteja, joten siinä kans vaihtoehto..
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
o: vinssin vaijeri toyotan mekaaniseen vinssiin.. | kala | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 18.07.2007 09:05 |
Päävirtakytkin vinssiin?? | NHOffroadTeam | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 02.02.2007 23:46 |
Q: 8mm vaijerin määrä Tojon mekaaniseen vinssiin? | H_Nietu | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.06.2006 18:40 |
V/CBR 600 vinssiin | O/M/V Muut | 0 | 01.06.2005 11:31 | |
O: Rullakita vinssiin | Revolver | O/M/V Muut | 4 | 26.01.2005 19:41 |