Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.12.2008, 19:40
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Question

BJ 40 B koneen turbotuksesta


Paljon löyty juttua bertan turvotuksesta mutta... se kaasuläppä??? onko läppä siirrettävä turbon imu puolelle vai saako olla orkkis paikassa?? entäs ne alipaine letkut kaasuläpältä pumppuun?? onko ketään kokeillut ahtopaineella toimivaa pakkosyöttöä?? nyt kaivataan bertan turbottajien kokemuksia millä ja miten toimii parhaiten.

__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.12.2008, 21:41
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Anna läpän olla vakiopaikalla mutta sitä toista letkua pitää kuristaa. Omassa nyt kuristettu se 3mm muistaakseni. Aiemmin läppä oli ennen turboa mutta mielestäni toimii jotenkin paremmin vakiopaikalla ja silleen saa dumpinkin sihisemään.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.12.2008, 22:14
BJ45 BJ45 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.12.05
Sijainti: Kuru, .
Viestit: 60
Perusasetus

Kumpaa letkua pitäs kuristaa ja mitä se tekee pumpun säädöille. Mennään kuitenkin alipaineesta ylipaineeseen.
Nyt olisi kyllä hyvät neuvot tarpeeseen. Itse painiskelen nyt juuri 3B moottorin turbottamisen kanssa.
Koska vapaasti hengittävässä on suurimmat alipaineet vedetettäessä, kovilla kierroksilla vai koska ?
Turbossa paineet nousee ilmeisesti kierrosten mukana maksimiinsa, voisko tätä hyödyntää pumpun säädöissä.
Onko hyviä ideoita ? Mekaani säätö : miten ja mistä ?
Ohessa ruiskupumpun kuvia.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ruiskupumppu1.jpg‎
Views:	317
Size:	54,3 Kt
ID:	2792   Click image for larger version

Name:	ruiskupumppu2.jpg‎
Views:	300
Size:	84,9 Kt
ID:	2793  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.12.2008, 23:25
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Anna läpän olla vakiopaikalla mutta sitä toista letkua pitää kuristaa. Omassa nyt kuristettu se 3mm muistaakseni. Aiemmin läppä oli ennen turboa mutta mielestäni toimii jotenkin paremmin vakiopaikalla ja silleen saa dumpinkin sihisemään.
Mitäs jos laittas ne pumpulle menevät letkut turbon imu puolelle ja läpän jättäs alkuperäiseen paikkaan? saiskos tällä konstilla pumpun syöttö systeemin toimimaan paremmin,eikä pääsis sinne pumpun kalvolle ylipainetta.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.12.2008, 09:42
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.706
Perusasetus

älä tee yksinkertaisesta asiasta liian monimutkaista!! kokeile ensiksi niin että letkut ja putket on omilla paikoillaan ilman kuristuksia ja muita virityksiä. ja oletettavasti huomaat että toimii loistavasti....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.12.2008, 13:39
mikkohen mikkohen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.05.06
Sijainti: Suomussalmi Finland.
Viestit: 209
Perusasetus

Komppaan edellistä! Ei mullakaan mitään kuristuksia letkuissa ja hyvinhän tuo tuntuu pelittävän! Tiedä tuota sitten onko tuo pumppu ihan iskussaan, mutta näillä mennään!
__________________
SLCK#378
ORK
http://kuvablogi.com/blog/2396/14/
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.12.2008, 19:24
BJ45 BJ45 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.12.05
Sijainti: Kuru, .
Viestit: 60
Talking

Tietoa Austraaliasta


Kirjoittelin AXT turbo firmaan Australiaan. Ne kun myy 3B moottorille turbotussarjaa ja kysyin: " Mites pumpun alipainesäätö reagoi turboon ?".
Ja nehän vastas että, jotta:
" The vacuum lines on the intake manifold read "pressure differential / absolute pressure", so the rack in the inline pump as still altered with airflow.
The airflow over the top of the butterfly, creates a low pressure zone at the "Signal Line", allowing the internal spring on the pump diaphram to force open the rack.
this is why the pump works regardless of boost pressure or ambient pressures ( like high altitude )."
Ja sehän tarkoitaa noin suunnilleen sinnepäin ehkä:
Alipainelinjasto imuputkessa lukee" paineeroja/ todellista painetta", joten pumpun hammastanko on silti muuttuva ilmavirtauksesta.
Ilmavirtaus ylitse perhosen(ehkä kalvon), luo matalan paineen vyöhykkeen " Signaali linjalle" sallien sisäisen jousen pumpun kalvolla avata hammastangon.
Siksi pumppu toimii huolimatta yli tai alipaineesta. ( kuten korkealla)
SAA KORJATA.
Eli ei muuta kun TURBO kylkee.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.12.2008, 20:29
Pörö:n Avatar
Pörö Pörö ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.06
Sijainti: Lappi TL
Viestit: 2.028
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ45 Näytä viesti
Kirjoittelin AXT turbo firmaan Australiaan. Ne kun myy 3B moottorille turbotussarjaa ja kysyin: " Mites pumpun alipainesäätö reagoi turboon ?".
Ja nehän vastas että, jotta:
" The vacuum lines on the intake manifold read "pressure differential / absolute pressure", so the rack in the inline pump as still altered with airflow.
The airflow over the top of the butterfly, creates a low pressure zone at the "Signal Line", allowing the internal spring on the pump diaphram to force open the rack.
this is why the pump works regardless of boost pressure or ambient pressures ( like high altitude )."
Ja sehän tarkoitaa noin suunnilleen sinnepäin ehkä:
Alipainelinjasto imuputkessa lukee" paineeroja/ todellista painetta", joten pumpun hammastanko on silti muuttuva ilmavirtauksesta.
Ilmavirtaus ylitse perhosen(ehkä kalvon), luo matalan paineen vyöhykkeen " Signaali linjalle" sallien sisäisen jousen pumpun kalvolla avata hammastangon.
Siksi pumppu toimii huolimatta yli tai alipaineesta. ( kuten korkealla)
SAA KORJATA.
Eli ei muuta kun TURBO kylkee.
Olisko tuo butterfly kaasuläppä?? Ainakin läppäventtiiliä sanotaan butterfly valve:ksi.
__________________
PERKELE!
Lahjattomat lukottaa
Pääsponsori---> Joki-Pub
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.12.2008, 21:04
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Joo se kaasuläpän yläpuolinen nippeli 180 astetta ympäri niin antaa hyvin hatkaa yläkierroksille asti. Muuten ainakin minulla ahtojen noustessa hävisi syötöt.Pitää vaan muistaa kääntää takaisin ennen katsastuksen savumittausta ettei mene ylikierroksille.

Ja nyt kun muistelen niin taisin tehdä korvaavan nippelin hieman ylemmäksi...
Taisi saada moottorin reagoimaan eritavalla,joko terävämmin tai hitaammin,en nyt muista mutta 100 tuhatta sillä on nyt ajettu,ja ainoa ongelma oli kun säästin n.3 egeä öljy letkussa niin sehän korkkasi. Nyt on 300 bar letkua.
Nii ja toinen oli ahtaan äänenvaimentajan/ja siitä johtuneen pakosarjan tiivisteen pettämisen aikaan saama tulipalo,vaihelootan päällä...

Ja luulisin että n.0.8 bar olisi sopivin paine ainakin ilman välijäähyä. Ainakin omassa 3b:ssä tuli maksimitehot muistaakseni 102 hv/2800 rpm 0.8 bar,ja 280 Nm /2400 rpm.Takapyöriltä . vanhoilla suuttimilla.

Varmaan tuosta saisi enemmänkin,mutta 22 puristussuhteella alkaa männän päällä olemaan jo nyt ahdasta.Mutta kyllä tuo piristyi tollakin virityksellä kummasti.

Nii ahti on kotoisin jostain X määrä ajetusta patrollista.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.12.2008, 14:14
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Nii se letkun kuristaminenhan ei tainnu vaikuttaa kun sen kalvon kestävyyteen. Täytyypä muuten toi nipukan kääntäminen kokeilla itsekkin kun silloin kun läppä oli ennen turboa niin se piti kääntää tai muuten puuttu noin 500 rpm. Nyt kun läppä siirrettiin vakiopaikalle niin nippeli on nyt niin päin kun se vakiossa on.

mikjusnyybi
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.12.2008, 16:19
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Joo tosiaankin aikaisemmin tuo vei kalvoja kun vanhanajan juhannus konsanaan...

Mutta nyt siinä ylänippelin letkussa on varoventtiili joka on säädetty aukeamaan 0.9 bar paineessa. Nykyinen kalvo on kestänyt jo kohta 2 vuotta.

Tuosta syystä on ollut haaveissa asentaa dumppi,mutta ei se vielä ole sinne itsestään mennyt.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.12.2008, 16:23
BJ45 BJ45 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.12.05
Sijainti: Kuru, .
Viestit: 60
Wink

Niin ja onhan toi ruiskupumppu keskipakosäätönen, mutta alipaineella on hienosäätö meininkiä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.12.2008, 19:35
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Nii keskipako säätäjä säätää vain maksimi kierrokset,mutta ei jaksa toimia kunnolla turbo koneessa,jos tuo ylänippeli on käännetty.

Tietysti joku pumppu-ukkeli osaisi laittaa sinne isompia painoja/jäykempiä jousia niin varmaankin rupeaisi toimimaan,ja saisi "jyrkemmän" säätökäyrän.

Siis b/3b moottorissa, muista en tiedä.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.12.2008, 19:44
~BJ40~:n Avatar
~BJ40~ ~BJ40~ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.10.05
Sijainti: Virolahti, Finland.
Viestit: 186
Red face

Minkäs kokonen/merkkinen puhallin olis sopiva, kokemuksia? Pelaakohan 1.8t rc octavian kkk k03/52 (11A pakopesässä) vai onko liian iso?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ-40 B koneen öljynpaineet? mikjus Tekniikka & Jutustelu 12 30.11.2012 21:16
Koneen keittolämpötila jnu Tekniikka & Jutustelu 9 29.10.2007 19:25
2l- koneen huohotus Tekniikka & Jutustelu 0 27.10.2007 23:05
2l-t - 2l koneen männistä Kumikameli Tekniikka & Jutustelu 18 10.06.2006 11:07
GMC s15 koneen vaihto Tekniikka & Jutustelu 4 11.02.2005 16:45


Sivu luotu: 06:06 (GMT +2).