Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.06.2008, 13:24
piparix piparix ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Hirvensalmi
Viestit: 799
Perusasetus

Jäykkä akselinen pajero?


Tietääkö kukaan onko tehtaalta lähtenyt ikinä yhtään vanhempi koppasta pajeroa jäykällä etuakselilla? heräs ajatus laittaa pajeroon patrollin akselit eteen ja taakse, sekä moottori ja vaihteisto myös.

tuo ake vaan hieman saattaa jarruttaa tälläistä operaatiota. moottori kun ei sinänsä pitäis tuottaa ongelmia koska pajeroa on kuitenkin 3.0 v6 niin tilavuus ei kasva kuin 0.3... ja siihen turbo kylkeen


Tässä ei tarvitse keskustella siitä että miksi? mitä järkeä? yms. yhteinen vastaus on kaikkiin;
-Joskus on liikaa aikaa
-liikaa raatoja nurkissa mistä ottaa osia

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.06.2008, 13:54
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Ei ole pajeroa lähtenyt jäykkänä koskaan tehtaalta ulos.

http://www.mitsubishiclubfinland.com...?topic=21504.0

Ja et ole ainoa joka pohtii monia asioita mielessään....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.06.2008, 18:10
karvanoppa:n Avatar
karvanoppa karvanoppa ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.05.07
Sijainti: Pilkanmaa
Viestit: 2.282
Perusasetus

ei muutakin rakentamaa ja sit kokeilee konttorille. tarviiko välttämättä edes olla kilvissä. erikoinen siitä silti tulee.
__________________
KYM#5
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.06.2008, 20:37
piparix piparix ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Hirvensalmi
Viestit: 799
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja karvanoppa Näytä viesti
ei muutakin rakentamaa ja sit kokeilee konttorille. tarviiko välttämättä edes olla kilvissä. erikoinen siitä silti tulee.
pointti on nimen omaan siinä että tarttis saada kilpien väliin toi kyseinen ratkasu.
mutta eipähän tuota sitten varmaan toinna edes akelta ruveta kyselemään joskerta vaatii selkeesti jo sen poikkeus luvan.

toisaalta pihalla seisos yks hyvä kuntonen moottoriton pajero johon sen vois kokeilun vuoks soveltaa, kilvettömäks leluks...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.06.2008, 20:55
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Ei kait se AKE:n lupaa vaadi jos riukeulan tilalle jäykän akselin laittaa. Onhan palstalla se yksi renkkukeulahilu myynnissä johon on vaihdettu jäykkä akseli eteen.

Luvat pitää hakea kait isommille renkaille... toki fiksua on samaan lupalappuun laittaa kerralla kaikki mitä autoon tehdään..

-Mattiiiiiiii-.. hjälppii tak
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.06.2008, 21:01
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Jaapajaa, joopajoo


Mie taas muistelisin, ettei risukeulaseen saa jäykkää, jos ei oo mallisarjassa vaihtoehtosena.
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.06.2008, 21:15
ariman:n Avatar
ariman ariman ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.12.04
Sijainti: Eagle-City, Finland.
Viestit: 1.033
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Mie taas muistelisin, ettei risukeulaseen saa jäykkää, jos ei oo mallisarjassa vaihtoehtosena.
Näin taitaa olla laki.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.06.2008, 23:10
jkholma jkholma ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 19.02.06
Sijainti: Helsinki
Viestit: 688
Perusasetus

Onko se lupalappu nyt sitte niin ylitse pääsemätön juttu??
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.06.2008, 10:03
-pajero- -pajero- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 15.04.07
Sijainti: Hamina, Finland.
Viestit: 506
Perusasetus

Poikkeus luvalla mun mielest saa, oon itekkii miettiny ja jossaa vaihees teen sen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.06.2008, 10:40
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Kannattaa varmaan soittaa ja kysästä että onko ees teorian tasolla mahdollista ennenkuin tuhlaa rahoja lupalappuun.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.06.2008, 10:44
¤Offi-Osku¤:n Avatar
¤Offi-Osku¤ ¤Offi-Osku¤ ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 12.07.04
Sijainti: Ikaalinen, Finland.
Viestit: 4.316
Perusasetus

Nivaan kun kysyin samaa asiaa niin sähköpostilla sanoivat että on ihan mahdollista lupa saada. Perusteluina työasias.
__________________
¤Suzuki sj413 -87 Projekti¤ ¤Yamaha Grizzly 550 -11¤
http://www.teamdisaster.fi/

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.06.2008, 20:52
piparix piparix ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Hirvensalmi
Viestit: 799
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja L-200 Näytä viesti
Ei kait se AKE:n lupaa vaadi jos riukeulan tilalle jäykän akselin laittaa. Onhan palstalla se yksi renkkukeulahilu myynnissä johon on vaihdettu jäykkä akseli eteen.

Luvat pitää hakea kait isommille renkaille... toki fiksua on samaan lupalappuun laittaa kerralla kaikki mitä autoon tehdään..

-Mattiiiiiiii-.. hjälppii tak

mutta tuossapa onkin pointtina se että hilua on tehtaalta lähtenyt saman mallisarjan puitteissa molemmilla akselisto rakenteilla jolloin muuttaminen onnistuu ilman poikkeus lupaa.

Lainaus:
Onko se lupalappu nyt sitte niin ylitse pääsemätön juttu??

ei kai se mikään ylitsepääsemätön juttu ole mutta ei viittis pistää vajaata kolmee sataa egee lupa lappuun josta ei edes etukäteen tiedä saako vai eikö muuttaa, mutta köyhäähän se vaan kirpasee
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.06.2008, 21:48
-pajero- -pajero- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 15.04.07
Sijainti: Hamina, Finland.
Viestit: 506
Perusasetus

Pitää huomenna ottaa asiasta selvää, ilmottelen sitte mitä ne sanoi,
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.06.2008, 17:38
-pajero- -pajero- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 15.04.07
Sijainti: Hamina, Finland.
Viestit: 506
Perusasetus

Hei!

Akselistojen muutoksista on säädetty laissa
auton rakenteen muuttamisesta (779/199.
3 LUKU alustamuutokset

11 § akseliston muutokset

Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

Muutos tulee muutoskatsastaa. Jos osat eivät ole mallisarjaan kuuluvasta ajoneuvosta tulee teidän hakea poikkeuslupaa muutokselle.

Poikkeusluvista saatte lisätietoa alla olevasta osoitteesta:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...poikkeusluvat/

Lisätietoja rakennemuutoksista saatte katsastuskonttoreilta

Terveisin
Joni Bergman/AKE
elimella tänään yhteyttä mutta laitoin sähköpostia akelle

En saanut puhelimella yhteyttä ja laitoin sähköpostia ja tälläista tuli palautteena.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 17.06.2008, 19:46
piparix piparix ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Hirvensalmi
Viestit: 799
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -pajero- Näytä viesti
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon,
mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin

Sitten kun joku suomentas tän rimpsun...

"Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon"

Siis tämähän ei onnistu koska palleroa ei ole tehty sillä jäykällä etuakselilla.

"mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin"

Tässä eritoten häiritsee tämä "vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin"

Eli salliiko tämä lause akseleiden vaihdon patrollista?

Muutenhan noissa ei pitäisi olla ongelmaa, koska jarrut ja akselit on tarkoitettu muutenkin painavampaan autoon, eikä raide leveys pitäisi kasvaa yli 100mm ja jos kasvaa niin kavennetaan akselia
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 18.06.2008, 08:56
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piparix Näytä viesti
Sitten kun joku suomentas tän rimpsun...

"Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon"

Siis tämähän ei onnistu koska palleroa ei ole tehty sillä jäykällä etuakselilla.
Juu, näin minäkin sen ymmärrän.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piparix Näytä viesti
"mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin"

Tässä eritoten häiritsee tämä "vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin"

Eli salliiko tämä lause akseleiden vaihdon patrollista?
Akselistotyypiltään...vastaaviin autoihin

Patrollin etuakseli on jäykkä, siis eri tyyppiä kuin Pajeron erillisjousitettu. Jos käyttäisit Pajeen jonkun muun erillisjousitetun auton etuakselirakenteiden muutososia, niin se voitaisiin hyväksyä. Eikös siinä tarkoiteta sitä?
__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 18.06.2008 09:00
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.06.2008, 11:58
-pajero- -pajero- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 15.04.07
Sijainti: Hamina, Finland.
Viestit: 506
Perusasetus

Minun mielestä jäykän etukselin saa laittaa sillä muutoslapulla mutta helpointa olisi vaihtaa auto mutta pajeroista ei kukaan mitään maksa.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 18.06.2008, 15:10
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.268
Perusasetus

Kakkos koppainen pätkä pajero jäykillä akseleilla olis kyllä aika kova sana

Tai pajero pinin...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 18.06.2008, 16:23
piparix piparix ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Hirvensalmi
Viestit: 799
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -pajero- Näytä viesti
Minun mielestä jäykän etukselin saa laittaa sillä muutoslapulla mutta helpointa olisi vaihtaa auto mutta pajeroista ei kukaan mitään maksa.
Niin... mutta kyse onkin siitä että saako sitä muutos lupa lappua vai ei. ja toisekseen kuten yllä jo mainitsin AUTOA ei olla vaihtamassa perk... eikä nyt ollut kyse siitä mikä on helpointa.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 18.06.2008, 16:50
awd:n Avatar
awd awd ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.06.07
Sijainti: Masala
Viestit: 264
Perusasetus

Eipä tuossa kait muuta vaihtoehtoa ole kuin maksaa kipurahat ja yrittää hommaa.
Ilman minkäänlaisia maahantuojan suosituksia, varsinkaan kun ei ole mitään
Suomeen tuotua mallia jossa jäykät akselit olisi jo vakiona ollut, niin
pelkäämpä pahoin että hommassa vetää vesiperän.

Pajerossa ongelman tekee jousto etupäässä, mutta sekin on
hallittavissa kun rakentaa takajousituksen offiin sopivaksi.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 18.06.2008, 17:08
jph-74:n Avatar
jph-74 jph-74 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Ii, .
Viestit: 39
Perusasetus

...kele, menipä ens talven rakennus suunnitelmat uusiksi

onko tosi ettei kukaan ole tehny ja leimannu (kokeillu leimata) jäykää akselia??

...niin tai toiset vaihtaa pienemmät gumet leimalle nii minä vaihan kopan eri rungolle
__________________
Napero 2,6B automaggi, 35x13,5-15 maxxis, http://offroadoulu.com/
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 18.06.2008, 17:33
piparix piparix ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Hirvensalmi
Viestit: 799
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja awd Näytä viesti
Pajerossa ongelman tekee jousto etupäässä, mutta sekin on
hallittavissa kun rakentaa takajousituksen offiin sopivaksi.
Mutta sepä tästä perverssiä tekeekin että tarkoitus ei ole mettä vehettä tehäkkään

http://forums.offipalsta.com/showthr...ajero+projekti
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 18.06.2008, 18:17
tiipe:n Avatar
tiipe tiipe ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.03
Sijainti: kotka, Finland.
Viestit: 2.391
Perusasetus

pistää kierteet eteen ja akselin alle ja konttorille ei kaikkee tartte kertoa .
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 18.06.2008, 19:21
T€€MU:n Avatar
T€€MU T€€MU ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Kurikka, Finland.
Viestit: 1.944
Perusasetus

Niin, eli jousitustyypin vaihto vääntösauvoista kierrejousiin... hmm..
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 18.06.2008, 19:27
tiipe:n Avatar
tiipe tiipe ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.03
Sijainti: kotka, Finland.
Viestit: 2.391
Perusasetus

Jousituksen saa muuttaa eli ei kannata siitä sen enempää käy vaan Jarkko sitä tekemään ja rohkeesti konttorille jousituksen tyypin vaihtoa vääntösauvoista kierre alustalle ei ole ongelma ainakaan kun ohi mennen kyselin kun konttorilla kävin .Eli kaikkea ei kannata kertoa konttorillakaan .
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 09:32 (GMT +2).