![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Mistä sopiva kardaani aihio mekaaniselle vinssilleTarkoitus on rakentaa yhteys Toyotan mekaanisen vinssin ja Patrollin PTO:n välille. Ja kun alkuperäistä kardaania ei ole, niin ajattelin rakentaa sen itse jonkun muun auton kardaanin tai vetoakselin ristikkonivelistä. Onko hyviä ehdotuksia mistä saisi sopivan kokoiset nivelet? Minkä kokoista putkea/tankoa itse kardaanin pitäisi olla, jotta kestää, eikä tule turhan painava? Vinssi tulee takapenkin alle, jolloin kardaani on alle metrin mittainen.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
http://www.ikh.fi/
Tuolta pieninpiä traktorin ulosottoon sopivia nivelakseleita ja laippoja, niistä saa askarreltua oivan kardaanin. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Moi
jos on sorvi käytössä niin miten onnistuisi etuvetoauton vetoakselista -Ossi- |
#4
|
||||
|
||||
![]()
244 volvon kartaani on melkein saman kokoinen. joutuu pätkimään ja keskilaarerin ehkä laittamaan.
Offroad Kainuu BJ-40 Project Boar Project BY: OPA |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Eli Volvon kardaanin ristikot olisivat suurinpiirtein oikean kokoisia.
Minkäs vahvuista se alkuperäisen kardaanin putki/tanko on? Volvon kardaaniputki on liian paksua, jotta se mahtuisi kulkemaan auton alla. Tarkoitus on hyödyntää vain ristikot ja niiden pesät. tanko/putkitavarasta sorvataan loput osat. Kuinkas paksu vinssin murtosokan pitää olla, jotta kestää offikäytössä? Vakiosokka kun ei tunnu riittävän. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mun mielestä se vakiokardaanin putki on ulkohalkasijaltaan 25mm ja seinämä jotain 1.5-2mm paksua ja sokaksi 6mm 12.9 pultti
Note! This message was posted anonymously! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on jakolaatikon pään liuku jostain volvon kardaanista ja siitä olis varmaan ristikotkin käynyt. Suzuki sj410 kardaanit on myös samaa kokoluokkaa. Ainakin 410 kardaanin laippa käy suoraan toyotan ulosoton päähän. Pitäs toi kardaani rakennella varmaan uusiksi kun ristikot on kyllä hyvät mutta "lenkit" aukee niin että päittäisvälystä on hitosti. Vois tietty yrittää ekana prässätä noita lenkkejä tiukemmalle.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Yhteenvetona:
- Volvon, Suzukin tms. henkilöauton kardaanista ristikot - 1" vesijohtoputkesta kardaanin putki Onko Toyotan vakiokardaani koskaan antautunut kovassa vinssauksessa? Eli kannattaako tehdä suosiolla kardaani 1 1/4" putkesta? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
entä ohjaus akseli? rattiputki mikä nyt sitten onkaan nimeltään..
------------------------- datsun patrol -83 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Kiinnostava aihe. Mun pitäis lyhentää HJ60 vinssin kardaania, kun vinssi siirtyy.
Vai saisikos jostain suoraan sopivaa lyhyempää kardaania? IKH:sta ei ainakaan kuvastosta löydy. HJ 60 -82 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä sä Osilpi helpoimmalla pääset kun käytät sen vanhan kardaanin.
Se on tod yksinkertainen lyhentää. Purat rälläkällä spoorin hitsi sauman, mallaat vinssin uuteen paikkaan ja spoori vinssiin kiinni. Sitten mittaat paljon karpaasia pitää katkasta, Nyt vaan hitsaat spoorin uusiks karpaasiin. Sulla tais korinkorotuskin jo olla? Ei tarvitse spoileria silpoa kun kardaani mahtuu siitä välistä, rungosta joudut nirhaseen palan. Mun profiilissa on kyllä kuva ko toimituksesta. Siis jos teet yhtään samaan tapaan kun tossa mun ritsassa. ------------------------ #####¤%&%¤¤## vitulla päähän HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Alkuperäinen vinssin kardaani on tuon näköinen. Siitä saa varmaan ihan hyvän kuvan minkälainen kannattaa väsätä.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Niin toi lienee siis patrollin alkuperäinen kardaani.
------------------------ #####¤%&%¤¤## vitulla päähän HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Sain eilen Laukaan safarilla vahvistusta asialle ja alan kallistua
Ossi_p:n ehdotuksen kannalle. Eli evupetoisen vetarin soveltamista vinssin kardaaniksi. On täysin vesitiivis, ei tarvitse rasvata ja sallii aksiaaliliikkeen. Lisäksi ei tarvitse miettiä nivelkulmia, kun ovat tasanopeusniveliä. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Hitto muuten noi etuvetosten vetarit on hyvä idea. Mitenköhän niiden kestävyyden kanssa on ja mikä auto olisi paras osien luovuttaja? Nurkissa olis fiesta, uno, subaruita eli täytyypä ehkä tutkia. Jos jollain olis kuvia toteutuksista niin tänne heti!
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Miten kuorma-auton ulosoton kardaani?
Itse katselin tuossa romarilla sellaista kun keulalla on vinssi, "koristeena", kun ulosoton kardaania ei ole... |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä se kuorma-auton PTO:n kardaanikin toimii, jos sellainen on vain saatavilla.
Ja varmasti kestää. |
#18
|
|||
|
|||
![]()
ainakin vanhempien 500 sarjan demareiden vetoakseleista on tehty monelaiseen käyttöön sopivia voimansiirtoakseleita. kaverilla on 12m peltiveneessä juuri tuollaisesta vetarista nivel ja pätkä akselia potkuriakselina. kone on joku montatoistalitrainen perkulaattori ja ropelillakin on halkaisijaa ihan mukavasti, hyvin on kestänyt siinä. varmasti vinssin kardaanina kestää hyvinkin tällaiset, jopa paljon pienemmätkin, eihän orkkis ole kovin kummoinen.
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Meillä on patrollissa jonkun ooppelin etuvetarista värkätty voimansiirtoaksula.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mistä sopiva Agregaatti? | SuurSyömäri | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 21.10.2007 10:00 |
O: vinssille rullaohjain | PitBull | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 16.08.2007 12:36 |
Mistä aihio hiluxin etukardaaniksi? | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 22.03.2006 11:58 | |
LATURI VINSSILLE | sjeeppi | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 08.05.2005 09:59 |
Sähköä vinssille! | Jörmelö | Linkit | 0 | 30.01.2004 19:27 |