Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mistä sopiva kardaani aihio mekaaniselle vinssille (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=36839)

IsoA 10.10.2007 17:34

Mistä sopiva kardaani aihio mekaaniselle vinssille
 
Tarkoitus on rakentaa yhteys Toyotan mekaanisen vinssin ja Patrollin PTO:n välille.
Ja kun alkuperäistä kardaania ei ole, niin ajattelin rakentaa sen itse jonkun muun
auton kardaanin tai vetoakselin ristikkonivelistä.

Onko hyviä ehdotuksia mistä saisi sopivan kokoiset nivelet? Minkä kokoista putkea/tankoa
itse kardaanin pitäisi olla, jotta kestää, eikä tule turhan painava?

Vinssi tulee takapenkin alle, jolloin kardaani on alle metrin mittainen.


H&K 10.10.2007 18:15

http://www.ikh.fi/

Tuolta pieninpiä traktorin ulosottoon sopivia nivelakseleita ja laippoja, niistä saa askarreltua oivan kardaanin.


Ossi_p 11.10.2007 09:39

Moi

jos on sorvi käytössä niin miten onnistuisi etuvetoauton vetoakselista

-Ossi-


OPA 11.10.2007 09:43

244 volvon kartaani on melkein saman kokoinen. joutuu pätkimään ja keskilaarerin ehkä laittamaan.

Offroad Kainuu
BJ-40 Project
Boar Project
BY: OPA

IsoA 12.10.2007 09:27

Eli Volvon kardaanin ristikot olisivat suurinpiirtein oikean kokoisia.
Minkäs vahvuista se alkuperäisen kardaanin putki/tanko on? Volvon kardaaniputki
on liian paksua, jotta se mahtuisi kulkemaan auton alla.

Tarkoitus on hyödyntää vain ristikot ja niiden pesät. tanko/putkitavarasta
sorvataan loput osat.

Kuinkas paksu vinssin murtosokan pitää olla, jotta kestää offikäytössä? Vakiosokka
kun ei tunnu riittävän.


12.10.2007 10:02

Mun mielestä se vakiokardaanin putki on ulkohalkasijaltaan 25mm ja seinämä jotain 1.5-2mm paksua ja sokaksi 6mm 12.9 pultti

Note! This message was posted anonymously!

mikjus 12.10.2007 10:30

Mulla on jakolaatikon pään liuku jostain volvon kardaanista ja siitä olis varmaan ristikotkin käynyt. Suzuki sj410 kardaanit on myös samaa kokoluokkaa. Ainakin 410 kardaanin laippa käy suoraan toyotan ulosoton päähän. Pitäs toi kardaani rakennella varmaan uusiksi kun ristikot on kyllä hyvät mutta "lenkit" aukee niin että päittäisvälystä on hitosti. Vois tietty yrittää ekana prässätä noita lenkkejä tiukemmalle.


IsoA 12.10.2007 15:26

Yhteenvetona:

- Volvon, Suzukin tms. henkilöauton kardaanista ristikot
- 1" vesijohtoputkesta kardaanin putki

Onko Toyotan vakiokardaani koskaan antautunut kovassa vinssauksessa?
Eli kannattaako tehdä suosiolla kardaani 1 1/4" putkesta?


mikkoimp 12.10.2007 22:42

entä ohjaus akseli? rattiputki mikä nyt sitten onkaan nimeltään..

-------------------------
datsun patrol -83

osilpi 12.10.2007 22:43

Kiinnostava aihe. Mun pitäis lyhentää HJ60 vinssin kardaania, kun vinssi siirtyy.
Vai saisikos jostain suoraan sopivaa lyhyempää kardaania? IKH:sta ei ainakaan kuvastosta löydy.

HJ 60 -82

Heikki L 12.10.2007 23:24

Kyllä sä Osilpi helpoimmalla pääset kun käytät sen vanhan kardaanin.
Se on tod yksinkertainen lyhentää. Purat rälläkällä spoorin hitsi sauman, mallaat vinssin uuteen paikkaan ja spoori vinssiin kiinni.
Sitten mittaat paljon karpaasia pitää katkasta, Nyt vaan hitsaat spoorin uusiks karpaasiin.

Sulla tais korinkorotuskin jo olla? Ei tarvitse spoileria silpoa kun kardaani mahtuu siitä välistä, rungosta joudut nirhaseen palan.
Mun profiilissa on kyllä kuva ko toimituksesta.
Siis jos teet yhtään samaan tapaan kun tossa mun ritsassa.

------------------------
#####¤%&%¤¤##
vitulla päähän

HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85

Rausku4x4 13.10.2007 00:25

Alkuperäinen vinssin kardaani on tuon näköinen. Siitä saa varmaan ihan hyvän kuvan minkälainen kannattaa väsätä.

http://static.petrisimolin.com/galle...20kardaani.JPG



Heikki L 13.10.2007 08:10

Niin toi lienee siis patrollin alkuperäinen kardaani.

------------------------
#####¤%&%¤¤##
vitulla päähän

HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85

IsoA 14.10.2007 09:01

Sain eilen Laukaan safarilla vahvistusta asialle ja alan kallistua
Ossi_p:n ehdotuksen kannalle. Eli evupetoisen vetarin soveltamista
vinssin kardaaniksi. On täysin vesitiivis, ei tarvitse rasvata ja sallii
aksiaaliliikkeen. Lisäksi ei tarvitse miettiä nivelkulmia, kun ovat tasanopeusniveliä.


mikjus 14.10.2007 09:09

Hitto muuten noi etuvetosten vetarit on hyvä idea. Mitenköhän niiden kestävyyden kanssa on ja mikä auto olisi paras osien luovuttaja? Nurkissa olis fiesta, uno, subaruita eli täytyypä ehkä tutkia. Jos jollain olis kuvia toteutuksista niin tänne heti!


MKLa 14.10.2007 20:21

Miten kuorma-auton ulosoton kardaani?

Itse katselin tuossa romarilla sellaista kun keulalla on vinssi, "koristeena", kun ulosoton kardaania ei ole...


IsoA 15.10.2007 09:18

Kyllä se kuorma-auton PTO:n kardaanikin toimii, jos sellainen on vain saatavilla.
Ja varmasti kestää.


lepoantti 15.10.2007 10:23

ainakin vanhempien 500 sarjan demareiden vetoakseleista on tehty monelaiseen käyttöön sopivia voimansiirtoakseleita. kaverilla on 12m peltiveneessä juuri tuollaisesta vetarista nivel ja pätkä akselia potkuriakselina. kone on joku montatoistalitrainen perkulaattori ja ropelillakin on halkaisijaa ihan mukavasti, hyvin on kestänyt siinä. varmasti vinssin kardaanina kestää hyvinkin tällaiset, jopa paljon pienemmätkin, eihän orkkis ole kovin kummoinen.


Masai 15.10.2007 17:30

Meillä on patrollissa jonkun ooppelin etuvetarista värkätty voimansiirtoaksula.



Sivu luotu: 18:15 (GMT +2).