Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.01.2015, 14:52
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Risukeulaan Coiloverit


Onko kukaan rakennellut risukeulaan coilovereita maastokäyttöön?
Joissakin katuvehkeissä näyttäs niitä olevan, Mitenköhän pelaa? Ja mitä mieltä laki mahtaa olla?
Mietin vain tuota jousitusta että niillä sais tarpeellisen korotuksen mahdollisesti aikaseksi ja olis myös ulos joustoa?
Vai onko tämä ihan älytöntä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.01.2015, 14:54
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Tässä on jokin kuva, näyttäs vähän kesken eräiseltä...
Ja tuolta suuresta maailmasta.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	BZ_PC1.jpg‎
Views:	956
Size:	36,2 Kt
ID:	56854  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.01.2015, 15:04
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

Pikasella googletuksella noita näkyi olevan paljonkin maailmalla... Ongelmana taitaa ola vaan se että, tukivarsien liikkuminen on rajallista niin joutus tehdän nekin uusiksi...Muuten rengas kaatuu alle. Saattaa olla ett muutosten jälkeen voi leiman saaminen olla vaikeaa.
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.01.2015, 15:09
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
Pikasella googletuksella noita näkyi olevan paljonkin maailmalla... Ongelmana taitaa ola vaan se että, tukivarsien liikkuminen on rajallista niin joutus tehdän nekin uusiksi...Muuten rengas kaatuu alle. Saattaa olla ett muutosten jälkeen voi leiman saaminen olla vaikeaa.
Tukivarsia saa muokattua tai rakennettua sen mukaan sitten, laillisuus tässä se suurin ongelma varmastikkin on, Mäkin tässä oon ettiskellyt kyseisiä juttuja googelista, mutta painottuu aikapitkälle jenkkilän suuntaa.
Jos täällä joku niitä on toteuttanut niin kuvatkin on tervetulleita.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.01.2015, 15:12
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Ja muualla maailmassa saa toteuttaa kaikkea muutakin jännää,
Törmäsin risukeulaan joka oli tehty jäykäksipaketiksi joka oli sitten jousitettu kierrejousin ja iskarein.
Niinku NS. jäykkä akseli...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.01.2015, 16:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

No onhan noita SAS- muutoksia (solid axle swap), eli laitetaan risukeulan tilalle jäykkä akseli. Se vain ei toimi täällä byroslaviassa

Coil-overit voi laittaa niin kauan, kunnes tulee ikäraja vastaan. Eli muistaakseni 1998 alusta (vai olikohan joku kuukausi vuonna '98) käyttöönotetussa/ sen jälkeen tyyppihyväksytyssä autossa tarvitsee TÜV- hyväksynnän tai e- hyväksynnän jousiin. Sitä vanhemmissa ei. Eli uudenmpaankin voi laittaa, jos löytyy ko. automalliin hyväksytty coil-overpaketti.

Joskus mietin vastaavaa asiaa, kun ajattelin että olisi vaihtanut jäykkäakseliseen Grand Cherokeehen vietereiden tilalle coil-overit joka nurkalle. Muuten hyvä, mutta auto on 1998 vuosimallia joten homma kaatui siihen, koska "automalliin tarkoitettuja, e- tai TÜV- hyväksyttyjä" coil-overeita jousineen ei ole. '97 tai vanhempaan ei olisi ollut mitään ongelmaa, koska jouset eivät silloin vaadi hyväksyntää maastoautossa.
Käsittääkseni risukeulaisessa vääntösauva + iskari tai kierrejousi + iskaripaketin muutos coil-overiin on jousimuutos, joka siis on ihan ok sopivanikäisessä autossa. Tukivarret saa vaihtaa, jos on tehdastekoiset ja kyseiseen automalliin tarkoitetut.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 30.01.2015 16:16
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.01.2015, 16:37
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

No mulla on toi 88vm King Cap. Ainakin lain puitteissa saattas onnistuakkin...
Tuntus vaan jotenkin paremmalta ratkaisulta tuo jousitus muutos, ton mallin keulassa...
Mutta tää kyllä vaatii jonkin verran suunnittelua ja osien metsästystä... Hyvä olisi jos löytyisi joku joka olisi tehnyt tämmössen muutoksen.

Mutta joo jenkkilässä järestään king capitkin jäykkä akselisia, ei täällä sarvikuonomaassa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.01.2015, 18:09
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t0ny Näytä viesti
Onko kukaan rakennellut risukeulaan coilovereita maastokäyttöön?
Joissakin katuvehkeissä näyttäs niitä olevan, Mitenköhän pelaa? Ja mitä mieltä laki mahtaa olla?
Mietin vain tuota jousitusta että niillä sais tarpeellisen korotuksen mahdollisesti aikaseksi ja olis myös ulos joustoa?
Vai onko tämä ihan älytöntä...
Löytyy ihan vakiona monesta nykymallista:

Myydään tietysti myös säädettäviä coil-overeita tilalle.

Vääntösauvan tilallekko meinasit?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.01.2015, 18:14
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Löytyy ihan vakiona monesta nykymallista:

Myydään tietysti myös säädettäviä coil-overeita tilalle.

Vääntösauvan tilallekko meinasit?
Hyvä kuvanne!
Joo vääntösauvojen tilalle meinasin..
Pitääkin tutkailla noita uudempia kinkkukaappeja, jos uudemman osilla pystyisi rakentamaan tuon.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.01.2015, 18:17
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t0ny Näytä viesti
Joo vääntösauvojen tilalle meinasin..
Pitääkin tutkailla noita uudempia kinkkukaappeja, jos uudemman osilla pystyisi rakentamaan tuon.
Ei kai siinä muuta kuin puuhaa iskarin kiinnityksen ylemmäks että sopii joku tommonen tolppa väliin. Jos vaan ylätukivarren välissä on tilaa tarpeeks.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.01.2015, 19:00
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei kai siinä muuta kuin puuhaa iskarin kiinnityksen ylemmäks että sopii joku tommonen tolppa väliin. Jos vaan ylätukivarren välissä on tilaa tarpeeks.
Nii eikai se muuta vaadi..
Pitääkin alkaa mittomaan ja ettimään järkevät tolppia. Jos vaikka innostuis jossain vaiheessa muuttamaan.
Mutta kiitos vaan matti.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.01.2015, 21:18
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t0ny Näytä viesti
Mietin vain tuota jousitusta että niillä sais tarpeellisen korotuksen mahdollisesti aikaseksi ja olis myös ulos joustoa?
Mitään en ajoneuvotekniikasta enkä mistään muustakaan ymmärrä, mutta mun mielestä toi on mahdoton yhtälö, risukeulassa ei voi olla mainittavaa ulosjoustoa, varsinkin jos on korotettu, eikä yhdessäkään tuntemassani mallissa vetarien nivelet montaa astetta siedä lisää kulmaa, riks raks ja poks...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.01.2015, 21:23
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Mitään en ajoneuvotekniikasta enkä mistään muustakaan ymmärrä, mutta mun mielestä toi on mahdoton yhtälö, risukeulassa ei voi olla mainittavaa ulosjoustoa, varsinkin jos on korotettu, eikä yhdessäkään tuntemassani mallissa vetarien nivelet montaa astetta siedä lisää kulmaa, riks raks ja poks...
Saattais se notkeampi olla kun nykynen malli..
Ja joo ei tota paljoa korota, ja eikä ne vetaritkaan paljoa kulmaa anna kasvattaa..
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 30.01.2015, 21:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
risukeulassa ei voi olla mainittavaa ulosjoustoa, varsinkin jos on korotettu
Tarpeeks ku vaihtelee palikoita niin kyllä sinne joustoliikettäkin saa sisään-ulos:


Ja Datsuniinkin jotain Long Travel -palikoilla:


Edit: tarkkasilmäisemät huomaa että etuvetarit uupuu molemmista

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 30.01.2015 21:38
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 30.01.2015, 21:55
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

hyvältä näyttää...
vetarit puuttuu joo... noo pikku juttu
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 30.01.2015, 22:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Edit: tarkkasilmäisemät huomaa että etuvetarit uupuu molemmista
..mutta kun noihin laittaa laajakulmanivelet, niin toimii - jos nyt ei ihan täydellä hapella - niin kuitenkin kohtuuhyvin Halpaahan se toki ei ole tehdä hyvin joustavaa risukeulaa, eikä aina edes Suomen pykälien mukaan mahdollista.


Noita hyvin joustavia ja -toimivia risukeuloja voi taas seurata livelähetyksestä ensi viikonlopun King of the Hammers- tapahtumassa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 30.01.2015, 23:16
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
..mutta kun noihin laittaa laajakulmanivelet, niin toimii - jos nyt ei ihan täydellä hapella - niin kuitenkin kohtuuhyvin Halpaahan se toki ei ole tehdä hyvin joustavaa risukeulaa, eikä aina edes Suomen pykälien mukaan mahdollista.


Noita hyvin joustavia ja -toimivia risukeuloja voi taas seurata livelähetyksestä ensi viikonlopun King of the Hammers- tapahtumassa
Minkälainen on laajakulma nivel?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 30.01.2015, 23:27
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tarpeeks ku vaihtelee palikoita niin kyllä sinne joustoliikettäkin saa sisään-ulos:
Ja Datsuniinkin jotain Long Travel -palikoilla:


Edit: tarkkasilmäisemät huomaa että etuvetarit uupuu molemmista
Ja jos oikein tarkkaa katsoo niin...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 30.01.2015, 23:31
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ponssekuski Näytä viesti
Ja jos oikein tarkkaa katsoo niin...
... saattaakin nähdä vetarit.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 30.01.2015, 23:39
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t0ny Näytä viesti
... saattaakin nähdä vetarit.
Niii-in
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 30.01.2015, 23:43
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t0ny Näytä viesti
Minkälainen on laajakulma nivel?
Sellainen, joka toimii normaalia laajemmalla käyttökulmalla tahtoo olla erikoistilaustavaraa kun (maastoauton)vetareista puhutaan. Usein CV- niveliä, mutta löytyy myös ristikollisista.

Onhan noita laajakulmaniveliä vetareissa vakiona esim. nelivetotraktoreissa ja -vetomestareissa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 30.01.2015, 23:46
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Sellainen, joka toimii normaalia laajemmalla käyttökulmalla tahtoo olla erikoistilaustavaraa kun (maastoauton)vetareista puhutaan. Usein CV- niveliä, mutta löytyy myös ristikollisista.

Onhan noita laajakulmaniveliä vetareissa vakiona esim. nelivetotraktoreissa ja -vetomestareissa
Justjust joo. No kyllä nimikin kertoo toimita tavan...
Ajattelinkin että eipä taida olla maasturiin ihan hylly tavaraa...
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 30.01.2015, 23:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Uudelta mantereelta kyllä löytyy, ja joihinkin vekottimiin Euroopastakin. Mutta siis siinä mielessä erikoistavaraa, että ovat käytännössä kunnon valmistajien cromo- vetareita, ja hinta sen mukainen. Esim. RCV lupaa vetareilleen muistaakseni ~45° kääntökulman, kun tavalliset vetarit antautuu viimeistään jossain 30° kääntökulman tietämillä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 31.01.2015, 00:01
t0ny:n Avatar
t0ny t0ny ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Iitti
Viestit: 634
Perusasetus

45 on kyllä jo aika paljon..
No kyllähän toi hinta pomppaa aina missä hyvänsä tuotteessa kun haluaa jotain parempaa..
Mutta tosi on se että kyllä tossa risukeulassa vetarin kulmat on helposti se heikko kohta.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 31.01.2015, 00:17
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ponssekuski Näytä viesti
Niii-in
Kato joo, ei kännykän pikkuruudulta näkyny, mut tsuumaamalla joo, kyl siel vetarin kumiaki näkyy.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan coiloverit tepa78 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 11.12.2014 16:32
Kotitekoiset Coiloverit?? Jare Tekniikka & Jutustelu 37 25.01.2014 13:39
Myyty Gaz Coiloverit RikuH O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 23.12.2013 14:18
Ostetaan Coiloverit jansa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 02.09.2012 15:26
M:Hilux etuhiekkapelti LN65/Risukeulaan Kovakalu69 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 16.07.2006 16:32


Sivu luotu: 02:51 (GMT +2).