![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Nastarenkaista..?Eli kohtsillään alkaa eka talvi Hiluxksin (ln170) ratissa. Auto on päivittäisessä työmatka, sekä työajossa. Hupikäytössä myös, luonnollisesti. ![]() Autossa on nyt alla bf:n a/t, koko 30*9,5. (tiedän, näillä saa ajella talvellakin, mutta haluaisin enemmän pitoa, plus jarrullista kärriä joutuu ehkä kiskomaan) Hankinnassa olisi siis talvikumit ja vanteet. Toive olisi, että auto ei hirmusti madaltuisi. Ja hangessakin pitäisi päästä etenemään.. Onko kellään kokemuksia nastoitetuista kurapyöristä? Millaiset ovat ajaa perus talvikuntoisella maantiellä? Tietty jos joku osaa neuvoa oikeasti pitävät kitkat, niin kokemuksia niistäkin otetaan vastaan. Millaisia talvikumeja palstalaisilla yleisesti on?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
No saahan nastoitettua Hakkis LT:tä 31" koossa, ei ainakaan madallu :-)
Ne jotka saavat kaiken aina karkkirahoilla ostavat nämäkin puoli-ilmaiseksi jostain, normikuolevainen joutuu köyhtymään kai siinä 700 eken verran.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Pitikin jo ekassa viestissä kysyä, mutta unohtui, että mitenkäs tuo leveyspuoli..?
Ajan takaa sitä, että ymmärtääkseni tuo 31 rengas on melkein poikkeuksetta sen 10,5 leveä, eikö? Miten noin leveä talvikumi käyttäytyy Hiluxksin kaltaisen kulkineen alla..? Jotenkin iskostunut mieleen, että talvirengas saisi olla kapeampi. Voi olla, että tämä(kin) luulo on väärä, tai harhaanjohdettu.. ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mielipiteitä tuohon talvirenkaan leveyteen/nastallisuuteen on enemmän kuin ihmisiä
![]() Toiset tarvii nastat ja kotsunpyörät pysyäkseen tiellä ja osa ajaa kesät talvet loppuunajetuilla mutikoilla. Ajotyylistä ja ennakoivasta ajotavasta kaikki on kiinni. 12.5 leveellä nastattomalla mutikallakin pärjää ihan hyvin kun ei pidä kiirettä.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pajerossa ollut nyt 2 talvea Cooper ST pakunastoilla.
Koko 255/85R16, kulutuspinnan leveys on n. 18 cm eli riittävän kapea. Toimii hangessa paremmin kuin perus talvirengas, kun on vähän karkeampi kuvio. Nastanreiät noissa on myös valmiina. http://us.coopertire.com/Tires/Light...VERER-S-T.aspx
__________________
Pajero 3.0 V6 -89 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Onko vinkkiä mistä saa nykyään ostettua Suomesta/ulkomailta Cooperia tuossa 255/85R16 koossa?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuolta tilasin aikoinaan: http://www.offroadreifen.com
Nyt ei tosin näyttänyt kysestä kokoa löytyvän. Muistaakseni Offroadpajalla on myös joskus ollut näitä myynnissä.
__________________
Pajero 3.0 V6 -89 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Olen etsinyt 255x85R16 kokoisia renkaita maailmalta,ja ainoa mitä saattaisi ehkä löytyä on BFG Mud Terrain KM2.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Jenkeistä löytyy, mahtaisiko joku näistä toimittaa suomeen
järkevään hintaan? http://www.shopwiki.com/_Cooper-Disc...12179&s=714371
__________________
Pajero 3.0 V6 -89 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Nopean mietiskelyn perusteella kapeamman renkaan luulisi aiheuttavan lumessa rullatessa vähemmän vastusta kun renkaan alle jäävän lumen määrä on pienempi.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on pakko tyhmän kysyä.. Mitä eroa on Cooper STT ja S/T renkailla? Ilmeisesti jälkimmäisessä on nastanreijät valmiina, ensimmäisessä ei..? Vai..? Ja näköjään kuvio on muuten ihan eri planeetalta, selvisikin vastaus jo, mutta laitetaan näkyviin jos muut pohtivat.
Tuo koko 255/85R16 on melkoinen, allekirjoittaneelle riittäisi maltillisempikin, ihan vaan siitä syystä, ettei keväällä parahda itku, kun tulee aika vaihtaa 30 tuumaset pitsaleikkurit alle.. ![]() Eli mistä moisia kannattaisi metskata. Berliinin murre ei oikein luonnistu, ja en (enää) ihan summassa laittele luottokortin numeroa mihin sattuu ellen ole täysin varma siitä, mitä luin.. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kun ei nyt jaksa googlettaa, niin löytyykö noita nastojen jälkiasennussarjoja mistään? Onko kokemusta miten pysyvät?
Entä kesäksi irroitus, saako samoihin reikiin nastat tiukasti takaisin seuraavana talvena? |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ite laitoin 31" BFG Allterraineihein viime talvena 15mm poranastat.Kevällä vaan akkukoneella pois ja ensi talveks takas(jos renkaan pinta riittää).Yksikään nasta ei ollut lähtenyt,irti ainoastaan yhdestä oli kärki irronnut.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Yks talvi tuli ajettua Insa Turbo Saharoilla 30"*9½" nastotettuna Mitsun L200:lla ja ihan oli OK meininki. Nastat haettiin ihan rengasliikkeestä eli ei ole helposti irroitettavissa. Olis tarkotus ruuvata Jeepin alle ens talveksi, joten katellaan kokemuksia sen jälkeen...
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
Jospas ottaisin kantaa, kun työkseni nastoja laittelen.Ainoa oikea nasta laitetaan paineilmapistoolilla. Se ei katkeile (kuormurikoko) eikä tynkä kierry kivien avustuksella runkoon. Kesto on tietenkin huippuluokkaa.
Valmiiksi reijitetyt kumit voidaan nastoittaa hyvin pääasiassa uutena, mutta oikeastaan parempi kun reikiä ei olisikaan, jolloin voisi tehdä just oikeanlaiset reijät valitulle nastatyypille. Offarille 11/15 on ihan jees talvipieksuun ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Mouho Motorsport |