Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.09.2005, 13:13
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Rangen ZF-automaattilootan suodattimen vaihto


Moi,

tulipa tuokin tehtyä ekaa kertaa, vaikka homma on tosi simppeli niin ajattelin selostaa sen lyhyesti ettei tarvii ainakaan muiden arkailla siihen ryhtymistä. Auto on siis -88 kolmepuolikkaalla ruiskukoneella, "isolohkossa" on erilainen rungon keskipalkki ja pakoputket menee kans toisin, joten tämä ei ehkä sovellu ihan suoraan, mutta pitää pikkuautoonkin tehdä sama operaatio kohtapuoliin niin sittenhän se selviää. Mun ison auton alle mahtuu konttaileen helposti, vakiovehkeet varmaan vaatii pientä nostoa operaation ajaksi.

Eli ekax auto kannattaa putsata, ainakin mulla työasento oli pääosin selällään auton alla, eli päälle tippuavan moskan määrä kannattaa minimoida. Itse huhtelin auton hyvin jo toukokuussa, mutta kannatti silti puhallella paineilmalla lootan ympärystä ja runkopalkkien ja korin välimaastot. Sitten rungon keskipalkki pois, se on kiinni neljällä pultilla molemmista päistä. 17mm kanta, vanhemmissa kaksovisissa ilmeisesti 14mm (9/16") kanta. Samalla tuo keskipalkki tuli huuhdeltua tyhjäksi kun kerta oli irrallaan, jotain saven ja turpeen sekoitusta oli aika topakasti. Pitää samalla tehdä lovi etukardaanille mahdollisesti tulevien pidempien ulosjoustojen takia.

Öljyt voi laskea ulos vaikka tässä vaiheessa, jotain 4-5 litraa eli puolet koko vaihteiston voitelusta valuu pois kun pohjapropun aukaisee. Mittatikun putki on kiinni öljypohjassa isolla mutterilla, se pitää aukaista kans. Itse öljypuohja on kiinni kuudella pultilla, 10mm kanta, kun ne irroittaa niin öljypohjan saa ujutettua pois oikealta puolelta tulevan pakoputken yli, sitä ei tarvitse irroittaa. Puhallellaan ja pyyhitään naamalle valuneet öljyt pois, vaikka litku on mansikkamustikkamehun näköistä se ei maistu sille.

Itse suodatin lähtee irti kolmella torx-kantaisella pultilla. Laitetaan ylänappi haalarista kiinni ettei rinnuksille valu enempää aateeäffää suodattimesta. Haetaan viimeinkin sopiva alunen ettei pihakiveykselle valu kovin isolle alalle yöjyä.

Uuden suodattimen mukana pitäis tulla kax o-rengasta, isompi lootaa vasten ja pienempi imuputkeen, erottuuvat kyllä selvästi. Laitetaan suodatin paikalleen ja kiritään kohtuudella ne kolme torx-pulttia joilla se on kiinni. Kiroillaan pimenevää iltaa ja haetaan joku valo että näkee jatkaa.

Jos suodatinkitin mukana tuli uus öljypohjan tiiviste, otetaan se käyttöön. Tiiviste paikoilleen öljypohjaan, ja kombinaatio ujutetaan paikoilleen pakoputken päälle. Kuusi kiinnityspulttia paikoilleen, kiritään tasaisesti. Pohjaproppu ja mitatikun mutteri kiinni, ja uutta öljyä mittatikun putkesta, itse laitoin ensin 4 litraa ja sitten aloin tarkistelemaan.

Lisätään öljyä vähän kerrallaan, että saadaan öljypinta merkkien väliin. Mittaus tehdään kun moottori pyörii tyhjäkäynnillä ja vaihde on vapaalla (ei siis parkkilukossa), lootan pitää olla kylmä, kuumana öljypinta muistaakseni nousi jonkinverran (vajaa sentti?). Kannattaa veivata kaikki vaihteet (P-R-N-D-3-2-1) läpi että öljy varmasti kiertää jokaiseen tarpelliseen paikkaan. Ilmeisesti automaattilootaa ei kannata ylitäyttää, olis kyllä mukava tietää miksi.

Hävitetään jäteöljyt ja öljyiset jätteet määräysten mukaisesti. Peseydytään itsekin pikkaisen. Siivotaan mitä pystyy, ja jatketaan muilla hommilla, ohjekirjan mukaan tämän suodattimen vaihtoväli taisi olla 40000 kilsaa (tulee kyllä ulkomuistista, kannattaa tarkistaa. Suodatinpaketti maksa amuutaman kympin, mielestäni helppoa ja halpaa huoltoa, joka varmistelee laatikin käyttöiän jatkumista. Lämpömittari pitäis kyllä vielä asentaa, ettei turhaan polta lootaa esim. suolla hiipiessä (pahassa eli pehmeessä paikassa renkaita pitää pyörittää todella hitaasti eli on pakko luistattaa aikalailla).

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: XJ Cherokeen automaattilootan vivun "kulissi" Timo_L O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 28.11.2007 07:31
Rangen nokka-akselin vaihto janiojan Tekniikka & Jutustelu 11 18.01.2007 12:22
Onko BJ:ssä suodattimen rinnalla vedeneroitinta? KarvaTurpa Tekniikka & Jutustelu 4 19.12.2006 16:50
Rangen ohjaustehostimen liemen vaihto Niko Tekniikka & Jutustelu 7 29.04.2005 10:35
Rangen etuperän murrosnivelen vaihto? Tekniikka & Jutustelu 3 15.01.2005 12:40


Sivu luotu: 19:51 (GMT +2).